niloگروهی متشکل از زیست‌شناسان بین‌المللی موفق به رمزگشایی از رازهای ژنتیکی «نیلوفر آبی» بعنوان یکی از متفاوت‌ترین گیاهان جهان شدند.

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، نیلوفر آبی در کنار ویژگی‌های منحصر بفرد و اغواکننده‌ای که دارد قادر است مانند پرندگان و پستانداران ضمن تولید گرما از خود،‌ دمای تمام اجزای تشکیل دهنده‌اش را تنظیم کند.

این گیاه که بیش از 7000 سال برای مصارف خوراکی و دارویی در آسیا کشت می‌شده است برای بودایی‌ها و هندوها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو محققان مشخصات ژنوم نیلوفرهای آبی را در گزارشی در نشریه Genome Biology منتشر کردند.

این مقاله پنجره جدیدی را بر روی موقعیت تکاملی نیلوفرهای آبی بعنوان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان گلدار جهان باز کرده و تحقیقات آتی بر روی ویژگی‌های غیرعادی این گیاه را تسهیل می‌کند.

این گیاه به داشتن بذرهایی با 1300 سال ماندگاری و همینطور خاصیت منحصر بفرد آب گریزی موسوم به «اثر نیلوفری» مشهور است. خاصیت آب گریزی در این گیاه به دلیل خصایت نانواسکوپی برجستگی‌های بهم چسبیده است که بر روی سطح برگ‌های خودشوینده آنها قرار دارند.

جالب است بدانید یکی از شرکت‌های تولید کننده رنگ‌های خود شوینده از این فن‌آوری در تولید محصولات خود استفاده کرده است.

گیاه شناسان دانشگاه‌های ایلی‌نوی آمریکا، «ایوات» در ژاپن، «آدلاید» و «والونگونگ» در استرالیا بر روی خاصیت فیزیولوژیک و تولید گرمای نیلوفرهای آبی به مطالعه پرداختند.

در همین راستا یکی از محققان گفت:‌ نیلوفرهای آبی اهمیت ویژه فرهنگی، اقتصادی و دارویی و بسیاری ویژگی‌های غیرعادی دیگر دارند. علاوه بر این دارای اهمیت علمی بالایی نیز هستند.

وی افزود: در این مطالعه تمرکز اصلی ما بر روی قابلیت عجیب نیلوفرهای آبی در تولید گرما است که این گیاهان می‌توانند دمای ثابت 32 الی 34 درجه سانتیگراد را بیش از دو الی سه روز مانند یک جانور خون گرم در درون خود حفظ کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه Genome Biology، محققان خاطر نشان کردند: گرمای تولید شده و رایحه‌های آزاد شده از نیلوفرها برای حشرات گرده افشان جذابیت بالایی دارد.

آنها همچنین دریافتند که این گیاهان جهت تعدیل دمای خود از یک شیوه بیوشیمیایی استفاده می‌کنند و این قابلیت در آنها وابسته به یک پروتئین خاص است که می‌تواند با توجه به میزان دمایی که گیاه نیاز دارد برحسب مورد فعال یا غیرفعال شود.

این محقق در پایان گفت: اکنون اطلاعاتی را درباره ژن‌های رمزگذاری‌کننده این پروتئین در اختیار داریم که این مسئله بر اطلاعات ما مبنی بر فرآیند «تنظیم دمای» نیلوفرها می‌افزاید. این قابلیت متابولیک در سایر گیاهان گلدار نیز وجود دارد اما تنها برخی از آنها مانند نیلوفرها از این قابلیت استفاده می‌کنند.


نظر خود را بیان کنید