تاثیر ماری جوانا بر مغز چیست؟

آیا ماری جوانا میتواند برای آلزایمر مفید باشد؟

تاثیر ماری جوانا بر مغز

تحقیقات اخیر، نور جدیدی بر روی اثرات گیاه شاهدانه در مغز را به نمایش می گذارد. این مطالعات یک الگوی پیچیده از آسیب ‌های بالقوه و مزایایی را نشان می‌ دهد که با توجه به سن و نوع بیماری متفاوت است.

یافته های حاصل از تعدادی از مطالعات انجام شده در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب در سال 2018 در سن دیگو کالیفرنیا، استخراج شده است. برای مثال، آن‌ ها نشان می ‌دهند که قرار گرفتن در معرض ماری ‌جوانا پیش از تولد و در طول سال ‌های نوجوانی می ‌تواند بر مغز در حال توسعه به چند روش تاثیر بگذارد.

برخی از این روش ‌ها ارتباط بین بخش‌ های مختلف مغز را مختل می‌ کنند، در حالی که برخی دیگر یادگیری و حافظه را مختل کرده و در سطوح پیام ‌رسان های شیمیایی و ترکیبات متابولیک اختلال ایجاد می‌ کنند. با این حال، قرار گرفتن در معرض یک ترکیب موجود در ماری ‌جوانا، می ‌تواند حافظه را در بیماری آلزایمر بهبود بخشد و حتی برخی از علائم آن را کاهش دهد.


استفاده از ماری جوانا در حال افزایش است!

در میان صدها ترکیب در ماری جوانا و یا گیاه شاهدانه، بیش از 100 گونه کانابینوئید وجود دارد که می تواند انتشار مواد شیمیایی پیام رسان را در مغز و سیستم عصبی تغییر دهد.

در ایالات‌ متحده، گیاه شاهدانه “مواد مخدر غیر قانونی” تلقی می شود و یک نظرسنجی در سراسر کشور نشان داد که ۲۲.۲ میلیون نفر با سن ۱۲ سال و بیشتر گفته ‌اند که در ماه گذشته از ماری جوانا استفاده کرده‌ اند.

همچنین، درصد افراد در این گروه سنی که از این ماده در طول ماه گذشته استفاده کرده بودند، از ۶.۲ تا ۸.۳ درصد در سال ۲۰۰۲ – ۲۰۱۵ افزایش ‌یافته است.

هم اکنون مردم از این گیاه نه تنها به عنوان داروهای تسکین دهنده، بلکه به عنوان استفاده پزشکی، از جمله برای کمک به کاهش درد و علائم مولتیپل اسکلروزیس، صرع و سایر شرایط دراز مدت، بیشتر و بیشتر استفاده می کنند.

با این حال افزایش مصرف شاهدانه با افزایش شواهد قطعی در مورد فواید بلند مدت آن و آسیب‌ های ناشی از آن همخوانی ندارد.


“نیاز به درک بهتر”

شواهد این مطالعات و سایر مطالعات نشان می دهد که شاهدانه می تواند آسیب دراز مدت برای نوزادان متولد نشده ایجاد کند؛ و در عین حال، در میان زنان باردار، این محبوب ترین مواد مخدر غیر قانونی است.

استفاده از ماری جوانا اغلب در نوجوانی آغاز می شود، در زمانی که مغز در حال رشد هنوز آسیب پذیر است.

دکتر مایکل تاف، مدیر تحقیقات کنفرانس مطبوعاتی در زمینه تحقیقات درمانی سوء مصرف مواد در موسسه تحقیقاتی، تایید می کند که مصرف ماری جوانا در موارد خاصی از مزایای پزشکی برخوردار است.

با این حال، او هشدار داد که مطالعات بر ضرورت حیاتی “درک بهتر جنبه های منفی آن به خصوص زنان باردار، نوجوانان و کاربران مزمن” تأکید می کند.

در نهایت با توجه به عوارض شناخته شده ماری جوانا توصیه میشود به هیچ عنوان سراغ مصرف آن نروید.


نظر خود را بیان کنید