روغن بادام زمینی به انگلیسی (Peanut) که به نام های دیگری مانند روغن گرانات و روغن آراچی نیز شناخته می شود نوعی روغن گیاهی است که از بادام زمینی خام به دست می آید.

روغن بادام زمینی یکی از محبوب ترین روغن ها برای آشپزی محسوب می شود چون هم برای سرخ کردن استفاده می شود و هم برای سالاد و طبخ غذا.

روغن بادام زمینی بیشتر در کشور های آسیایی از جمله چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام، لائوس و کامبوج مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن گیاهی از انواع مختلف اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک، اسید استریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک تشکیل شده است.

فواید و خواص روغن بادام زمینی

روغن و کره بادام زمینی سطح کلسترول خون را کنترل می کنند

بر خلاف بسیاری از روغن های گیاهی دیگر، روغن بادام زمینی به دلیل وجود استرول های گیاهی می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

روغن بادام زمینی باعث سلامت قلب می شود

روغن بادام زمینی حاوی اسید چرب اسید اولئیک است که سطح کلسترول خوب خون HDL را افزایش می دهد. این کلسترول مفید در واقع باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی می شود.

روغن و کره بادام زمینی از سرطان جلوگیری می کنند

روغن و کره ی بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های پلی فنول، از جمله رزوراترول هستند. این ترکیب برای از بین بردن رادیکال های آزاد بدن که عامل بیماری هایی از جمله سرطان هستند مفید است.

روغن و کره ی بادام زمینی از سرطان های پروستات و روده بزرگ جلوگیری می کنند.

فواید و خواص روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی فشار خون را کاهش می دهد

رزوراترول یک عملکرد مهم دیگر در بدن دارد و آن هم ایت است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

روغن بادام زمینی از آلزایمر جلوگیری می کند

روغن بادام زمینی به دلیل وجود رزوراترول با رادیکال های آزاد بدن که می توانند منجر به بیماری آلزایمر شوند مقابله می کند.

روغن بادام زمینی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

رزوراترول موجود در روغن بادام زمینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، این روغن با افزایش گلبول های سفید خون با عفونت های ویروسی و قارچی مقابله می کند.

روغن و کره بادام زمینی از یبوست جلوگیری می کنند

روغن و کره ی بادام زمینی به دلیل فیبر غذایی بالا نوعی ملین محسوب می شوند و می توانند از یبوست جلوگیری کنند.

روغن و کره بادام زمینی از ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری می کند

مصرف کره بادام زمینی به دلیل وجود چربی های اشباع نشده و فیبر و منیزیم می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

مقاله پیشنهادی : خواص موز

فواید و خواص روغن بادام زمینی برای پوست

روغن بادام زمینی مانند بسیاری از روغن های گیاهی غنی از ویتامین E می باشد که از ایجاد چین و چروک، لکه های پوستی و علائم پیری زودرس جلوگیری می کند.

1 – روغن بادام زمینی باعث درمان جوش صورت می شود

برای از بین بردن آکنه و جوش صورت چند قطره روغن بادام زمینی را با دو تا سه قطره آب لیموترش مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید. روغن بادام زمینی برای هر دو پوست معمولی و خشک کاربرد دارد و همچنین از پوست شما محافظت می کند.

2 – روغن بادام زمینی خشکی لب را درمان می کند

برای درمان خشکی لب ابتدا لب ها را مرطوب کرده و به آرامی بر روی آن ها مسواک بکشید سپس 3 تا 4 دقیقه با دستمال مرطوب بپوشانید. بعد از آن لب ها را خشک کنید و روغن بادام زمینی را بر روی لب ها بمالید.

فواید و خواص روغن بادام زمینی برای مو

روغن بادام زمینی به دلیل وجود مقادیر بالای ویتامین A، D و E در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد.

1 – روغن بادام زمینی از ریزش مو جلوگیری می کند

روغن بادام زمینی به دلیل وجود ویتامین E موها را مرطوب و هیدراته کرده و علاوه بر بازسازی و ترمیم موهای آسیب دیده از ریزش مو جلوگیری می کند.

2 – روغن بادام زمینی شوره مو را درمان می کند

یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی را با چند قطره از روغن درخت چای و آب لیموترش مخلوط کنید و سپس روی پوست سر خود بمالید. بعد از دو تا سه ساعت با شامپو و آب بشویید.

3 – روغن بادام زمینی موها را درخشان می کند

این روغن خوراکی به دلیل وجود ویتامین D باعث می شود که موهایی سالم تر و درخشان تر داشته باشید.

آیا روغن بادام زمینی چاق کننده است؟

اگر چه انواع اسید های چرب در روغن بادام زمینی مفید هستند، اما به یاد داشته باشید که روغن بادام زمینی کالری بالایی دارد و می تواند منجر به افزایش وزن شود.

اگر میزان کالری مورد نیازتان را رعایت کنید، بادام زمینی شما را چاق نمی کند، 1 اونس (حدود 30 گرم که تقریبا 32 عدد بادام زمینی می شود) دارای 166 کالری است. مانند سایر آجیل ها، بادام زمینی همچنین حاوی فیبر است، که به سیر شدن کمک می کند.

فواید و خواص روغن بادام زمینی برای ماساژ

ماساژ بدن با روغن بادام زمینی باعث افزایش انرژی بدن شده و به کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها کمک می کند.

انواع روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی در دو نوع فشار سرد که به رنگ زرد تیره بوده و بوی تندی دارد و تصفیه شده که زرد کم رنگ است و بوی آن ملایم تر است تولید می شود.

مقاله پیشنهادی : خواص روغن جوجوبا

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی یک خمیر ساخته شده از بادام زمینی خشک شده و بو داده است که پر از مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب غیر اشباع، فولات، نیاسین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، مس، آهن و روی می باشد.

خواص و فواید کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن

بادام زمینی حاوی چربی اشباع نشده می باشد و می تواند به طور منظم مصرف شده و باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

بادام زمینی در واقع یک غذای پر انرژی است. پس رابطه ی آن با کاهش وزن چیست؟

مطالعات نشان داده اند کسانی که آجیل و دانه هایی از جمله بادام زمینی می خورند، نمایه توده بدنی(BMI) کمتری دارند.

یک علت آن می تواند این باشد که بادام زمینی منبع خوبی از چربی مفید، پروتئین و فیبر است که تنها با خوردن یک واحد از آن، گرسنگی از بین رفته و احساس پری و سیری در مدت قابل ملاحظه ای به انسان دست می دهد.

اگر چه در یک واحد انرژی قابل توجهی دارد ولی مدت طولانی تری سیرمان نگه می دارد و همین باعث عدم خوردن غذای اضافی و دریافت کالری زیاد می شود.

به هر حال نکته ی مهمی که باید رعایت شود، میزان مصرف است، پس باید بتوانیم در حد نیاز بخوریم نه هر آن چه روی میز است!

کره ی بادام زمینی منبع غنی پروتئین و ویتامین می باشد

کره بادام زمینی ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش می دهد

مصرف کره ی بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات مصرف روغن و کره ی بادام زمینی

مصرف روغن و کره ی بادام زمینی در بعضی افراد منجر به آلرژی شدید می شود که با علائمی از جمله استفراغ، اسهال، درد شکمی، آنافیلاکسی، آسم و آنژیوادم همراه می باشد.

میزان کالری روغن و کره بادام زمینی

دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خانگی 188 کالری دارد.

یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی 119 کالری دارد.

طرز تهیه انواع کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در دو نوع تولید می شود؛ یک نوع آن نرم است و تنها شامل کره می‌باشد اما در نوع دوم تکه‌ های خرد شده بادام زمینی نیز به کره اضافه می شود.

برای تهیه کره ی بادام زمینی در خانه ابتدا 500 گرم بادام زمینی پوست کنده را با مقداری آب مخلوط کرده و می‌جوشانیم تا حدی که کمی پخته شود اما له نشود. سپس با آبکش کردن 400 گرم روغن بادام زمینی، گردو یا نارگیل را به همراه یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و در مخلوط‌ کن می ریزیم تا به صورت کره درآید.

اغلب کره ی بادام زمینی را به صورت شیرین مصرف می کنند، برای این منظور می توان از شکر یا عسل استفاده کرد.

بادام زمینی و تیرویید

روغن و کره بادام زمینی حاوی منیزیم و ید می باشند که برای عملکرد خوب تیروئید لازم است، در نتیجه توصیه می‌ شود برای سالم نگه داشتن این غده‌ پروانه‌ ای شکل و جلوگیری از کم کاری و پرکاری تیرویید از مصرف مغزهایی مانند بادام زمینی غافل نشوید.

فواید و خواص پوست بادام زمینی

بر اساس یک مطالعه جدید پوست بادام زمینی حاوی مقادیر بالای فیبر، ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان است که باعث سلامتی و جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان و سکته مغزی می شود همچنین گوسته بادام زمینی به دلیل فیبر بالا باعث تناسب اندام نیز می شود.

منبع : سایت کوکا – خواص کره بادام زمینی