معذرت خواهی

عذرخواهی کردن بابت اشتباهاتی که مرتکب شده ایم یک عادت پسندیده است که هم میتواند خودمان را آرام کند هم طرف مقابل را تا حدی به آرامش برساند.

در این صفحه چند مقاله مفید در مورد معذرت خواهی کردن را برای آماده کردن متن انشای شما درج کرده ایم:


چگونه اشتباه خود را بپذیریم؟

پذیرفتن اشتباهات یک گام بلند در مسیر توسعه شخصیت شماست و هرچه زودتر بتوانید به آن برسید زندگی بهترین خواهید داشت.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ چنانچه در صدد بهبود روابط هستید، باید کمی مسئولیت‌پذیر باشید و تحقیقات نشان می‌دهد که، باورها، کلید مسئولیت‌پذیری هستند!

در هر رابطه، زمان‌هایی وجود دارد که کار درست را انجام نمی‌دهید. به‌طرز بی‌ادبانه‌ایی به یک همکار طعنه می‌زنید. به یک شریک عشقی حمله می‌کنید. کارهای خودپسندانه انجام می‌دهید. چنانچه در صدد بهبود روابط هستید، باید کمی مسئولیت‌پذیر باشید. بدین ترتیب، می‌توان برای تغییر خودتان، به ‌منظور بهبود روابط آینده، قدمی بردارید.

اگر مسئولیت‌پذیری موجب ایجاد تغییر در شما ‌شود، باورهای ‌شما نیز در مورد تغییر باید روی تمایلاتتان در پذیرفتن مسئولیت کارهایتان تاثیرگذار باشد. آیا همین‌طور است؟ این پرسش از سوی کارینا شومان و کارول دوِک در مقاله‌ی منتشر شده در شماره‌ی دسامبر ۲۰۱۴ مجله‌ی شخصیت و روانشناسی اجتماعی بولتن مورد بررسی قرار گرفت.

ادامه مقاله: چگونه اشتباهات خود را بپذیریم

چگونه به اشتباه خود اقرار کنیم؟

خراب‌کاری کرده‌اید. یک اتفاق خیلی خیلی بد افتاده و فقط هم تقصیر شماست. حالا باید تاوان کارتان را بپردازید. ممکن است یک مشتری پروپاقرص شرکت را از دست داده باشید. شاید به کسی که واقعا به شما نیاز داشته قول داده‌اید که کمکش می‌کنید ولی زیر قول‌تان زده‌اید. شاید هم یک قسمت خیلی مهم از پروژه‌تان را فراموش کرده‌اید. هرچه بوده، یک نفر به شما اعتماد کرده که کاری را انجام دهید و ناامیدش کرده‌اید.

غریزه‌تان به شما می‌گوید با آخرین سرعت از محل حادثه فرار کنید تا عواقب احتمالی گریبان گیرتان نشود. مثلاً ممکن است اشتباهتان به قیمت شغل، رابطه، آوازه یا شرایط فعلی‌تان تمام شود، و مطمئنا شما این نتایج را دوست ندارید.

ادامه مقاله: چگونه به اشتباهات خود اقرار کنیم

چگونه عذرخواهی کنیم

عذرخواهی کردن چقدر برای شما سخت است؟ اگر درخصوص نحوه عذرخواهی کردن احساس ضعف میکنید پیشنهاد میکنیم در این مقاله با ما همراه شوید.

8 قانونی که برای عذر خواهی باید رعایت کنید:

اگر حوزه عذرخواهی را مطالعه کنید متوجه می شوید که خیلی ها در موقعیت های مختلف نمی توانند بابت اشتباهاتی که مرتکب شده اند عذرخواهی کنند. اما لازم نیست در این زمینه متخصص باشید تا بتوانید چنین مواردی را تشخیص دهید.

در این مقاله قصد داریم 8 مورد از اجزای تشکیل دهنده ضروری برای یک عذرخواهی درست را با هم مرور کنیم.

دفعه بعد اگر خواستید بابت اشتباهی که مرتکب شده اید عذرخواهی کنید این قوانین را در ذهنتان مرور کنید و راهنمایی هایی که ارائه می کنیم را به خاطر بیاورید.

ادامه مقاله: چگونه عذرخواهی کنیم

چگونه معذرت خواهی کنیم

همه آدم‌ها همیشه اشتباه می‌کنند، نه فقط آدم‌های بد یا ضعیف، همه افراد. اشتباهات ما چیزهایی هستند که از ما انسان می‌سازند. و حتی زمانی که فکر نمی‌کنیم اشتباهی مرتکب شده‌ایم، دیگران اغلب اشتباهاتی را در رفتارهای ما پیدا می‌کنند. ما انسان‌ها، متخلف‌های دوپا هستیم.

سوال واقعی اینجاست: اگر ما کاری انجام دادیم که باعث رنجش دیگری شد؛ چه احساس شرمندگی بکنیم و چه نه، آیا باید عذرخواهی کنیم؟

من عقیده دارم اگر کسی را رنجاندیم یا به او لطمه زدیم، تقریبا همیشه بهترین حالت برای ما این است که پوزش بخواهیم، حتی اگر فکر می‌کنیم خشم و ناراحتی او غیرمنصفانه است، یا اگر یک عذر کاملا منطقی برای آن‌چه روی داده است داریم، یا نیت ما هم تماما خیربوده است.

اغلب تاثیر اعمال ما آن‌چیزی نیست که قصدش را داشتیم. اما موضوع این است: تاثیر بسیار مهم‌تر از نیت است. شادی ما توسط وسعت و عمق ارتباطات اجتماعی‌مان پیش‌بینی می‌شود؛ روابط ما با دوستان، خانواده، والدین، شرکا، همسر، همسایه‌ها و همکاران. و بسیاری از روابط بهم‌خورده یا به بحث و دعوا کشیده شده ما معمولا ارزش جبران و بازیابی را دارند.

ما نمی‌توانیم شکاف یا تفرقه‌ای را که در رابطه‌ای به‌وجود آمده با غفلت و نادیده گرفتنش ترمیم کنیم، همچنین نمی‌توانیم با سرزنش دیگری یا دفاع از اعمال خودمان، آن رابطه را برگردانیم. ما باید بازیافت رابطه را با عذرخواهی کردن شروع کنیم.

اما البته عذرخواهی‌ها در یک سطح نیستند؛ همه پدرومادرها شاهد “معذرت می‌خواهم” اجباری از طرف بچه‌های‌شان بوده‌اند و می‌دانند که همین هم ارزشش را داشته است.

ادامه مقاله: چگونه معذرت خواهی کنیم