چگونه خستگی مغز را از بین ببریم؟

راه های رفع خستگی ذهن و مغز

راه های رفع خستگی ذهن و مغز

قبل از اینکه وارد بحث اصلی مقاله شویم اجازه دهید یک خبر بد را برایتان بازگو نماییم. هیچ راه حل سریعی برای بهبود خستگی مزمن وجود ندارد. خستگی ذهنی معمولا سطحی از کمبود انرژی است که حاصل از دست دادن انرژی در یک دوره زمانی خاص است.

به گزارش آلامتو به نقل از هافینگتن پست؛ برای اینکه بتوانید ذهن خود را به حالت قبلی برگردانید باید سوخت آن را مجددا تامین کنید. البته در این میان خبر خوبی نیز برایتان داریم و آن هم این است که رویکردهای تایید شده ای وجود دارد که به کمک آن ها می توانید سطح انرژی خود را از نو بسازید. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.


خستگی فیزیکی، روانی / احساسی و معنوی:

تهی بودن و خستگی می تواند به صورت فیزیکی، روانی/احساسی و به صورت معنوی رخ دهد. خوب حالا سوال اینجاست که خستگی شما از چه نوعی است؟ خستگی می تواند ناشی از کار بیش از حد، خواب ضعیف ، رژیم غذایی ناسالم ، خستگی آدرنال، مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها، اضطراب یا افسردگی، تجربه یک کمبود خاص در زندگی و سایر موارد باشد.

با اینکه همیشه استثناهایی وجود دارد اما راهنمایی های عمومی این است که اگر صبح با انرژی از خواب بیدار شدید و بعد ازظهر احساس کردید هیچ انرژی ندارید، به احتمال زیاد خستگی شما منشا فیزیکی و جسمی دارد.

اگر صبح با خستگی چشم گشودید و در طول روز حالتان بهتر شد، می توانید موارد احساسی و عاطفی خود را مورد بررسی قرار دهید. خستگی کلی و عمومی می تواند منشا معنوی داشته باشد.


مبارزه با خستگی مغز:

  1. تعادل بدن:

مادران شما همیشه راست می گفتند: صبحانه خوبی بخورید، به جای شکلات از سیب استفاده کنید، خوب بخوابید و زمانی که استرس دارید به این فکر کنید که همه چیز گذراست و شرایط بد نیز خیلی زود تمام خواهد شد.

تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان می دهد که ماها به طور مزمن آب بدن خود را از دست می دهیم و همین امر می تواند سطح انرژی بدن را کاهش دهد. مصرف روزانه 8 لیوان آب می تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

از آنجایی که تمرینات ورزشی باعث ایجاد نیرو می شوند، بهتر است به جای اینکه از آسانسور استفاده کنید از پله ها استفاده نمایید و برای رسیدن به محل کار یا مدرسه پیاده روی کنید. اگر فکر می کنید خستگی شما فیزیکی و جسمی نیست بهتر است سایر موارد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

برخی از اوقات کمبود ویتامین D که در زندگی های مدرن امروزی شایع تر است، می تواند باعث ایجاد خستگی شود.


  1. درمان Zen Brain Drain:

این نوع درمان بینش مهمی را در مورد اینکه چگونه ذهن خود را از عادت های درونی که بیشتر انرژی بدن را تخلیه می کند رها کنیم ارائه می کند. فرض کنید دو راهب به سمت معبد در حال حرکت هستند.

این یک سنت بسیار سخت است. آن ها در طول عبادت و زیارت نباید با همدیگر و با سایر افراد(به خصوص زنان) تعامل داشته باشند.

نیمه صبح آن ها متوجه زنی می شوند که کنار جاده ایستاده است و برای عبور از رودخانه مشکل دارد. یکی از راهبان به سمت او می رود، دستش را می گیرد و در عبور کردن از رودخانه ها به او کمک می کند. این اقدام برای راهب دوم بسیار ناراحت کننده است. او می داند که همکارش از قوانین موجود تخطی کرده است.

این افکار می تواند برای راهب ازاردهنده باشد و ذهن او را چندین ساعت متوالی به خود مشغول سازد.

خوب حالا سوال اینجاست که چه چیزی در ذهن شما مانع از برقراری ارتباط و تعامل با دوستان، اعضای خانواده و حتی خودتان می شود؟ تغییر بسیار ساده است. به خاطر داشته باشید که همه چیز از تصمیماتی که در همان لحظه اتخاذ می کنید آغاز می شود.

می توانید نفس عمیق بکشید و به جای نگران شدن، ارامش را انتخاب کنید.


  1. کنار گذاشتن خون آشام های عاطفی:

احساس یک موضوع مسری است. ایا تا به حال برایتان پیش آمده است با افرادی که همیشه شکایت می کنند و عصبانی هستند همنشین شوید و بعد از مدتی احساس کنید شما هم چنین حالتی را تجربه می کنید؟

در کنار این افراد بودن چه احساسی به شما می دهد؟ دانشمندان کشف کرده اند که ماها نورون های آینه ای داریم که موجب می شود به طور مستقیم اتمسفر عاطفی دیگران را تجربه کنیم.فهرستی از افرادی که در زندگی تان حضور دارند و باعث از بین رفتن انرژی تان می شوند تهیه کنید.

سپس تلاش کنید به این روابط پایان دهید و اطراف خود را با افراد مثبت اندیش پر کنید. خون اشام های موقعیتی زیادی نیز وجود دارد. سبک زندگی فوق العاده می تواند باعث خستگی شما شود. اینکه بخواهید همه کارهای موجود را خودتان انجام دهید بسیار ازاردهنده خواهد بود. برای زندگی خود محدودیت هایی را تنظیم کنید.

یاد بگیرید به برخی از افراد و موقعیت ها نه بگویید. افراد را اولویت بندی کنید و کارهایی را انجام دهید که خودتان می خواهید.


  1. تجدید معنوی:

می توانید فهرستی از کارهای خوب و سالمی که دارید را تهیه نمایید. در حقیقت، بیشتر توصیه هایی که در این حوزه ارائه می شود عمومی هستند.

چالش موجود این است که خود را با تغییرات وفق دهید و اینکار مستلزم بهره برداری از لایه های عمیق تر خودمان است. اجازه دهید خطوطی از شعر مری اولیور را با هم زمزمه کنیم:

هدف شما از زندگی کردن چیست؟ دوست دارید بر روی این کره خاکی چه کارهایی انجام دهید؟ در انتهای روز، چه کیفیت ها و ارزش هایی را کسب کرده اید؟

اگر احساس کردید از لحاظ معنوی تهی شده اید، همین امروز تصمیم بگیرید و بر روی زندگی سرمایه گذاری کنید که سرشار از سرزندگی و شادابی است و می تواند ارزش زندگی تان را بالا ببرد. به سایر افراد کمک کنید و از این موضوع لذت ببرید.


آرام سازی ذهن

آرام سازی ذهن

  1. تمرینات جایگزین:

با اینکه برخی از انواع خستگی ها به درمان های هدفمند و خاص همچون استفاده از داروهای مختلف نیاز دارند اما تمامی انواع تهی شدن ها را می توان به کمک استراحت و آرام سازی بهبود بخشید.

زمانی که به طور غیر منتظره در ترافیک یا فروشگاه گیر می کنید، از این فرصت استفاده کنید و چند دقیقه ای را به خود بیندیشید. ببینید چه کارهایی می تواند خستگی تان را برطرف کند.


  1. روش تنفس Qigong:

بایستید و پاهای خود را باز کنید. دستان خود را کنار بدن نگه دارید. زمانی که نفس می کشید به آرامی دستان خود را در اطراف بدن بلند کنید، کف دست را به سمت بالا بگیرید. تصورکنید که تمامی انرژی های روی زمین را جمع آوری می کنید.

سپس انرژی های جمع شده را در دست می گیرید. به هنگام باز دم، دستان خود را پایین بیاورید، کف دست را نیز به سمت پایین حرکت دهید. زمانی که بازدم می کنید تصور کنید که تمامی انرژی های طبیعی که دوست دارید، در بدن شما جاری شده است. اینکار را به مدت سه دقیقه انجام دهید.


  1. انفجار عشق:

صورت فردی که عاشقش هستید را تصور کنید. اگر چنین فردی در زندگی تان وجود ندارد، می توانید از یک حیوان خانگی کمک بگیرید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد این نوع تصویرسازی می تواند مواد شیمیایی مرتبط با حس خوب همچون اندورفین را در خون آزاد کند. اگر امروز دست به کار نشوید فردا خیلی دیر خواهد بود. هیچ زمانی بهتر از امروز نیست.

سعی کنید تمرینات بیان شده را انجام دهید و روح تازه ای به زندگی خود ببخشید.


3 راه ساده برای از بین بردن خستگی

خستگی

خستگی و بی حوصلگی، 2 ویژگی بارز انسان های امروزی می باشد. گرفتاری هایی كه ما درطول شبانه روز به آنها برخورد می كنیم باعث می شوند كه خیلی زود درخود احساس خستگی كنیم.

این خستگی بیشتر اوقات جسمی نیست و متاسفانه این روح ماست كه خسته شده و احتیاج به بازسازی خود دارد. این بازسازی روح شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد اما می توان راه های ساده ای برای آن پیشنهاد كرد.

ما در اینجا به بیان 3روش ساده می پردازیم كه می توانند استرس و خستگی را طی مدت كوتاهی از ما دور نموده و آرامش از دست رفته مان را بازگردانند.

  1. یك فنجان چای بنوشید:

برخیزید و كتری را به روی اجاق بگذارید و چای كیسه ای با طعم مورد علاقه خود را انتخاب كرده و فنجانی كه آن را دوست دارید قرار دهید. همین مقدمات ساده تهیه چای را با آرامش و علاقه انجام دهید. خواهید دید كه چگونه عمل ساده ای كه بارها در طول روز با بی توجهی انجام می دهید این بار باعث آرامش شما می شود.

دست خود را اطراف فنجان گرم قرار داده و در بخار تولید شده فنجان تنفس كنید و سعی كنید در این لحظات فكر خود را آزاد نمایید.

  1. بنویسید:

گاهی اوقات بهترین روش برای آرام كردن ذهن كار كشیدن از آن است. چه چیزی ذهن شما را مشغول كرده است؟ بیماری یكی از بستگان یا مخارج زندگی؟

دست به كار شوید، یك قلم و كاغذ آماده كنید، درمورد نگرانی ها و استرس هایتان فكر كرده و سپس تمام آنچه كه در ذهن تان وجود دارد برروی كاغذ پیاده كنید. اصلا به درهم و برهم بودن مطالبی كه می نویسید توجه نكنید. فقط بنویسید.

هرچیزی كه فكر شما را درگیر خودش كرده است باید برروی كاغذ بیاید. با این عمل ذهن شما تخلیه می شود و پس از آن احساس خوبی خواهید داشت.

  1. آواز بخوانید:

بله آواز خواندن كاریست كه آرامش فوق العاده ای به شما می دهد. كافیست به ترانه مورد علاقه خود گوش داده و همراه با آن بخوانید. خجالت را كنار بگذارید و تصور كنید شما خواننده این ترانه هستید. اجازه دهید تمام خستگی و استرس های شما با آواز خواندن از بدن تان خارج شوند.


1 دیدگاه

  1. ستار

    میتونم باتون تلفنی صحبت کنم؟….من مطالعه سنگینی دارم و بعد از ظهر ها ذهنم خستس و واوقعاتوان مطالعه ندارم ..میخوام دقیقتر از علم و اطلاعات شمااستفاده کنم تسکر

نظر خود را بیان کنید