طرز تهیه زولبیا خانگی

زولبیا یکی از شیرینی های بسیار شناخته شده در میان ایرانیان بوده و زمانی که نام این شرینی می آید همه ایرانیان به یاد ماه مبارک رمضان می افتند زیرا که به طور معمول مردم این شیرینی بسیار خوشمزه در ماه مبارک رمضان میل می کنند و مهمان سفره های افطاری تمامی روزه داران است. درست کردن این شرینی در منزل علاوه بر آن که کار بسیار آسان و راحتی است بلکه به نسبت نمونه های بازاری نیز هم مقرون به صرفه تر و هم سالم تر است زیرا که هم میزان شیرینی آن بسته به سلیقه ی خود می توانید کم و زیاد کنید و هم از روغن کمتر و بهتر و سالم تری برای تهیه آن استفاده می کنید. امروز در آلامتو طرز تهیه زولبیا خانگی آسان با نشاسته ذرت و ماست را به روش بازاری به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشد.


مواد لازم برای تهیه زولبیا خانگی

  • آرد قنادی 1 پیمانه
  • پودر نشاسته ذرت 2 ق غذا خوری
  • آب ولرم 3/4 پیمانه
  • ماست پر چرب 2 ق غذا خوری
  • روغن مایع 1 ق مربا خوری
  • پودر هل 1/8 ق چایی خوری
  • زعفران غلیظ شده 1 ق مربا خوری
  • شکر 1 ق چایی خوری
  • خمیر مایه ترش 1 ق چایی خوری
همچنین بخوانید: طرز تهیه بامیه بازاری ساده خانگی با گلوکز ویژه ماه رمضان به شیوه قنادی ها

مواد لازم برای تهیه شهد زولبیا

  • شکر 2 لیوان
  • آب 3/4 لیوان
  • گلاب 3/4 لیوان
  • زعفران دم کرده و غلیظ شده 2 ق غذا خوری
  • آبلیمو 1 ق غذا خوری
  • گلوکز 1 ق غذا خوری
  • پودر هل 1 ق چایی خوری

طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت و ماست مرحله به مرحله

مرحله اول: آماده سازی خمیر مایه

ابتدا 3/4 پیمانه آب را با شکر و خمیر مایه مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید و بعد روی لیوان را بپوشانید و حدوداً 10 دقیقه ای به آن زمان دهید تا خمیر مایه به عمل بیاید.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر

ظرف را برداشته و درون آن نشاسته ذرت را با آرد و هل بریزد و مخلوط کنید و سپس مخلوط آن ها را 3 مرتبه با یکدیگر الک کنید. در ظرفی جداگانه و نسبتاً بزرگ دیگری خمیر مایه عمل آمده را با ماست به خوبی با همزن دستی مخلوط کنید و هم بزنید تا به صورت یکدست شوند سپس به آن ها زعفران دم کرده غلیظ را نیز اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. مواد خشکی که با هم دیگر الک کرده بودید را به آرامی به موادی که با خمیر مایه مخلوط کرده بودید اضافه کنید، دقت داشته باشید که همزمان با اضافه کردن آن ها با یکدیگر باید با همزن دستی آن ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر کشداری به دست آید سپس روی ظرف را سلفون بکشید و به آن به مدت سه ساعت درون یخچال استراحت بدهید و بعد از گذشت زمان مورد نظر روغن مایع را هم به خمیر اضافه کنید و آن را هم با مواد به خوبی ترکیب و مخلوط کنید.

مرحله سوم: آماده سازی شربت شیرینی

قابلمه ای برداشته و درون آن آب و شکر را بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و سپس به آن آبلیمو نیز اضافه کنید و وقتی شروع به جوشیدن و قل زدن کرد به آن زعفران و گلاب و هل را نیز اضافه کنید و دو الی سه دقیقه دیگر به آن زمان دهید تا کمی دیگر بجوشند و بعد گلوکز را به آن ها اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا گلوکز به خوبی در آن حل شود و وقتی حل شد آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: پخت زولبیا ها

خمیری را که تهیه کرده اید درون جا سسی و یا قیف مخصوص زولبیا بریزید و سپس قابلمه ی کوچکی برداشته و درون آن مقدار تقریباً زیادی روغن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به خوبی گرم شود سپس داخل روغن، به زولبیای خود به اندازه قابلمه به صورت رشته های دایره ای شکل دهید و زمان دهید تا به خوبی سرخ و طلایی شوند و بعد آن ها را بلافاصله بعد از سرخ شدن داخل شربتی که از حرارت افتاده به مدت 20 ثانیه قرار دهید و روی صافی بگذارید تا شهد اضافی آن خارج شود. بعد از آن هم زولبیای شما آماده سرو است. نوش جان

همچنین بخوانید: طرز تهیه فرنی زعفرانی ساده خانگی با نشاسته ذرت و شیر بدون خامه

طرز تهیه زولبیا خانگی


نکات کلیدی در تهیه زولبیا خانگی به روش بازاری

  1. اضافه کردن گلوکز به شهد زولبیا برای براق شدن شهد است.
  2. در صورت دسترسی نداشتن به ماست پرچرب می توانید از ماست کم چرب نیز استفاده کنید.
  3. به جای استفاده کردن از پودر هل از اسانس هل نیز می توانید در این شیرینی استفاده کنید در این صورت از 6 قطره اسانس هل استفاده کنید.
  4. دقت داشته باشید اضافه کردن میزان آرد بستگی به میزان جذب آرد شما دارد.
  5. خمیر زولبیا باید کشدار باشد نه سفت و نه شل و در صورت سفت بودن می توانید مقداری گلاب به آن اضافه کنید.
  6. میزان شکر شربت کاملاً سلیقه ای است می توانید آن را زیاد یا کم کنید.
همچنین بخوانید: طرز تهیه مسقطی خوشمزه شیرازی و زعفرانی با نشاسته

♨ نکات مهم «طرز تهیه زولبیا خانگی آسان با نشاسته ذرت و ماست مرحله به مرحله»

اضافه کردن گلوکز به شهد زولبیا برای براق شدن شهد است


نظر خود را بیان کنید