قضاوت نکنید


در مقالات زیر شما با جوانب مختلف قضاوت آشنا می شوید:

معیارهای قضاوت دیگران در مورد ما چیست؟

از همان لحظه اول که با کسی برای اولین بار دیدار می‌کنید، فورا می‌خواهید برانداز کنید که او چه‌کسی است و چه چیزی از خود ارائه می‌دهد. به همین دلیل ممکن است مراقب ویژگی‌های خاص و ثابتی مانند بی‌شیله‌پیله‌گی، مهربانی و هوش باشید.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack.org ؛ توجه داشتن به این صفات به شما کمک می‌کند ارزیابی کنید که آیا می‌خواهید این رابطه را ادامه داده و به این فرد نزدیک‌تر شوید یا نه.

چنین قضاوت‌هایی در مورد شخصیت می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مهم مثل ادامه یک رابطه عاشقانه، استخدام یک نفر یا پذیرفتن یک پیشنهاد کاری مفید باشد. بر این اساس، دیگران شخصیت شما را قضاوت کرده و معلوم می‌کنند که چه کسی هستید.

  1. دست‌خط شما

براساس مطالعه‌ای، شیوه نوشتن فرد و اندازه دست‌خط او می‌تواند خبرهای موثقی درباره او به شما بدهد. طبق این تحقیق که توسط National Pen Company انجام شده معلوم شد افرادی که دست‌خط کوچکی دارند، خجالتی‌، موشکاف و دقیق و سختکوش‌اند و آنهایی که خوش‌معاشرت‌ترند، سعی می‌کنند با دست‌نوشته‌های بزرگ‌تر، جلب توجه کنند.

آنهایی که همه‌چیز را جدی می‌گیرند، هنگام نوشتن، فشار بیشتری به قلم وارد می‌کنند، درحالی‌که دست‌خط‌های سبک‌تر نشان می‌دهد نویسنده‌اش عاطفی و حساس‌تر است.

ادامه مقاله: معیارهای قضاوت دیگران در مورد ما چیست؟

چگونه زود قضاوت نکنیم؟

دیگران را کمتر قضاوت کنید تا خودتان را بیشتر دوست داشته باشید

به گزارش آلامتو به نقل از psychologytoday ؛ هر چقدر هم که تلاش کنیم، باز هم در نهایت دیگران را قضاوت خواهیم کرد. ممکن است قضاوت‌های ما بر سر مسائل کوچک باشد، مثلاً یکی از همکاران ما که زمان زیادی را صرف خوردن نهار می‌کند و به زعم ما می‌خواهد از زیر بار کار فرار کند.

شاید هم قضاوت ما بر سر مساله مهمی باشد، برای مثال وقتی که فردی یک رفتار خودخواهانه دارد یا به احساسات ما لطمه می‌زند. اکنون بیایید فرض بگیریم که شما در میان جنگل قدم میزنید و یک سگ کوچک می‌بینید. این سگ بامزه است و رفتار دوستانه‌ای با شما دارد.

شما به این سگ نزدیک می‌شوید و می‌خواهید او را نوازش کنید که ناگهان دندان قروچه‌ای کرده و سعی می‌کند شما را گاز بگیرد. در این شرایط دیگر این سگ به نظر شما بامزه نیست و احساس ترس و شاید حتی عصبانیت می‌کنید.

همین موقع باد وزیدن می‌گیرد و برگ‌های روی زمین را‌جابجا می‌کند. و شما متوجه می‌شوید که پای این سگ در یک تله گیر کرده است و دلیل رفتار خصمانۀ او نیز همین بوده است. اکنون نسبت به این سگ احساس همدردی دارید. زیرا می‌دانید که دلیل رفتار او این بوده که درد می‌کشیده است.

این داستان چه چیزی را به ما می‌آموزد؟ ما چگونه می‌توانیم قضاوت کمتری داشته باشیم؟

ادامه مقاله: چگونه زود قضاوت نکنیم؟

چگونه دیگران را قضاوت کنیم؟

مردم معمولاً بخش خیلی زیادی از خودشان را با کسانی که به تازگی آشنا شده‌اند، درمیان نمی‌گذارند. به همین دلیل باید جواب سوالات خود را از لابلای حرف های آنها برداشت کنید.

سوالاتی که ممکن است اگر مستقیماً بپرسید تمایلی به پاسخ دادن به آن نداشته باشند اما بدون اینکه بدانند اشاراتی در حرف‌هایشان به آن می‌کنند. تازمانیکه ندانند چه می‌کنید، می‌توانید بدون اینکه زنگ هشدار “غریبه” را در ذهن آنها به صدا درآورید، کاری کنید که چیزهایی که می‌خواهید را به زبان آورند.

اولین سوالی که باید در ذهنتان ایجاد شود این است:

“اولین و غالب‌ترین حس یا وضعیت احساسی در وجود این فرد چیست؟”

با استفاده از احساسات افراد می‌توانید چیزهای زیادی از آنها بفهمید چون احساسات آنها اسرار روابطشان با دنیای اطراف را افشا میکنند و وضعیت حسی و احساسی که در زمان تجربه دنیا در آن هستند بر اعتقادات و نظراتشان اثر می‌گذارد. احساس یکی از ساده‌ترین چیزهایی است که می‌توانید در افراد تشخیص دهید زیرا نیاز به یاد گرفتن ندارد—همه ما یک ظرفیت ذاتی برای تشخیص خودکار وضعیت حسی اطرافیانمان را داریم.

ادامه مقاله: چگونه دیگران را قضاوت کنیم؟

چگونه زود قضاوت نکنیم؟

دیگران را کمتر قضاوت کنید تا خودتان را بیشتر دوست داشته باشید

هر چقدر هم که تلاش کنیم، باز هم در نهایت دیگران را قضاوت خواهیم کرد. ممکن است قضاوت‌های ما بر سر مسائل کوچک باشد، مثلاً یکی از همکاران ما که زمان زیادی را صرف خوردن نهار می‌کند و به زعم ما می‌خواهد از زیر بار کار فرار کند.

شاید هم قضاوت ما بر سر مساله مهمی باشد، برای مثال وقتی که فردی یک رفتار خودخواهانه دارد یا به احساسات ما لطمه می‌زند. اکنون بیایید فرض بگیریم که شما در میان جنگل قدم میزنید و یک سگ کوچک می‌بینید. این سگ بامزه است و رفتار دوستانه‌ای با شما دارد.

شما به این سگ نزدیک می‌شوید و می‌خواهید او را نوازش کنید که ناگهان دندان قروچه‌ای کرده و سعی می‌کند شما را گاز بگیرد. در این شرایط دیگر این سگ به نظر شما بامزه نیست و احساس ترس و شاید حتی عصبانیت می‌کنید.

همین موقع باد وزیدن می‌گیرد و برگ‌های روی زمین را‌جابجا می‌کند. و شما متوجه می‌شوید که پای این سگ در یک تله گیر کرده است و دلیل رفتار خصمانۀ او نیز همین بوده است. اکنون نسبت به این سگ احساس همدردی دارید. زیرا می‌دانید که دلیل رفتار او این بوده که درد می‌کشیده است.

ادامه مقاله: چگونه زود قضاوت نکنیم

چگونه قضاوت کردن دیگران را کنار بگذاریم؟

آیا شما جزو آن دسته از کسانی که هستید که دوست دارید مردم را قضاوت کنید و با این کار دیگران را از خود متنفر کنید؟ در اینجا روشهایی رابه شما خواهیم گفت که با کمک آنها می توانید از شر این عادت بد خلاص شوید.

آیا تا به حال سعی کرده اید چند دقیقه ای دست از قضاوت دیگران بر دارید؟ به اعتقاد من قضاوت نکردن دیگران بسیار شاد و لذت بخش است، ولی متاسفانه همه ما دیگران را مورد قضاوت قرار می دهیم. کسی که مردم را مورد قضاوت قرار می دهد باعث تنفر مردم نسبت به خود می شود.

در میان بسیاری از فرهنگها و کشورها قضاوت نکردن دیگران کاری بس دشوار است. هر انسانی فکر می کند که کاملترین و بهترین است اما برای جلوگیری از قضاوت دیگران، شما باید دست از مقایسه خود با دیگران بر دارید. بهتر این است که به جای قضاوت دیگران روی شکستهای خود در زندگی تمرکز کنید و راهی برای پیشرفت زندگیتان پیدا کنید.

دایتریچ بون هوفر سخنی بسیار هوشمندانه دارد، او می گوید: “با قضاوت کردن دیگران ما چشمانمان را بر روی نقاط ضعف خود و خوبیهای مردم می بندیم و دیگران را همانطور می بینیم که آنها ما را می بینند”. در اینجا چند روش وجود دارند که با دنبال کردن آنها می توانید دست از قضاوت دیگران بر دارید.

ادامه مقاله: چگونه دست از قضاوت مردم برداریم

چگونه خودمان را سرزنش نکنیم؟

سرزنش کردن خودتان بدترین تصمیم ممکن برای مقابله با اشتباه و یا مشکلی است که رخ داده است. اما چگونه خودمان را سرزنش نکنیم؟

سرزنش خودفقط به این دلیل که شما تنها فرد حاضر در محل وقوع اشتباه هستید که نباید منجر به سرزنش خودتان شود. بازی سرزنش از آن بازی‌هائیست که نباید برای پیروزی در آن تلاش کرد!

چند ساعت است که از اجاق گاز غافل شده‌اید و اکنون غذای سوخته روی گاز است. درب خانه را باز گذاشته‌اید، گربه‌ی شما فرار کرده و شما نیز دیرتان شده و نمی‌توانید بیش از این منتظر بازگشت او بمانید. هنگام عبور از خیابان، روی برگ‌ها لیز خورده‌اید.

هنگامی که بدشانسی‌هایی از این دست برایتان پیش می‌آید، اولین فکری که به ذهنتان خطور می‌کند، چیست؟ آیا سریعا به دنبال مقصر می‌گردید؟ یا مسؤلیت کارهای خود را می‌پذیرید و به خود می‌گوئید این اتفاقات برای همه می‌افتد و بر این باورید که همه چیز تحت کنترل شماست؟

باور و رفتارهای همه‌ در بازی سرزنش یکسان نیست، اما تحقیقات مختصری که در این زمینه صورت پذیرفته به ما می‌گوید که چه افرادی بیش از دیگران متحمل آسیب و خطر می‌شوند. با این وجود، ما می‌توانیم ابعاد پذیرش سرزنش‌ها را با چند اصل ساده بیان کنیم.

ادامه مقاله: چگونه خودمان را سرزنش نکنیم

انشا درباره قضاوت

قضاوت کردن از نوع طرز فکر خود نسبت به دیگران و یا قضاوت کردن از روی ظاهر فرد اصلا کار شایسته و پسندیده ای نیست .

خداوندا؛ به من بیاموز قبل از آنکه درباره راه رفتن کسی قضاوت کنم، کمی با کفشهای او راه بروم.

زندگی هم همینطور است.

وقتی که رفتار دیگران را مشاهده می کنیم، آنچه می بینیم به درجه شفافیت پنجره ای که از آن مشغول نگاه کردن هستیم بستگی دارد.

قبل از هرگونه انتقادی، بد نیست توجه کنیم به اینکه خود در آن لحظه چه ذهنیتی داریم و از خودمان بپرسیم آیا آمادگی آن را داریم که به جای قضاوت کردن فردی که می بینیم درپی دیدن جنبه های مثبت او باشیم؟

آیا در دادگاه جمع دوستان! کوچکترین حقی برای دفاع او قائل هستیم؟؟

ببینیم می توانیم همه چیز را فقط سیاه یا فقط سپید نبینیم؟

بهتر نیست خودمان را جای آن شخص بگذاریم؟

آیا قدرت دفاع در جمعی که همه علیه کسی صحبت می کنند را داریم؟

مگر نشنیده ایم که اگر خلافی را هم دیدی فقط به خود او تذکر بده و از بیانش سرباز زن؟

چه برسد به اینکه ندیده باشی و یا اصلا نبوده باشد؟؟

داستان شعیب پیامبر را شنیده ایم که به خاطر تنها یکبار قضاوت زودهنگام، پیامبری از نسلش برداشته شد؟؟و مهمتر اینکه آن قضاوت به آبروی کسی مربوط نبود.


انشا ساده درباره قضاوت

می دانیم آبروی مومن از10بار طواف کعبه بالاتر است و براحتی و به لطایف الحیل رفتاری از آن می گذریم؟

یا باز شنیده ایم که از هر 3قاضی 2نفر به جهنم می روند!!

یا اینکه بین حق و باطل فقط چهار انگشت فاصله هست پس در این شرایط و در رویارویی با حوادث گوناگون چه باید بکنیم؟قضاوت کنیم ، بی تفاوت باشیم، تحقیق کنیم و بعد صحبت کنیم، احتمال بدهیم و صد در صدی نتیجه نگیریم یا……؟؟؟؟

با تمهت ها و بدنامی ها چکنیم؟؟ پس زود قضاوت نكنيد.

زود به انتهاي قضيه نرسيد و يك نفره به قاضي نرويد يا در ميان صحبتها مدام دنبال درست و غلط نگرديد.

قبل از نتيجه گيري كردن در مورد حرفهاي ديگران كمي فكر كنيد ؛ خصوصا اگر ميدانيد اين صحبت فقط از يك احساس زود گذر نشات ميگيرد.