تعقیبات نماز عشاء مفاتیح الجنان

تعقیبات نماز عشاء

برخی از تعقیبات نماز برای افزون شدن رزق و روزی توصیه شده اند از جمله تعقیبات نماز عشاء و تعقیبات نماز صبح که مجربترین آنها است. تعقیبات نماز عشاء مفاتیح الجنان برای رزق روزی شامل دعای رزق روزی، نماز وتیره، خواندن “آمن الرسول…” و چند دعای مجرب دیگر است که ثواب بسیاری برای آن توصیف شده است.


تعقیبات نماز عشاء مفاتیح الجنان با معنی

اللّٰهُمَّ إِنَّهُ لَيْسَ لِى عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِى، وَإِنَّما أَطْلُبُهُ بِخَطَراتٍ تَخْطُرُ عَلَىٰ قَلْبِى، فَأَجُولُ فِى طَلَبِهِ الْبُلْدانَ، فَأَنَا فِيَما أَنَا طالِبٌ كَالْحَيْرانِ، لَاأَدْرِى أَفِى سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِى جَبَلٍ، أَمْ فِى أَرْضٍ أَمْ فِى سَماءٍ، أَمْ فِى بَرٍّ أَمْ فِى بَحْرٍ، وَعَلَىٰ يَدَيْ مَنْ، وَمِنْ قِبَلِ مَنْ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ، وَأَسْبابَهُ بِيَدِكَ، وَ أَنْتَ الَّذِى تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ، وَتُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ، اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ يا رَبِّ رِزْقَكَ لِى وَاسِعاً، وَمَطْلَبَهُ سَهْلاً، وَمَأْخَذَهُ قَرِيباً، وَلَا تُعَنِّنِى بِطَلبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِى فِيهِ رِزْقاً، فَإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَىٰ رَحْمَتِكَ، فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَجُدْ عَلَىٰ عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ، إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ.

خدایا من نمی‌دانم روزی‌ام در کجاست و آن را تنها بر پایه گمان‌هایی که بر خاطرم می‌گذرد می‌جویم و ازاین‌رو در جستجوی آن شهرها را زیر پا می‌گذارم، پس در آنچه که خواهان آنم همچون حیرت زدگانم، نمی‌دانم آیا در دشت است یا در کوه؟ در زمین است یا در آسمان؟ در خشکی است یا در دریا؟ نمی‌دانم به دست کیست و از سوی چه کسی است، ولی به‌یقین می‌دانم که دانش آن نزد تو و اسباب آن به دست توست و تویی که آن را با لطف خویش تقسیم می‌کنی و با رحمت خود برای آن سبب فراهم می‌سازی؛ خدایا، پس بر محمد و خاندان او درود فرست و پروردگارا، روزی خود را بر من گسترده‌ساز و به دست آوردنش را برایم آسان‌ کن و جای دریافتش را نزدیک قرار ده و با جستجوی آنچه برایم در آن روزی مقدر نکرده‌ای به زحمتم میفکن، چه تو از آزردن من بی‌نیازی و من به رحمتت نیازمندم، پس بر محمد و خاندان او درود فرست و با احسان و فضل خویش بر بنده‌ات کرم کن، تو صاحب بخشش بزرگ هستی.

همچنین بخوانید: نماز حرز امام جواد

تعقیبات نماز عشاء صوتی


تعقیبات نماز عشاء برای رزق و روزی

آنطور که از علمای دینی آمده است تعقیبات نماز عشاء از ادعیه طلب رزق و روزی است. همچنین مستحب است که در تعقیبات نماز عشاء برای رزق و روزی، هفت مرتبه سوره مبارکه “انا انزلناه” (سوره قدر) قرائت شود.

1. نماز وتیره

و همینطور در “نماز وتیره” که به شکل دو رکعت نماز نافله نشسته پس از نماز عشاء خوانده می‌شود، 100 آیه از قرآن کریم تلاوت شود و مستحب است که نمازگزار بجای خواندن صد آیه، سوره “واقعه” را در رکعت اول و سوره “توحید” را در رکعت دیگر قرائت کند.

2. تهلیل

مستحب است که پس از نماز عشاء 10 مرتبه بگویید:

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاٰ شَرِیکَ لَهُ

إِلٰهاً وٰاحِداً أَحَداً فَرْداً صَمَداً لَمْ یَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَ لاٰ وَلَداً.

همچنین بخوانید: نماز استغاثه به حضرت زهرا

تعقیبات نماز عشاء برای رزق و روزی

3. خواندن “آمن الرسول…”

در مفاتیح الجنان ذکر شده است اگر کسی پس از نماز عشاء دو آیه پایانی سوره بقره را بخواند، معادل ثواب نماز شب را می‌برد:

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ»

«پیامبر به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده است. (و او به تمام سخنان خود کاملاً مؤمن می‌باشد.) و همه مؤمنان (نیز) به خدا و فرشتگان او و کتاب‌ها و فرستادگانش ایمان آورده‌اند (و می‌گویند:) ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمی‌گذاریم (و به همه ایمان داریم) و (مؤمنان) گفتند: «ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! (انتظارِ) آمرزش تو را (داریم) و بازگشت (ما) به سوی توست.»

«لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»

«خداوند هیچ کس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمی‌کند. (انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد برای خود انجام داده و هر کار (بدی) کند به زیان خود کرده است. (مؤمنان می‌گویند:) پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی. پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم بر ما مقرر مدار و آثار گناه را از ما بشوی. ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده. تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیت کافران، پیروز گردان.»

5. قرائت سوره قدر

سفارش شده است که پس از نماز عشاء هفت مرتبه سوره قدر قرائت شود.

6. سجده شکر پس از نماز عشاء

پس از نماز عشاء به سجده بروید و بگویید:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ أَنْتَ اِنْقَطَعَ اَلرَّجَاءُ إِلاَّ مِنْکَ

یَا أَحَدَ مَنْ لاَ أَحَدَ لَهُ

یَا أَحَدَ مَنْ لاَ أَحَدَ لَهُ

یَا أَحَدَ مَنْ لاَ أَحَدَ لَهُ غَیْرُکَ

و ۳ بار بگویید:

یَا مَنْ لاَ یَزِیدُهُ کَثْرَةُ اَلدُّعَاءِ إِلاَّ کَرَماً وَ جُوداً

و ۳ مرتبه بگویید:

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ

سپس حاجت خود را برای روزی بیشتر طلب کنید، سمت را صورت را روی زمین گذاشته و ذکرهای بالا را بگویید، سپس سمت چپ و تکرار ذکر و در پایان نیز پیشانی را بر سجده گذاشته و ذکر را بگویید.

همچنین بخوانید: نماز وتر

سخن آخر

همانطور که گفته شد خواندن تعقیبات پس از نمازهای یومیه به جهت کسب فضیلت و ثواب از طرف علما و بزرگان دینی سفارش شده است. تعقیبات نماز عشا نیز در مفاتیح برای کسب روزی آمده است که در این پست از آلامتو ارائه شد.