تاریخ روز عرفه سال 1402 [امسال] چه روزی و چند شنبه است؟

تاریخ دقیق روز عرفه امسال

روز عرفه در تقویم سال 1402 کی و چه روزی است؟

در این پست از آلامتو به شما می‌گوییم تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم سال 1402 کی و چه روزی است و این روز چه فضیلتی دارد. با ما همراه باشید.


روز عرفه در تقویم سال 1402 کی و چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم شمسی:

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم شمسی 1402 مصادف است با:

چهارشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۰۴/۰۷


تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم میلادی:

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم میلادی 2023 مصادف است با:

Wednesday, June 28, 2023

2023-06-28


تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم قمری:

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم قمری 1444 مصادف است با:

الأربعاء‬، ٩ ذوالحجه ١٤٤٤

۱۴۴۴/۱۲/۰۹

همچنین بخوانید: اس ام اس جدید روز عرفه

روز عرفه چه روزی است؟


روز عرفه چه روزی است؟

روز عرفه یکی از مهمترین روزها برای مسلمانان است. روز عرفه، روز ایستادن بر کوه عرفات است. عرفات منطقه ای مسطح، دشتی بیابانی وسیع است که در خارج از محدوده مسجد اعظم مکه در مرزهای آن از سمت شرقی، در حدود 20 کیلومتری مکه مکرمه قرار دارد.

اقوال متعددی در نامگذاری عرفه به این نام وجود دارد، گفته شده است که به این دلیل نامیده شده است که محل ملاقات آدم و حوا بر روی زمین پس از هبوط آنها از بهشت ​​هنگام خوردن از درخت ممنوعه است و همچنین گفته می‌شود به این علت به این نام شناخته می‌شود که جبرئیل ابراهیم را با آداب لازم و آن محل آشنا کرده است.  به علاوه گفته شده است که عرفات به این دلیل نامگذاری شده است که مردم در آنجا با یکدیگر آشنا می شوند.

در روز عرفه همان گونه که روز توبه و بازگشت به سوی پروردگارشان (عزّ و جلّ) است، همچنان روز طاعات و عبادات است که آنها را به او خداوند نزدیک می کند تا بدانند که آنچه برای آنان از ثواب مهیا کرده است بهتر از دنیا و لذات و هوسهای آن است و در آن و بهره برداری از آن به گونه ای که رضای خداوند سبحان و تعالی را به دست آورد و جان ها را از کینه ها حفظ کند.

برای این روز اعمال به خصوصی برای حجاج و غیر حجاج سفارش شده است که شامل غسل، خواندن دعای عرفه، خواندن ادعیه و اذکار مخصوص این روز، خواندن زیارت امام حسین (ع)، روزه داری، خواندن نمازهای مستحب و … است.


تاریخ روز عرفه

روز نهم ماه ذی الحجه است. دوازدهمین ماه از سال هجری قمری است. یعنی ماه آخر آن و بعد از ماه ذی القعده می آید که در آن مناسک حج انجام می شود و از ماه های حرام است. یعنی ماه هایی که در آن جنگ توسط اعراب قدیم حرام بود.


فضیلت روز عرفه

مسلمانان در فضیلت روز عرفات اتفاق نظر دارند. این روز از مقدس ترین روزهای سال قمری اسلامی است (درست مانند شب قدر، شب نزول در رمضان، مقدس ترین شب سال هجری).

  1. روز عرفه یکی از ایام ماه های حرام است، ماه های حرام عبارتند از: ذی القعده، ذی الحجه، محرم، رجب و روز عرفه یکی از روزهای ذی الحجه است.
  2. روز عرفه یکی از ده روزی است که خداوند به انذار آن از عظمت فضل و بلندی قدر آن سوگند یاد می کند.
  3. روز عرفه یکی از ده روز نیکو در اعمال نسبت به سایر روزهای سال است: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هیچ عملی نزد خدا پاکتر، عزيز و والا و ثوابى بزرگتر از نيكي كه در روز عرفه انجام مى دهد، نيست، حتى جهاد در راه خدا نيست به آن نمی‌رسد.
  4. هیچ روزی نزد خداوند بهتر از روز عرفات نیست، خداوند تبارک و تعالی به پایین ترین آسمان فرود می آید و به اهل زمین، اهل آسمان، مباهات می کند و می فرماید: به من بنگرید. و در عرفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر آن حضرت نازل شد: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین بر شما پسندیدم.»
  5. اعتبار روز عرفه به عنوان یکی از روزهای نه گانه ذی الحجه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به روزه گرفتن آن اصرار فرمودند.
  6. رهایی از آتش در روز عرفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هیچ روزی که خداوند بنده ای را از آتش آزاد می کند بهتر از روز عرفه نیست.

دعای روز عرفه

دعا در روز عرفه مستحب است. چون یکی از اوقات استجابت است و ثواب آن بیشتر است. در روز عرفات از اندکی قبل از ظهر تا غروب آفتاب، زائران با رعایت احرام و لباس نمادین در دشت عرفات گرد هم می آیند و در برابر خداوند متعال می ایستند و ذکر و تلبیه و دعا بعد از حمد و ثنای خداوند صلی الله علیه و آله و سلم زائران تا غروب آفتاب به همین حالت ادامه می دهند.


سخن آخر

در این پست از آلامتو به تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم سال 1402 شمسی اشاره کردیم. همچنین به فضیلت این روز و علت نامگذاری آن پرداختیم. اگر این مطلب را مفید می‌دانید می‌توانید آن را در سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.


☀ فال روزانه بر اساس ماه تولد