همه ما خستگی را تجربه کرده ایم و در زندگی یک امر کاملاً عادی است اما گاهی خستگی بیش از حد و بدون علت به نظر می رسد که میتواند نشان دهنده یک بیماری خاص باشد.

اگر قصد دارید انشای بعدی خود را درباره خستگی بنویسید در این صفحه مجموعه ای از بهترین مقالات مرتبط با موضوع خستگی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.


علت خستگی دائم بدن چیست؟

اگر اغلب اوقات از خودتان می پرسید: “چرا من همیشه خسته هستم؟” شما تنها نیستید. از هر 5 آمریکایی 2 نفر بیشتر روزهای هفته این احساس را دارند و تحقیقات مراکز کنترل بیماری ‌ها نشان می ‌دهد که از هر سه فرد بزرگ سال یک نفر قادر نیست به مقدار کافی بخوابد.

علت خستگی همیشگی

علت خستگی همیشگی

بین کار یا مدرسه، خانواده و دوستان، و همه تعهدات دیگر که با آن ‌ها سر و کله می زنید، آسان است که خستگی ثابت را در یک سبک زندگی شلوغ سرزنش کنید.

سندرا آدامسون، پزشک داخلی در آتلانتا، می‌ گوید: اگر با وجود تغییراتی ساده در سبک زندگی تان – مانند زود رفتن به رختخواب و مدیریت استرس – هنوز هم علائم خستگی را احساس می‌ کنید، ممکن است به کمک حرفه‌ ای نیاز داشته باشید.

دلیل؟ خستگی بیش از حد می ‌تواند نشانه شرایط پزشکی جدی ‌تری باشد (که احتمالا قابل ‌درمان است).

ادامه مقاله: علت خستگی دائم بدن

آیا کاهش وزن باعث خستگی میشود؟

اگر کاهش وزن غیر طبیعی دارید و البته همزمان همیشه احساس خستگی میکنید ممکن است سوخت و ساز بدنتان دچار مشکلی باشد که نیاز به رفع آن است.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ زیاد پیش می آید که یکی از مراجعینم از کاهش سرعت سوخت و ساز و مشکلش با کاهش وزن شکایت کند. من با آنها همدردی می کنم اما همیشه می گویم سوخت و ساز انعطاف پذیر است و می توان با راهکارهایی درست تنظیمش کرد.

برای اینکه درست درک کنند چرا کمی وارد بحث زیست شیمی می شوم.

هر کسی با نوع متفاوتی از بیوشیمی به دنیا می آید. شما در بدن خود تریلیون ها کارخانه انرژی کوچک دارید که اندام های سلولی به نام میتوکندری نام دارند و کمک می کنند بدنتان به حرکت در بیاید. میتوکندری اکسیژنی که تنفس می کنید و غذایی که می خورید را به انرژی که بدن بتواند مورد استفاده قرار دهد تبدیل می کند.

میتوکوندری ها مانند موتورهای احتراق سوخت سلولی هستند. تحقیقات نشان داده اگر والدین یا فامیل نزدیکی داشته باشید که مبتلا به دیابت نوع 2 باشد، حتی اگر خودتان لاغر هم باشید، ممکن است میتوکندری هایتان در سوزاندن کالری 50 درصد از یک فرد معمولی تاثیرشان کمتر باشد. این پیش زمینه ها بدان معنا است که بیشتر در خطر افزایش وزن و نهایتا ابتلا به دیابت قرار دارید.

ادامه مقاله: خستگی و کاهش وزن

برای رفع خستگی چه باید کرد؟

چگونه می توانید بر خسنگی خود فائق آیید و شاداب و سر حال شوید؟ 10 روشی را که در ادامه به شما می گوییم چک کنید تا بدانید چگونه بر خستگی خود فائق بیایید و بیشترین بهره را از روزتان ببرید.

ما همه این روزها را تجربه کرده ایم روزه هایی که صبح به زور از خواب بیدار می شویم و با هزار زحمت خود را به سر کار می رسانیم و در سر کار تلاش می کنیم که سرمان را روی میز کار بالا نگه داریم. این بیشتر به این خاطر نیست که شما دیر وقت به رختخواب رفته اید و بدنتان نیاز به خواب دارد.

به عبارت دیگر ممکن است شما شب قبل در بهترین زمان ممکن خوابیده باشید و فکر می کردید که خواب راحتی خواهید داشت اما روز بعد که از خواب بیدار می شوید هنوز خسته و خواب آلوده اید.

ادامه مقاله: راه های رفع خستگی

خستگی ذهنی و راه رفع آن

قبل از اینکه وارد بحث اصلی مقاله شویم اجازه دهید یک خبر بد را برایتان بازگو نماییم. هیچ راه حل سریعی برای بهبود خستگی مزمن وجود ندارد. خستگی ذهنی معمولا سطحی از کمبود انرژی است که حاصل از دست دادن انرژی در یک دوره زمانی خاص است.

راه های رفع خستگی ذهن و مغز

برای اینکه بتوانید ذهن خود را به حالت قبلی برگردانید باید سوخت آن را مجددا تامین کنید. البته در این میان خبر خوبی نیز برایتان داریم و آن هم این است که رویکردهای تایید شده ای وجود دارد که به کمک آن ها می توانید سطح انرژی خود را از نو بسازید. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

خستگی فیزیکی، روانی / احساسی و معنوی:

تهی بودن و خستگی می تواند به صورت فیزیکی، روانی/احساسی و به صورت معنوی رخ دهد. خوب حالا سوال اینجاست که خستگی شما از چه نوعی است؟ خستگی می تواند ناشی از کار بیش از حد، خواب ضعیف ، رژیم غذایی ناسالم ، خستگی آدرنال، مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها، اضطراب یا افسردگی، تجربه یک کمبود خاص در زندگی و سایر موارد باشد.

با اینکه همیشه استثناهایی وجود دارد اما راهنمایی های عمومی این است که اگر صبح با انرژی از خواب بیدار شدید و بعد ازظهر احساس کردید هیچ انرژی ندارید، به احتمال زیاد خستگی شما منشا فیزیکی و جسمی دارد.

اگر صبح با خستگی چشم گشودید و در طول روز حالتان بهتر شد، می توانید موارد احساسی و عاطفی خود را مورد بررسی قرار دهید. خستگی کلی و عمومی می تواند منشا معنوی داشته باشد.

ادامه مقاله: رفع خستگی ذهنی

علائم و درمان خستگی روحی و ذهنی

قبلاً در مقاله‌ی راه های رفع خستگی در خصوص اینکه چگونه خستگی را برطرف کنیم صحبت کرده ایم اما گاهی اوقات با وجود عدم تحرک غیر عادی خستگی شدیدی را احساس میکنیم که رفع کردنش سخت است اینگونه شرایط ممکن است به خستگی ذهن مرتبط باشد؛ در ادامه با ما همراه شوید تا برخی از نشانه های خستگی ذهنی و روحی را بررسی کنیم.

به گزارش آلامتو به نقل از powerofpositivity؛ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که احساس کنید هیچ کاری نمی توانید انجام دهید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است ممکن است در حال تجربه اثرات خستگی ذهنی باشید. زمانی که شرایط استرس زا و دشواری را تجربه می کنید بروز چنین نشانه هایی به نظر آشنا می رسد.

هر فردی به طور فیزیکی ممکن است خستگی را تجربه کند. به همین خاطر همه ما نشانه های خستگی جسمی را به خوبی می شناسیم. خستگی ذهنی نیز شبیه خستگی جسمی است اما از آنجایی که مغز بدن را کنترل می کند، خستگی ذهنی بسیار جدی تر است.

ادامه مقاله: درمان خستگی روحی

خستگی محیط کار

رفع خستگی بعد از یک روز کاری یا حتی در طول یک روز کاری سنگین میتواند یک امتیاز مثبت برای تمرکز بیشتر و ادامه کارها با شادابی باشد.

چگونه خستگی کاری را رفع کنیم

رفع خستگی کاری

یکی از مشکلات اساسی کارآفرینان، حفظ تمرکز و شناخت وظایف و اهداف اصلی شرکت است. این نوع از مدیران که در دوران کنونی عموما جوان نیز هستند، برای رسیدن به این توانایی نیاز به مطالعه،‌ آموزش و کمک گرفتن از مربی دارند. کتاب Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less نوشته‌ی گرگ مک‌کوان می‌تواند منبع مناسبی برای شناخت اولویت‌های کاری و اهداف و ظایف اصلی شرکت باشد. دیوید اولک، کارآفرین و مشاور کسب و کار در وبسیات Inc تجربیات و درس‌های خود از این کتاب را اینگونه بیان کرده است:

این کتاب در مورد ارزیابی مجدد اولویت‌ها است. این کار یکی از سخت‌ترین درس‌های کارآفرینی است. به عنوان یک کارآفرین شما عموما این حس را دارید که همه چیز مهم است. اما مطالعه‌ی این کتاب و راهکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم، به من یاد داد که می‌توان اولویت بندی کاملی برای وظایف در شرکت داشت.

ادامه مقاله: خستگی کاری