امروزه مردم در اماکن پر رفت و آمد مانند شرکت‌ها، تالارها، هتل‌ها، اماکن دولتی، اداره‌ها، مدارس و حتی پارک‌ها و پاساژها نیاز به محلی برای نماز خواندن و عبادت کردن دارند. از این رو این اماکن نیازی برای برپایی محلی برای نماز گزاردن نمازگزاران احساس کردند. اما به یک مکان ساده نیازمند نبودند و باید این اتاق با سایر اتاق‌ها فرق می داشت. در ابتدا با تزییناتی سعی بر متفاوت نشان دادن این فضا داشتند ولی باز حالت روحانی نگرفت و برای اینکه این اتاق با اتاق‌ها و اماکن دیگر فرق داشته باشد از فرش‌های مخصوصی استفاده کردند و طراحان نیز دست به کار شدند و این فرشهای مخصوص یعنی سجاده فرش را طراحی کردند.

سجاده فرش

بدینصورت فرش سجاده ای شکل گرفت. در هنگام طراحی  این مورد که نمازگزاران در یک صف قرار می‌گرفتند لحاظ می‌شد و همین طور که نمازگزاران در یک صف قرار میگیرند در کنار هم نیز حد و حدود مشخصی داشته باشند مورد بعدی این بود که مانند فرشهای قبلی بزرگ نباشه تا در موقع شستشو و جابجایی بسیار سخت نباشد.

مزایای استفاده از فرش سجاده

اول اینکه به محیط حالت معنوی می‌دهد و در اولین برخورد بیننده متوجه می‌شود که اینجا نمازخانه و یا محل عبادت است.

دوم این نماز نمازگزار را و همه در صفوف بسیار منظم در کنار هم قرار می‌گیرند.

سوم اینکه عرض هر فرش سجاده حدود ۷۰ سانتی‌متر است که برای حریم یک نمازگزار کافیست.

نصب فرش سجاده

در این مطب چند نکته را باید در نظر بگیریم

مساحت محل مورد نظر که نیاز به فرش سجاده‌ای دارد.

محل محراب یا جهت قبله در نظر گرفته شود.

رنگ فرش سجاده ای متناسب با فضای داخلی باشد.

محل استقرار ستون‌ها و کجی‌ها و پخی‌های محیط را در نظر بگیریم.

جنس فرش سجاده متناسب با محل باشد.

اندازه محل نصب سجاده فرش

ابتدا باید کارشناس یا نصاب سجاده فرش به محل مورد نظر مسجد یا مدرسه و یا نمازخانه برود و اندازه کلی و یک نقشه نصب از محل تهیه کند.

اندازه گرفته شده با کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد و اندازه پرت آن محاسبه می شود اضافه کردن این اندازه دور ریز با اندازه اصلی فرش مورد نیاز بافت بدست می‌آید. با توجه به محل مورد نظر از نظر کج یا ستون‌دار بودن عموماً حدود 10 درصد از کل را به عنوان دور ریز در نظر می‌گیرند (البته با محاسبه میزان دقیق این موضوع بدست می‌آید).

رنگ فرش سجاده ای

یکی از پارامترهایی که در فرش سجاده ای می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد رنگ آن است. اغلب از رنگ سبز استفاده می‌شود. رنگ سبز به محیط روحانیت خاصی می‌بخشد و مکان مورد نظر را بسیار روحانی و زیبا و آماده برای عبادت می کند، البته رنگ‌های دیگر نیز متناسب با محل و دکوراسیون فضا بسیار تاثیر گذارند رنگ آبی نیز محل مورد نظر را بسیار زیبا و عرفانی جلوه می‌دهد.

نصب سجاده فرش

بعد از مراحل بالا نصاب چیره دست با توجه به جهت قبله شروع به چیدن رول‌ها می‌کند و با رعایت کردن گل‌ها خط به خط اول‌ها را می چیند بعضی از نصاب های ماهر سجاده ها را به صورت یک در میان می چینند تا نمازگزار ردیف دوم سرش بین نمازگزار ردیف جلو قرار بگیرد و همین طور تا آخر این نوع چیدمان بسیار زیبا تر از چیدمان پشت سر هم می باشد البته کمی برای نصاب سخت تر است. پس از پر کردن سجادهها نوبت به برشکاری می رسد حالا نصاب باید محل تلاقی با ستون ها و کناره دیوارها را بسیار با دقت برش دهد.

سجاده ها خوب جای خودشان قرار گرفتند و کم کم زیبایی محل مورد نظر به چشم می‌آید اما مرحله آخر هنوز تمام نشده.

مرحله آخر زیکزاک زدن و یا سردوزی کردن سجاده‌ها ست. برای اینکه انتها و ابتدا و یا دور ستون‌ها که با سجاد پر شده است ریش ریش نشوند و یا در رفتگی ایجاد نشود و از لحاظ بصری نیز زیبا به نظر برسد بهتر است زیگزال دوزی انجام شود. بهتر است که رنگ سردوزی فرشها با رنگ سجاده یکی باشد تا از زیبایی کار کم نشود.

جنس فرش سجاده ای

سجاد فرش ها نیز مانند دیگر فرش ها متغیر است ولی معمولا مواردی که بیشتر استفاده می شوند پانصد شانه با تراکم هزار و ۱۲۰۰ می باشند البته موارد ریزبافت نیز مانند سجاده های 1000 شانه و یا فرش 700 شانه نیز موجود می باشد که این بستگی به مبلغ هزینه ای دارد که می خواهید برای محل مورد نظر در نظر بگیرید

خرید سجاده فرش

اگر به دنبال فرش سجاده ای فرش کاشان با قیمت مناسب هستید فروشگاه فرش آدینه آماده مشاوره و فروش سجاده فرش با قیمت مناسب به شما است که می‌توانید با شماره گیری تلفن ویژه: 38478 – 021 و یا مراجعه به سایت آدینه فرش    https://adinefarsh.com از مشاورین فروشگاه فرش آدینه کمک بگیرید.