راهنمای مراقبت از پوست چرب

چگونه مراقب پوستهای چرب باشیم؟

oily-skin-مراقبت از پوست چرب

پوست هم با تغییر فصل و تغییر هورمون ها و عوامل دیگر دستخوش تغییرات می شود . البته ژنتیک هم در بروز برخی بیماری های پوستی مانند اگزما و آکنه نقش قابل توجهی دارد (ممکن است والدین خود را به خاطر مشکلات پوستی سرزنش کنید).

به گزارش آلامتو به نقل از سایت آی بانو؛ اما سبک زندگی ما و اینکه چگونه از پوست خود مراقبت نماییم از جمله عواملی است که در کیفیت پوست ما موثر است.

استفاده بیش از حد از برخی محصولات آرایشی و بهداشتی میتواند سلامت پوست شما را تهدید کند. برای مثال مصرف بی رویه رتینوئید با درصد بالا، پوست طبیعی شما را به پوست حساس و آسیب پذیر تبدیل خواهد کرد.

محصولات بهداشتی زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارد و یافتن بهترین محصول همیشه کار آسانی نیست. برای اینکه بهترین این محصولات را انتخاب کنید لازم است ابتدا نوع پوست خود را بشناسید. انواع رایج پوست شامل پوستهای حساس، خشک،طبیعی،چرب و ترکیبی میباشد.

در این سری مطالب توصیه های دکتر الیزابت هال، متخصص پوست و دانشیار بالینی دانشکده پزشکی NYU را در مورد انواع پوست خواهید دید.


بهترین روش برای تعیین نوع پوست کدام است؟

به گفته دکتر هال: هیچ تستی برای این کار وجود ندارد. اگر برای مدت طولانی پوست شما خشک باشد این احتمال وجود دارد که در آینده نوع پوست شما تغییر کند مثلاً چرب شود. اگر پوست شما نسبت به بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش منفی نشان میدهد به این معنی است که پوست شما حساس میباشد.

راهنمایی های ما به شما کمک میکند تا نوع پوست خود را تشخیص دهید. البته لازم به ذکر است که هر کدام از نقاط مختلف بدن شما می تواند نوع پوستی متفاوت با سایر نقاط داشته باشد.


توصیه مهم برای انواع پوست:

کرم های ضد آفتاب

استفاده کنند. برای هر نوع پوست از چرب ترین آن تا خشک ترین نوع پوست می توان کرم ضد آفتاب مناسب با spf خوب انتخاب نمود تا از پیری و چروکیدگی پوست جلوگیری شود. با این کار پوست شما در سنین سالمندی از شما ممنون خواهد بود!


پوست چرب

این نوع پوست درخشنده بوده و چربی اضافی روی پوست به خوبی قابل مشاهده میباشد (بخصوص پیشانی و بینی). گاهی در این نوع پوست جوش های سرسیاه و بزرگ و منافذ پوست دیده میشود. اگر نسبت به همسالان خود صورت پرجوش تری دارید بدانید که پوست شما چرب است.


شست و شو

برای تمیز کردن پوست چرب بهتر است از پاک کننده های قویتر به همراه یک اسکراب استفاده کنید(مانند اسید سالیسیلیک). این ماده نسبت به اسید آلفا هیدروکسی مولکول های بزرگتری دارد که باعث میشود در عمق منافذ پوست نفوذ کند.


مرطوب کننده

وقتی پوستی چرب است به معنی این نیست که نیاز به مرطوب کننده ندارد. می توانید از مرطوب کننده اویل فری استفاده نمایید. بهترین انتخاب استفاده از لوسیون مرطوب کننده با SPF 15 در تمام طول روز میباشد.

این مرطوب کننده در واقع بدون چربی و سبک است. همچنین از محصولات بدون درخشندگی بر پایه آب مانند برخی کرم های ضد آفتاب نیز می توانید استفاده کنید. (البته اگر می خواهید صورت شما درخشندگی داشته باشد می توانید از افشانه های الکلی برای صورت و بدن استفاده کنید.)


توصیه تکمیلی

پوست چرب بیشتر عمر میکند و با افزایش سن دچار چین و چروک کمتری میشود. این نوع پوست در مقابل مواد ضد پیری (جوان کننده پوست) مانند رتینوئیدها مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد. اگر از دستمال یا پارچه برای از بین بردن چربی اضافی پوست خود استفاده کنید دقت کنید که اینها SPF را هم از بین خواهند برد. بنابراین در طول روز به تعداد دفعات استفاده از آنها توجه داشته باشید.


6 راه حفظ سلامت پوست چرب

oily-skin,سلامت پوست چرب

پوست چرب با فعالیت بیش از حدی که برای تولید چربی دارد، می تواند برای افراد دردسر درست کند. کسانی که دارای پوست چرب هستند، بیشتر جوش میزنند و صورتشان بیشتر اوقات براق است. کمی آلودگی و گرد و غبار میتواند به راحتی به پوست آنها آسیب برساند.

در این مطلب با 6 راهکار برای مراقبت از پوست های چرب آشنا خواهید شد.

  1. از یک شوینده غیرصابونی استفاده کنید.

یکی از راهکارهای مطمئن برای کنترل چربی پوست، شستشو و تمیز نگه داشتن آن است. دو یا سه بار شستن صورت در طول روز برای از بین بردن چربی های اضافه و جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست، از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما از شوینده های غیر صابونی مخصوص برای پوست های چرب استفاده کنید.

  1. هفته ای یک تا دو بار از ماسک اسکراب استفاده کنید.

این یکی دیگر از نکات مهم برای مراقبت از پوست های چرب است. چربی اضافه پوست میتواند به راحتی باعث به وجود آمدن جوش، پوست های مرده، و یا جوش های سر سیاه شود. برای پاکسازی پوست و از بین بردن جوش های سر سیاه صورت، از ماسک اسکراب صورت استفاده کنید.

  1. ماسک های هفتگی صورت بسیار تاثیرگذار هستند.

بعد از شستشوی صورت با ماسک اسکراب، از ماسک های ملایم برای شفاف سازی و ترمیم پوست استفاده کنید. ماسک های طبیعی میوه ای هم برای این کار گزینه خوبی هستند.

  1. هر روز از یک تونر بدون الکل استفاده کنید.

استفاده روزانه از تونر میتواند چربی اضافه پوست و آلودگی های آن را از بین ببرد. یک تونر بدون الکل برای مراقبت از پوست خود داشته باشید.

  1. مرطوب کننده پوست را فراموش نکنید!

بر خلاف تصور اکثر مردم، پوست های چرب نیز به یک مرطوب کننده مناسب احتیاج دارند. گرفتن تمام چربی پوست آن را برای تولید مقدار بیشتر چربی تحریک می کند. برای جلوگیری از این اتفاق، از مرطوب کننده بدون روغن مخصوص پوست های چرب استفاده کنید.

  1. همیشه کرم ضدآفتاب بزنید.

ترس از چرب شدن صورت نباید جلوی استفاده از کرم ضدآفتاب را بگیرد، چون نتیجه ی آن لک، کک مک و چین و چروک صورت خواهد بود. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و هر 4 ساعت آن را تمدید کنید.


نظر خود را بیان کنید