چگونه مغزمان را بزرگ کنیم؟

9 موردی که می تواند اندازه مغز شما را افزایش دهد

افزایش اندازه مغزچندین پیشرفت در علم مرتبط با مغز طی چند سال اخیر نشان می دهد انسان ها واقعا قدرت افزایش اندازه مغز خود را دارند. این موضوع می تواند به شیوه های مختلف از افزایش حافظه گرفته تا بهبود قدرت مغز برای ایجاد نورون های جدید، زندگی ما را تغییر دهد.

روش هایی برای افزایش اندازه مغز:

استفاده از موقعیت های یوگا:

یوگا یکی از تمرینات ورزشی است که می تواند نفس کشیدن، نگه داشتن بدن در یک موقعیت خاص و مدیتیشن را با هم ترکیب کند.

این موضوع نه تنها از یکپارچگی مغز ما حمایت می کند بلکه می تواند لایه های مغزی را نیز ضخیم تر نماید. اسکن های مغزی نشان می دهد یوگا می تواند شیمی مغز را به شیوه مثبتی تغییر دهد. این تمرین ورزشی به ایجاد سطح قدرتمندی از مواد خاکستری در نواحی مغز کمک می کند.

خاصیت محافظت کنندگی یوگا از مغز نه تنها مانع از نابودی ناحیه خاکستری در مغز می شود بلکه می تواند حجم این ناحیه در مغز را نیز بیشتر کند. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا از دست دادن حجم عظیمی از مواد خاکستری در مغز می تواند به نقص حافظه، مشکلات احساسی و عاطفی، تحمل کمتر در برابر درد و کاهش عملکرد شناختی منجر شود.

در سال 2015 محققان دریافتند که ثبات در انجام تمرینات یوگا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  هر چقدر فرد سال های بیشتری را صرف یادگیری و انجام تمرینات یوگا کند، می تواند تغییرات مثبت تری را در نیمکره چپ مغز که در برگیرنده افزایش ماده خاکستری است مشاهده نماید.

این نواحی از مغز در کارهای زیر دخیل و درگیر هستند:

  • درک
  • کنترل حرکت
  • خودآگاهی
  • عملکرد شناختی مغز
  • تجارب بین فردی
  • بازداری و جلوگیری از بروز احساسات
  • کنترل تکانه ها
  • رفتار اجتماعی
  • پردازش حافظه
  • تصمیم گیری احساسی و پاداش

اگر سال هاست که از تمرینات یوگا دور شده اید زیاد نگران نباشید، مغز شما هنوز می تواند تغییر کند.

همین تحقیقات انجام شده نشان می دهد تعداد ساعت هایی که در هفته تمرینات یوگا انجام می شود با حجم ماده خاکستری در نواحی مختلف مغز همچون هیپوکامپوس، قشر بصری اولیه، precuneus/posterior cingulate cortex مرتبط است.

این نواحی از مغز در عملکردهای زیر  فعالیت دارند:

  • هوشیاری در مورد خود
  • خودآگاهی
  • تنظیم عاطفی و احساسی
همچنین بخوانید: انواع یوگا

شعبده بازی:

 واضح است که شعبده بازی می تواند هماهنگی دست و چشم را افزایش دهد اما چیزی که در درون مغز به هنگام شعبده بازی رخ می دهد هنوز معلوم نیست.

شعبده بازی نه تنها ماده خاکستری مغز را افزایش می دهد  بلکه می تواند سایر قسمت های مغز که در برگیرنده سلول های عصبی است را هم بهبود ببخشد. این موضوع می تواند به بخشی از مغز که ارتباطات سلولی را افزایش می دهد کمک کند.

در سال 2009 دانشمندان دانشگاه آکسفورد نشان دادند که شعبده بازی می تواند ناحیه و ماده سفید مغز را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. ماده سفید در برگیرنده بخشی از مغز است که در برگیرنده آکسون هاست. این ها به عنوان رابط سلولی عمل می کنند.

شرکت کنندگان در این مطالعه، به مدت نیم ساعت و برای شش هفته در فعالیت های شعبده بازی شرکت کردند. قبل و بعد از این فعالیت، نتایج تصویربرداری نشان داد افرادی که در این فعالیت ها شرکت کرده بودند بیشتر از سایر افراد حجم ماده سفید در مغز داشتند.

افزایش حجم ماده سفید در همه افرادی که در شعبده بازی فعالیت داشتند صرف نظر از خوب یا بد بودن این فعالیت ها، افزایش یافته بود. لوب آهیانه ای به آگاهی فضایی، پیشگیری و پردازش حس لمسی کمک می کند.

مدیتیشن:

مطالعات مختلف نشان می دهد شرکت در فعالیت های مدیتیشن می تواند مغز را بهبود ببخشد و فعالیت های آن را بهتر کند.

در سال 2011، محققان دانشگاه هاروارد و ماساچوست مطالعه ای را انجام دادند و در این مطالعه نشان دادند که مدیتیشن و روش های کاهش استرس مبتنی بر هوشیاری و آگاهی ذهنی می تواند تغییرات قابل سنجشی را در نواحی از مغز که در حافظه، درک و استرس دخیل است ایجاد نماید.

در حقیقت، شرکت در فعالیت های مدیتیشن با آگاهی ذهنی تنها برای 8 هفته می تواند مغز را به شیوه ای تغییر دهد که اسکنرهای MRI قادر به تشخیص این تغییرات باشند.

مدیتیشن با هوشیاری و آگاهی ذهنی در برگیرنده هوشیاری از چیزی است که در لحظه رخ می دهد. فرد باید بداند در لحظه چه اتفاقی روی می دهد و توجه و تمرکز خود را به آن معطوف نماید.

نتایج MRI تراکم بیشتری در مراکز حافظه، یادگیری و محبت در بخش هیپوکامپوس در مقایسه با اسکن های قبل از مدیتیشن را نشان داد. نکته جالب توجه این است که ماده خاکستری در مرکز استرس و اضطراب مغزی نیز کاهش یافته بود. همه این ها با 27 دقیقه تمرین مدیتیشن در روز و تنها برای 8 هفته رخ داده بود.

ما از مطالعات قبلی می دانیم که تمرینات کاهش دهنده استرس که بر پایه شناخت و آگاهی ذهنی است می تواند نواحی مختلفی از مغز را تقویت کند. این نواحی در برگیرنده یادگیری و حافظه، تنظیم احساسات، همدردی و آگاهی از خود است.

کورتکس پیش پیشانی و اینسولار قدامی راست نواحی از مغز هستند که در میان افراد شرکت کننده در فعالیت های مدیتیشن ضخیم تر بودند. این نواحی بر روی پردازش حسی اثر دارند. محققان بر این باورند که مدیتیشن می تواند با نازک شدن  کورتیکال مرتبط با سن جلوگیری نماید.

همچنین بخوانید: چگونه مدیتیشن را شروع کنیم؟

سعی کنید ابزاری را برای نواختن یاد بگیرید (به خصوص در سنین جوانی):

یادگیری نواختن موسیقی می تواند اندازه مغز را افزایش دهد و تاثیر بسزایی بر روی کودکان دارد.

در حقیقت دانشمندان به دنبال  موسیقی درمانی برای درمان طیف وسیعی از ناتوانی ها و اختلالات مرتبط با یادگیری هستند.

نتایج این تحقیقات بسیار شگفت انگیز است. آموزش ابزارهای موسیقی و نحوه نواختن آن در طولانی مدت می تواند قدرت مغزی افراد را بهبود ببخشد.

خوب حالا سوال اینجاست که چنین شرایطی چگونه رخ می دهد؟ محققان بر این باورند که مدارهای مغزی درگیر در یادگیری موسیقی و ابزارهای آن بر اساس آموزش سیستماتیک شکل می گیرد که به کمترین وابستگی به حافظه کاری منجر می شود.

برخی از تغییراتی که با آموزش موسیقی در مغز رخ می دهد نشان دهنده خودکارسازی فرایندها و وظایف و کسب مهارت های شناختی و حساس برای جنبه های مختلف مهارت های موسیقی است.

نواختن ابزارهای موسیقی یک تجربه حرکتی و چند حسی است که می تواند احساس و حرکت را ایجاد کند.

این موضوع در برگیرنده حس لذت و سیستم پاداش در مغز است. استفاده از چنین ابزارهایی می تواند عملکرد و ساختار مغز را در طولانی مدت تغییر دهد.

آموزش های مرتبط با موسیقی می تواند فرایندهای جدیدی را در مغز و در دوره های مختلف زندگ ایجاد کند و همین امر بر روی خلاقیت، شناخت و یادگیری اثر دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده یادگیری نواختن یک ابزار موسیقی قبل از 7 سالگی، می تواند ارتباط بهتری در بخش جسم پینه ای مغز ایجاد کند که نیمکره راست و چپ را به هم متصل می کند.

آموزش های مرتبط با موسیقی قبل از 7 سالگی می تواند ارتباطات ماده سفید را به گونه ای تغییر دهد که ساختار مغز را در بزرگسالی بهبود ببخشد.

 حالا اجازه دهید سایر روش های طبیعی برای افزایش اندازه مغز را هم  مرور کنیم:

امگا3 زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشید:

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان می دهد خوردن اسید چرب امگا3 در رژیم غذایی می تواند به بزرگ شدن اندازه مغز کمک کند.

افرادی که سطح اسید چرب امگا3 در رژیم آن ها دوبرابر از سایر افراد است می توانند چنین شرایطی را به خوبی تجربه کنند. این افراد در مقایسه با سایر افراد 7 درصد حجم مغزی بیشتری خواهند داشت.

مصرف امگا3 زیاد در رژیم غذایی باعث می شود افراد 2.7 درصد هیپوکامپوس بزرگ تری داشته باشند.

زنان ماهی های پرچرب سرخ نشده همچون سالمون و مکمل های غذایی را در این مطالعه مصرف کرده بودند.

همیشه توصیه می شود از غذاهای سرشار از اسید چرب امگا3 برای دریافت مواد مغذی استفاده شود. اگر این موضوع برای بدن کافی نبود می توان تحت نظر پزشک از مکمل ها نیز استفاده کرد.

با اینکه روغن ماهی می تواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد اما باید به خاطر داشته باشید که خوردن ماهی و روغن ماهی کم کیفیت مزایای زیادی برای بدن ندارد.

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2013، دوز امگا3 را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه بیان می کند 2000 میلی گرم از روغن ماهی می تواند برای سرطان پروستات مفید باشد. با اینکه هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع نیاز است اما به نظر من دوز امگا3 اهمیتی ندارد.

اگر روغن ماهی کیفیت زیادی نداشته باشد می توان از روغن algal به عنوان منبع گیاهی امگا3 استفاده کرد.

رابطه جنسی سالمی داشته باشید:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد رابطه جنسی سالم می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد.

این موضوع می تواند به عنوان یک روش طبیعی برای ایجاد نورون ها مورد استفاده قرار گیرد.

محققان در آزمایشی که بر روی حیوانات انجام دادند به این نتیجه رسیدند که رابطه جنسی می تواند تشکیل نورون های جدید را ترویج کند و باعث بهبود عملکرد شناختی شود.

این تولید نورون ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا تحقیقات نشان می دهد رابطه جنسی سالم می تواند باعث حفظ حافظه طولانی مدت شود و از آن در دوران پراسترس محافظت نماید.

همچنین بخوانید: چگونه رابطه جنسی سالم و مناسبی داشته باشیم؟

از قلب خود به راحتی عبور نکنید:

بزرگسالان کهنسال واقعا می توانند حجم مغز در نواحی که مرتبط با ساختار و عملکرد آن است را افزایش دهند.

در حقیقت یکی از مطالعات انجام شده در سال 2006 نشان می دهد تمرینات ایروبیک می تواند ناحیه خاکستری و سفید مغز را افزایش دهد.

این نتایج در تمرینات کششی و سایر تمرینات دیده نشده است. با اینکه بیشتر افراد طرفدار تمرینات ورزشی HITT هستند زیرا متابولیسم را افزایش می دهد و به افراد کمک می کند چربی بیشتری را بسوزانند اما قبل از اینکه دیر شود به تمرینات ایروبیک نیز توجه کنید. یکی از مطالعات انجام شده بر روی حیوان ها نشان می دهد آهسته دویدن در طول روز باعث افزایش قدرت مغز و رشد نورون های جدید می شود.

به روزه داری متناوب نیز فکر کنید:

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد روزه داری متناوب می تواند بخش های خاصی از مغز را ضخیم تر کند و در عین حال قدرت عملکردی آن را بیشتر نماید.

این روزه داری برای زنان به خاطر مزایایی که دارد بسیار محبوب شده است.

این نوع از روزه داری در برگیرنده روزه سریعی است که در آن برای 12 الی 16 ساعت یا بیشتر فرد چیزی به جز آب نمی خورد. با اینکه رسیدن به چنین هدفی می تواند برای بیشتر افراد دشوار باشد اما شما می توانید با خوردن شام در 7 شب و خوردن صبحانه در 7 صبح از این روش استفاده کنید.

مطالعات پزشکی نشان می دهد روزه داری متناوب نه تنها باعث افزایش انرژی می شود بلکه:

  • به ما کمک می کند مقاومت به انسولین کمتری داشته باشیم و بتوانیم با کاهش سطح IGF-1 بیماری های مرتبط با انسولین را کاهش دهیم.
  • می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و سلامت قلب را بهبود ببخشد.
  • می توانید تولید فاکتور رشد نوروپاتیک مغز را افزایش دهد. این ماده پروتئینی است که می تواند رشد و محافظت از نورون ها را بیشتر نماید و فرد را در  برابر استرس روحی و روانی محافظت کند و بیماری های مرتبط با مغز را کاهش دهد.

مطالعات علمی بر روی مجیک ماشروم را هم مدنظر داشته باشید:

قارچ‌ جادویی یا مجیک ماشروم با نام علمی سیلوسایبین ماشروم توجه مطالعات زیادی را به خود جلب کرده است.

این نام علمی برای بیش از 100 گونه قارچ است که در برگیرنده سیلوسایبین هستند. این مواد ترکیباتی هستند که باعث توهم می شوند.

با اینکه استفاده از چنین موادی به صورت قانونی تایید نشده است اما برخی از محققان در حال بررسی ترکیبات این قارچ برای بررسی نحوه اثر آن ها بر روی مغز و مزایایشان هستند.

یکی از مطالعات نشان می دهد دوز پایین از داروی psychedelic باعث کاهش پاسخ ترس در موش ها می شود و در عین حال  موجب تولید نورون های بیشتری می گردد.

در یکی از مطالعات  منتشر شده در Experimental Brain Research در سال 2013، محققان به این نتیجه رسیدند که چنین ترکیباتی می تواند به عنوان گزینه درمانی برای PTSD باشد.


نظر خود را بیان کنید