آبگوشت استخوان (آب قلم) چیست و چه خواصی دارد؟

فواید آبگوشت استخوان یا عصاره استخوان برای هضم، آرتروز و سلولیت

خواص آب قلم استخوان

هزاران سال است که خوردن غذاهایی مانند سبزیجات تخمیری به لحاظ داشتن فواید زیاد، به مردم توصیه می شود. اما اکنون مدتی است که اسم آب قلم یا آبگوشت استخوان به کرات شنیده می شود.

آبگوشت استخوان از آن دست غذاهایی است که با توجه به مزایای فوق العاده و باور نکردنی، امروزه بسیار محبوب شده و در رژیم غذایی افراد گنجانده می شود.

جالب است بدانید که این غذا آنقدر مرسوم است که جزء رژیم غذایی پالئو (غارنشینی) نیز محسوب می شود و حتی فروشگاه هایی هایی وجود دارند که آبگوشت استخوان در آن موجود است.

در واقع، مزایای آبگوشت استخوان بیشمار و گسترده است. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد مزایای آب گوشت استخوان کسب کنید، لطفا تا انتها در این مطلب با آلامتو همراه باشید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه آب قلم خوشمزه

آب قلم، عصاره استخوان یا آبگوشت استخوان چیست؟

عصاره حاصل از استخوان گاو، مرغ، ماهی، گوسفند و … جزء اصلی رژیم های غذایی هر فرهنگ و اساس همه غذاهای خوب است.

جالب است بدانید که این ماده مغذی هم اکنون یک ماده اصلی در رژیم پالئو و رژیم کتو محسوب می شود. حتما می پرسید چرا؟ به این دلیل که آبگوشت استخوان سرشار از مواد مغذی است، هضم آن آسان است، سرشار از عطر و طعم بوده و باعث بهبود سلامتی می شود.

استفاده از این ماده مغذی راهی بوده که اجداد ما از طریق آن از تمام اجزاء یک حیوان استفاده می کرده اند. استخوان ها و مغز، پوست، تاندون ها و رباط هایی که مستقیم نمی توانید آنها را بخورید، جوشانده و از ترکیبات مغذی آن بهره مند می شوید. این جوشیدن باعث می شود استخوان ها و رباط ها ترکیبات درمانی مانند کلاژن، پرولین، گلیسین و گلوتامین را آزاد کنند.

محققان تغذیه از بنیاد Weston A. Price توضیح می دهند که آب استخوان حاوی مواد معدنی به اشکالی هستند که بدن شما به راحتی می تواند جذب کند. از جمله این مواد معدنی می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • سیلیکون
  • سولفور
  • و …

جالب است بدانید که عصاره استخوان حاوی کندروئیتین سولفات (chondroitin sulfate) و گلوکزامین (Glucosamine) نیز می باشد. این دو ترکیباتی هستند که به عنوان مکمل های گران قیمت به منظور کاهش التهاب، آرتروز و درد مفاصل فروخته می شوند.

مطالعه ای که بر روی سوپ مرغ (آبگوشت) توسط مركز پزشكی دانشگاه نبراسكا انجام شد، به سبب تاثیرات فوق العاده مفید این سوپ بر روی سرماخوردگی و آنفولانزا همگان را شگفت زده کرد.

محققان دریافتند آمینو اسیدهایی که هنگام تهیه عصاره استخوان مرغ تولید می شوند، التهاب سیستم تنفسی را کاهش داده و هضم را بهبود می بخشند. علاوه بر این، تحقیقات اثبات می کنند که آبگوشت استخوان می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و اختلالاتی مانند آلرژی، آسم و آرتروز را بهبود بخشد.

نکته جالب توجه دیگر اینکه، اکثر محصولاتی که تحت عنوان آبگوشت استخوان یا عصاره استخوان در فروشگاه ها به فروش می رسند، واقعی نیستند، آن ها طعم افزای گوشت تولید شده در آزمایشگاه هستند. همچنین، تولید کنندگان شروع به استفاده از مونو سدیم گلوتامات (MSG) کردند که به عنوان یک طعم دهنده گوشت شناخته می شود اما در واقع یک نوروتوکسین است.

اگر به دنبال آبگوشت استخوان واقعی هستید و می خواهید از تمام فواید آبگوشت استخوان واقعی بهره مند شوید، می توانید خودتان آن را در خانه درست کنید.

اگر زمان لازم برای این کار را ندارید، می توانید پودر پروتئین تهیه شده با آبگوشت استخوان را نیز خریداری کنید. این یک مکمل بسیار محبوب (با طعم های مختلف) است که می تواند در اسموتی ها، محصولات پخته شده و سایر موارد استفاده شود و بسیاری از مزایای پروتئینی آبگوشت استخوان را داراست.

برای درست کردن عصاره استخوان گاو در خانه، باید استخوان های گاو تغذیه شده با چمن را از بازار کشاورزان محلی یا از فروشگاه اینترنتی مواد غذایی سالم تهیه کنید.

عصاره استخوان مکانی عالی برای یافتن تمام اسیدهای آمینه با ارزش، کلاژن، ژلاتین و مواد معدنی کمیاب است. در حقیقت، ده ها ماده مغذی مختلف در آبگوشت استخوان یافت می شود که بسیاری از آنها را نمی توان به راحتی از سایر غذاهای معمول به دست آورد. به همین دلیل است که مزایای خارق العاده آبگوشت استخوان بسیار زیاد است.

با نوشیدن منظم آبگوشت استخوان یا استفاده از آن در دستورالعمل ها، می توانید ضمن کاهش التهاب، به سلامت کامل روده نیز کمک کنید.


فواید عصاره یا آبگوشت استخوان

برخی از مهم ترین فواید و مزایای استفاده از آبگوشت استخوان درقالب موارد زیر عنوان می شود:

  • درمان سندرم روه چکه کن (Leaky gut syndrome)
  • غلبه بر عدم تحمل غذا و آلرژی
  • بهبود سلامت مفاصل
  • کاهش سلولیت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

در قسمت زیر برخی از مزایایی که می‌توانید با خوردن آبگوشت استخوان کسب کنید آورده شده ‌است:

  1. آبگوشت استخوان از مفاصل محافظت می کند

آبگوشت استخوان یکی از بهترین منابع

طبیعی و پروتئین یافت ‌شده در استخوان ها، پوست، غضروف، رباط‌ ها، تاندون‌ ها و مغز استخوان حیوانات است. هر چه سن ما بالاتر می رود، به طور طبیعی مفاصل ما دچار فرسایش می شوند و انعطاف پذیری ما کمتر می شود.

حتما می پرسید آبگوشت استخوان چه نقشی در این میان بازی می کند؟ با افزایش سن، غضروف های مفصلی تخریب می شوند و کم کم مفاصل بدن ما دچار فرسایش می شوند. این در حالی است که اگر ما آبگوشت استخوان را در برنامه غذایی مان بگنجانیم، کلاژن موجود در آن غضروف ها را ترمیم کرده و می تواند از مفاصل ما محافظت کند.

یکی از با ارزش ترین ترکیبات موجودی آبگوشت استخوان، ژلاتین است. ژلاتین مانند یک کوسن نرم بین استخوان ها عمل می کند که به آنها کمک می کند بدون اصطکاک به آرامی حرکت کنند. علاوه بر این، ژلاتین بلوک های مورد نیاز برای شکل گیری و حفظ استخوان های محکم را در اختیار ما قرار می دهد.

تحقیقات انجام شده توسط گروه تغذیه و تغذیه ورزشی در دانشگاه ایالتی پن نشان داد که ورزشکارانی که در طول 24 هفته از مکمل کلاژن استفاده کرده بودند، بهبود قابل توجهی در راحتی مفصل و کاهش عواملی که بر عملکرد ورزشی تأثیر منفی می گذارند، را شاهد بودند.


  1. آبگوشت استخوان برای روده خوب است

مطالعات نشان می دهد که ژلاتین برای بازیابی قدرت پوشش روده و مبارزه با حساسیت های غذایی (مانند گندم یا لبنیات) مفید است. همچنین قادر است به رشد پروبیوتیک ها (باکتری های خوب) در روده کمک کرده و از سطوح التهاب سالم در دستگاه گوارش پشتیبانی کند.

گزارشی منتشر شده در مجله Clinical Gastroenterology نشان می دهد که ژلاتین به طور موثری از سلامت روده حمایت می کند. به علاوه، اثرات ضد التهابی را به نمایش گذاشته و قادر به مهار سیتوکین ها نیز می باشد.

جالب است بدانید که آبگوشت استخوان بر خلاف بسیاری از غذاهای دیگر که تجزیه کامل آن ها دشوار است، به راحتی قابل هضم و تسکین دهنده دستگاه گوارش است.

مطالعات نشان داده است که در افراد با عدم تعادل هضم، غلظت کلاژن کاهش می یابد. از آنجا که اسیدهای آمینه موجود در کلاژن بافتی را ایجاد می کنند که روده بزرگ و کل دستگاه گوارش را می پوشاند، مکمل کلاژن می تواند عملکرد گوارشی سالم را پشتیبانی کند.


  1. آبگوشت استخوان سلامت پوست را حفظ می کند

کلاژن به تشکیل الاستین و سایر ترکیبات که وظیفه حفظ جوانی پوست، بافت و ظاهر آن را بر عهده دارند، کمک می کند. کلاژن نیز در کمک به کاهش علائم قابل مشاهده چین و چروک، کاهش پف و مبارزه با سایر علائم پیری تاثیرگذار است.

بسیاری از افراد هنگام مصرف غذاها و مکمل های حاوی کلاژن، کاهش سلولیت را گزارش می کنند، زیرا سلولیت به دلیل کمبود بافت پیوندی تشکیل می شود و به پوست اجازه می دهد تا سفتی خود را از دست بدهد.

مطالعاتی که بر روی بررسی خواص محافظت کننده کلاژن انجام شده، نشان داده که 5/2 الی 5 گرم کلاژن هیدرولیز شده مورد استفاده در زنان 35-55 ساله یک بار در روز به مدت هشت هفته، از قابلیت الاستیک پوست، رطوبت پوست و درمان زبری پوست پشتیبانی کرده است.


  1. آبگوشت استخوان از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

یكی از قابل توجه ترین نكات در مورد آبگوشت استخوان، مزایای آن برای حمایت از روده است كه همانطور كه در بالا توضیح داده شد، در واقع تأثیر كلی بر بدن دارد و از عملکرد سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می كند.

سندروم روده چکه کن زمانی رخ می ‌دهد که ذرات هضم نشده از مواد غذایی از حفره‌های کوچک در پوشش روده‌ای ضعیف تراوش کرده و وارد جریان خون می ‌شوند، در این شرایط سیستم ایمنی، نسبت به آن ها مانند یک مهاجم واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد التهاب می شود و در نهایت باعث اختلال در عملکرد در کل بدن می شود. در این شرایط سیستم ایمنی سطح بالایی از آنتی بادی ها را آزاد می کند که باعث واکنش مشابه خود ایمنی می شود و به بافت سالم حمله می کند.

آبگوشت استخوان یکی از مواد غذایی بسیار مفیدی است که برای بازیابی سلامت روده شناخته می شود، بنابراین می تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن و واکنش التهابی سالم پشتیبانی کند.

کلاژن، ژلاتین و اسیدهای آمینه پرولین، گلوتامین و آرژنین به بسته شدن منفذهای موجود در پوشش روده کمک می کند و مانع از بروز سندرم روده چکه کن می شود.اعتقاد بر این است که آبگوشت استخوان به طور سنتی از پاسخ التهابی سالم و عملکرد نرمال سیستم ایمنی پشتیبانی می کند.

الب است بدانید که آبگوشت استخوان حتی می تواند خوابی سالم را برای شما به ارمغان بیاورد و انرژی شما در طول روز را تقویت کرده و از روحیه خوب پشتیبانی می کند.


  1. آبگوشت استخوان برای سم زدایی مفید است

در دنیای امروز یک فرد به طور طبیعی در معرض انواع سموم محیطی، سموم دفع آفات، مواد مصنوعی و مواد شیمیایی قرار دارد. آبگوشت استخوان یک عامل سم زدایی قوی محسوب می شود، زیرا به سیستم هضم غذا در دفع مواد زائد کمک می کند و توانایی کبد در دفع سموم را تقویت می کند. هم چنین به حفظ کامل بافت کمک می‌کند و استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ ها را بهبود می ‌بخشد.

آبگوشت استخوان حاوی پتاسیم و گلیسین است که هر دو این ها از سم زدایی کبد پشتیبانی می کنند. سولفور موجود در آبگوشت استخوان یکی از عوامل موثر در سم زدایی آبگوشت استخوان محسوب می شود و گلوتاتیون، عامل دیگر موثر بوده و استرس اکسیداتیو را نیز کاهش می دهد.

یک بررسی منتشر شده در مجله علمی جهانی نشان می دهد که گلوتاتیون به حذف ترکیبات محلول در چربی، به ویژه فلزات سنگین مانند جیوه و سرب کمک می کند. همچنین در جذب مواد مغذی مختلف، استفاده از آنتی اکسیدان ها و عملکردهای پاک کننده کبد نیز تاثیرگذار است. عصاره استخوان همچنین دریافت مواد معدنی ضروری را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید: زنجبیل و سرکه سیب برای سم زدایی

  1. آبگوشت استخوان به متابولیسم کمک می کند و آنابولیسم را تقویت می کند

آبگوشت استخوان راهی عالی برای دریافت گلوتاتیون بیشتر است. مطالعات نشان می دهد گلوتاتیون در دفاع آنتی اکسیدانی، متابولیسم مواد مغذی و تنظیم رویدادهای سلولی نقش مهمی دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه در سال 2004 می گوید نقش و فواید گلوتاتیون شامل تنظیم:

  • بیان ژن
  • سنتز پروتئین و DNA
  • تکثیر سلولی و آپوپتوز
  • هدایت سیگنال
  • پاسخ های ایمنی بدن

اسیدهای آمینه موجود در آبگوشت استخوان نقش متابولیکی زیادی دارند، از جمله:

  • ساخت و ترمیم بافت عضلانی
  • پشتیبانی از تراکم مواد معدنی استخوان
  • افزایش جذب و تجزیه مواد مغذی
  • و حفظ سلامت عضلات و بافت همبند

گلیسین موجود در کلاژن با تبدیل گلوکز به انرژی قابل استفاده به تشکیل بافت عضلانی کمک می کند.

گلوتامین اسید آمینه دیگری است که برای متابولیسم سالم مهم است. با ارسال مواد مغذی از جمله نیتروژن به سلول ها به ما کمک می کند انرژی مان را حفظ کنیم. آرژنین نیز نقش تجزیه اکسید نیتریک را دارد که به بهبود گردش خون کمک می کند و خون و مواد مغذی را به سلول های بدن منتقل می کند.



نظر خود را بیان کنید