تاریخ بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی سال 1401 کی و چه روزی است؟


تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در سال 1401 کی و چه روزی است؟

بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی

شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید ، فیلسوف نامدار ایرانی اهل قیدار از استان زنجان ایران است. هشتم مرداد ماه به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی نام گرفته است. همچنین به علت نام گذاری این روز به نام روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی همایش ها و مراسم های یادبودی انجام می شود.  در ادامه تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی را در تقویم شمسی، میلادی و قمری ارائه داده ایم.


تاریخ بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در تقویم شمسی:

تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی 1401 در تقویم شمسی مصادف است با:

شنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۱
۱۴۰۱/۰۵/۰۸


تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در تقویم میلادی:

تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در تقویم میلادی سال 2022 مصادف است با:

Saturday, July 30, 2022
2022-07-30


تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در تقویم قمری:

تاریخ دقیق روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در تقویم قمری سال 1401 مصادف است با:

‫السبت‬، ١ محرم ١٤٤٤
۱۴۴۴/۰۱/۰۱

زندگی نامه شیخ شهاب الدین سهروردی


زندگی نامه شیخ شهاب الدین سهروردی

در سال ۵۴۹ هجری قمری/۱۱۵۵ میلادی در دهکده سهرورد از توابع شهرستان خدابنده واقع در استان زنجان ایران شهاب الدین سهروردی متولد شد. او حکمت، منطق و اصول فقه را نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد. پس از آن وی به مهم ترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران در اصفهان رفت و ادامه تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد. وی تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری به نهایت رسانید. شیخ اشراق پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت، و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد. در واقع، در همین دوره بود که سهروردی شیفته راه تصوف گشت و دوره‌های درازی را به اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند.


فلسفه شیخ شهاب الدین سهروردی

مکتب فلسفی اشراق، توسط شهاب‌الدین سهروردی یا شیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، ارائه شد. وی، در کتاب حکمت‌الاشراق، به اصول و فروع این نظریه، پرداخته‌است. سهروردی برای هر نفسی در عالم ملائکه قبل از نزول به عالم بدن وجود قبلی قائل است. روح به دو قسمت تقسیم می شود، یکی در بهشت ​​می ماند و دیگری در سیاه چال بدن فرود می آید. روح انسان همیشه غمگین است زیرا از نیمه دیگرش جدا شده است. بنابراین، آرزوی اتحاد مجدد با آن را دارد. روح تنها زمانی می تواند دوباره به سعادت برسد که با قسمت آسمانی خود که در بهشت ​​مانده است متحد شود. او معتقد است که روح باید با جدا شدن از بدن تنومند و امور دنیوی و دسترسی به عالم نورهای غیر مادی، به دنبال سعادت باشد. ارواح عارفان و اولیای الهی پس از خروج از بدن، حتی بر فراز عالم فرشتگان عروج می کنند تا به نور اعلی که تنها حقیقت مطلق است، بهره مند شوند. سهروردی ایده نوافلاطونی جهان واسطه مستقل، یعنی جهان خیالی را بسط داد. نظرات او تا به امروز، به ویژه از طریق توصیف ترکیبی مشایی و اشراقی ملاصدرا از واقعیت، تأثیر قدرتمندی داشته است.


☀ فال روزانه بر اساس ماه تولد