طرز تهیه بخور برای درمان سرفه و گرفتگی گلو

التیام سرماخوردگی با بخور گیاهی؛

بخور آب گرم برای سرفه

تا کنون اتفاق افتاده مبتلا به سرماخوردگی یا گرفتگی مخاط بینی شوید و به طور ناخودآگاه بخار لیوان چای داغ را استنشاق کنید یا دوش آب گرم در حمام بخار کرده، بگیرید؟

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ بله بخور می‌تواند از مزایای دیگری غیر از التیام سرفه و گرفتگی نیز برخورردار باشد، چنانچه امسال به سرفه یا گرفتگی مبتلا شدید، به یاد داشته باشید که این روش‌ فوق‌العاده است.


مزایای بخور گیاهی صورت

علاوه بر گرمای مطبوع بخور بر صورت در طول بیماری، از دو مزیت دیگر نیز برخوردار است، به ویژه اگر گیاهان دارویی نیز به ترکیبات خود اضافه نمائید:

مزایای پوستی:

در اسپاها اغلب بخور به عنوان بخشی از روند درمان پوست صورت محسوب می‌شود. ادعاها دال بر آن است که بخور صورت موجب بازشدن منافذ، نرمی پوست و بهبود گردش خون می گردد.

نبرد با خلط:

سالهاست که از بخور گیاهی برای درمان سرفه و خلط در طول بیماری‌ استفاده می‌کنم. من اغلب گیاهان دارویی خشک نیز به ترکیبات بخور اضافه می‌کنم.

استنشاق بخور گرفتگی‌ها را باز کرده و سرفه را تسکین می‌دهد. چنانچه به سرماخوردگی مبتلا شوم، پیش از خواب بخور گیاهی صورت گرفته و به راحتی می‌خوابم.

من اشاراتی از این بخور گیاهی صورت را در درمانهای سنتی طبیعی و دست‌نوشته‌های مغازه‌های دست دوم‌فروشی یافتم که حاکی از آن بود که سابقه‌ی استفاده از آن به مصر باستان بازمی‌گردد، که هم در حمام‌های عمومی و اقامتگاه‌های خصوصی از آن استفاده می‌شد.


چگونه بخور صورت تهیه کنیم؟

بهترین بخش تهیه‌ی بخور صورت این است که فقط ۳ دقیقه برای تهیه‌ی آن زمان لازم است و البته می‌توان آن را از هر نوع گیاهی که در آشپزخانه دارید، تهیه نمائید.

موارد لازم برای بخور گیاهی

یک قابلمه‌ی بزرگ (یا کاسه‌ی بزرگ یا کتری)

۱ قاشق سوپ‌خوری از هر گیاه خشکی که دوست دارید: آویشن، رزماری، پونه، نعناع، اُکالیپتوس، سنبل و …..

۲ عدد حوله‌ی بزرگ

آماده‌سازی

حدودا ۳ سانت آب درون قابلمه ریخته و اجازه بجوشد. البته چنانچه از کاسه استفاده می‌کنید، آب را درون کتری یا قابلمه بجوشانید و سپس درون کاسه بریزید.

یکی از حوله‌ها را تا کرده و روی سطحی محکم، ضدگرما و صاف مانند میز یا اُپن آشپزخانه بگذارید. کاسه یا قابلمه را روی حوله قرار دهید.

هر گیاه خشکی که دارید را به آن اضافه نمائید، خوب هم زده و به مدت ۱ تا ۲ دقیه درب ظرف را بگذارید.


طرز تهیه بخور ضد سرفه

درب ظرف را برداشته و دمای بخار را امتحان کنید، مطمئن شوید که خیلی برای صورت داغ نیست. روی قابلمه دولا شوید و سرتان را با حوله‌ی دیگر بپوشانید تا برایتان مثل چادر یا خیمه شود، حتی‌الامکان اجازه ندهید هوایی زیر حوله نفوذ کند.

به مدت ۱۰ دقیقه بخور را استنشاق کرده و نفس بکشید. به نظر می‌رسد اگر اجازه دهید ابتدا هوا از بینی وارد و از دهان خارج شود، بهتر است، سپس در آخر هوا را از بینی وارد و از بینی نیز خارج نمائید. در صورت لزوم، اجازه دهید خلط‌ها خارج شده و درون کاسه یا قابلمه بیافتند(بله، می‌دانم چندش‌آور است اما ظرف در نهایت شسته می‌شود!).

پس از اتمام، مایع و گیاه موجود در ظرف را دور بریزید(هرگز دوبار استفاده نکنید) و کاملا ظرف را بشوئید. برای بهره‌گیری از مزایای پوستی، من ترجیح می‌دهم بعد از بخور، صورتم را با مخلوطی از سرکه‌ی سیب و آب بشورم تا پوستم سفت شده و همه‌ی آلودگی‌های زیر پوستی خارج شوند.


نکات مهم

برخی افراد از عصاره‌ی گیاهی در بخور صورت استفاده می‌کنند. من به شخصه علاقه‌ایی به این کار ندارم. پس ترجیح می‌دهم از عصاره‌های گیاهی در بخورهای افشانی استفاده کنم و از گیاهان خشک برای بخورهای صورت.

بخور صورت برای کودکان ( به دلیل گرمای بخور) یا زنان باردار ( به دلیل استنشاق عطر گیاه) توصیه نمی‌شود. البته، بخور در هر حال گرم است و همه باید در حین استفاده و استنشاق دقت نمایند.

سیر را نیز می‌توان به ترکیبات بخور اضافه نمود و از مزایای آن بهره برد.


نظر خود را بیان کنید