چرا لاغر شدن سخت است؟

چرا نمی توانم وزنم را کم کنم؟

دلیل سخت بودن کاهش وزن

آیا لاغری آسان فقط یک شعار است و امکانپذیر نیست؟

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که به قصد کم کردن وزن، میزان کالری و کربوهیدرات دریافتی را کنترل کنید، به اندازه کافی پروتئین بخورید، به طور منظم ورزش کنید و سایر موارد لازم برای کاهش وزن را انجام دهید، اما وزن تان هیچ تکانی نخورده است.

این مشکل، مشکلی نسبتاً رایج است و می تواند بسیار ناامید کننده باشد. در این مطلب از مجله آلامتو با من همراه شوید تا بدانید که چرا گاهی دستیابی به هدف از دست دادن وزن می تواند بسیار دشوار باشد و آیا ادامه دادن تلاش ایده خوبی است؟


کاهش وزن به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده است

طبق بررسی های انجام شده، تخمین زده می شود که برنامه ها و محصولات کاهش وزن تنها در ایالات متحده و اروپا سالانه بیش از 150 میلیارد دلار سود کسب می کنند.

برنامه هایی که شما را به خرید مواد غذایی ویژه، مکمل ها و سایر محصولات ملزم می کنند، معمولا بسیار پرهزینه هستند. اگر چه چربی سوزها و سایر قرص‌های کاهش وزن، محبوب هستند اما اغلب تحت کنترل نیستند و ممکن است کاملا خطرناک باشند.

متاسفانه، حتی افرادی که اضافه‌ وزن زیادی ندارند، حاضرند ریسک کنند و عواقب بالقوه مضر مصرف قرص‌های رژیمی را بپذیرند. مطالعه ای شامل بیش از ۱۶،۰۰۰ بزرگ‌سال نشان داد که حدود یک سوم کسانی که قرص‌های کاهش وزن مصرف می کردند، قبل از اینکه قرص‌ها را بخورند چاق نبودند.

واضح است که بسیاری از افراد تلاش و هزینه زیادی صرف کاهش وزن می کنند. در این بین افراد زیادی را هم می بینیم که حتی بدون استفاده از برنامه ها و رژیم های کاهش وزن، بیشتر وقت و انرژی خود را صرف کم کردن وزن شان می کنند.


علت سختی کاهش وزن در زنان

بسیاری از خانم ها مقدار قابل توجهی پول، زمان و پشتکار صرف تلاش برای کم کردن وزن شان می کنند. با این وجود، به نظر می رسد برخی پیشرفت چندانی ندارند. خوب است بدانید که چندین عامل در توانایی شما برای کاهش وزن تأثیرگذار است. در قسمت زیر به برخی از مهم ترین این عوامل می پردازیم:

برخی بیماری ها یا اختلالات می توانند کاهش وزن را بسیار دشوار کنند، این بیماری ها عبارتند از:

  • لیپیدما (lipedema): اعتقاد بر این است که تقریباً از هر 9 زن در سراسر جهان، یک نفر مبتلا به لیپیدما (lipedema) است، این وضعیت باعث می شود که در باسن و پاهای زن، چربی اضافی جمع شود که از دست دادن آن بسیار دشوار است. در این شرایط پاهای زن به راحتی دچار کوفتگی و درد نیز می شود.
  • کم کاری تیروئید: سطح پایین هورمون تیروئید منجر به کاهش متابولیسم می شود که می تواند مانع تلاش برای کاهش وزن شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این بیماری با مقاومت به انسولین و تجمع چربی در شکم مشخص می شود. اعتقاد بر این است که این بیماری بیش از ۲۱ درصد از زنان در سن باروری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

رژیم لاغری و تاریخچه کاهش وزن

اگر در گذشته چندین بار وزن کم کرده و دوباره وزن خود را به دست آورده اید یا رژیم غذایی یو یو را دنبال می کنید، احتمالاً کاهش وزن برایتان با هر بار تلاش بعدی چالش برانگیزتر بوده است.

در حقیقت، زنی که سابقه طولانی در رژیم غذایی یو یو دارد نسبت به زنی که وزنش نسبتاً ثابت مانده، کم کردن وزن برایش سخت تر خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که این امر عمدتا به دلیل تغییر در ذخیره چربی است که پس از دوره های کمبود کالری رخ می دهد.

اساساً، هنگامی که بعد از یک دوره محرومیت از دریافت کالری، شروع به خوردن بیشتر می کنید، بدن شما چربی بیشتری ذخیره می کند، بنابراین اگر کالری دریافتی مجددا کاهش یابد، ذخیره در دسترس خواهد بود.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی که اخیرا انجام شده، نشان می دهد که رژیم غذایی یو یو ممکن است باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی در بافت چربی شود که از دست دادن چربی را دشوارتر می کند.

باکتری های روده نیز می توانند در کم کردن وزن نقش داشته باشند. به نظر می رسد چرخه های مکرر کاهش و افزایش وزن باعث تغییر در باکتری های روده می شود که منجر به افزایش وزن در طولانی مدت می شود.

سن

افزایش سن چالش های بسیاری را برای زنان به وجود می آورد که یکی از آن ها، سخت تر شدن کاهش وزن بیش از هر زمان دیگری است.

علاوه بر این، زنانی که در گذشته هرگز دارای اضافه وزن نبوده اند نیز ممکن است با افزایش سن حتی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن معمول خود تلاش کنند.

اکثر زنان به دلیل کاهش توده عضلانی و فعالیت بدنی، که منجر به کاهش متابولیسم بدن می شود، در طی روند پیری حدود 2.5 تا 6.5 کیلو وزن اضافه می کنند.

علاوه بر این، افزایش وزن در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی زیادی که رخ می دهد، بسیار شایع است. تلاش برای کاهش وزن در دوران یائسگی و بعد از آن می تواند بسیار دشوار باشد.

تأثیرات بارداری

متاسفانه، تمایل شما به حمل وزن اضافی ممکن است تا حدودی به دلیل عواملی باشد که هیچ کنترلی روی آن ندارید.  یکی از این موارد ژنتیک است، اما سایر عوامل کمتر شناخته شده شامل شرایطی است که در رحم در معرض آن قرار گرفته اید. این ها شامل رژیم غذایی مادر شما و میزان وزنی است که وی در دوران بارداری کسب کرده است.

تحقیقات نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند، به احتمال زیاد نوزادان بزرگی به دنیا می آورند که در دوران کودکی یا در بزرگسالی دچار چاقی یا اضافه وزن می شوند.

علاوه بر این، انتخاب های رژیم غذایی یک زن باردار ممکن است در اینکه آیا فرزندش در آینده دچار مشکل اضافه وزن می شود یا خیر، نیز تأثیر بگذارد.


سایز “ایده آل” بدن در طول تاریخ

اگرچه رژیم غذایی و عادات ورزشی در تعیین وزن شما نقش دارد، اما شکل و اندازه اساسی بدن شما تا حدود زیادی توسط ژن های شما تعیین می شود. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که هم وزن شما و هم مکانی که چربی ذخیره می شود، به شدت تحت تأثیر الگوی ژنتیکی منحصر به فرد شما قرار دارند.

برداشتن گام ‌هایی جهت کاهش چربی شکم یک هدف سالم و ارزشمند است. اما از طرف دیگر، اگر شما سعی کنید بدن خود را مجبور به مطابقت با آنچه که اکنون به اصطلاح مد شده کنید، ممکن است تلاش ‌هایتان در نهایت منجر به سرخوردگی شوند.

در طول تاریخ، انواع و اندازه های مختلف بدن به عنوان سایز “ایده آل” در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، 100 سال پیش، تا حدودی چاق و چله بودن یک ویژگی زنانه و مطلوب در زنان بود، در حدی که زنان لاغر سعی می کردند وزن خود را افزایش دهند تا جذاب تر به نظر برسند.

با این حال، اضافه وزن برای یک فرد که به طور طبیعی لاغر است، به همان اندازه که کاهش وزن برای یک فرد که به طور ژنتیکی دارای اضافه وزن است، دشوار است، سخت خواهد بود

نمی توان انکار کرد که سایز بدن “ایده آل” در طول 60 سال گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

با این حال، زنان گذشته با تصاویر غالباً دست نیافتنی در اینترنت و تلویزیون بمباران نمی شدند. زنان امروزی روزانه با تعداد زیادی از تبلیغ های برنامه ها و محصولاتی روبرو هستند که نویدبخش کمک به آنها برای دستیابی به بدن “ایده آل” امروزی است.


راهکارهای کاهش وزن

چاقی به جز تاثیری که بر روی ظاهر ما دارد، می تواند با بیماری های مزمن زیادی همراه باشد، یا بهتر بگویم می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد. اینجاست که اهمیت کاهش وزن و رسیدن به وزنی متعادل مشخص می شود. اما چگونه؟

تحقیقات نشان می دهد برخی از بهترین راه های تقویت کاهش وزن شامل مصرف پروتئین در صبحانه و پرهیز از مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده به همراه سایر راهکارهایی است که در ادامه به آن می پردازیم.

در قسمت زیر چند روش برای رسیدن به اهداف کاهش وزن معرفی می کنیم:

  • به گروه های پشتیبانی بپیوندید: پیوستن به گروه هایی که افراد آن هدفی مشابه شما دارند می تواند انگیزه و اشتیاق بیشتری برای تلاش و رسیدن به وزن مطلوب به شما بدهد.
  • پیشرفت را تشخیص دهید، حتی اگر کند باشد: بفهمید که به احتمال زیاد وزن تان را به آرامی از دست خواهید داد و در برخی مناطق فلات یا عدم پیشرفت را تجربه خواهید کرد. از دست دادن حتی چند گرم در ماه هم یک موفقیت چشمگیر است.
  • در تعیین وزن هدف واقع بین باشید: سعی نکنید به وزن “ایده آل” خود برسید. ثابت شده است که از دست دادن حتی 5٪ از وزن بدن شما حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و از دست دادن بیشتر آن می تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.
  • پیروزی های غیر قابل اندازه گیری را هم جشن بگیرید: تمرکز بر بهبود تحرک، انرژی و سایر تغییرات مفید به ویژه هنگامی که کاهش وزن به طرز دیوانه کننده ای کند به نظر می رسد، بسیار مهم است. سعی کنید به این تغییرات مثبت بها بدهید و برای دستیابی به آن ها شاد باشید.

اگرچه استفاده از این استراتژی ها تضمین کننده کاهش وزن شما نیستند، اما می توانند به بهبود شانس شما برای کم کردن وزن تان کمک کند.


تغییر جهت به سلامت مطلوب به معنای کاهش وزن نیست

از نظر بسیاری از خانم ها، اهداف کاهش وزن بیشتر از اینکه با سلامتی شان مرتبط باشد، به ظاهرشان مربوط است.

اگر احساس می کنید که هر رژیم غذایی و توصیه کاهش وزن را امتحان کرده اید، اما با وجود این همه تلاش، هنوز نتوانسته اید نتیجه بگیرید، شما تنها نیستید. در این صورت، ممکن است بهترین کار این باشد که تمرکز خود را به سلامت، قدرت و سرزندگی خود معطوف کنید.

  • بر روی تناسب اندام تمرکز کنید: مطالعات نشان داده اند که وقتی صحبت از سلامتی می شود، تناسب اندام از لاغر بودن مهمتر است. علاوه بر این، تمرین منظم می تواند مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد.
  • رابطه بهتری با غذا برقرار کنید: به جای دنبال کردن رژیم های مختلف، روی انتخاب غذاهای مغذی و توجه به نشانگرهای گرسنگی و سیری تمرکز کنید.
  • نتایج تلاش های قبلی را در نظر داشته باشید: به یاد داشته باشید که کاهش و بازیابی مجدد وزن اغلب منجر به افزایش ذخیره چربی و افزایش وزن در طول زمان می شود.

جدا از کاهش استرس و ناامیدی، تمرکز بر روی ایجاد سلامتی مطلوب حتی ممکن است به تدریج منجر به کاهش وزن طبیعی شود.


یاد بگیرید که بدن خود را دوست بدارید و آن را بپذیرید

تحقیقات نشان می دهد که تلاش های مکرر برای کاهش وزن نه تنها ممکن است منجر به افزایش وزن شود، بلکه ممکن است باعث تغییرات خلقی شده و خطر ابتلا به رفتارهای ناسالم مانند پرخوری را افزایش دهد. از طرف دیگر، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رضایت از وزن، بدون توجه به سایز بدن، می تواند منجر به رفتارهای سالم و سلامت بهتر شود.

در اینجا چند نکته برای یادگیری نحوه دوست داشتن و پذیرفتن بدن خود آورده ایم:

اجازه ندهید که اعداد شما را تعریف کنند: به جای تمرکز روی وزن، اندازه‌ گیری یا اندازه لباس، به این فکر کنید که چه احساسی دارید، چه کسی هستید و هدف تان در زندگی چیست.

از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید: هرگز بدن خود را با کس دیگری مقایسه نکنید. شما منحصر به فرد هستید و ویژگی‌های عالی زیادی دارید.

برای احساس بهتر و عملکرد بهتر ورزش کنید: به جای آن که دیوانه ‌وار تلاش کنید کالری بسوزاند، فعالیت فیزیکی را به این دلیل که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، انجام دهید. شما لیاقت این را دارید که اکنون و سال های آینده بهترین احساس را در مورد خودتان داشته باشید.


نظر خود را بیان کنید