سوره هایی که در شب قدر خوانده می شود و بسیار ثواب دارد؟

شب قدر دارای اعمال ویژه ای است، از جمله قرائت قرآن. برای آگاهی ازینکه چه سوره هایی در شب قدر خوانده می شود و ثواب زیادی دارد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

سوره هایی که در شب قدر خوانده می شود و بسیار ثواب دارد؟

آنطور که در روایات آمده است، فضیلت شب های قدر هزار برابر دیگر ماه ها است. در این شب است که خداوند به فرشتگان خود می فرماید درهای بهشت را به روی بندگان باز کنید و خواسته هایشان را برآورده کنید که در این شب مورد رحمت پروردگار قرار دارند.

ما در این مطلب از آلامتو سوره هایی که در شب قدر خوانده می شود و بسیار ثواب دارد را معرفی می کنیم. در این ماه اعمال دینی به خصوص قرائت قرآن نیز دارای فضیلت زیادی است. تلاوت قرآن در طول شب زنده داری های شب قدر، گوش جان را غنی از کلام خدا می کند. از جمله سوره هایی که در این شب به تلاوت آن سفارش بسیاری شده است می توان سوره های مبارکه “قدر”، “یس”، “عنکبوت” و “روم” را نام برد که بین همه بر خواندن سوره قدر تاکید بیشتری شده است.

همچنین بخوانید: دعای شب قدر

فضیلت خواندن سوره قدر در شب قدر

همانطور که گفتیم خواندن سوره های قرآنی دارای ثواب و فضیلت زیادی به خصوص در شب های قدر دارد. سوره قدر یکی از سوره هایی است که به خواندن آن در این شب سفارش زیادی شده است و در احادیث به ثواب بسیار آن اشاره شده است. امام صادق (ع) در خصوص فضیلت خواندن سوره قدر در این شب ها فرموده اند: هر کس سوره قدر را در نمازهای واجب خود بخواند، بانگی از سوی خدا او را صدا زند که “بنده ام گناهان گذشته تو بخشیده شد، اعمال خود را از سر بگیر.”

امام جواد علیه السلام نیز به خواندن سوره قدر در شب قدر سفارش کردند و فرمودند: هر که سوره قدر را هر شبانه روز 76 مرتبه بخواند، خداوند برای هزاران فرشته خواهد آفرید تا ثواب خواندن آن را سی و شش هزار سال بنویسند و خداوند استغفار آن ملائک را مضاعف خواهد کرد.

امام باقر علیه السلام نیز خواندن سوره قدر را با صدا بلند توصیه کرده و آن را مانند شمشیری می دانند که در راه خداوند کشیده می شود و هر که آن را با صدای آهسته بخواند مثل کسی است که در راه خداوند به شهادت برسد، و هر که آن را ده مرتبه بخواند مانند کسی است که به اندازه هزار گناه از گناهانش مورد عفو قرار گرفته است.

همچنین بخوانید: دعای قرآن سر گرفتن در شب قدر برای مراسم احیا همراه با متن و فایل صوتی

سوره هایی که در شب قدر خوانده می شود و بسیار ثواب دارد؟

فضیلت خواندن سوره یس در شب قدر

سوره یس از دیگر سوره هایی است که ثواب خواندن آن به خصوص در شب قدر سفارش شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که سوره یس را بخواند نزد خداوند شریف است و این سوره قراعت کننده خود را شفاعت می کند.

روایت دیگری از پیامبر (ص) آمده است که در آن فرمودند: خواندن سوره یس خیر دنیا و آخرت را برای قاری آن به همراه دارد و او را از بلایای دنیا و سختی های آخرت دور می کند و دفع کننده بدی، برآورده حاجات است و قرائت آن ثوابی معادل بیست حج دارد و گوش کردن به صدای قرائت آن، ثوابی برابر با انفاق هزار دینار در راه خدا دارد.

امام باقر (ع) نیز فضیلت خواندن سوره یاسین بسیار می دانند و فرمودند هر که سوره یس را در طول عمر خود یک مرتبه بخواند، خداوند به تعداد تمام آفریده های این جهان و آن جهان به تعداد هر یک دو هزار حسنه برای او ثبت کند و به همین میزان از گناهانش محو کند و او را از زیان، بدهکاری، بدبختی، دیوانگی و … در امان دارد.

فضیلت خواندن سوره روم در شب قدر

سوره روم یکی دیگر از سوره های سفارش شده برای شب قدر است. رسول اکرم (ص) فرمودند: هر که سوره روم را قرائت کند، ده برابر همه فرشتگانی که در زمین و آسمان خدا را تسبیح گویند به او حسنه عطا می شود و هر چه که در روز یا شب از دست داده، باز به دست می آورد.

به قرائت سوره روم در سومین شب قدر، یعنی شب بیست و سوم ماه رمضان سفارش زیادی شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است: اگر کسی سوره های روم و عنکبوت را در شب بیست و سوم رمضان بخواند، به خدا سوگند که از اهل بهشت خواهد بود، و هیچ استثنایی نیست و هراس ندارم که خداوند به خاطر این سوگند برایم گناهی بنویسد، زیرا اطمینان دارم این دو سوره جایگاه بزرگی نزد خدا دارند.

همچنین بخوانید: نماز شب قدر چگونه و چه ساعتی خوانده میشود؟ چند رکعت است؟

سوره هایی که در شب قدر خوانده می شود و بسیار ثواب دارد؟

فضیلت خواندن سوره عنکبوت در شب قدر

عنکبوت هم از سوره های سفارش شده در شب قدر است. آنطور که به روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هر که سوره عنکبوت را بخواند به تعداد تمامی مومنین و منافقین ده حسنه برای او محاسبه می شود.

امام صادق (ع) نیز فرمودند: هر که سوره روم و عنکبوت را در سومین شب قدر، شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، به خدا قسم که از اهالی بهشت خواهد بود، زیرا این سوره ها دارای جایگاه والایی نزد خداوند است.

سخن آخر

در این مقاله از آلامتو به معرفی سوره های توصیه شده برای قرائت در شب قدر پرداختیم و فضیلت خواندن آنها را در شب قدر بیان کردیم. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.