طرز تهیه کوفته تبریزی اصل با گردو

کوفته تبریزی اصل یکی از انواع غذاهای بسیار محبوب و خوشمزه ای است که متعلق به شهر زیبای تبریزی بوده  و آن را به عنوان یکی از غذاهای اصلی و مجلسی تبریز نیز می شمارند. کوفته تبریزی به مرور زمان به دلیل طعم لذیذ و ظاهر هوس انگیزش در سراسر ایران شناخته شده و بسیار هم طرفدار پیدا کرده است به طوری که کمتر کسی پیدا می شود که این غذای بسیار خوشمزه را حداقل یک بار تست نکرده باشد و یا حتی اسمش به گوشش نخورده باشد. امروز در آلامتو طرز تهیه کوفته تبریزی اصل مجلسی و آسان با لپه و گردو برای 4 نفر را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی اصل مجلسی

  • گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله 600 گرم
  • لپه 1/5 پیمانه
  • پیاز 3 عدد متوسط
  • برنج نصف پیمانه
  • سبزی (تره و مرزه) 100 گرم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی 2 ق غذا خوری
  • مغز گردو به مقدار لازم
  • زرشک نصف پیمانه
  • برگ زردآلو به مقدار دلخواه
همچنین بخوانید: طرز تهیه کوفته برنجی ساده و خوشمزه با گوشت چرخ کرده و لپه

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل با لپه و گردو برای 4 نفر

مرحله اول: آماده سازی لپه و برنج

ابتدا برنج را درون ظرفی بریزید و آن را طی چندین مرحله با آب سرد بشویید و بعد آن را درون ظرفی بریزید و به آن مقداری آب اضافه کنید و 15 دقیقه درون آب به برنج زمان دهید تا خیس بخورد و آماده شود و لپه را هم با آب سرد چندین مرحله بشویید و به آن هم درون ظرف جداگانه ای با مقداری آب 30 دقیقه زمان دهید تا خیس بخورد و آماده شود. بعد از آن که برنج خیس خورد قابلمه ای را برداشته و درون آن مقداری آب بریزید و به آن مقداری زردچوبه را به همراه مقدار خیلی کمی نمک اضافه کنید و برنج خیس خورده شده را نیز درون ظرف بریزید و 15 دقیقه به آن نیز زمان دهید تا برنج نیم پز شود و بعد آن را آبکش کنید و کنار بگذارید. لپه را هم درون قابلمه ای به همراه مقداری آب بریزید و به آن هم 1 ساعت زمان دهید تا لپه کاملاً پخته و آماده شود و بعد آن را نیز آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: آماده سازی پیاز داغ

پیاز ها را نیز با آب شسته و پوست آن ها را بگیرید و آن ها را به شکل خلالی شده و ریز و یکدست خرد کنید و درون ماهیتابه ای مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و زمان دهید تا روغن گرم و آماده شود و بعد پیاز ها را درون روغن بریزید و خوب آن ها را سرخ و طلایی و سبک کنید.

مرحله سوم: آماده سازی مواد کوفته

درون غذاساز لپه پخته شده را به همراه گوشت چرخ کرده بریزید و آن ها را تا جایی که ممکن است با یکدیگر میکس و ترکیب کنید. دقت داشته باشید که این مرحله بسیار مهم می باشد زیرا اگر گوشت و لپه درون غذاساز با یکدیگر خوب مخلوط و میکس نشوند ممکن است که کوفته های شما در آخر کمی وا بروند. ظرفی را برداشته و درون آن مخلوط گوشت و لپه را بریزید و به آن ها سبزی های خرد شده و ساطوری شده را به همراه 2 عدد پیاز داغی که تهیه کرده بودید و برنج پخته شده و مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و تمامی مواد را به وسیله دست شروع به ورز دادن و مخلوط کردن کنید.

مرحله چهارم: آماده سازی کوفته ها

مقداری از مواد گوشتی کوفته را برداشته و آن را با کف دست خود به شکل دایره ای درآورید و شکل دهید و بعد آن را مقداری در کف دست خود پهن کنید و داخل شکم آن را با 1 عدد مغز گردو و برگ زردآلو و مقداری از 1 عدد پیاز داغی که باقی مانده بود پر کنید و بعد آن را مجدد ببندید و به شکل دایره ای شکل دهید و تمام مواد کوفته را به همین صورت به شکل کوفته تهیه کنید.

مرحله پنجم: پخت کوفته تبریزی اصل

ماهیتابه ای را برداشته و درون آن مقداری روغن بریزید و به آن رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید و زمان دهید تا هم رنگ رب مقداری درون روغن باز شود و هم خامی آن گرفته شود و بعد به آن زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و آن ها را با یکدیگر هم بزنید و مخلوط کنید و بعد زرشک را نیز با آب شسته و درون ماهیتابه بریزید و مقداری با زعفران و رب آن را نیز تفت دهید و بعد آب جوشیده شده را اضافه کنید و آن ها را با یکدیگر هم بزنید و مخلوط کنید و بعد کوفته هایی که از قبل آماده کرده بودید را درون ماهیتابه بچینید و درب ماهیتابه را نیمه باز بگذارید و به آن ها 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان دهید تا کاملاً کوفته ها پخته و آماده شوند و بعد از آن هم کوفته تبریزی های شما آماده سرو هستند آن ها را درون ظرف مورد نظر خود بریزید و بعد از آن هم کوفته تبریزی اصل شما آماده سرو هستند میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید. نوش جان

همچنین بخوانید: طرز تهیه آبگوشت مرغ ساده و مجلسی با سیب زمینی، لپه و رب گوجه

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل با لپه


نکات کلیدی تهیه کوفته تبریزی اصل مجلسی با لپه

  1. هر چه گوشت کوفته را با مواد آن بیشتر ورز بدهید احتمال وا رفتن کوفته تبریزی شما بسیار کمتر است.
  2. در صورت تمایل اگر می خواهید که کوفته شما رنگ بهتری داشته باشد باید مقدار زردچوبه ای که به آن اضافه می کنید نسبت به سایر ادویه های آن بیشتر باشد.
  3. در صورت تمایل می توانید از مغز گردو خرد شده و یا پیاز داغ خلالی شده برای تزیین روی کوفته استفاده کنید.
همچنین بخوانید: طرز تهیه آبگوشت بزباش سنتی و مجلسی با سبزی مرحله به مرحله

♨ نکات مهم «طرز تهیه کوفته تبریزی اصل مجلسی و آسان با لپه و گردو برای 4 نفر»

هر چه گوشت کوفته را با مواد آن بیشتر ورز بدهید احتمال وا رفتن کوفته تبریزی شما بسیار کمتر است.


نظر خود را بیان کنید