نماز نافله عشا [نماز وتیره] چگونه خوانده می شود

نماز نافله عشا [نماز وتیره]

نماز نافله عشا (نماز وتیره) از ساده‌ترین نمازهای مستحبی است که ثواب بسیار دارد. در ادامه می‌گوییم نماز نافله عشا [نماز وتیره] چگونه خوانده می شود و چند رکعت است؟


نماز نافله عشا چگونه خوانده می شود و چند رکعت است؟

نماز نافله عشا یا وُتَیره از نمازهای مستحبی دو رکعتی است که پس از نماز عشاء و در حالت نشسته خوانده می‌شود و ثواب زیادی دارد. نشسته خواندن نماز وتیره بین علما مشهورتر است اما برخی نیز به ایستاده خواندن آن سفارش کرده و آن را پرفضیلت می‌دانند. در کتب دینی نماز نافله عشاء (وتیره) جایگزینی برای نماز شب معرفی شده، تا اگر فرد موفق نشد نماز وتر را به جا آورد، از ثواب و برکات آن بهره مند گردد.


نحوه خواندن نماز نافله عشا (وتیره)

نماز وتیره دارای دو رکعت است که پس از نماز عشا به شکل نشسته خوانده می‌شود. وقت خواندن نماز وتیره پس از نماز عشاء تا هنگام نیمه شب شرعی است. اما بهتر است بلافاصله پس از نماز عشا به جا آورده شود. این نماز را در هر جایی می‌توان خواند، از جمله جایی که نماز واجب عشا را به جا آورده‌ایم.

نمازگزار چهارزانو نشسته و نیت نماز وتیره می‌کند. توصیه شده است که در دو رکعت نماز وتیره صد آیه از قرآن خوانده شود. همچنین مستحب است که به جای قرائت 100 آیه، یک مرتبه سوره واقعه را در رکعت اول بخواند و به رکوع و سجود برود. و سوره توحید در رکعت دوم خوانده شود و پس از قنوت، باز هم رکوع و سجود در همان حالت نشسته انجام ‌شود. سپس تشهد و سلام خوانده و نماز را تمام کند. خواندن تسبیحات حضرت زهرا (س) در پایان نماز به ثواب آن می‌افزاید.

همچنین بخوانید: نماز حرز امام جواد برای ازدواج و دفع سحر

ثواب نماز نافله عشا


ثواب نماز نافله عشا

در مورد ثواب نماز نافله عشا یا وتیره گفته شده است که خواندن آن شما را از قرار گرفتن گنهکاران دور نگه می‌دارد. در این خصوص اسماعیل بن عبدالخالق بن عبدربه، به نقل از امام صادق می‌گوید: پدر بزرگوارم همیشه پس از نماز عشا، دو رکعت نماز به صورت نشسته می‌خواند و در آن صد آیه قرائت می‌کرد و می‌فرمود هر که این دو رکعت و صد آیه آن را بخواند از غافلان نخواهد بود.

در جایی دیگر به روایت از امام باقر (ع) آمده است: هر که سوره ملک را در طول شب  به قرائت بخواند بسیار پاکیزه عمل نماید از گروه غافلان نباشد و من هم پس از  نماز عشاء آن دو را به صورت نشسته (در نماز نافله عشا) می‌خوانم.

همچنین در مورد ثواب این نماز به روایت از امام صادق (ع) آمده است که اگر نمازگزار پس از خواندن نماز وتیره (نافله شب) از دنیا رفت، ثواب خواندن نماز وتر (بخشی از نماز شب) برای او منظور می‌شود.


قنوت نماز وتیره

خواندن قنوت نماز وتیره مانند دیگر نمازها مستحبی بوده و واجب نمی‌باشد. ذکر قنوت نماز وتیره هم می‌تواند هر یک ذکرهای متداول در سایر نمازها باشد.


نماز وتیره در سفر

همانطور که گفتیم نماز وتیره از نمازهای نافله است و خواندن نمازهای نافله ظهر، عصر و  عشاء از مسافر ساقط است. پس خواندن نماز وتیره در سفر ساقط است، اما خواندن آن برای ثواب بلامانع است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص گفته است، نافله‌ ظهر و عصر در طول سفر ساقط بوده و نباید خوانده شود و احتیاط بر آن است که نافله‌ی عشا (نماز وتیره) در این مدت ترک شود.

همچنین بخوانید: نماز شب چطور خوانده میشود و چند رکعت است؟

سخن آخر

خواندن نمازهای نافله از طرف پیامبر و سایر ائمه بسیار سفارش شده است. در این پست از آلامتو به نحوه خواندن نماز نافله عشا (نماز وتیره) و قواعد خواندن آن در سفر و ثواب آن پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.