انشا در مورد کتاب و کتابخوانی

متن انشاء درباره فواید کتاب و کتابخوانی

انشا فواید کتاب

انشا درمورد کتاب و کتابخوانی

کتاب مثل اقیانوس بی کرانی است که ناشناخته های بسیاری دارد و هر کس به فراخور حالش دل به ژرفای آن می سپارد و با انبانی پر باز می گردد. در این دریای عمیق معرفت، گوهرهای نابی وجود دارد که تنها تلاشگران چیره دست می توانند به آن دست یابند.

وقتی یک کتاب را باز می کنیم از صفحه اول تا آخرین صفحه، فقط کتاب با ما حرف می زند و به ما چیز یاد می دهد؛ مثلاً شعرهای قشنگ، زندگی امامان علیهم السلام ، زندگی آدم های بزرگ و موفق، مسائل علمی؛ مثل جغرافیا، ستاره شناسی و خیلی چیزهای دیگر. خواندن این همه چیزهای جورواجور باعث می شود که ما از خیلی از چیزهایی که نمی دانیم با خبر شویم.

در نتیجه توی زندگی کمتر اشتباه می کنیم و زندگی بهتری خواهیم داشت.

جهان صنعتی امروز مدیون دانشمندان زیادی بوده، در اثر مطالعه و کتابخوانی اختراعات و اکتشافات فراوانی بوجود آمده که نقش بسیار مؤثری را در زندگی بشر ایفا کرده است.

چه بسا در اثر کتابخوانی پیشرفتهایی حاصل گردیده که جان انسانها را نجات داده یا دشواریهای زندگی را بر آنها سهل کرده است کتاب برای اینکه ما را دوست داشته باشد، سه تا شرط تعیین کرده است:

  • اول اینکه همیشه آن را بخوانیم؛
  • دوم اینکه به چیزهای خوبی که یاد می گیریم عمل بکنیم؛
  • و سوم اینکه از کتاب، خوب مواظبت کنیم و آن را کثیف و پاره نکنیم.

اگر این سه شرط را رعایت کنیم کتاب هم ما را دوست دارد.


مقاله درمورد فواید کتاب

نمی توان تاثیرات مثبت کتاب خوانی را در زندگی کسی منکر شد.

کتاب‏ها نه فقط مرکبی نوشته شده بر کاغذ هستند ، بلکه گویندگانی هستند که با شنونده خود سخن می‏گویند.

در واقع کتاب‏ها مثل نسیم بهاری باعث طراوت بخشیدن به روح انسان شده و تشنگی روح انسان را سیراب میکنند.

در این بین کتابها اگر از خوبی‏ها، زیبایی‏ها و راستی‏ها بگوید، درخت زندگی، پربار و محکم خواهد شد. کتاب‏های مفید و علمی، در شرافت و افتخار، برتر از حتی خون شهیدان ‏اند و چنان گران بهایند که حضرت محمد (ص) در این مورد می‏فرماید: «هرگاه مؤمنی از دنیا برود و و از او یک ورق که بر آن نکته علمی نگاشته شده باشد، باقی بماند، سپری بین او و آتش جهنّم خواهد بود.

باید در انتخاب کتاب دقت کنیم ، چرا که بعضی از کتابها خیلی عمیقند که جهان با همه وسعتش در آن گم می‏شودو بعضی از آن ها آن قدر کوچکند که خود را به زور نشان داده‏اند.

ممکن است نه به عمق کتابهای خیلی عمیق پی برده و نه از کوچکی کتابهای سطحی سودی ببریم پس باید کتابی که انتخاب می کنیم مناسب با قدرت درک و فهم ما باشد. کتاب باید مفید باشد.

باید وقتی کتاب می‏خوانی، چیزی بفهمی، چیزی را حس کنی، باید چیزی را به دست آوری، باید نفعی و معنایی ببری؛ حداقل به اندازه وقتی که گذرانده ای.

باید کتاب‏ها مفید و بزرگوار باشند.


فواید کتاب خواندن برای بچه ها

کتاب خواندن برای کودکان

شاید قصه‌ها مربوط به پریان باشند اما فواید خواندن برای بچه‌های شما واقعی است. آکادمی آمریکایی اطفال و تقریبا تمام اساتید، والدین را تشویق به کتاب خواندن برای کودکان‌شان در سنین خیلی پایین می‌کنند. پشتوانه‌های علمی قوی برای این توصیه وجود دارد.

یکی از بهترین نمونه تحقیقاتی که دراین مورد انجام شده، برنامه‌ای به‌نام Reach Out and Read است که جهت ترغیب والدین به بلند کتاب خواندن برای کودکان‌شان در بوستون شروع شده.

دریکی از این مطالعات، پژوهشگران 122 کودک درسنین پیش از دبستان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند زبان شنوا یا پذیرنده کودکان- توانایی گوش کردن و فهمیدن- در خانواده‌هایی که دراین برنامه بودند، به اندازه چشمگیری بهتر بود.

این پژوهش، یافته‎های تحقیقی در گذشته را که 323 کودک چهارساله را مورد آزمایش قرار داده بود تائید کرد، که نشان می‌داد میان مهارت‌های زبانی و شنیدن کتاب با صدای بلند در خانه، ارتباط قوی وجود دارد.

ضمنا مطالعه‌ای جدید در نشریه Pediatrics وجود دارد که نشان می‌دهد، کودکان کم‌سن، وقتی برایشان کتاب خوانده شود، تغییرات فیزیکی در مغزشان رخ می‌دهد.

این تحقیق کوچک، یکی از اولین تحقیقاتی است که از تصویربرداری عصبی یا neuroimaging برای آزمایش تاثیرات این پدیده استفاده می‌کند.

محققان تصاویر عملکردی ام آر آی از مغز 19 کودک بین 3 تا 5 ساله هنگام گوش دادن به قصه‌ها تهیه کردند. این تصاویر نشان داد بچه‌هایی که درخانه برای‌شان کتاب خوانده می‌شد نسبت به بچه‌هایی که کمتر این اتفاق برای‌شان می‌افتاد، در ناحیه‌ای از مغزشان که مسئول پردازش زبان است، فعالیت بیشتری داشتند.

نکاتی درمورد کتاب خواندن برای بچه ها

تنها ده دقیقه کتاب خواندن برای کودک‌تان می‌تواند مفید باشد و برای شما هم استراحت خوبی است. باهم خواندن لزوما نباید بخشی از عادات پیش از خواب باشد اما بسیاری از افراد این زمان را انتخاب می‌کنند. و اما چند نکته:

برای شروع هرگز خیلی زود یا خیلی دیر نیست. کتاب‌های مصور، برای بچه‌ها عالی و ماندگار هستند. صفحات را ورق بزنید و تصاویر را به بچه‌ها نشان دهید. به بچه‌های بزرگ‌تر کمک کنید تا کلمات مربوط به هر تصویر را ادا کنند.

از کتابخانه محل استفاده کنید. هم راحت است و هم رایگان. بسیاری از کتابخانه‌های عمومی، ساعاتی برای داستان‌خوانی بچه‌ها دارند؛ با شعبه محل خودتان تماس بگیرید و یا وب‌سایتش را بررسی کنید. اگر تبلت دارید، می‌توانید کتاب‌های رایگان را از آمازون کیندل دانلود کنید.

حواس‌پرت‌کن‌ها را دور کنید. تلویزیون، تلفن یا کاغذهای اداری‌تان را هنگام کتاب خواندن حذف کنید. کودک کوچک شما استحقاق توجه مستقیم همراه با کمی برانگیختن حس رقابت را دارد.

از متخصص کودک‌تان اطلاعات کسب کنید. پزشک کودک‌تان، مفیدترین پشتیبان و کمک شماست. او می‌تواند به شما بگوید کودک‌تان در چه مرحله‌ای از تکامل است و چه نوع کتاب‌خوانی برایش از همه مناسب‌تر است.