خرید میلگرد ابرکوه به‌صرفه‌تر است یا خرید میلگرد تیکمه داش؟

هنگام خرید، کدام‌یک از مشخصات میلگرد برای شما اهمیت دارد؟ قدمت و شهرت، تنوع گرید و سایز یا وزن و قیمت؟ شرایط هر پروژه‌ای می‌تواند میزان اهمیت هر کدام از این مشخصات را تغییر دهد؛ اما چیزی که این میان اهمیت زیادی دارد، کسب اطلاعات پیش از خرید و مقایسه دقیق میلگرد کارخانه‌های مختلف است.

در این مقاله، 2 میلگرد با کیفیت و پرفروش بازار یعنی میلگرد تیکمه داش و میلگرد ابرکوه بر اساس مشخصاتی که در بالا خواندید، با یکدیگر مقایسه شده‌اند و شاید با خواندن این مقاله تا انتها، تصمیم بگیرید که یکی از آن‌ها را به سبد خرید خود اضافه کنید.

 

1.   قدمت کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد تیکمه داش یا ابرکوه؟

کارخانه‌های سرمد ابرکوه یزد و کاوه تیکمه داش، هر دو از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور هستند. کارخانه ابرکوه، از زیرمجموعه‌های دو شرکت بزرگ صنعتی و معدنی و ایران، یعنی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار می‌رود و به‌عنوان دومین کارخانه نورد این گروه، در سال 1391 تأسیس و در سال 1395، به بهره‌برداری رسید. این کارخانه، در جاده ابرکوه به یزد قرار دارد و در حال حاضر فقط میلگرد آجدار تولید می‌کند.

کارخانه کاوه تیکمه داش نیز یکی از تولیدکنندگان مستقر در قطب تولید میلگرد ایران، یعنی شمال غرب ایران است. این کارخانه در منطقه تیکمه داش و در نزدیکی شهر تبریز واقع شده و پروسه تأسیس و راه‌اندازی آن، از سال 1387 تا 1391، طول کشید. این کارخانه در ابتدا شمش و بیلت تولید می‌کرد، اما در حال حاضر میلگرد ساده و آجدار نیز تولید می‌کند و قصد دارد تا در آینده نزدیک، ورق و پروفیل فولادی را نیز به محصولات خود اضافه کند.

جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات 2 کارخانه ابرکوه یزد و تیکمه داش تبریز را نشان می‌دهد:

 

مقایسه مشخصات کارخانه‌های ابرکوه و کاوه تیکمه داش
ردیفنام کارخانهسال تأسیسظرفیت تولید میلگردمحدوده جغرافیایی
1سرمد ابرکوه یزد1395300.000 تن در سالجاده ابرکوه-یزد
2کاوه تیکمه داش1391450.000 تن در سالبستان‌آباد-آذربایجان شرقی

 

کارخانه‌های تیکمه داش و ابرکوه، در 2 اقلیم متفاوت از ایران واقع شده‌اند و اگر قصد خرید میلگرد ابرکوه یا میلگرد تیکمه داش را دارید، باید از کارخانه‌ای خرید کنید که به لحاظ جغرافیایی، به شما نزدیک‌تر است. البته ممکن است که شما این میلگردها را به شیوه‌های دیگر بخرید که در این صورت، مقایسه قیمت میلگرد تیکمه داش و ابرکوه، می‌تواند تعیین کننده انتخاب شما باشد.

1.	قدمت کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد تیکمه داش یا ابرکوه؟

 

2.   میلگرد تیکمه داش و میلگرد ابرکوه چقدر تنوع دارند؟

میلگرد تیکمه داش از متنوع‌ترین میلگردهای تولید داخل است و انواع آن، تمامی گریدهای موجود در استاندارد روسی GOST 5781 را پوشش می‌دهد. بر اساس این استاندارد، میلگرد فولادی بایستی در 4 گرید یا رده A1، A2، A3 و A4 تولید شود که گرید A1 به میلگردهای ساده و گریدهای بعدی به میلگردهای آجدار اختصاص دارد. تفاوت میان میلگردهای گرید A2، A3 و A4 به نوع آج آن‌ها، درجه سختی و انعطاف‌پذیری، میزان کربن و مشخصات مکانیکی آن‌ها بستگی دارد.

استاندارد ملی تولید میلگرد نیز گریدبندی اختصاصی خود را دارد که بر اساس نوع آج و میزان مقاومت تسلیم انواع میلگرد انجام شده و بیشتر در نتایج آزمون‌های فنی و پلاک مشخصات فنی میلگرد، کاربرد دارد.

جدول زیر، تفاوت میان سایزها و گریدهای میلگرد ابرکوه و میلگرد تیکمه داش را بر اساس استاندارد روسی GOST 5781 نشان می‌دهد:

 

مقایسه انواع میلگرد تیکمه داش و میلگرد ابرکوه
ردیفنام کارخانهگریدهای میلگرد تولیدیسایز (میلی‌متر)
1کاوه تیکمه داش تبریزA18 و 10
A28 تا 12
A38 تا 32
A422 و 24
2ابرکوه یزدA312 تا 32

 

تولید میلگرد آجدار گرید A4، برگ برنده کارخانه کاوه تیکمه داش است. چرا که این میلگرد توسط کمتر کارخانه‌ای تولید می‌شود و استفاده از آن، منجر به‌صرفه جویی در هزینه‌های پروژه و کاهش نیاز به میلگرد A2 و A3 می‌شود. البته ممکن است پایین‌تر بودن قیمت میلگرد ابرکوه، وسوسه کننده باشد و شما را از خرید میلگرد A4 منصرف کند.

میلگرد تیکمه داش و میلگرد ابرکوه چقدر تنوع دارند؟

 

3.   میلگرد ابرکوه سنگین‌تر است یا میلگرد تیکمه داش؟

البته قیمت میلگرد بدون دانستن وزن آن، نمی‌تواند چندان وسوسه کننده باشد، چرا که ممکن است قیمت پایین‌تر یک میلگرد، توسط وزن سنگین‌تر آن جبران شود. به همین دلیل، وزن میلگرد یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب میلگرد یک کارخانه از بین محصولات رقیب است. البته وزن میلگرد باید استاندارد باشد و در صورت پایین‌تر بودن وزن آن از بازه وزنی جدول اشتال، انتخاب آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به پروژه شما وارد کند. در جدول زیر، وزن سایزهای مشترک گرید A3 میلگرد تیکمه داش و ابرکوه، با یکدیگر مقایسه شده است:

 

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های تیکمه داش و ابرکوه
سایز میلگرد (mm)وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد ابرکوهمیلگرد تیکمه داشجدول اشتال
12111010.7
1414.513.814.6
161918.218.9
182423.224
2029.528.529.7
223634.535.6
2546.544.546.2
2856.556.558
32767475

 

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، وزن سایزهای مختلف میلگرد ابرکوه به‌مراتب بیشتر است و همین موضوع نشان‌دهنده این است که پایین‌تر بودن قیمت آن به ازای هر کیلوگرم، نمی‌تواند یک مزیت محسوب شود، چرا که ممکن است قیمت یک شاخه از آن در سایز مشابه، از قیمت یک شاخه از میلگرد تیکمه داش بیشتر باشد.

میلگرد ابرکوه سنگین‌تر است یا میلگرد تیکمه داش؟

 

4.   نحوه تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه و میلگرد تیکمه داش چگونه است؟

استاندارد ملی ISIRI 3132، تمامی تولیدکنندگان میلگرد را ملزم به درج یک علامت اختصاری و اختصاصی، روی میلگردهای خود نموده است. این علامت اختصاری باید ترکیبی از نام کارخانه تولیدکننده و روش تولید میلگرد باشد. برای تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه و تیکمه داش، می‌توانید به این علائم توجه کنید:

 

  • علامت SAIS برای تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه
  • علامت SFK برای تشخیص اصالت میلگرد تیکمه داش

 

 

خرید میلگرد تیکمه داش و میلگرد ابرکوه، از طریق درب کارخانه، بورس و اینترنت امکان‌پذیر است. دردسرهای خرید از درب کارخانه و بورس کالا مثل برنامه ارسال بلندمدت و پروسه طولانی ثبت‌نام و غیره، احتمالا شما را مجاب می‌کند که این میلگردها را از سایتهای فروش آنلاین آهن آلات بخرید. در سایتی مثل آسرون، شما می‌توانید قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید کنید. قیمت میلگرد در این سایت، منصفانه است و ارسال آن نیز در 1 تا 7 روز کاری صورت می‌گیرد.