تاریخ روز جهانی پیاده روی در سال 1401 کی و چه روزی است؟


تاریخ روز جهانی پیاده روی در سال 1401

روز جهانی پیاده روی

با توجه به اهمیت پیاده روی برای سلامتی، روز مشخصی به آن اختصاص دارد. در ادامه تاریخ روز جهانی پیاده روی در سال 1401، تاریخچه و مزایای آن را ارائه می‌دهیم.


تاریخ روز جهانی پیاده روی در سال 1401 کی و چه روزی است؟

روز جهانی پیاده روی، روز ثابتی در تقویم ندارد زیرا اولین یکشنبه از ماه اکتبر را به آن اختصاص داده اند. در ادامه تاریخ دقیق این روز در تقویم را مشاهده می‌کنید.

تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی در تقویم شمسی:

تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی سال 1401 در تقویم شمسی مصادف است با:

یکشنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۷/۱۰


تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی در تقویم میلادی:

تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی سال 2022 در تقویم میلادی مصادف است با:

Sunday, October 2, 2022

2022-10-02


تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی در تقویم قمری:

تاریخ دقیق روز جهانی پیاده روی سال 1444 در تقویم قمری مصادف است با:

الأحد، ٥ ربيع الاول ١٤٤٤

۱۴۴۴/۰۳/۰۵

تاریخچه روز جهانی پیاده روی


تاریخچه روز جهانی پیاده روی

روز جهانی پیاده‌روی تافیسا که در سال 1991 راه‌اندازی شد، راهی ساده و سرگرم‌کننده برای فعالیت بدنی و ورزش برای همه در برابر بحران جهانی عدم فعالیت بدنی ارائه کرده است. بیش از سه دهه، ده ها میلیون نفر از بیش از صد و شصت کشور جهان، با پیاده روی همگانی در اولین یکشنبه ماه اکتبر آن را به “روز جهانی پیاده روی” تبدیل کرده اند. این رویداد برای شهروندان در هر سن، پیشینه، توانایی و جنسیت آزاد است.


روز جهانی پیاده روی

روز جهانی پیاده روی زمان بسیار خوبی برای آشنایی با فواید متعدد پیاده روی برای سلامت جسمی، روانی و مالی است. هدف اصلی روز جهانی پیاده روی ترویج فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم است.

TAFISA با بیش از 383 سازمان عضو در بیش از 170 کشور در تمام قاره ها، تلاش می کند تا آگاهی در مورد مزایای ورزش و فعالیت بدنی را برای همه افزایش دهد. در حالی که جهان با اپیدمی بی‌سابقه‌ای از عدم فعالیت بدنی مواجه است که آینده ما و نسل‌های بعدی را تهدید می‌کند، تافیسا تلاش می‌کند تا فعالیت بدنی را به زندگی روزمره بازگرداند تا شادی، سلامت، تعامل اجتماعی، ادغام و توسعه را برای جوامع و شهروندان به ارمغان آورد.

در روز جهانی پیاده‌ روی، TAFISA  از شهروندان جهانی دعوت می‌کند تا به این پیاده روی همگانی در این روز بپیوندند و آن را جزئی از برنامه‌های روزانه خود قرار دهند.

همانطور که گفتیم روز پیاده روی جهانی هر ساله در اولین یکشنبه ماه اکتبر صورت می‌گیرد که امسال این روز مصادف با 2 اکتبر شده است. در 2 اکتبر 2022 در ساعت 10 صبح به وقت محلی، شرکت کنندگان از تمام گوشه و کنار جهان با ورزش یا فعالیت بدنی خود در برنامه‌های پیاده روی محلی شهر و کشور شرکت خواهند کرد.


اهمیت روز جهانی پیاده روی

روز جهانی پیاده روی یادآوری کننده فواید این ورزش همگانی است. پیاده روی فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد و افراد بیشتری تلاش می‌کنند تا آن را در سبک زندگی خود بگنجانند. در اینجا مهمترین فواید پیاده روی برای سلامتی آورده شده است:

  1. بهبود سلامت قلب

پیاده روی روزانه آمادگی قلبی عروقی شما را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین فشار خون شما را تنظیم می‌کند و به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند.

  1. گردش خون را بهبود می‌بخشد

پیاده روی سریع به مدت 30 دقیقه برای پمپاز خون کافی است و به بهبود گردش خون کمک زیادی می‌کند. همچنین به قلب کمک می‌کند تا مقدار مورد نیاز اکسیژن و گلوکز را به مغز برساند و به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند.

  1. به کاهش وزن کمک می‌کند

اگر هدف شما سوزاندن کالری است، پیاده روی تمرین هوازی کلاسیک و بهترین راه برای کاهش وزن است. با گذشت زمان، استقامت خود را افزایش خواهید داد زیرا پیاده روی ظرفیت ریه شما را نیز بهبود می‌بخشد.

  1. استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند

با افزایش سن استخوان‌های شما ضعیف می‌شود و توده عضلانی خود را از دست می‌دهد. پیاده روی به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند و خطر پوکی استخوان، شکستگی و آرتروز را کاهش می‌دهد. همچنین عظلات شما را تقویت می‌کند.

  1. هضم را بهبود می‌بخشد

پیاده روی پس از غذا خوردن به بهبود هضم کمک کرده و از نفخ، یبوست، اسهال و ناراحتی‌های گوارش جلوگیری می‌کند. همچنین به بهبود حرکات روده شما کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

  1. استرس را کاهش می‌دهد

پیاده روی انرژی را افزایش می‌دهد، خستگی را کاهش می‌دهد و به مغز کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشد. پیاده روی سریع به تولید اندورفین (هورمون‌های احساس خوب) کمک می‌کند و خلاقیت را افزایش داده و حفاظه را بهبود می‌بخشد.

  1. پیشگیری و کنترل دیابت

چه دیابتی باشید، چه فرد مبتلا به پیش دیابت یا فردی که می‌خواهد از این بیماری دور بماند، پیاده روی سریع روزانه راه خوبی است. پیاده روی سطح قند خون را کاهش می‌دهد و تولید انسولین را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 کمک می‌کند.


سخن آخر

در این پست از آلامتو به تاریخ روز جهانی پیاده روی در سال 1401 اشاره کردیم و از مزایای این ورزش ساده گفتیم. پیاده روی چه به صورت حرفه‌ای و منظم باشد یا فقط یک قدم زدن معمولی در پارک، در سلامت انسان موثر است. با توجه به فواید سلامتی زیادی که در ارتباط با آن وجود دارد جای تعجب نیست که برای پیاده روی روز جهانی انتخاب شده است.


☀ فال روزانه بر اساس ماه تولد