۱۲۵ سال از تولد آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی معروف به “ملکه جنایت” می‌گذرد. او خالق هرکول پوآرو و خانم مارپل، کاشفان رازهای پیچیده جنایی است. به بهانه ۱۲۵ سالگی آگاتا کریستی معروف‌ترین کارآگاهان جهان را مرور می‌کنیم.

معروفترین کارآگاهان جهان

خانم مارپل

خانم مارپل زنی سالخورده، با ذکاوت و کنجکاو است که تمایل زیادی برای سرکشی به زندگی در و همسایه دارد. یکی از سرگرمی‌های او در اوقات فراغت، کشف جنایت است. این شخصیت داستانی زاده خیال آگاتا کریستی، نویسنده شهیر انگلیسی است که در سال ۱۹۷۶ درگذشت. داستان‌های خانم مارپل با هنرنمایی مارگارت رادرفورد در دهه ۶۰ و جوان هیکسون در دهه ۸۰ میلادی به صورت یک مجموعه تلویزیونی درآمدند.

معروفترین کارآگاهان جهان

فیلیپ مارلو

کارآگاهی جدی و در عین حال احساساتی که نمی‌توان او را با رشوه خرید. ریموند چندلر، نویسنده آمریکایی با خلق فیلیپ مارلو نام خود را با ادبیات کارآگاهی پیوند زد. این کارآگاه خصوصی و همیشه تنها در دنیایی که تیرگی و “نکبت” آن را فراگرفته در چارچوب اخلاقی که برای خود خلق کرده زندگی‌می‌كند. بر اساس شخصیت فیلیپ مارلو تا کنون فیلم‌های مختلفی از جمله با بازی همفری بوگارت ساخته شده است.

معروفترین کارآگاهان جهان

شرلوک هلمز و دکتر واتسون

شرلوک هلمز، کارآگاه تیزهوش و دوست صمیمی‌اش دکتر واتسون، ماجراهای زیادی را در کنار هم تجربه می‌کنند: دزدی، اخاذی، سازمان‌های مخفی، باندهای جنایتکار، قتل‌های مرموز و اسرار دولتی. نقش واتسون در این داستان‌ها به نوعی محافظت از هلمز است. سر آرتور کانن دویل، نویسنده انگلیسی با خلق هلمز و واتسون نام خود را جاودانه کرد.

معروفترین کارآگاهان جهان

مارتین بک

مارتین بک حاصل قلم زوج نویسنده سوئدی پروالو و مای شووال است. او یک کمیسر جنایی اداره پلیس با شخصیتی حساس و افسرده است. داستان‌‌های مارتین بک در ۱۰ رمان که در فاصله سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ منتشر شدند، با موفقیت چشمگیری در سراسر جهان روبرو شد. تا کنون فیلم‌های متعددی بر اساس شخصیت این کارآگاه ساخته شده است.

معروفترین کارآگاهان جهان

کورت والندر

کورت والندر شخصیت رمان‌های هنینگ مانکل، نویسنده سوئدی است که از نظر درونگرایی و بحران‌های روحی بسیار شبیه کارآگاه مارتین بک است. او مجموعه‌ای از مشکلات ریز و درشت روزمره دارد: بیماری، بحران‌‌های عاشقانه و مصرف زیاده از حد نوشیدنی‌های الکلی. کورت والندر البته پلیسی جسور و درستکار است.

معروفترین کارآگاهان جهان

گوئیدو برونتی

قلمرو فعالیت کمیسر برونتی (چپ) شهر ونیز است. او با اینکه پلیس موفقی است اما با این حال خلافکاران اغلب از دست او خلاص می‌شوند. دونا لئون، نویسنده آمریکایی و خالق کمیسر برونتی از سال ۱۹۸۱ ساکن ونیز است. داستان‌‌های این کمیسر ایتالیایی تا کنون به ۳۵ زبان ترجمه شده‌اند.

معروفترین کارآگاهان جهان

بازرس لینلی و گروهبان هاورز

بازرس لینلی و دستیارش گروهبان هاورز، دو شخصیت ساخته و پرداخته الیزابت جرج، نویسنده آمریکایی هستند. یک پلیس مرد و دستیار زن؛ ترکیبی نه چندان متداول در ادبیات کارآگاهی. داستان‌های این دو کارمند پلیس که در بریتانیا خدمت می‌کنند، نه تنها بر پایه کشف جنایت بلکه بر محور زندگی خصوصی‌شان نیز بنا شده است.


نظر خود را بیان کنید