چگونه بر خجالت و کمرویی خود غلبه کنیم؟

9 روش تضمین شده برای غلبه بر کمرویی

چگونه بر خجالت و کمرویی خود غلبه کنیم

چگونه وقتی در کنار دوستانمان هستیم خجالت نکشیم و از حرف زدن احساس ترس نداشته باشیم؟ در این مقاله با آلامتو همراه شوید تا به بررسی موضوع کمرویی و خجالت بپردازیم و 9 روش تضمینی برای غلبه بر آن را بررسی کنیم.


آیا با کمرویی و خجالتی بودن در کلنجار هستید؟

برای یک شخص خجالتی ، صحبت های معمولی هم می تواند آزار دهنده باشد. حتی شما ممکن است با ترس به راه های ممکن برای پاسخ دادن به یک سؤال ساده مانند سوال در مورد آب و هوا فکر کنید.

بعضی از افراد خجالتی ترجیح می دهند در تنهایی باشند تا اینکه در مقابل جمع صحبت کنند یا برای افزایش تعاملات خود با یک غریبه هم صحبت شوند. حرکت پیش فرض یک فرد خجالتی این است که فاصله خود را از دیگران حفظ کند ، تا مردم رفتارهایش را بد تعبیر نکنند. آنها در هنگام شروع گفت و گو با دیگران مدام می ترسند و به سخنان خود بیش از حد فکر می کنند.

اگر کمرویی شما تا حدی است که نمی توانید با دیگران تعامل داشته باشید یا از موقعیت های اجتماعی دوری می کنید، ممکن است دچار اختلالی شده باشید که به آن اختلال اضطراب اجتماعی گفته می شود. لذا در زیر برخی واقعیت های موجود در مورد اختلال اضطراب اجتماعی تشریح می شوند.

دلایل مختلفی برای کمرویی شدید وجود دارد. با این حال ، معمولاً این شرایط زمانی اتفاق می افتد که افراد دارای عزت نفس پایینی باشند. آنها وقتی به این موضوع فکر می کنند که دیگران ممکن است چه فکری در موردشان بکنند دچار اضطراب می شوند.


تعریف خجالتی بودن

افراد بسیار خجالتی تمایل دارند مدام از دیگران فاصله داشته باشند. آنها مدام در آنزوا هستند و تمام تلاش خود را می كنند تا از تعاملات اجتماعی اجتناب نمایند.

برای مقابله با این امر، برخی از کسانی که از خجالت شدید رنج می برند، به الکل متوسل می شوند. الکل میزآن دفاعی بودن اینگونه افراد را کاهش می دهد. برای افراد بسیار خجالتی ، مست بودن تنها راهی است که می توانند بدون تعارض و ترس از قضاوت دیگران ، در تعاملات اجتماعی حضور پیدا کنند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کمرویی می تواند بر سلامت فرد و کیفیت روابط عاشقآنه ای که دارد تأثیر بگذارد. برخی از افراد بسیار خجالتی به دلیل آنزوا دچار افسردگی شده و سایر مسائل عاطفی و روحی گریبآنگیرشان می شود.

از انجا که تعاملات آنسانی بخش مهمی از یک زندگی شاد و مهیج را تشکیل می دهند ، اگر از این فعالیت ها غفلت شود ، احتمالاً افراد زندگی نا مطلوبی خواهند داشت.


کمرویی شدید با درونگرایی و کمرویی کودک متفاوت است.

درونگرایی نوعی ویژگی شخصیتی است. درونگراها تمایل دارند بیشتر بر روی محرک های درونی و احساسی خود تمرکز کنند تا آن چیزهایی که از بیرون باعث تحریکشان می شود.

اگرچه بسیاری از درونگرایآن خجالتی هم هستند ، اما درونگرایی با کمرویی شدید یا اضطراب اجتماعی متفاوت است. در عین حال کمرویی کودک ، مرحله ای است که برخی از کودکان باید آن را پشت سر بگذارند.

در چنین شرایطی اینطور به نظر می رسد که کودک در میآن غریبه ها مدام خجالت می کشد. کودکان معمولاً این مرحله را پشت سر می گذارند و وارد دنیای طبیعی خواهند شد.

کمرویی شدید با ترس از قضاوت شدن توسط افراد دیگر و بروز برخی علائم جسمی در هنگام تعامل با افراد به وجود می آید. افراد دارای کمرویی شدید ممکن است احساس کنند که قلبشان سریع تر می تپد و یا وقتی کسی به آنها نزدیک می شود ، ممکن است شروع به عرق کردن کنند یا چهره شان سرخ شود.

همراه با کمرویی شدید ، ممکن است علائم جسمی در کنار علائم عاطفی و شناختی نیز خود را نشان دهند. در این مقاله ، ما پیشنهاداتی را برای چگونگی ایجاد اعتماد به نفس و اجتناب از خجالتی بودن ارائه می دهیم.

اما اول ، بیایید علل کمرویی شدید را بررسی کنیم.


علت کمرویی شدید چیست؟


علل ژنتیکی

برخی از ژن های شما ممکن است در میزآن خجالتی بودنتان به عنوان یک کودک خردسال یا بزرگسال نقش داشته باشد.

متخصصآن ژنتیک مطالعاتی را انجام داده اند که نشان دهند کدام اجزای خاص ژنتیکی در افراد باعث ایجاد چنین مشکلی می شوند. با این وجود تأثیر ژنتیک بر میزآن خجالتی بودن افراد هنوز به طور دقیق اثبات نشده است ، این بدان معنی است که می توانید این جنبه از ژنتیک خود را تغییر دهید.

همه ما برخی از صفات را از والدین خود به ارث می بریم و از انجا که افراد خجالتی تمایل دارند با افراد خجالتی دیگر ازدواج کنند ، آن ژن اغلب به فرزندانشان نیز منتقل می شود. با این حال ، حتی اگر والدین شما خجالتی باشند ، شما هنوز هم می توانید این صفت را در خود ریشه کن نمایید.

عوامل و تأثیرات دوران بارداری

برخی از داروها یا درمان هایی که برای خانم های باردار تجویز می شوند می توانند تاثیرات خاصی بر شخصیت در حال رشد جنین داشته باشند. علاوه بر این ، عفونت مادر در مرحله قبل از تولد – یا حتی وجود استرس ، تروما یا قرار گرفتن در معرض سموم محیطی – ممکن است بر مغز کودک تأثیر بگذارد و منجر به تغییراتی در شخصیت او شود. ماهیت ، شدت و زمان وقوع این حادثه می تواند بر شرایط یا خصوصیات شخصیتی کودک تاثیر گذاشته و در نهایت در رفتار او بروز نماید.

تاثیرات محیطی

مهم ترین عاملی که می تواند به کمرویی منجر شود نحوه پرورش کودکان توسط والدین و جو و محیطی است که فرزندان در آن رشد می کنند. غالباً فرزندی که دارای پدر و مادر زورگو است خجالتی بار می اید.

در حقیقت والدینی که بیش از حد قاطع هستند می توانند رفتار فرزندان خود را تحت الشعاع قرار دهند تا جایی که آنها دیگر نمی توانند شخصیت یا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند یا در کنار دیگران زندگی کنند.

یک محله خطرناک نیز می تواند عاملی باشد که باعث ایجاد کمرویی شدید در کودک شما می شود. در محله هایی که کودکان خانه های خود را ترک نمی کنند ، مگر اینکه به چیزی نیاز داشته باشند ، روابط آنها با افراد خارج از خانواده محدود خواهد شد. این روابط بیرونی برای یادگیری چگونگی برخورد با مسائل زندگی برای فرزندان بسیار حائز اهمیت هستند.

برخی والدین فرزندان خود را حتی اگر هیچ خطری هم وجود نداشته باشد ، مدام نزدیک خود نگه می دارند و این باعث می شود توانایی فرزندانشان برای عملکرد در محیط های اجتماعی با دیگران محدود شود. میزآن محبتی که والدین به فرزندان خود نشان می دهند نیز می تواند بر میزآن کمرویی آنها تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده اند کودکانی که غالباً مورد تحسین والدین خود قرار گرفته و محبت لازم را تجربه می کنند اضطراب و استرس کمتری داشته باشند و تنهایی کمتری را نسبت به کودکانی احساس می کنند که از والدین خود محبت لازم را دریافت نمی کنند.

تجربه های اجتماعی آسیب رسان

برخی از افرادی که بسیار خجالتی هستند ممکن است در دوران کودکی یا نوجوانی از قلدری سایر همسالآنشان اسیب دیده باشند. در حالی که عوامل دیگری هم ممکن است در کمرویی آنها نقش داشته باشند ، یکی از دلایل اصلی ای که غالباً به کمرویی شان منجر می شود ، یک تجربه آسیب زا است که احتمالاً باعث تمسخر این کودکان توسط دوستانشان شده و همین امر باعث شده تا فرد از افراد دیگر فاصله بگیرد.

یک كودك ممكن است چنین شرایطی را به عنوان خیآنتی از جآنب دوستان خود در نظر بگیرد. این رویداد آسیب زا احتمالاً کانون افکار کودک را اشغال نموده و بعد آرام آرام به ذهنیت ناخوداگاه او در مورد خودش تبدیل می شود.

از انجا که ذهن سعی می کند از دست افکار ناخواسته خلاص شود ، آنها در نهایت در ذهنیت ناخودآگاه فرد ذخیره می شوند. این امر می تواند باعث شود شخصی به گونه ای خاص عمل کند ، حتی اگر دقیقاً نداند که دلیل پشت پرده رفتارش چیست.


چگونه بر کمرویی غلبه کنیم

راه های غلبه بر کمرویی و خجالت

اکنون که می دانید چه چیزی باعث ایجاد خجالت شدید در شما شده ، اجازه دهید مواردی را بررسی کنیم که می تواند برای غلبه بر این شرایط مفید باشند.


  1. دلایل اصلی خجالتی بودن خود را جست و جو کنید.

دلیل اصلی کمرویی شما می تواند یکی از دلایلی باشد که در بالا به آنها اشاره شد. تعمق در ریشه کمرویی شما می تواند به شما کمک کند از علت آن آگاه شوید و قبول کنید که واقعاً چه کسی هستید. به عنوان مثال ، اگر از حادثه آسیب زایی که اتفاق افتاده و باعث خجالتی شدن شما شده ، آگاه هستید ، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای غلبه بر آن شرایط و خاطرات کودکی خود از کسی کمک بخواهید.

هنگامی که شما یاد می گیرید آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده پردازش کنید ، ممکن است بتوانید با زندگی خود رو به رو شوید و احساس کمرویی خود را کنار بگذارید.

اگر فکر می کنید این خجالتی بودن به تربیت شما باز می گردد ، اکنون زمان آن است که رابطه خود را با والدین تان بررسی کنید. آیا آنها هنوز بر شما تسلط دارند؟ از طرف دیگر ، آیا خودشان هم خجالتی هستند؟

چه چیز دیگری ممکن است در کودکی شما اتفاق افتاده باشد که بزرگسالی شما را تحت تأثیر قرار داده. آیا در گذشته القابی توسط افراد دیگر به شما داده شده. غالباً افراد وقتی کوچک هستند خجالتی هستند و بعد از آن وقتی که رشد می کنند این اخلاق خود را کنار می گذارند.

متأسفانه ، بعضی از کودکان به دیگر کودکان القاب خاصی می دهند و باعث می شوند که آنها خجالتی شوند و احساس بدی نسبت به خود داشته باشند. حتی اگر شخصیت آنها از کسانی که آنها را مسخره می کنند بالاتر باشد باز هم دچار سرخوردگی می شوند.

شما باید بدانید که کمرویی چیزی است که می توانید در زندگی بر آن غلبه کنید و لازم نیست که به آن بچسبید. رود گیلبرت ، یک استنداپ کمدین است که، مستندی را برای مقابله با کمرویی تولید نموده است. این مستند 60 دقیقه ای به جستجوی دلایل خجالتی بودن و راه های مقابله با کمرویی می پردازد.


  1. محرک ها را شناسایی کنید.

آیا چیزی که باعث تحریک شدن و خجالت کشیدنتان می شود صحبت کردن در مقابل افرادی است که شما را مسخره می کنند؟ آیا از اینکه کسی از شما سوال کند می ترسید؟

با مشخص کردن محرک های موثر بر کمرویی خود ، می توانید از قبل برنامه ریزی کرده و برای زمانی که در آن شرایط قرار گرفتید ، یک استراتژی مناسب پیدا کنید. اگر محرک های خود را می شناسید و برای غلبه بر آنها تلاش می کنید ، می توانید کاری را که شایسته آن هستید انجام دهید.

برخی از محرک ها ، مانند صحبت در محافل عمومی ، محرک هایی هستند که بسیاری از افراد از آنها رنج می برند. با این حال ، برخی از محرک ها برای فرد بسیار خاص هستند. بنابراین شناسایی این محرک ها ممکن است دشوار باشد ، اما می توانید برای تشخیص اینکه چه مواردی باعث تحریکتان می شوند از کمک حرفه ای استفاده کنید.

این محرک ها ممکن است چیزهای کوچکی مانند یک بوی خاص ، یک مکان خاص یا حتی یک آهنگ خاص باشند. محرک های شخصی مواردی هستند که آگاهانه یا ناخودآگاه شما را به یاد خاطره های بدی می اندازند که در گذشته برایتان اتفاق افتاده اند.

افرادی که از اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) رنج می برند اغلب محرک های مختلفی را از محیط اطراف خود دریافت می کنند.

البته قطعا شما در تمام بخش های زندگی خود خجالتی نیستید. احتمالاً وقتی دوستان یا خانواده تان در نزدیکی شما هستند ، خجالت نمی کشید ، درست است؟

توانایی تشخیص اینکه این افراد تفاوت چندانی با غریبه ها ندارند ، برای افراد خجالتی مهم است. تنها نکته این است که شما این افراد را بهتر می شناسید. این امر به شما کمک می کند درک کنید که این شرایط است که باعث خجالتی شدن شما می شود و شما هیچ مشکلی ندارید.

شناسایی محرک های شخصی می تواند زمان بر باشد ، اما انجام این کار بسیار مهم است. سپس می توانید برای غلبه بر آنها اقدامات لازم را اتخاذ نمایید.


  1. موقعیت های اجتماعی ای را که در آنها احساس اضطراب دارید ، لیست کنید و سعی کنید یکی یکی آنها را امتحآن نمایید

به این موارد به عنوان “لیست محرک های کمرویی” خود نگاه کنید. سعی کنید در گفتگوهای کوچک با غریبه ها شرکت کنید یا با دیگران همکاری بیشتری داشته باشید.

هرچه بیشتر از موقعیت های اجتماعی دوری کنید ، اضطراب شما در هنگام مواجهه با این موقعیت ها بیشتر می شود. پس سعی کنید با اعتماد به نفس عمل کنید و به خود بگویید که دلیلی برای از دست دادن اعتماد به نفستان وجود ندارد و شما هرگز اعتماد به نفستان را از دست نخواهید داد.

به یک باشگاه یا تیم ورزشی مورد علاقه‌تان ملحق شوید تا بتوانید بیشتر در درون جامعه حضور داشته باشید و با افراد دیگر تعامل برقرار کنید. این کار به شما کمک می کند تا با افراد جدیدی که علایقی مشابه علائق شما دارند ، آشنا شوید. همچنین با انجام فعالیت های جدید ، ترس از ناشناخته ها را که اغلب با کمرویی شدید همراه می باشند کنار بگذارید.

اشکالی ندارد اگر مجبور شوید کمی لیست خود را مرور کنید و هر کاری را که از دستتان بر می اید انجام دهید. هر کاری را که باعث می شود احساس راحتی کنید انجام دهید اما برای انجام کارها خودتان را تحت فشار نگذارید.


  1. سعی کنید همیشه اطلاعات زیادی داشته باشید

اگر آخر هفته می خواهید به یک مهمانی بروید و از بحث و گفتگوهای کوچک وحشت دارید ، از زمان باقی مانده تا مناسبت استفاده کنید تا اطلاعات لازم در مورد موضوعاتی که ممکن است مطرح شوند را کسب نمایید. این اطلاعات می توانند در مورد آخرین فیلم وایرال شده ، موضوعی در رابطه با دولت یا یک رویداد جهانی باشد.

در مورد موضوع تحقیق کنید و اطلاعات لازم در مورد آن را به دست اورید. به این ترتیب ، هر زمان که سکوت برقرار شد یا حرفی برای گفتن نداشتید می توانید اینگونه حرف ها را پیش بکشید و دیگر احساس کمرویی نکنید.

اگر می دانید در جهان چه می گذرد ، می توانید در مورد چیزی با شخص دیگری که احتمالا دوستانتان در موردش چیزهایی می دانند صحبت کنید. انجام این کار به تقویت اعتماد به نفس شما در موقعیت های اجتماعی کمک می کند.

اگر احساس اعتماد به نفس نداشته باشید و بعد دیگران درمورد رویدادی صحبت کنند که از آن بی اطلاع هستید ، ممکن است اعتماد به نفستان بدتر هم بشود. پس اطمینان حاصل کنید که از آنچه در جهان اتفاق می افتد اطلاع دارید تا بتوانید با افرادی که در حال صحبت در مورد موضوع خاصی هستند یا با کسانی که چندان اهل علم نیستند هم صحبت شوید.


  1. همیشه تماس چشمی برقرار کنید.

با برقراری تماس چشمی با دیگران قطعا از لاک خودتان بیرون خواهید امد. وقتی ارتباط چشمی برقرار می کنید ، اعتماد به نفس خودتان را به طرف مقابل و با شخص دیگری که در حال برقراری ارتباط با او هستید نشان می دهید.

اگر در هنگام برقراری تماس چشمی اضطراب دارید ، این اضطراب می تواند در تعاملات روزمره اجتماعی شما تداخل ایجاد کند.

داشتن توانایی حفظ ارتباط چشمی یک جنبه مهم از هر تعامل اجتماعی است.

افرادی که نمی توانند به چشم های افراد دیگر نگاه کنند ، قادر نخواهند بود روابط دوستانه ای را با دیگران برقرار نمایند. بنابراین بسیاری از افرادی که خجالتی هستند و یا از لحاظ اجتماعی مضطرب می باشند با این جنبه از ارتباطات اجتماعی مشکل دارند.

در صورتی که چنین خصلتی دارید ، یا اگر دوست ندارید در کانون توجه قرار بگیرید ، نگاه کردن چشم در چشم در هنگام صحبت با دیگران می تواند برایتان ناراحت کننده باشد. بنابراین یکی از مراحل مهم غلبه بر کم رویی و خجالتی بودن برقراری تماس چشمی با دیگران است.


  1. همیشه لبخند بر لب داشته باشید

بیشتر افراد خجالتی به دلیل اضطرابی که در درونشان وجود دارد چهره ای غمگین دارند. همواره در مواجهه با غریبه ها لبخند بر لب داشته باشید و این کار را با خود تکرار کنید تا روابطتان با دیگران بهبود یابد و آنها شما را در درون خودشان بپذیرند.

لبخند زدن یک راه خوب برای شناخت طرف مقابل و یک راه عالی برای شروع مکالمه با هر کسی است. شما با لبخند زدن به طرف مقابل نشان می دهید که از گفت و گویی دوستانه استقبال می کنید و سر دعوا یا جنگ ندارید.

معمولا گفته می شود كه انسان یک موجود اجتماعی است و لذا همه به دنبال نوعی تعامل با افراد دیگر هستند. پس شما هم روزتان را با لبخند زدن و صحبت با شخص دیگری که می خواهید با او هم کلام شوید آغاز کنید.


  1. لیستی از موفقیت های خود را به خاطر داشته باشید

موفقیت های خود را در راه غلبه بر کمرویی به صورت یک لیست در بیاورید و بعدها که دچار افسردگی یا اضطراب شدید به آن مراجعه نمایید. محرک های خود را به همراه هر موفقیتی که در راستای غلبه بر آنها کسب نموده اید در لیست خود ثبت نمایید اینکه شاهد پیشرفت خود باشید یک روش عالی برای انگیزه گرفت و ادامه کار است.

شما از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد ، و این امر به شما کمک می کند باور کنید که می توانید بر کمرویی خود غلبه نمایید. جدول زمانی پیشرفت شما بر حسب میزان کمرویی تان ممکن است کوتاه یا طولانی باشد . این امر برای هر کسی متفاوت است. فقط باید باور را داشته باشید که اگر با آن کنار بیایید قطعا موفق خواهید شد.


  1. برای هر موفقیتی به خودتان پاداش دهید.

اگر تازه اعتماد به نفستان را پیدا کرده اید ، پاداش دادن به خودتان برای هر نتیجه موفقیت آمیزی باعث حصول اطمینان از این امر می شود که این عادت برای همیشه در درونتان باقی خواهد ماند.

این کار به مغز شما آموزش می دهد که هر کاری که انجام می دهید چالش برانگیز است و هر چیز چالش برانگیزی که با موفقیت پشت سر گذاشته شود می تواند پاداشی را برایتان به همراه داشته باشد

فیلم مورد علاقه خود را که 100 بار دیده اید ، دوباره تماشا کنید ، یا بعد از صرف شام کمی دسر میل کنید. هرچه را که واقعاً ارزشمند است ، پس از موفقیت به خودتان هدیه دهید و هرگز خودتان را تحقیر نکنید و از کلمات ناشایست برای خودتان استفاده ننمایید.


با خودتان مهربان باشید.

کمرویی یک شبه از بین نمی رود. مهم این است که شما سرعت روند بهبودی را فراموش کرده و سعی کنید بیشتر اوضاع را کنترل نمایید.

اگر به نظر می رسد غلبه بر این مشکل مدت زمان زیادی طول می کشد ، مطمئناً اشکالی ندارد ، زیرا حداقل شما در حال پیشرفت هستید. نه تنها به طور مداوم در حال رسیدن به هدف خود هستید ، بلکه خودتان نیز به اندازه کافی آگاه هستید و می دانید که چقدر تلاش می کنید ، که این ویژگی مشکل ساز را از خودتان دور نمایید.

اگر احساس می کنید که این روند کند است ، هرگز کنترل خود را از دست ندهید. چراکه از دست دادن کنترل تنها موفقیت شما را به تاخیر می اندازد و احتمالاً شما را وسوسه می کند تا دست از تلاش کردن بردارید. برای ادامه کار مدام به خودتان انگیزه بدهید و با خودتان مهربان باشید.


نظر خود را بیان کنید