چگونه از شر بیکاری خلاص شویم؟

از صف بیکارها بیرون بیایید!

نرخ بیکاری بالا است، پیدا کردن کار سخت است، خانم یا آقای X با وجود داشتن فوق لیسانس بیکار است… این جملات را از خیلی ها می شنویم و شاید تا حدی درست باشند. ولی باور کنید کارفرمایانی هم هستند که می گویند پرکردن جای خالی یک کارمند سخت است. چرا؟ چون نتوانسته اند کسی را پیدا کنند که توانایی های موردنظر آنها را داشته باشد.

به گزارش آلامتو به نقل از برترین ها؛ وقتی می گوییم توانایی منظورمان لزوما مهارت های ریاضیاتی، فنی یا مهندسی نیست. گاهی مهارت هایی که به اشتباه در درجه دوم و سوم اهمیت قرار می گیرند، قدرتی فوق العاده در جلب نظر کارفرما دارند. مثلا نگرش حرفه ای، وقت شناسی، فن بیان و حتی توانایی برقراری یک مکالمه تلفنی مودبانه.

از همان لحظه ای که رزومه کاریتان را به کارفرما ارائه می کنید قضاوت راجع به شما شروع می شود و البته این قضاوت تنها با توجه به محتوای رزومه صورت نمی گیرد. مثلا اشتباهات تایپی ممکن است از نظر بعضی کارفرماها مهم نباشد، ولی به هرحال نشانه این است که شما به جزئیات دقت نمی کنید و ممکن است حرفه ای نباشید.

اما برای استخدام شدن، علاوه بر توانایی های تخصصی به چه مهارت های دیگری نیازمندیم؟

نگرش

شخصیت شما یکی از عواملی است که ذهنیت دیگران را نسبت به شما تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر از تجربه لازم و کافی برخوردار باشید، بی ادبی، گیجی و حواس پرتی و برخورد سرد و متکبرانه می تواند مانع استخدام شما شود. به یاد داشته باشید رقابت در بازار کار آنقدر زیاد و بی رحمانه است که کسی به ما فرصت دوباره نمی دهد یا منتظر ما نمی ماند. سعی کنید با برخورد و نگرش مثبت نسبت به دیگران را تمرین کنید تا بتوانید تاثیری مثبت بر ذهن دیگران داشته باشید..

با رعایت نکات زیر خواهید توانست بر ذهن کارفرما تاثیری مثبت باقی بگذارید:

– برخوردی مودبانه و دوستانه داشته باشید.
– اشتیاق و انگیزه خود را برای شغل موردنظر نشان دهید.
– رفتار حرفه ای و سازمانی داشته باشید.
– به آنچه گفته می شود توجه و دقت کنید.
– اعتماد به نفس داشته باشید.
– نشان دهید که به اخلاق حرفه ای پایبندید.

ارائه

در طول فرایند استخدام، کارفرما فرصت های زیادی برای ارزیابی شما خواهد داشت تا بتواند شما را به عنوان یک کارمند در ذهن خود تجسم کند. پس سعی کنید خود را  آماده، مسلط و منظم نشان دهید.

– رزومه خود را درست و با توجه به قوانین رزومه نویسی بنویسید.

– به ظاهر خود دقت کنید و لباس های مناسب بپوشید. پوشیدن لباس های رسمی و مناسب نشان می دهد که شما معنای  قوانین محیط کار را می دانید.

– شفاف، مستقیم و بدون ابهام صحبت کنید و همه سوال ها را به طور کامل پاسخ دهید. با این کار نشان می دهید که توانایی برقراری مکالمه و بیان عقیده خود را دارید.

– وقت شناس باشید. اگر به موقع به محل مصاحبه نروید یا ای میل کارفرما را دیر جواب بدهید باعث ایجاد این تصور می شود که شما فردی بی تفاوت هستید یا به کار خود اهمیت نمی دهید.

مهارت های اولیه و اساسی

تصور کنید که شخصی در طی مصاحبه با کارفرما می گوید ” من مسئولیت پذیر و قاطع هستم و همه مهارت هایی که می توان در مصاحبه شغلی به آن اشاره کرد را دارم.”

اگرچه این جملات ممکن است خودپسندانه به نظر برسند یا خسته کننده ترین روش تعریف از خود باشند، ولی ضروری است که به کارفرما بفهمانیم که آمادگی پذیرش شغل موردنظر را داریم.

اجازه بدهید کارفرما بداند که شما مهارت های زیر را دارید:

  • – توانایی مدیریت زمان
  • – توانایی حل مسئله
  • – مهارت کار گروهی
  • – پایبندی به اخلاق حرفه ای
  • – انتقادپذیری و درس گرفتن از اشتباهات
  • – انعطاف پذیری و سازگاری با شریط جدید
  • – توانایی کار خوب حتی وقتی تحت فشار هستید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کارفرمایان می خواهند کارمندی داشته باشند که از تجربه کافی برخوردار بوده و شخصیت موردنظر آنها را داشته باشد. بد نیست اگر قبل از مصاحبه در مورد شرکت تحقیق کنید و در مورد روند کاری آن اطلاعاتی را به دست آورید.

همچنین بخوانید: مهارت های ضروری برای موفقیت


نظر خود را بیان کنید