طرز تهیه خورش بامیه

خورش بامیه یکی از انواع خورش های بسیار مفید و پر خاصیتی اصیل ایرانی است که در کنار سالم بودن خواص بیشماری که برای شما داشته است دارای طعم و مزه منحصر به فرد و خوبی نیز می باشد که شما می توانید آن را هم با گوشت و هم با مرغ نیز تهیه کنید. این خورش لذیذ به دلیل استفاده از بامیه در آن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه آن دارای خواص بی نظیری چون فیبر بسیار بالا و کاهش بیماری های قلبی و عروقی، ارتقای سلامت گوارش، درمان عفونت های مربوط به ریه و محافظت در برابر سرطان و… بسیاری است که تمامی این ها باعث شده تا بسیاری از متخصصین تغذیه به مصرف این ماده غذای ارزشمند در برنامه غذای هفتگی شما بسیار توصیه می کنند. شما می توانید این خورش خوشمزه را در ماه مبارک رمضان نیز برای سفره های سحری و افطاری خود تهیه و میل کنید زیرا که بامیه در رفع تشنگی و عطش نیز بسیار موثر می باشد. امروز در آلامتو طرز تهيه خورش بامیه با مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه خورش بامیه

  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • بامیه 200 گرم
  • ران مرغ 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی 3 ق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • غوره نصف لیوان
  • چوب دارچین 1 عدد
  • پودر سیر به مقدار لازم
  • سیر 3 حبه
  • روغن مایع به مقدار لازم
همچنین بخوانید: طرز تهیه خورش کنگر با گوشت و نعنا و جعفری

طرز تهيه خورش بامیه با مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

مرحله اول: آماده سازی پیاز

ابتدا پیاز را با آب بشویید و بعد پوست آن را بگیرید و سپس آن را به شکل خلالی شده خرد کنید و قابلمه ای برداشته و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و آن را روی حرارت گاز قرار دهید و زمان دهید تا روغن کمی گرم شود و بعد پیاز را داخل آن بریزید و آن را کمی تفت دهید تا مقداری سبک شود.

مرحله دوم: اضافه کردن مرغ و ادویه ها

ران مرغ ها را نیز به همراه سیر ها با آب سرد بشویید سپس پوست سیر ها را بگیرید و آن ها را به شکل ساطوری شده و ریز خرد کنید و بعد از سبک شدن پیاز سیر های خرد شده را نیز به همراه ران مرغ ها به قابلمه اضافه کنید و کمی دو طرف مرغ ها را داخل قابلمه با حرارت ملایم در کنار پیاز تفت دهید و سپس به مواد داخل قابلمه مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به همراه کمی پودر سیر و چوب دارچین اضافه کنید و بعد آن ها را هم مقداری با مواد در حد 1 دقیقه ای تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شوند.

مرحله سوم: اضافه کردن رب گوجه و آب

پس از تفت خوردن ادویه نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی به مواد است پس رب را نیز به مواد اضافه کرده و آن را هم با مواد تفت دهید تا هم خامی رب گرفته شود و هم رنگ رب مقداری داخل روغن باز شود و پس از تفت خوردن رب با مواد آب جوشیده شده را هم در حدی که مقداری روی مرغ ها را بپوشاند به قابلمه اضافه کنید و ابتدا حرارت را کمی بیشتر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و بعد درب قابلمه را قرار دهید و حرارت را کم کنید و به مرغ ها 1 ساعت و نیمی زمان دهید تا کمی پخته و آماده شوند.

مرحله چهارم: آماده سازی بامیه ها

بامیه ها را نیز با آب سرد بشویید و سپس دم آن ها را خیلی کم برش دهید و جدا کنید و بعد ماهیتابه ای برداشته و داخل آن کی روغن مایع بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و بعد از گرم شدن روغن به آن بامیه های پاک شده را به همراه مقدار کمی نمک و فلفل یباه و زردچوبه اضافه کنید و کمی آن ها را در حد چند دقیقه ای با حرارت ملایم با ادویه ها تفت دهید تا کمی رنگ بامیه ها تغییر کنند و سپس آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.  بعد از گذشت 1 ساعت و نیمی که مرغ ها مقداری پخته شدن بامیه هایی که تفت داده بودید را نیز به همراه غوره ها به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را به مدت 10 دقیقه قرار دیگر دهید تا مواد با یکدیگر کمی پخته و آماده شوند و بعد از گذشت 10 دقیقه درب قابلمه را برداشته و شعله را ملایم کنید و زمان دهید تا هم آب خورش شما با شعله ملایم کمی کمتر و غلیظ تر شود و هم مواد کاملاً در کنار یکدیگر پخته و آماده شوند و پس از آماده شدن خورشت آن را از روی حرارت برداشته و بعد از آن هم خورشت بامیه خوشمزه شما آماده سرو است میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید. نوش جان

همچنین بخوانید: طرز تهیه خورش آلو و اسفناج خوشمزه و مجلسی با گوشت و مرغ

طرز تهیه خورش بامیه

 


نکات کلیدی در طرز تهيه خورش بامیه با مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

  1. در صورت تمایل می توانید این غذای خوشمزه را با گوشت نیز تهیه کنید.
  2. در صورت دلخواه می توانید از سیب زمینی سرخ شده نیز در کنار این خورشت خوشمزه استفاده کنید.
  3. طعم این خورش لذیذ در کنار برنج ایرانی بسیار تکمیل تر خواهد شد.
  4. در صورت تمایل می توانید خورش بامیه را به جای ران مرغ با سینه مرغ هم آماده کنید.
  5. اضافه کردن پودر سیر به مرغ ها سلیقه ای بوده و در صورت دلخواه می توانید تنها از سیر تازه استفاده کنید.
  6. هنگام تفت دادن بامیه ها دقت کنید که این کار را به هیچ عنوان طولانی انجام ندهید زیرا اگر بامیه ها را خیلی تفت دهید بسیاری از خواص آن ها از بین می رود.
همچنین بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه بادمجان ساده، لذیذ و مجلسی با گوشت خورشتی

♨ نکات مهم «طرز تهيه خورش بامیه با مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله»

در صورت تمایل می توانید این غذای خوشمزه را با گوشت نیز تهیه کنید.


نظر خود را بیان کنید