روانشناسی خواب + 6 نوع شخصیت و نحوه خوابیدن آنها

شخصیت‌تان چگونه روی خواب‌تان تاثیر میگذارد؟

روانشناسی خواب,شخصیت شناسی خواب

آیا شما سحرخیز هستید؟ کمال گرایید؟ برونگرایید؟ ” نوع شخصیت” شما می‌تواند در زمان بیداری و هشیاری تاثیر زیادی روی شیوه تعامل شما با دنیا داشته باشد، اما روی عادات خواب شما هم اثراتی به جا می‌گذارد.

به گزارش آلامتو به نقل از هافینگتن پست؛ وقتی پای الگوهای خواب به میان می آید، صفات شخصیتی تبدیل به فاکتوری مهم و تعیین کننده می‌شود. یعنی طرز رفتارما می‌تواند وقتی که خواب هستیم به طرز نامحسوس و زیرکانه‌ای روی ما تاثیر بگذارد.

شخصیت ما از این راه‌ها روی برنامه خواب و چشمان بسته ما تاثیر می‌گذارد :


  1. ژنتیک تعیین می‌کند که شما شب زنده‌دار هستید یا سحرخیز.

حتی اگر ترجیح می‌دهید با طلوع آفتاب یا ستاره بیدارشوید، کاری نمی‌توانید بکنید.

فرق میان شب زنده‌دارها و سحرخیزها به ساعت درونی بدن‌شان که به آن chronotype یا رجحان زمانی می‌گویند، برمی‌گردد (رجحان زمانی به سبک ترجیحی برنامه استراحت افراد اشاره دارد که عمدتا تحت تاثیر ساعت زیستی بدن مدیریت می شود). رجحان زمانی تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود.

و بیان‌گر تفاوت‌های شخصی در زمان‌بندی ریتم شبانه روزی است که تحت تاثیر سن هم می‌باشد، مثلا نوجوانان نسبت به سنین بالاتر، بیشتر ” آدم عصر” هستند.


  1. سحرخیزها شادترند.

“سحرخیزباش تا کامروا باشی”، و نتیجه این‌که سحرخیزها از جهاتی سالم‌تر هم هستند. آدم صبح احساس شادمانی بیشتری می‌کند و در مقایسه با شب زنده‌دارها استقامت و پشتکار بیشتری دارد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد آدمهای صبح از آنجایی‌که کمتر احتمال دارد “جت لگ اجتماعی” را تجربه کنند، بهتر می‌توانند استراحت کنند.


  1. اشخاص ” تیپ آ ” برای به خواب رفتن، می‌جنگند.

اگر معروف به زیاد فکر کردن هستید، مانند یک شخصی تیپ آ، ممکن است با کنارگذاشتن استرس، مشکل داشته باشید؛ مخصوصا وقتی که به رختخواب می‌روید.

برانگیختگی ادراکی، شکل‌های زیادی دارد، از مرور ساده فعالیت‌های روزانه گرفته تا تفکر عمیق و نگرانی درباره چیزهای مختلف. برای بعضی از افراد، ناتوانی در استراحت دادن به مغز،می‌تواند جلوی به خواب رفتن‌شان را بگیرد.

درواقع، ذهن هماهنگی روانی با بدن ندارد تا از نظر فیزیکی به خواب برود. اگر افکار مشوش، شمارا بیدار نگه می‌دارد، درمان‌هایی وجود دارد تا به رفع این مشکل کمک کند، رایج‌ترین درمان برای بی‌خوابی، رفتاردرمانی شناختی است.


  1. شب زنده‌دارها، بیشتر ریسک می‌کنند.

آدم‌های عصر ممکن است پرجوش و خروش و هیجانی‌تر بوده و به دنبال چیزهای جدید باشند. آنها معمولا خلاق‌ترند و توانایی‌های ادراکی بالاتری دارند.

شب زنده‌دارها معمولا برای بیدارماندن‌شان مورد نکوهش هستند، اما دیرخوابیدن‌شان، چیزی نیست که بخواهد مورد انتقاد قراربگیرد چون هفت ساعت خواب شبانه توصیه شده را دارند.


  1. برونگراها، خواب با کیفیت‌تری دارند.

محققان ارتباط میان صفات برونگرایانه و خواب بهتر را دریافتند. همین ارتباط در اشخاصی که دقت و وجدان و یکدلی بالاتری دارند نیز پیدا شد.

البته این صفات به تنهایی در خواب خوب شبانه موثر نیستند، چون فاکتورهای محیطی دیگری هم نقش مهمی دارند، اما مطالعه روی ارتباط میان شخصیت و خواب، می‌تواند به درمان اختلالات خواب و انتخاب شغل‌هایی که هشیارماندن درآنها مهم است، کمک کند.


  1. اشخاص روان رنجور، بیشتر در معرض بی‌خوابی هستند.

آنهایی که رفتارهای روان‌نژندی دارند، واکنش‌های استرس برانگیز نشان می‌دهند که می‌تواند منجر به اختلالات خواب و بی‌خوابی شود. با این‌حال محققان می‌گویند روان رنجوری و استرس، تا اندازه‌ای متناوب است، بنابراین احتمال دارد که اضطراب ِ مربوط به رفتار، دلیل خواب بی کیفیت در این افراد باشد.

قطعا استرس، به خواب خوب و درست آسیب می‌زند، چون می‌تواند با ایجاد چرخه معیوب، خواب را تحت تاثیر قرار دهد، و کمبود خواب هم روی توانایی ما برای مقابله با استرس تاثیر می‌گذارد.


برای خوابی راحت چه کنیم؟

در نهایت، کارشناسان تاکید می‌کنند : تیپ شخصیت، نسبت به سایر عوامل بیرونی، تاثیر کمی روی خواب شما دارد، بنابراین اگر ویژگی رفتاری خاصی را در خود شناسایی کردید، زیاد نگران نباشید.

بدون درنظر گرفتن چیزی که شمارا شب‌ها بیدار نگه می‌دارد، چه ذهن عصبی‌تان باشد و چه چیز دیگری، در اینجا چند نکته را برای کمک به سریع‌تر خوابیدن و خواب با کیفیت می آوریم:

از تخت خارج شوید.

اگر این‌کار را نکنید، مغز شما شروع می‌کند به ارتباط دادن خواب گریزی به تماما هشیار بودن. اگر در عرض 20 تا 30 دقیقه به خواب نرفتید، بلند شوید و به اتاق دیگری بروید.

دمای اتاق را چک کنید.

برای داشتن خواب با کیفیت، اتاق باید خنک و تاریک باشد. دمای ایده آل برای خواب خوب، حدود 60 تا 68 درجه فارنهایت است.

یه کار کسل کننده انجام دهید.

کاری انجام دهید فقط مطمئن شوید که کسل کننده باشد. یک کتاب خسته کننده که کم کم چرت‌تان بگیرد (متاسفانه هری پاتر اصلا مناسب نیست!) نوشتن هم می‌تواند مفید باشد.

اسکرین‌ها را تعطیل کنید.

حداقل 30 دقیقه و ترجیحا یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، اسکرین‌ها را خاموش کنید. تحقیقان نشان داده طول موج‌های آبی متساطع از انواع اسکرین‌ها، می‌تواند تولید ملاتونین را که هورمونی برای کمک به خوابیدن است، به تاخیر بیاندازد. برای بیدارشدن در صبح از ساعت واقعی استفاده کنید.

برنامه منظم برای خواب داشته باشید.

سرساعت مشخص برای رفتن به رختخواب آماده شوید و خود را آرام کنید (مثلا مدیتیشن). یک برنامه منظم، واقعا به هدایت مغز کمک می‌کند و خواب هم عملکردی از مغز است، وقت آن است که موزیک راک را متوقف کنید و آرام بگیرید!


1 دیدگاه

  1. فریماه

    good

نظر خود را بیان کنید