4انشا در مورد شب قدر کوتاه و ادبی برای دانش آموزان با مقدمه و نتیجه

انشا در مورد شب قدر

انشا در مورد شب قدر که یکی از شب های پر فضیلت ماه مبارک رمضان بوده و دارای اعمال و فضائل خاصی است که بسیار تامل برانگیز خواهد بود. چنین شب بزرگی هر دانش آموزی را وا می دارد تا در مورد آن انشایی نوشته و در کلاس درس ارائه دهد تا دیگران نیز با این شب های بزرگ آشنا شده و نهایت بهره را ببرند. در این مطلب از آلامتو انشا در مورد شب قدر کوتاه و ادبی برای دانش آموزان با مقدمه و نتیجه تهیه و تنظیم نموده و در اختیار شما همراهان گرامی قرار داده ایم. امید است مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و مفید و موثر واقع گردد.

انشا در مورد شب قدر ادبی با مقدمه و نتیجه

مقدمه: انشا درباره شب قدر است که از هزار ماه بهتر است. شب نزول قرآن و مایه برکت تمام روزها و شب های سال شب پر خیر و برکت قدر است این شب در بین اقوام فارس، ترک، لر، قشقایی، بلوچ، عرب و گیلک جایگاه ویزه ای داشته و همه مسلمانان در ایران و در اقصی نقاط جهان قدر شب قدر را دانسته و آن را به غفلت سپری نمی نمایند.

بدنه: این شب برای ما مسلمانان از ارزش والایی برخوردار بوده و دارای اعمالی است که انجام دادن آنها در شب قدر مورد سفارش بسیاری از بزرگان دین است. چنانکه می گویند در شب قدر تمام فرشتگان به زمین می آیند و بندگان خداوند را در حال انجام اعمال شب قدر نظاره می کنند. سپس به پروردگار می گویند: همان زمان که انسان را آفریدی ما گفتیم آیا ما برای بندگی تو کافی نیستیم چرا انسانی را روی زمین قرار می دهی که به فساد بپردازد؟ اما اکنون می بینیم که همین انسان گوی سبقت بندگی را از ما ربوده است و ما در عجبیم از این همه شگفتی و همانا این همان صحنه ای است که پروردگار دوست دارد. اینگونه است که درهای رحمت خداوند گشوده شده و سرنوشت یک سال برای انسانهای آگاه به نیکویی نوشته شده ولیکن متاسفانه هستند انسان هایی که در غفلت به سر برده و سرنوشت آنها در آن شب شامل نیکویی نخواهد بود. خداوند هیچ یک از اعمال بندگان را بی پاسخ نخواهد گذاشت و همانگونه که نتیجه کاشت خوب برای باغبان حاصل نیکو است برای بندگان نیز با انجام اعمالی نیک پاسخی نیکو و برای انجام اعمال بد یا ماندن در خواب غفلت نیز پاسخی خواهد بود.

نتیجه: باشد که اعمالمان نیکو بوده و در بیداری مطلق به سر بریم و در شب های قدر در درگاه خداوند و در محضر فرشتگان الهی شرمسار نباشیم و محبت خداوند پاسخی برای اعمال نیکمان بوده و سرنوشت ما را به نیکویی رقم زند.

همچنین بخوانید: انشا در مورد صرفه جویی در مصرف گاز

انشا شب قدر تحقیقی

انشا شب قدر را از سوال های شب قدر چیست؟؛ معنی قدر چیست؟ ئ فضیلت های شب قدر آغاز می کنیم. شب قدر برای ما مسلمانان از ارزش بالایی برخوردار بوده و کمتر شیعه ای این شب بزرگ را به غفلت می گذراند. چنانکه خداوند در قرآن می فرماید:

“إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾”

چرا خداوند در این سه آیه سه مرتبه لغت لَيْلَةِ الْقَدْرِ را آورده است در صورتی که می شد برای لَيْلَةِ الْقَدْرِ های بعدی از ضمیر استفاده نماید. آیا همین تکرار این واژه ارزشمند نشانه ای بر عظمت و قدرت این شب نیست؟

قدر به معنای اندازه زدن و قرار دادن میزانی برای چیزی. چنانکه پروردگار در قرآن می فرمایند:

“فیها یفرق من کل امر حکیم”

“در آن شب هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌گردد”

فقها این آیه را اینگونه تفسیر نموده اند که پروردگار می خواهد بندگان به دست خود سرنوشت یک سال آینده خود را رقم زده ارزش معنوی خود را به معرض نمایش بگذارند. چنانکه گفته اند فرشتگان با مشاهده نمایش بندگی بندگان خداوند به وجد آمده و به خدا می گویند ما گمان می بردیم انسان نادان باشد اما با این اعمال صالح و شب زنده داری خود را به پروردگارشان نزدیک نموده و سرنوشت یک ساله خود را به نیکی رقم زدند.

در روایات آمده است: یکی از مریدان و شاگردان امام صادق (ع) راجع به بالاتر بودن این ماه از هزار ماه پرسید و ان حضرت اینگونه پاسخ داد: “عمل صالح مثل نماز و زکات و انواع کارهای خیر در آن شب بهتر است از همان اعمال در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد و اگر خداوند جزای کارهای نیک مؤمنان را چندین برابر نمی‌کرد، آنان به جایی نمی‌رسیدند؛ ولی خدای متعال پاداش حسنات را برای آنان چندین برابر بالا می‌برد”

بنابراین بهتر است میزان اعمال حسنه خود در ایام قدر و شب های پر فضیلت ماه را افزایش داده و در بهشت برین بنایی برای خویش بسازیم. می گویند ارزش شب های قدر به قدری است که بر تمام بندگان واجب است از چشمه پرفیض الهی سیراب گشته و توشه ای از این سفره پر برکت برای آخرت خویش مهیا سازد.

انشا در مورد شب قدر کوتاه

شب قدر از جمله نعمات خداوند و از برکات بسیاری برخوردار است. گفته شده است که لیله القدر در نیمه دوم ماه رمضان و یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم می باشد و حتی شب بیست و هفتم نیز یکی از شب های احتمالی می باشد که ممکن است شب قدر باشد. در سوره قدر آمده است: “انا انزلناه فی لیلة القدر وما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر” که نشان دهنده عظمت این شب های عزیز می باشد چرا که خداوند می توانست در جملات بعدی ضمیری را جایگزین لیله القدر نماید و اینگونه وحی نماید: “وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر” ولیکن بزرگی و عظمت ایت شب ها موجب عدم انجام چنین کاری گشته است. همچنین با آوردن آیه “لیلة القدر خیر من الف شهر” که دلالت بر عظمت و بزرگی این شب داشته و ارزش آن را بالاتر از هزار ماه دانسته است. واژه قدر به معنای مقدر ساختن و اندازه چیزی می باشد که پروردگار رویدادهای یک ساله هر یک از بندگانش را در شب قدر رقم خواهد زد. بنابراین شب قدر یعنی رقم زدن سرنوشت انسان ها، به همین دلیل آن را شب قدر می نامند. چونن خداوند نمام اتفاقاتی که در آن سال انجام می گیرد را در آن شب رقم خواهد زد؛ که از آن جمله خیر و شر، سعادت و شقاوت، حیات و مرگ، طاعت و عصیان و گشایش و کاهش رزق و روزی می باشد.

همچنین بخوانید: موضوع انشا

4انشا در مورد شب قدر کوتاه و ادبی برای دانش آموزان با مقدمه و نتیجه

انشا در مورد شب قدر با مقدمه و نتیجه

مقدمه: شب قدر ماه نزول قرآن و شبی است که برای اولین بار آیاتی از قرآن بر حضرت محمد نازل شده است. می گویند شب قدر ماه نزول برکات و الطاف خداوند است که با آمدن قرآن برای راهنمایی و هدایت بشر به صحت این گفته پی برده و آن را نشانه ای ارزشمند از سرازیر شدن الطاف و مهربانی خداوند در این شب می دانیم.

بدنه: شیعیان یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و حتی در مواردی شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را شب قدر دانسته و آن را به عنوان یک شب خاص می نگرند. شب قدر از هزار ماه بهتر است چرا که به لحاظ ارزش و نزول برکات شبی بی مانند بوده خوشا به حال انسان هایی که این شب را با بیداری روح به صبح رسانده و در خواب غفلت نمی مانند. همانطور که می دانید ثواب انجام اعمال ماه مبارک رمضان برابری می کند با اعمال هزاران ماه و به خصوص اعمال شب قدر که از فضیلت های زیادی برخوردار است. مسلمانان در شب قدر جشن هدایت عالی بشر با نزول قرآن را جشن گرفته و به برپایی مراسم های خاص می پردازند. احیا و شب زنده داری از جمله اعمال لیله القدر است که با دعاهای پرفیض مخصوص ایام قدر به سپیده صبح خواهد رسید. چرا که در این شب تمام فرشتگان آسمانی روی زمین آمده و با نظاره اعمال آنها سرنوشت یکسال را برای آنان می نویسند و با شگفتی و تعجب می گویند خوش به حال انسانی که دارای روح بیدار بوده و از فضائل این شب عزیز بی بهره نمی ماند.

نتیجه: شب قدر شب سرنوشت ساز بریا ما مسلمانان بوده و در تمامی شب هایی که احتمال بودن شب قدر وجود دارد به راز و نیاز با خداوند پرداخته و سعی می کنیم از این باغ بهشتی میوه هایی را در سبد خویش قرار دهیم. امیدوارم که خداوند به ذهنمام بیداری و روحمان آگاهی عطا نماید.

همچنین بخوانید: انشا درباره ایران وطن و سرزمین قوی من، درباره فرهنگ و پرچم ایران

انشا در مورد شب قدر با مقدمه، بدنه و نتیجه

مقدمه: شب قدر و هر انچه باید راجع به آن بدانیم در کتاب آسمانی و کتب دینی ما مسلمانان وجود داشته و از دوران کودکی همیشه از خانواده هایمان راجع به این شب عزیز و ماه مبارک رمضان شنیده ایم. تا جایی که غیر ممکن است کسی بر منزلت و ارزش این شب عزیز آگاهی نداشته باشد. اما خالی از لطف نیست با نگاهی هر چند کوتاه بر ارزش والای این شب بلند مرتبه مروری بر آن داشته باشیم.

بدنه: از ارزش والا و قدر و قیمت شب قدر هرچقدر که بگوییم کم گفته ایم زیرا همه می دانیم که شب قدر از هزار ماه بهتر است. تا کنون فکر کرده اید که چرا این شب را از هزار ماه بهتر دانسته اند؟ زیرا اعمالی که در این شب صورت گیرد از ثواب هزار برابری با اعمال دیگر شب های سال برخوردار است. کاش قدر و ارزش این شب را بدانیم و نگذاریم حتی ثانیه ای از آن به غفلت گذرانده شود. می گویند در شب قدر تمام فرشتگان روی سطح زمین هستند و به نظاره عبادت بندگان می نشینند. اینگونه است که هر انسانی با بیداری ذهن خلوص نیت خود را به فرشتگان ثابت کرده و از ارج و تقرب خداوندی بهره مند می گردد و باران رحمت الهی بر سر و روی او سرازیر می گردد. اما تاسف برای کسانی است که شب قدر را با غفلت پشت سر گذاشته و از ارتباط جان و روح خود با الطاف پروردگار ممانعت می کنند.

نتیجه: کاش خداوند ما را در بیداری روح و بهره مندی از لیالی قدر یاری نموده و همه ما را از چشمه نعمات و برکات خود بهره مند سازد. انسانهایی که شب قدر را به غفلت سپری می نمایند نیز مورد رحمت و بخشش خویش قرار داده و در راه تقرب به پروردگارشان یاری نماید.