نماز عید نوروز چگونه خوانده می شود

برای لحظه تحویل سال نماز عید نوروز توصیه شده است، برای آگاهی از نحوه خواندن این نماز و تعداد رکعات آن، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نماز عید نوروز چگونه خوانده می شود و چند رکعت است؟

همانطور که برای بسیاری از شب های پرفضیلت نماز و ادعیه مخصوص سفارش شده است، برای عید نوروز نیز نماز مخصوص در برخی کتب دینی آمده است. در ادامه می گوییم نماز عید نوروز چگونه خوانده می شود و چند رکعت است.

معلی بن خنیس به روایت از امام صادق (ع) نماز عید نوروز را به این ترتیب سفارش می کنند که در روز عید نوروز، پس از به جا آوردن نماز نافله و ظهر و عصر، چهار رکعت نماز به شرح زیر بخوان:

در رکعت اول پس از قرائت سوره “حمد” ده مرتبه سوره “قدر” را بخوان. در رکعت دوم پس از سوره “حمد” ده مرتبه سوره “کافرون” را بخوان. در رکعت سوم پس از حمد ده مرتبه سوره “توحید” و در رکعت چهارم پس از سوره “حمد” یکی از سوره های “فلق و ناس” را ده مرتبه بخوانید و سپس سجده شکر بجا آورید و دعای زیر را بخوانید تا گناهان 50 ساله شما آمرزیده شود:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‌ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

همچنین بخوانید: نماز حرز امام جواد برای ازدواج و دفع چشم زخم

نحوه خواندن نماز عید نوروز در مفاتیح

در مفاتیح الجنان نیز به خواندن نماز مخصوص عید نوروز اشاره شده است که با نماز شرح داده شده در سطور قبل اندکی تفاوت دارد. این نماز به این شرح است:

پس از خواندن نمازهای نافله چهار رکعت نماز بخوانید (منظور دو نماز دو رکعتی است که هر یک به سلام ختم می شود) در رکعت اول پس از سوره حند 19 مرتبه سوره “قدر” و در رکعت دوم پس از قرائت “حمد” 10 مرتبه سوره “کافرون” را بخوانید و در رکعت سوم پس از سوره حمد 10 مرتبه سوره “توحید” و در رکعت چهارم پس از سوره حمد، سوره “فلق” و “ناس” را بخوان و پس از نماز سجده شکر کرده و ذکر زیر را بخوان:

“اللّهمَّ صلِّ علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و علی جمیع انبیائک و رسلت بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک وصل علی ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارک علی محمد و آل محمد و بارک لنا فی یومنا هذا الذی فضّلته و کرّمته و شرّفته و عَظّمت خطره. اللهم بارک لی فیما انعمت به علی حتی لا اشکر احداً غیرک و وسّع علی فی رزقی یا ذاالجلال و الاکرام. اللهم ما غاب عنّی فلا یغیبنَّ عنی عونک و حفظک و ما فقدتُ من شی ءٍ فلا تفقد نی عونک علیه، حتی لا اتکلَّف ما لا احتاج الیه یا ذاالجلال و الاکرام.”

دعای مخصوص تحویل سال


ذکرهای لحظه سال تحویل

در کنار دعای معروف تحویل سال، برخی دیگر از زکرهای نیز توصیه شده اند و مستحب است که هنگام تحویل سال این ذکرها را بگویید. از جمله:

تکرار زیاد ذکر: “یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ”

پیش از سال تحویل 365 مرتبه تکرار ذکر: “یا مقلب القلوب و الابصار …”

120 مرتبه تکرار ذکر: “أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ”

قرائت 365 مرتبه آیة الکرسی و خواندن دعای زیر پس از آن:

“اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَیْرَهَا وَ خَیْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ”.

همچنین بخوانید: نماز شب ساده و کوتاه

دعای مخصوص تحویل سال

دعای عربی تحویل سال که مرحوم مجلسی آن را در کتاب زاد المعاد ارائه کرده است، یکی دیگر از اعمالی است که در این روز توصیه شده و بین عموم مردم نیز خواندن آن در ساعت تحویل سال رایج می باشد. از لحاظ منبع این دعا معتبر نیست و به هیچ یک از ائمه معصوم ما نسبت داده نشده است. دعای مخصوص تحویل سال و معنی آن به شرح زیر است:

“یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ”

معنی دعای تحویل سال:

“ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال”


هفت سین قرآنی

اگر دوست دارید علاوه از برکات هفت سین قرآنی نیز بهره مند شوید، طبق دستور امام علی (ع)، هفت ذکر قرآنی زیر را با زعفران و گلاب روی ظرف چینی بنویسید، سپس در آن ظرف آب ریخته و اعضای خانواده از آن آب بنوشند تا انشاءالله موجب دفع بلا و کسب سلامتی در سال جدید شود.

همچنین بخوانید: نماز استغاثه به امام زمان در شب جمعه

سخن آخر

امیدواریم این مطلب با موضوع نحوه خواندن نماز عید نوروز، ذکرها و دعای مخصوص عید نوروز برای شما مفید بوده باشد و فرصتی فراهم کند تا سال نو را با نام و یاد خداوند آغاز کنید.