لیست مهمترین قارچ های دارویی که باید بشناسید

جالب است بدانید قارچ ها علاوه بر جنبه خوراکی و مصرف در غذا، قارچ هایی نیز وجود دارند که خواص مهمی برای سلامت بدن دارند. این نوع قارچ ها از گذشته در طب سنتی شرقی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان قارچ دارویی شناخته می شوند. این قارچ ها در سال های اخیر نسبت به گذشته محبوبیت و شهرت بیشتری پیدا کرده اند و با نام های مختلفی معرفی می شوند. بیشتر قارچ ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

لیست مهمترین قارچ های دارویی که باید بشناسید

خواص متفاوت قارچ های دارویی ازگذشته در کشورهای شرق آسیا به ویژه چین و ژاپن شناخته شده است. قارچ های دارویی معمولا بدون عوارض بوده و خوراکی هستند و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. از جمله خواص درمانی این قارچ ها می توان به تقویت سیستم ایمنی، ضد ویروس، ضد باکتری، از بین بردن تومور و جلوگیری از بروز آن، تنظیم قند خون و ضد سرطان بودن آنها اشاره کرد. برای آشنایی با انواع این قارچ های دارویی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قارچ دارویی گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم که با نام های ریشی یا قارچ حیات بخش نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین انواع قارچ های دارویی با کمترین عوارض خوراکی است که خواص بسیار زیادی دارد. مهمترین خاصیت این قارچ تسکین دهنده بودن آن می باشد که آن را به آلپرازوم طبیعی معروف کرده است، این قارچ به دلیل خواصی که دارد بسیار محبوب می باشد و افراد زیادی از آن در غذا و زندگی روزمره خود استفاده می کنند. تاکنون بیش از 400 گونه از این قارچ در جهان و حدود 6 گونه در مناطق مرطوب و معتدل ایران دیده شده است. گانودرما کلاهکی قهوه ای رنگ تا قرمز رنگ دارد که با لبه های کم رنگ دیده می شود و در طبیعت روی تنه درختان رشد می کند. این قارچ در ایران می روید و به دلیل خواص دارویی بالا به سلطان گیاهان دارویی شهرت دارد.

قارچ‌ دارویی بدون عوارض شیتاکه

قارچ‌ دارویی بدون عوارض شیتاکه

قارچ شیتاکه نیز یکی از انواع قارچ هایی است که در آشپزی کاربرد دارد و از نظر دارویی نیز مورد توجه می باشد. قارچ شیتاکه در بهبود عملکرد قلب بسیار مفید است، برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که این قارچ باعث کاهش کلسترول خون و جلوگیری از جذب و تولید کلسترول در کبد می شود. ترکیبات قارچی موجود در قارچ شیتاکه از تشکیل پلاکت جلوگیری می کند و برای کنترل فشار خون سالم و گردش خون مفید می باشد. شیتاکه یک کلمه ژاپنی است که از درختی که این قارچ روی آن می روید، مشتق شده است که به آن قارچ جنگل سیاه نیز گفته می شود.

قارچ دم بوقلمون

دم بوقلمون با نام علمی Trametes versicoior و نام ترکی تیل شناخته می شود، این قارچ یکی از رایج ترین قارچ ها در آمریکای شمالی است که در تمام طول سال رشد می کند اما در ماه های زمستان بیشتر رشد می کند. قارچ ترکی تیل در همه جای جنگل یافت می شود و بیشتر در تنه درختان مرده و پوسیده و در پای درختان کاج پیدا می شود. این قارچ دارای رنگ‌های متفاوتی است و بیشتر در رنگ‌های قهوه‌ای، دارچینی، قهوه‌ای مایل به قرمز و رنگ‌هایی شبیه به دم بوقلمون مشاهده می‌شود. دم بوقلمون دارای خواص بسیاری است که به دلیل آنتی اکسیدان های قوی مشهور است. قارچ های دارویی دم بوقلمون دارای ترکیبی به نام پلی ساکارید ها است که سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت می کند.

قارچ دارویی عسلی

قارچ عسلی یکی دیگر از انواع قارچ های دارویی است که خواص متفاوتی دارد. این قارچ نام علمی Armillaria mellea شناخته می شود که در تابستان و پاییز بیشتر روی درختان و بقایای چوبی و درختچه های جنگلی رشد می کند. از مهمترین خواص درمانی این قارچ می توان به تقویت قوای بدنی، افزایش سطح انرژی و همچنین بهبود دستگاه گوارش اشاره کرد.

قارچ دارویی گوش یهودا

این قارچ دارای بافت غیر معمولی می باشد که هنگام خوردن طعم خاصی احساس نمی شود. در آسیای دور، قارچ گوش جود یا یهودا از ارزش بالایی برخوردار است و بیشتر در تهیه سوپ ها استفاده می شود. گوشت این قارچ پس از خشک شدن منقبض و تا می شود و بسیار کوچکتر از اندازه اولیه قارچ می شود اما به محض تماس با آب و جذب آب به اندازه و شکل سابق خود برمی گردد. این قارچ اغلب بر روی تنه درختان جنگلی مانند نارون و تنه درختان مرده می روید.

قارچ سم اسبی

قارچ سم اسبی در تمام فصول سال رشد می کند و بافت سختی و محکمی دارد که جنبه درمانی دارد. ویژگی خاص قارچ های دارویی سم اسبی داشتن کلاهک لایه ای و چند ساله است که در هر سال یک لایه به آن اضافه می شود، قسمت فعال قارچ جدیدترین لایه قارچ می باشد. متاسفانه این قارچ به درخت می چسبد و باعث پوسیدگی درختان می شود. قارچ سم اسبی با نام علمی Fomes commentaries شناخته می شود. از خواص دارویی و درمانی این قارچ می توان به درمان سوء هاضمه و درمان گرفتگی عروق اشاره کرد.

قارچ دارویی صدفی

قارچ صدفی از انواع معروف قارچ خوراکی می باشد که به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد با این قارچ می توانید غذاهای خوشمزه درست کنید و از خاصیت های دارویی آن نیز استفاده کنید.. این قارچ ها در اکثر نقاط جهان رشد می کنند. قارچ صدفی به راحتی در خانه رشد می کند و در طبیعت نیز یافت می شود.

قارچ گوش ماهی

قارچ گوش ماهی را با نام علمی Schizophyllum commune می شناسند که یکی از معروف ترین گونه های اسکیزوفیلوم می باشد. این قارچ چتری در تمام نقاط جهان به جز قطب جنوب یافت می شود. قارچ گوش ماهی در فصول تابستان و پاییز روی درختان جنگلی مانند راش رشد می کند. قارچ گوش ماهی یکی از قارچ های دارویی است که خواص مختلفی دارد و می تواند در درمان برخی بیماری ها مفید واقع شود.

قارچ دارویی کوردیپس

قارچ کوردیپس یکی دیگر از انواع قارچ های دارویی با خاصیت درمانی است که برای افرادی که از کمبود انرژی رنج می برند بسیار مفید است. ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند می توانند از این قارچ برای بهبود و افزایش سطح انرژی خود قبل از ورزش یا حین و بعد ورزش استفاده کنند. کوردیپس یک تقویت کننده انرژی و محرک میل جنسی است که به بدن کمک می کند تا از اکسیژن بهتری استفاده کند و جریان خون را افزایش می دهد.

سخن پایانی

در پایان توصیه می شود قارچ های دارویی را از مراکز و فروشگاه های بهداشتی معتبر تهیه کنید تا بتوانید از خواص آن به خوبی بهره ببرید. همچنین بهتر است قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی به پزشک یا گیاه شناس خود اطلاع دهید و مشاوره بگیرید در گانودرما مارکت مشاوران ما به صورت شبانه روزی در خدمت شما هستند تا به سوالات شما پاسخ دهند و شما را جهت خرید بهترین قارچ دارویی راهنمایی کنند.