اعتماد به نفس در خانواده

چگونه عزت نفس را در خانواده تقویت کنیم؟

چگونه عزت نفس را در خانواده تقویت کنیم؟

چگونه برخی افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند در حالی که برخی با وجود دارا بودن امکانات زیاد از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند ؟ محققان طی تحقیقاتی دریافته اند که روابط خانوادگی نقش اساسی در ساختن اعتماد به نفس دارد.


روابط خانوادگی

والدین دوست دارند فرزندانشان را به گونه ای تربیت کنند که در آینده برای داشتن بهترین زندگی، از اعتماد به نفسی کافی برخوردار باشند.

اما چطور؟ به لطف تحقیقات اخیر، درک ما نسبت به اینکه چطور روابط خاص میان اعضای خانواده می تواند مستقیما بر عزت نفس کودکان در بزرگسالی شان تاثیر بگذارد، بیشتر شده است. در ادامه به روش هایی اشاره می شود که در تقویت عزت نفس اعضای خانواده نقش بسزایی دارد.


زمانی برای تقویت روابط خواهر و برادری

نکته: تمام کارهای شخصی را کنار بگذارید وبازی شبانه با اعضای خانواده خود داشته باشید.

دانشگاه پنسلوانیا، پروژه ای برای روابط میان اعضای خانواده در دست بررسی دارد، و برای سلامت کودکان و بهبود روابط بشری در حال انجام تحقیقاتی هستند. با اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها اکنون می دانیم که روابط میان خواهر و برادر تاثیر بسیار مهمی بر عزت نفسشان در دوران بزرگسالی دارد.

بر اساس این مطالعه، خواهران و برادرانی که زمان های موثر بیشتری را به هم اختصاص می دهند دارای عزت نفس بالایی هستند، در حالیکه آن هایی که زمان بیشتری را به فعالیت های بدون برنامه می گذرانند از عزت نفس پایین تر، مهارت های اجتماعی کمتر و افسردگی بیشتری برخوردار می شوند.

علاوه براین، این مطالعه نشان می دهد، در شرایطی که تبعیض وجود دارد، اگر روابط میان خواهر و برادر بسیار قوی باشد، این قوی بودن رابطه به کودکان کمک می کند تا با تبعیض مقابله کنند و در چنین شرایطی همچنان عزت نفس بالای خود را حفظ کنند.


فوائد زمان هایی که والدین و کودکان به طور موثری با هم سپری می کنند:

اعتماد به نفس در خانواده

نکته: زمان خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که در ماه، به همراه هر کدام از کودکانتان یک یا دوبار، دو نفری بیرون بروید تا به این طریق، کودکتان از لحظات شیرینی که با پدر یا مادرش در بیرون از منزل سپری می کند لذت ببرد.

برخلاف باور عمومی، این پروژه نشان می دهد آمار مدت زمانی که کودکان با والدینشان سپری می کنند تا اوایل دوران نوجوانی افزایش یافته است و والدین تا اوایل دوران نوجوانی فرزندشان، زمان هایی را به بودن در کنارشان اختصاص می دهند.

خیلی تعجب برانگیز نیست اگر بگوییم کودکانی که زمان بیشتری را با والدینشان می گذرانند علایق آموزشی شان افزایش می یابد و رفتارهای پر خطر کمتری را از خود نشان می دهند.

سوزان مک هال، پروفسور گسترش روابط انسانی و مدیر انیستیتوی تحقیقات علوم اجتماعی در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: ” تحقیقات ما نشان می دهد برای اینکه فردی در بزرگسالی در وضعیت روانی مطلوبی باشد، باید در دوران نوجوانی زمان هایی را با والدین خود سپری کند. و این زمان با هم بودن، خصوصا زمانی را که با پدر خود سپری می کند، پیامد های قابل ملاحظه ای بر روی روان و سازگاری اجتماعی اش در دوران بزرگسالی خواهد گذاشت. “

گذراندن وقت با پدر چه تاثیری بر روی شخصیت فرد می گذارد؟ تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که زمان بیشتری را در گروه های دسته جمعی همراه با پدرشان سپری می کنند نسبت به سایر دوستانشان از مهارت های اجتماعی بهتری برخوردار هستند، از طرفی نوجوانانی که زمان بیشتری را تنها با پدرشان سپری می کنند از عزت نفس بالایی برخوردار خواهند شد.


توجه

کودکانتان را به خاطر تلاششان مورد تمجید قرار دهید نه صرفا به خاطر باهوش بودنشان.

تحقیقی در دانشگاه استنفورد نشان می دهد کودکانی که به خاطر تلاششان مورد تشویق قرار می گیرند از اشتباهاتشان بهتر درس می گیرند و از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند چرا که اعتقاد دارند می توانند خود را بهتر کنند و چیزهای جدید تری یاد بگیرند ولی اگر صرفا به خاطر باهوش بودنشان مورد تمجید قرار بگیرند به این اعتقاد می رسند که به خاطر این هوششان همه چیز را می دانند و دیگر برای یاد گرفتن چیزهای جدید تلاشی نمی کنند.


نظر خود را بیان کنید