عشق های بی سرانجام

داستان عشق های بی سرانجام

love

معمولا عمر زندگی مشترک کسانی که بر اساس معیارهای منطقی و منافع مشترک ازدواج می‌کنند بیش از زندگی زوج‌هایی است که تنها عشق را دستمایه شروع زندگی قرار داده‌اند.

بعد از ازدواج و فروکش کردن شعله‌های عشق، زن و مرد عاشق دیگر دلیلی برای ادامه زندگی مشترک ندارند؛ اما کسانی که براساس معیارهای منطقی ازدواج کرده‌اند، به دلیل ریشه دار بودن منافع مشترک (مانند مسائل مالی)، انگیزه بیشتری برای ادامه زندگی دارند.

بی سرانجامی در عشق

عشق حالات متفاوتی دارد. متداول‌ترین شیوه عشق ورزی در ایران، پدیده عشق القایی است. این عشق برپایه فاصله فیزیکی بین دو جنس شکل می گیرد. همانگونه که دو آهنربای غیر همنام در صورت قرار گرفتن در فاصله مناسب همدیگر را جذب می کنند، هنگامی که زنی با ابراز علاقه مردی رو به رو می‌شود، این اثر القایی احساس مرد است که عشق متقابل را در او شکل می‌دهد.

در واقع زن فارغ از شخصیت مرد، عاشق عشق ورزی او می‌شود. زن و مرد هر چه به یکدیگر نزدیکتر باشند، احتمال شکل‌گیری احساس مشترک در آنها بیشتر است.

پس از ایجاد شرایط محیطی و نزدیکی بین زن و مرد، یکی از طرفین به دلایلی چون وضعیت روحی و روانی،‌ نوع بینش، شرایط خانوادگی و میزان آگاهی و تجربه در رابطه با جنس مخالف، آمادگی بیشتری برای شکل گیری احساس مشترک داشته و علاقه قلبی خویش را ابراز می‌کند، به این ترتیب فرآیند القای عشق شکل می‌گیرد.

چنین عشق‌هایی عمر کوتاهی دارند و با کاهش تعداد و شدت سیگنال‌های عاطفی، اثر القایی آن نیز ضعیف می‌شود تا جایی که کینه و نفرت جای احساس قبلی را می‌گیرد. به این ترتیب پس از شروع زندگی مشترک و عادی شدن رابطه جنسی، عشق نیز مفهوم خود را از دست می‌دهد. بسیاری از زوج‌ها در چنین شرایطی ازدواج می‌کنند و به علت ریشه دار نبودن این عشق، در زندگی مشترک خود به بن‌بست می‌رسند.

جوانان به دلیل شرایط دوران بلوغ و نیاز به جلب توجه و محبت، اهمیت زیادی به عشق در شروع زندگی مشترک می‌دهند. دختران به طور فطری تمایل دارند روح و جسم خود را تواما، در یک رابطه عمیق عاطفی به همسر خود اهدا کنند.

در روابط عشقی، افراد برای جلب توجه، وعده‌های زیادی به هم داده و تنها بخشی از شخصیت خود را که طرف مقابل از آن خوشش می‌آید نشان می‌دهند. دختر و پسر هر زمان که تمایل داشته باشند با هم ارتباط دارند و مجبور نیستند در هر شرایطی یکدیگر را تحمل کنند (در حالی که پس از ازدواج چنین نیست). آنها برای رسیدن به هم نقاط ضعف یکدیگر را نادیده می‌گیرند و از مشکلات صرف نظر می‌کنند.

همچنین بخوانید: ازدواج با عشق یا منطق

جوانان قبل از ازدواج به هزینه‌های مادی و روانی تشکیل خانواده فکر نمی‌کنند و تصورات غلطی از یکدیگر دارند آنها تنها پس از شروع زندگی مشترک در شرایطی که به دلیل وعده‌های رد و بدل شده توقع زیادی از یکدیگر دارند) با شخصیت واقعی هم روبه‌رو می‌شوند. آنها در مواجهه با واقعیت‌های زندگی تمام وعده‌های گذشته را فراموش می‌کنند و دچار سرخوردگی می‌شوند.

کسانی که عاشقند، برای رسیدن به هم خیلی از مسائل را نادیده می‌گیرند؛ اما دیگران (که بدون تب و تاب عاشقی زندگی می‌کنند) واقع بین هستند و به علت آن که عشقی وجود ندارد که آنها را وادار به ازدواج در هر شرایطی کند، تمام مسائل را بررسی کرده و با فرد مناسبی ازدواج می‌کنند.

روابط عشقی با زندگی مشترک متفاوت است. هر کسی را می‌توان دوست داشت ولی برای شروع زندگی مشترک باید به واقعیت‌های زندگی توجه کرد. جوانان امروز استقلال لازم را ندارند و از واقعیت‌های اجتماعی بی‌خبرند. آنها قبل از ازدواج تنها خنده‌ها و لحظات خوش یکدیگر را می‌بینند و توقع دارند در زندگی مشترک نیز وضعیت اینگونه باشد؛ اما پس از رویارویی با ناملایمات زندگی، توان تحمل یکدیگر را ندارند.

عشق پدیده‌ای لحظه‌ای و آنی است که بعد از ازدواج، کمرنگ می‌شود. همه زندگی مشترک عشق نیست و علاوه بر آن به هم فهمی گذشت و ایثار نیاز دارد. به عشق قبل از ازدواج بیش از حد اهمیت داده می شود و هیچ توجهی به بعد از آن نمی شود. این به آن خاطر است که عشق مثل اندام های درون بدن انسان ها، درون او رشد نمی کند یا توسط یک هورمون خاص در بدن ترشح نمی شود. عشق فقط با تمرین در طولانی مدت است که به وجود می آید. و ازدواج برای زوج ها فرصت های خیلی زیادی را برای تمرین آن فراهم می کند.

بیشتر جوانان ایرانی رویا پردازند و توجهی به واقعیات اجتماعی ندارند. آنها بدون توجه به وضعیت اجتماع، شرایط اقتصادی و غیره و تنها با الهام از داستانها و فیلمهای عشقی ازدواج می‌کنند و پس از رویارویی با شرایط دشوار زندگی و مشکلات اقتصادی، در کنار فروکش کردن عشق دوران نامزدی، از هم جدا می‌شوند.


41 دیدگاه

  1. نفس

    از نظر من همه مردا خیانت کارن با اینکه زن دارن دوباره دنبال هوسن

    • بینام

      از نظر من هم هیچ زنی نیست که کمتر از ده بار به غریبه تن نداده باشه!!! و همه زنها به نوعی ارزه اند.. هر زنی هم که میبینید پاکه بخاطر اینه که دستش هنوز رو نشده و سیم کارتهای دورانداخته ش رو نشده!!! عمل کردن دماغ و کاشت گونه و مژه و پروتز و … خود اثبات این دلیله.. زن برای اینکه دیدیه بشه و مورد توجه قرار بگیره حاضره خودش رو در اختیار سایر مردها قرار بده.. مردهای پولدار شانس اینکه زنها توجه بیشتری بهشون بکن خیلی زیاده.. به شخصه دیدم.

  2. افسون

    پسرا نامردو بی وفان پستن من خودم پای کسی موندم. خرجش کردم شهریه اشم دادم با کسی نبودم خداشاهده گفت پول نداره خانوادشم تردش کردن چون منا خاسته اخرشم مثل سگ باهام رفتار کرد هرچی هم لایق خودش ب من میگه ارزش ندارن پسرا

  3. سما

    با عرض سلام کمکم کنید لطفا من 6 سالی هست ک با پسر عموی بابام و مامانم دوستم میگه منو خیلی دوس داره منم دوسش دارم به خدا از روی هوس نیست 4 باریم اومده خاستگاری به دلیل این ک تک فرزندم و اپسر عموی مامانم در حد من نیست و هیچی نداری جز ی شغل مامانم مخالفت میکنه البته کسی از دوستی ما خبر نداره جز زن داداش پسره به نظرتون چیکار کنم برم به بابام بگم ک منو بهش بده یه نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جدیدا مامانم فهمید ک با همیم برگشت بهم گفت ک اگه من ترو بهش بدم 5 سال دیگه پشیمون میشی
    دوس داشتن و ازدواج کردن تو طرف مامانمینا عادیه چون داییام عاشق شدن و دوست شدن ازدواج کردن همشونم زندگیه خوبی دارن نمیدونم گیج شدم به خدا اگه میشه با نظراتون راهنماییم کنین

  4. عاشق

    تمام پسرها با وعده های دروغ با احساسات دختران بازی میکنند ودر پایان دختربیچاره رو مثل اشغال دور میندازن من 13 سالمه ومیخوام از همینجا به هم سن وسال هام بگم که اشتباه من رو تکرار نکنن وفریب پسران هوس باز وسود جو رو نخورن کسی که حداقل روزی هزار بار به شما بگه که دوستون داره وبخاطرتون هرکاری میکنه یک روز شما واسش خسته کننده میشین وبهتون میگه.{ ازت متنفرم }

  5. امید

    چرااینقدر برضد پسراشعار میدید بخدا عشق پاک هم وجود داره .من خودم شخصا عاشق دختری هستم بخدا ازنظرهوس نیست اصلا عشقونمیشه بیان کرددیشب براش خواستگار اومده الان دوشبه نخوابیدم دختر باحجاب و مسجدی وباحیا و خوب وفهمیدست ولیچون خواستگارش از نظرمالی وتیپ ازم سرتره من دیگه جلونرفتم که بگم من میخوامش .دارم نابود میشم .

    • عاشق

      اقاامید اگه شما واقعا اون دختر رو دوست دارین پس مطمن باشید که اونم به شما علاقه منده.برای به دست اوردنش تلاش کنید شاید بهش نرسید ولی اگه برای به دست اوردنش همه ی تلاشتون رو بکنید هیچ وقت افسوس نمی خورین که چرا به خاطر بدست اوردن عشقتون هیچ تلاشی نکردید.اگه اون دختر واقعا باتقوا وبا ایمان باشه خوب میدونه که تو ازدواج پول وقیافه اصلا مهم نیست.

  6. maryam sadat

    سلام عشق واقعی دیگه وجود نداره

  7. نوا

    میگفت عاشقمه کمتر از یک ماه عقد کردیم و در کمتر از 2 ماه خسته شد و گفت جدا شیم چون حرفاش همش دروغ بود و با حرف مادرش حر کت میکرد و من مرد میخواستم نه حرف مادر

  8. بهار

    به نظر من عشق یه احساس و شور پاکیه که خدا اونو تووجود هر کسی گذاشته باید عشقولمسش کرد ولی خیلی از عشقا هستن که از روهوسن مخصوصا عشقای پسرا ما دخترای نوجون نباید توی این سن کم خودمونو وابسته کسی کنیم باید بذاریم فرصتش پیش بیاد چون ممکنه به اون طرف نرسیم بعد حسابی داغون میشیم عشق پایدار بعد ازدواج خیلی بهتر از عشقای ناپایدار قبل ازدواجه به امید یه عشق پاک برا همتون

  9. golsa manesh

    سلام من 18سالمه دیشب نامزدیم رو به هم زدم.چون پسره تک فرزند بود شدید به خانوادش وابسته با وجود اینکه پدر و مادر تحصیل کرده هستن ولی واقعا اونا باعث شدن این اتفاق بیوفته به دلیل دخالت بیش از حد.من ناراحت نیستم چون کسی مجبور به اینکار نکرده بود منو ولی دیشب که داشتن فسخ صیغه رو میخوندن بغض و اشک رو تو چشمای پسره دیدم.تو دلم بهش خندیدم گفتم حقشه ولی دلم براش میسوزه.اقا پسرای گل ادعای تو خالی فایده نداره دردی رو دوا نمیکنه محکم باشید خودتون تصمیم بگیرید مشکل پیش میاد خودتون حلش کنید از دل خانومتون در بیاد .با این کار هیچوقت احساس حقارت نکنید شما بزرگی کردین

  10. مهربان

    اخه از کجا بدانم کسی منودوست دار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. مهربان

    اخه از کجا بدانم کسی منو دوست دار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. س

    عشقای امروزی کلا دروغن خوشا به حال کسی که عاشق نیست و نشده و خوشا به حال کسایی که عشقشون دو طرفه ست

    • سجاد

      نه عشقی هم هست که واقعی باش؟

  13. الهام

    سلام خسته نباشید منم تمام مطالبتون رو خوندم ولی عشق واقعی فقط عشق به معبود است نه مخلوق. انسانهای واقعی به عشقشون خیانت نمی کنند عشقهای الان فقط به خاطر هوسهای نفسانی است نه چیز دیگه.

  14. امیر

    سلام عشق پاکه و عاشق هم اهل خیانت نیست.معشوق اصلی فقط خداست که هر وقت دوست داشته باشی میتونی باهاش ارتباط برقراری کنی و او همیشه به فکرته به او توکل کنید اون معشوق زمینی شمارو بهتون نشون میده.به امید خدا نه خلق خدا

  15. رویا

    اصلاعشق وجودنداره وبایدخودت درون خودت بسازی.ک اونم ی طرف مقابل واقعی میخوادوبدون دروغ ک تواین رمونه ازمهالات انسانیت است شخص باخودش روراس نیس چ برسه ب طرف مقابلش.

  16. faty

    سلام نظرای همتون روخوندم امانظرمن شخصآاینه که همه ی عشقادیگه دروغ شده مادخترابایدکرامت وشخصیت خودمون رو نگه داریم.باورکنیدهمه ی حرفای آقایون فقط فقط فقط حرف ok

  17. سارا

    به نظر من مردایی که از روی منطق برای پول ومنافع خودشون ازدواج میکنن همیشه کمبود عشقو تو خودشون ورابطه جنسیشون احساس میکنن برای همین تو کشور ما خیانت انقدر زیاده ،ازدواج یعنی دو انسان سالم از نظر اخلاقی وروانی ،بخاطر اینکه نمیتونن بدون هم زندگی کنن با هم زندگی مشترک تشکیل بدن، نه اینکه دو نفر که از نظر فرهنگ ما به سن ازدواج رسیدن فیلم ازدواج بازی کنن به امید اینکه در اینده عشقی ایجاد میشه!

  18. نیلی

    نمیشه گفت ازدواج های سنتی هم موفقه.تو کشور ما اونقد همه چیز سخت شده که دخترای ما واسه عشق از پاکیشون می گذرن و پسرامون دنبال هوس هستن.اشکال در چیه؟چرا عشق که موهبتی الهیه تو کشور ما باید اینجوری خراب بشه.نه من موافق نیستم عشق در وجود همه هست اگر نباشه عشق مادر و فرزند هم نباید باشه،.عشق پاک ترین نعمت تو دله که اگه بین دو نفر باشه حتی بی پولی رو هم میشه تحمل کرد.من و پسری هم همدیگه رو دوس داریم یه عشق که هر کسی ارزوشه داشته باشه اما …… خانواده مخالفن به خاطر عقاید سنتی دست و پاگیر.برای براورده کردن تمام خواسته های خانواده ام از همه چی گذشت و رفت تا وقتی برگشت دلیل مخالفتی نباشه.

  19. مهرسانا

    عشقی وجود نداره همه ی پسرها دنبال رابطه ی جنسی هستن دخترها دنبال پول.خود من با کسی دوست شدم نه وضعیت مالی خوبی داشت نه شبیه پسر رویاهم بود ولی حسابی ادای آدم های عاشق پیشه رو در آوردو منم انسانیت برام از هر چیزی مهم تره . دیگه باورم شده بود که یه پسر پاک که از نظر منطق و فلسفه مثل خودمه به مساءل عرفانی اهمیت میده منم بیخیال پول و قیافش شدم با خودم گفتم خوش بختی پول و قیافه نیستش که منم عاشقش شدم ولی بعد یه مدت متوجه شدم که اون فقط منو برای سکس می خواسته بعدشم من دختر بدی شدم به چشمش ن باهاش دوست شدم در صورتی که قصد من فقط اشنایی قبل ازدواج بود

    • المیرا

      راست میگی گناه ما دخترا عاشق شدن ولی پسرا اینو نمیدونن فقط وفقط ما رو برای عشقای دو روزه میخاننننننننننننننننننننن

      • بینام

        عاشق شدن واسه هر کی ماشین مدل بالا داره و رد شدنی بوق میزنه؟! یه هد کی زبون بازتره؟!

  20. رها

    اینجا همه چی درهمه ها

  21. نسرین

    وای شماها چه جراتی دارید تو این اوضاع تورم و خیلی گرونی به عشق و ادم شدن پسراو… فکر میکنید بابا شما دیگه کی هستید

  22. حسین

    همیشه عاشق واقعیت بودم،ایم مطالب خود خود واقعیته.
    من دوستای زیادی دارم که همشون با عشقای آتشین ازدواج کردن که زندگیاشون به 2 سالم هم نکشیده.
    ازدواج سنتی،وجود عشق و مهمتر دوست داشتن بعد ازدواج با گذشت زمان،ایجاد دید باز،در نظر گرفتن کوچکترین موارد در طرف مقابل،سن مناسب،وظعیت مالیه نسبی،اطلاع خانواده و … میتونه مهمترین مرحله زندگیتون ( ازدواج) رو به بهترین شکل رقم بزنه.

  23. Neda

    پسرا تو وجودشون دوس داشتنو عشق نی.ی هوس زودگذره

    • نازنین

      درسته ولی همه ی پسرا ن

    • بینام

      با عرض معذرت باید بگم که گفته شما کاملا صحیحه… ولی دخترهایی که با دماغ عملی و لباسهای وحشتناک تو خیابون ظاهر میشن و ببخشید از چاک سینه گرفته تا… بیرونه.. پسر باید چجوری با عشق بهش نگاه کنه؟!
      زنهایی که ادای دخترها و بیشوهرهارو در میارن تا دل ببرن.. و نگاه ناجورشون..
      در کل اگه مردی با یه زن دیگه دوست میشه زن باعثه ، قبول کنید.. تا زن یا دختر پا نده مرد یا میر هیچ غلطی نمیتونه بکنه!!!

  24. سعید

    اگه بخوایم براساس واقعیات زندگی وشرایط اقتصادی ازدواج کنیم پس هیچوقت نبایدازدواج کنیم! بااین تورم وبدبختی کیه که از لحاظ اقتصادی مشکل نداشته باشه؟!باماهی 700تومان حقوق کارمندی بعدازچن سال میشه حداقل 100میلیون برای خریدیه خونه ی کوچیک جمع کرد؟!
    اگه بخوایم وقتی وضع اقتصادی مون خوب شد ازدواج کنیم احتمالا60سالوداشته باشیم!

  25. مینا

    reyhaneeeeeeeeeeeeeeeeeeee???????????????!!!!!!!!!!!!!!

  26. سید

    بسیار موافقم ، در واقع یک حقیقت رو بیان کردین .

  27. ی عاشق

    دختر جون من هم مثل تو عاشق و دیوونه ی پسر بودم راستش باهام فامیل نزدیک بود پسر عمه ام به یکی از فامیلاش گفتم بره بهش بگه
    حالا میدونه انگار نه انگار
    احساسات من له شده و اون بهم گفت من رو دوست نداره و باید فراموشش کنم

    • مینا

      ریحانههههههههههههههههههههههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

  28. یک دوست

    چطور به فهمم یک پسر من را دوست دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • 111

      اگر يه پسري آدمو دوست داشته باشه خودش صريحاً بيان مي كنه . مردها اهل عمل هستند چيزي را درون خودشان نگه نمي دارند. پس اگر چيزي نگفت يعني دوستت نداره . خوددتو سبك نكن خصوصاً با فهم كم آقايان ايراني .

      • ساحل

        ب نظرمن اینطورنیس…بعضی پسرااینقدمغرورن ک وقتیم عاشق میشن ابراز نمیکنن وخودشونومیگیرن منتظرن دختره بیادبگه ولی واقعاکارشون اشتباهه…ب امیداینکه پسراادم شن

        • faty

          حرف آقایون فقط فقط فقط حرف بنظرم همش خالی بندی

          • maryam sadat

            با نظرت موافقم

    • بینام

      دوست داشتن کشکه.. عشقی هم وجود نداره.. خودت رو فریب نده.. هیچ پسری یا مردی جنس مخالف رو برای دوست داشتن نمیخواد مگر اینکه مادر خواهر یا دخترش باشه

نظر خود را بیان کنید