دعای یا من اظهر الجمیل

یکی از راه‌های رسیدن به حاجات، ختم دعای یا من اظهر الجمیل است که در ادامه فضیلت این دعا و معنای آن را ارائه می‌کنیم.

دعای یا من اظهر الجمیل

دعای یا من اظهر الجمیل از دعاهای پرفضیلت است که خواندن آن موجب استجابت دعا می‌گردد. با وجود اینکه از جمله دعاهای کمتر شناخته شده است اما این دعا در کتاب مفاتیح الجنان به قلم شیخ عباس قمی نیز موجود است. قرائت در ادامه به فضیلت ختم دعای یا من اظهر الجمیل و معنای آن می‌پردازیم.


 دعای یا من اظهر الجمیل برای چیست؟

دعای یا من اظهر الجمیل از دعاهای مستجابی است که خواندن آن موجب به اجابت رسیدن خواسته‌ها می‌شود. این دعا به عنوان دعای اهل بیت المعمور است که در هنگام طواف به دور بیت المعمور آن را می‌خواندند. قرائت دعای من اظهر الجمیل موجب بهره مندی از الطاف پرورگار و کسب توشه‌ای ارزشمند برای زندگی پس از مرگ ما خواهد بود.

در شرح نزول این دعا علامه مجلسی (ره) نقل کرده است: عمر بن شعیب به روایت از پیامبر اکرم (ص) می‌گوید که روزی حضرت جبرائیل (ع) بر من نازل شد و در حالت شادمانی بر من درود فرستاد و من نیز او را پاسخ دادم. جبرائیل (ع) عرض کرد همانا خداوند متعال هدیه‌ای برای تو فرستاده و آن چیزی نیست جز کلماتی که از گنج‌های بهشتی است و این هدیه دعای یا من اظهر الجمیل بود.

همچنین بخوانید: دعای سریع الاجابه از امام علی

متن دعای یا من اظهر الجمیل با معنی

“يَا مَنْ‏ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ‏ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ‏ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ‏ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بالنَّار”

ای که زیبایی را آشکار کنی و زشتی را بپوشانی و از من پرده حرمت را ندری، ای بزرگوار گذشت، ای نیکو درگذرنده، ای فراخ آمرزش، ای به مهر گشاده دو دست با رحمت، ای صاحب هر راز، ای نهایت هر گلایه، ای بزرگوار چشم پوش، ای بزرگ احسان، ای آغاز کننده هر نعمت پیش از لیاقت آن، ای پروردگار، ای آقا، ای مولا، ای نهایت، ای فریادرس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و از تو می‌خواهم که مرا در آتش دوزخ قرار ندهی.

متن  دعای یا من اظهر الجمیل با معنی


دعای یا من اظهر الجمیل صوتی


فضیلت ختم دعای یا من اظهر الجمیل

در فضیلت ختم دعای یا من اظهر الجمیل آمده است که این دعا شامل آداب مناجات بنده با پروردگار خود است. این دعا تحفه ای است از طرف خداوند بر رسول او و برای هر یک از کلمات آن فضائل و ثواب فراوان است.

زمانیکه این دعا از طریق جبرئیل به حضرت محمد (ص) آموخته شد، پیامبر از جبرئیل پرسید ثواب و فضیلت ختم این دعا چیست؟ جبرئیل گفت: هیهات که کسی بتواند ثواب  خواندن این دعا را به شمار آورد. حتی اگر همگی ملائکه هفت طبقه آسمان و هفت طبقه زمین بخواهند ثواب خواندن دعای یا من اظهر الجمیل را وصف کنند، تا روز قیامت نتوانند حتی جزئی از این کلمات را توصیف نمایند.

همچنین بخوانید: دعای زبان بند قوی و فوری

 دعای یا من اظهر الجمیل برای حاجت


دعای یا من اظهر الجمیل برای حاجت

در خصوص مجرب بودن دعای یا من اظهر الجمیل برای حاجت روایتی وجود دارد. ابولحسین بن ابی البغل کاتب آورده است که: روزی “ابی منصروبن صالحان” انجام کاری را به من سپرد اما خطایی از من سر زد که او را خشمگین کرد و من در صدد فرار برآمدم. در شب جمعه‌ای برای زیارت به حرم امام کاظم و امام جواد (ع) رفتم. در آنجا کسی جز خادم حرم “اباجعفر” حضور نداشت. به او گفتم درها را ببندد تا مانع از حضور دشمنانم در آن مکان شود.

نیمه‌های شب که در حال دعا و راز و نیاز بودم ناگهان مردی را ملاقات کردم که در حال زیارت امام کاظم (ع) بود. او همه انبیاء عظیم الشان و هر یک از ائمه معصوم سلام داد به جز امام دوازدهم. متعجب شدم و گمان کردم که نام ایشان را فراموش کرده یا آن حضرت را نمی‌شناسد. زیارتش که به تمام شد دو رکعت نماز خواند و پس از آن به سمت مرقد امام جواد (ع) رفت و در آن جا نیز به همان ترتیب به زیارت و سلام و نماز مشغول شد.

پس از آن به من فرمود ای ابوالحسین بن ابی البغل از من پرسید با دعای فرج آشنایی؟ گفتم: کدام دعا؟

فرمودند: دو رکعت نماز به جا بیاورد و پس از نماز دعای یا من اظهر الجمیل را بخوان.

سپس بگو: یاربّاه (۱۰مرتبه) یاسیداه (۱۰مرتبه) یامولاه (۱۰مرتبه) یاغایتاه (۱۰مرتبه) یا منتهی غایة رغبتاه (۱۰مرتبه) اسألک بحقّ هذه الأسماء و بحقّ محمّد و آله الطّاهرین علیهم السّلام الّا ما کشفت کُربی و نفّست هَمّی و فرّجت غَمّی و اصلحت حالی.

پس از آن هر حاجتی که در دل داری از خداوند بخواه، انشاالله که مستجاب گردد.

همچنین بخوانید: دعای سفره و صلوات قبل و بعد از غذا

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به فضیلت ختم دعای یا من اظهر الجمیل و متن  این دعا همراه با معنی آن پرداختیم. این دعا در استجابت دعا بسیار مجرب بوده و از طرف ائمه و بزرگان دینی ما سفارش شده است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.