فواید خواب نیمروزی برای سلامت بدن

خواب نیمروزی چه فوایدی دارد و چرا ضروری است؟

عوارض و مزایای سلامتی چرت زدن

خواب نیمروزی برای بدن بسیار ضروری است اما متاسفانه طیف اندکی از مردم از فواید آن بهرمند میشوند و اکثر افراد از خواب نیمروزی غافل میشوند.


پیدا کردن زمانی برای یک چرت کوتاه نیمروزی، مزایای زیادی را ارائه می ‌دهد. یک چرت کوتاه می ‌تواند عملکرد و هوشیاری شما را افزایش دهد و حالت و وضعیت شما را بهبود بخشد. مهم ترین چیزی که باید در مورد چرت زدن رعایت کنید زمان آن است، زمان ایده آل برای چرت زدن چیزی بین 10 الی 20 دقیقه است. کم بودن زمان این چرت نیمروزی باعث می شود که از وارد شدن به چرخه خواب عمیق که می تواند شما را گیج و بیحال کند، جلوگیری می کند.

چرت زدن در مقابل خواب

وقتی به مدت 10 تا 20 دقیقه چرت می زنید ، وارد مرحله اول و گاه مرحله دوم خواب می شوید. همین کافیست تا از تمام مزایای یک چرت کوتاه بهره مند شده و انرژی تحلیل رفته تان را باز یابید. این در حالی است که در طول خواب واقعی، بدن شما فرصت دارد تا تمام پنج مرحله چرخه خواب را چندین بار کامل کند، که طبق منابع معتبر، برای اکثر بزرگسالان سالم هر ۹۰ تا ۱۱۰ دقیقه تکرار می‌ شود. هنگامی که به خواب عمیق تری می روید مغز شما نسبت به محرک های خارجی کمتر واکنش نشان می دهد ، بیدار شدن سخت تر شده و احتمال خستگی و افزایش می یابد.

مزایای چرت زدن سالم

فواید سلامتی چرت زدن به طور علمی ثابت شده ‌است. در قسمت زیر نگاهی کوتاه به این که یک چرت کوتاه چه مزایای می تواند داشته باشد، می اندازیم، با ما همراه باشید.

  1. عملکرد بهبود یافته

مطالعات مختلف نشان داده است که یک چرت نیمروزی کوتاه بین 10 تا 30 دقیقه می تواند باعث افزایش کارایی شود و بازدهی شما را افزایش دهد. از جمله مواردی که از طریق یک چرت سریع و کوتاه بهبود می یابند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت روان حرکتی
  • زمان پاسخ
  • هوشیاری
  1. یادگیری پیشرفته

بر اساس مطالعات مختلف ، چرت زدن در طول روز می تواند مهارت های یادگیری شما را بهبود بخشد. چرت زدن نه تنها تمرکز و حافظه شما را بهبود می بخشد ، بلکه می تواند به شما در یادگیری و حفظ اطلاعات نیز کمک کند. همچنین مطالعات نشان داده اند که توانایی یادگیری اطلاعات جدید بلافاصله پس از چرت زدن افزایش می یابد.

فایده چرت زدن در مورد یادگیری، زود شروع می ‌شود. مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که چرت زدن باعث بهبود یادگیری کلمه در نوزادان می‌ شود.

  1. فشار خون پایین

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که یک چرت نیمروزی می ‌تواند به میزان قابل ‌توجهی فشار خون را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، نشان می ‌دهد که چرت نیمروزی در کاهش سطح فشار خون به عنوان یکی از تغییرات سبک زندگی مانند حذف نمک و الکل موثر است.

این مطالعه نشان داد که به طور متوسط ، چرت زدن کوتاه فشار خون را به میزان 5 میلی متر جیوه کاهش می دهد. اهمیت این چرت کوتاه به قدری است که، چرت نیمروزی با مصرف داروی فشار خون که معمولاً فشار خون را 5 تا 7 میلی متر جیوه کاهش می دهد ، قابل مقایسه است. این در حالی است که فقط کاهش فشار خون به مقدار 2 میلی متر جیوه ، می تواند خطر حمله قلبی را تا 10 درصد کاهش دهد.

  1. روحیه بهتر

چرت زدن در طول روز می تواند روحیه شما را بهبود بخشد. چرت های کوتاه باعث افزایش سطح انرژی می شود و در کاهش رخوت بعد از ظهر نیز موثر است. چرت زدن همچنین به افزایش مثبت گرایی و تحمل بهتر سرخوردگی مرتبط شده اند.

حتی در صورتی که شب گذشته به خوبی نخوابیده اید؛ چرت زدن کوتاه می تواند به شما کمک کند در طول روز احساس خستگی و تحریک پذیری کمتری داشته باشید.

عوارض جانبی خواب روز

در حالی که نشان داده شده است که چرت زدن مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارد ، می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند و حتی اگر به موقع انجام نشود یا اگر شرایط اساسی خاصی داشته باشید ، عوارض جانبی برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت.

چرت های نیمروزی بیش از 20 دقیقه می توانند اینرسی خواب را افزایش دهند و این باعث می شود احساس سستی و بی حالی داشته باشید. دقیقا همان حالی که بعد از بیدار شدن از خواب عمیق تجربه می کنید، اگر در حال حاضر دچار کمبود خواب هستید ، علائم اینرسی خواب شدیدتر و طولانی تر است.

چرت زدن بیش از حد طولانی یا خیلی دیر و نزدیک شب، خوابیدن خوب در شب را دشوارتر می کند. این شرایط برای مبتلایان به بی خوابی که در حال حاضر در خواب شبانه مشکل دارند ، به مراتب بدتر است.

به گفته یک مطالعه انجام شده در سال 2015 ، چرت های روزانه طولانی تر، با خطر قابل توجه بالاتر از بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر همراه بوده است.

یک چرت نیمروزی چقدر باید طول بکشد؟

محدود کردن چرت های روزانه به 10 تا 20 دقیقه می تواند احساس هوشیاری و طراوت بیشتری به شما بدهد. چرت های بیش از این ، به خصوص بیشتر از 30 دقیقه ، به احتمال زیاد باعث می شود شما احساس سستی و خستگی بیشتری نسبت به قبل از بستن چشمان تان داشته باشید.

استثنائی که وجود دارد این است که در صورتی که از کمبود خواب رنج می برید، از این توانایی برخوردار هستید که می توانید به اندازه کافی بخوابید تا چرخه کامل خواب را طی حداقل 90 دقیقه سپری کنید.

بهترین زمان برای چرت زدن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای چرت زدن به عوامل فردی مثل برنامه خواب و زمان خواب بستگی دارد. برای اغلب افراد، چرت زدن در اوایل بعد از ظهر بهترین زمان است. چرت نیمروزی بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر می‌ تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.

مدت زمان چرت زدن برای بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

کودکان و بزرگسالان نیازهای خواب مختلفی دارند و این نیازها در طول زندگی ما تغییر می کنند. تشخیص مدت زمان چرت ها به میزان نیاز خواب هر شب شما و اینکه چه مقدار از آن را دریافت می کنید، بستگی دارد.

در کودکان ، توصیه برای اوقات چرت زدن با توجه به سن کودک به شرح زیر است:

  • 0 تا 6 ماه: دو یا سه چرت روزانه هر یک از 30 دقیقه تا 2 ساعت
  • 6 تا 12 ماه: دو چرت در روز ، از 20 دقیقه تا چند ساعت
  • 1 تا 3 سال: یک چرت نیمروزی به مدت 1 تا 3 ساعت
  • 3 تا 5 سال: یک چرت نیمروزی به مدت 1 یا 2 ساعت
  • 5 تا 12 سال: اگر آنها 10 یا 11 ساعت خواب توصیه شده در هر شب را به خوبی بخوابند ، نیازی به چرت زدن نیست
  • یک فرد بالغ سالم نیازی به چرت زدن ندارد ، اما می تواند از خواب 10 تا 20 دقیقه یا در صورت محرومیت از خواب از 90 تا 120 دقیقه چرت زدن بهره ببرد.

شواهدی وجود دارد که مدعی است چرت زدن به مدت یک ساعت در بعد از ظهر برای بزرگسالان مسن‌ تر خالی از لطف نیست و مزایایی به همراه دارد.

با خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم می تواند اثرات منفی بر جای بگذارد و هر دو می توانند نشانه ای از یک مسئله اساسی باشند.

خوابیدن بیش از حد می تواند باعث احساس سستی در مدت طولانی بعد از بیدار شدن شود. خواب بیش از حد با شرایطی از جمله موارد زیر مرتبط است:

  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • مرگ زودهنگام

خواب خیلی کمی نیز می تواند اثرات منفی بر سلامتی شما داشته باشد. نداشتن خواب کافی باعث خواب آلودگی و تحریک پذیری روزانه می شود و می تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد.

از دیگر اثرات کمبود خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش وزن
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و فشار خون بالا
  • افزایش خطر تصادفات
  • اختلال حافظه
  • اختلال در تمرکز

و اما سخن پایانی …

چرت زدن به مدت 10 الی 20 دقیقه ، تاثیرات و مزایای بسیار خوبی بر سلامت شما خواهد داشت. تنها چیزی که باید در این مورد رعایت کنید این است که مراقب باشید چرت کوتاه نیمروزی تان به یک خواب عمیق تبدیل نشود. چرا که خوابیدن عمیق در طول روز می تواند باعث اختلال در خواب شب شده و کاملا معکوس عمل کند. با چرت نیمروزی کوتاه بین 10 الی 20 دقیقه از تمام مزایای آن بهره مند شده و لذت ببرید.


نظر خود را بیان کنید