چگونه جلوی هک شدن وای فای مودم را بگیریم؟

چگونه هکرها می توانند شبکه های WiFi را هک کنند؟

هک وای فای hack-wi-fi

چگونه از نفوذ غیرمجاز به wifi جلوگیری کنیم؟

ممکن ایت برای شما هم پیش آمده باشد که رمز وای‌‌فای تان توسط هکر هک شده باشد. برای هک رمزهای وای فای، هکرها دو رویکرد کاملاً متفاوت را در پیش می گیرند.

برخی از هکرها به حملات کم مهارت متکی هستند که از رمز عبورهای ضعیف و کاربران ساده لوح استفاده می کنند، در حالی که دیگران می توانند با استفاده از سوء استفاده های پیشرفته و ابزارهای پیچیده سفارشی، حملات بسیار فنی‌تر را اجرا کنند.

بدون رمزگذاری، ترافیک در یک شبکه WiFi می تواند توسط همه افراد در محدوده شبکه ثبت و تجزیه و تحلیل شود.

امروزه رمزگذاری قوی WiFi، مانند WPA2، به یک ضرورت مطلق تبدیل شده است، اما حتی قوی ترین پروتکل رمزگذاری را می توان با رمز عبور ضعیف تضعیف کرد. بله، به خاطر سپردن یک رشته ده رقمی از الفبای قلمبه و سلمبه می تواند سخت باشد، اما عواقب یک هک وای‌فای موفق می تواند ویرانگر باشد.


چرا هکرها دست به این کار می‌زنند؟

هکرهای WiFi انگیزه های مختلفی برای این کار دارند. بهترین سناریو این است که شخصی WiFi شما را هک کند تا پهنای باند شما را بدزدد. بدترین سناریو این است که شخصی WiFi شما را هک کند تا هویت یا پول شما را به سرقت ببرد.

این چیزی است که شما مطلقاً نمی خواهید اتفاق بیفتد، و نکات امنیتی WiFi ما به شما کمک می کند تا از شبکه بی سیم خود در برابر مهاجمان محافظت کنید.


7 روش موثر برای جلوگیری از هک وای فای

آیا با روش های بسیار زیادی که برای هک کردن وای فای وجود دارد، آیا راهکاری وجود دارد که بتوانیم جلوی این هک شدن را بگیریم؟ پاسخ مثبت است. در قسمت زیر 7 توصیه برتر در مورد چگونگی بهبود چشمگیر امنیت شبکه WiFi آورده ایم:


  1. رمز ورود به پنل مدیریتی مودم را تغییر دهید

آیا مراحل ابتدایی راه اندازی مودم تان را به یاد می آورید؟ در این مرحله هم نام ورود و هم رمز عبور “admin” بود، درست است؟

مشاهده می کنید، اکثر مودم ها دارای نام ورود و رمز عبور پیش فرض یکسان هستند، به این معنی که تقریباً هر کسی می تواند مستقیماً با استفاده از یک کابل اترنت معمولی به مودم شما متصل شود و تنظیمات آن را تغییر بدهد.

در حالی که این اتفاق کمتر برای کاربران خانگی معمولی رخ می دهد، چیزی است که صاحبان مشاغل نمی توانند از عهده آن برآیند. در اسرع وقت، اعتبار ورود به سیستم پیش فرض را برای امنیت بیشتر تغییر دهید.


  1. ازسیستم رمزگذاری قوی استفاده کنید

رمزگذاری WiFi دفاع اصلی شما در برابر هکرهایی است که به دنبال راهی سریع و راحت برای هک رمزهای وای فای هستند. ارتباطات بی سیم رمزنگاری شده را می توان ضبط، تحلیل و سوء استفاده کرد. سطح اساسی حفاظت از WiFi رمزگذاری WEP است.

بسیاری از آموزش های آنلاین آسان وجود دارد که می توانند تقریباً به هرکسی نحوه هک رمز عبور WiFi در شبکه رمزگذاری شده WEP را آموزش دهند. همیشه باید حداقل از رمزگذاری WPA+TKIP استفاده کنید. در حالت ایده آل، مودم خود را طوری پیکربندی کنید که از رمزگذاری WPA2+AES برای امنیت استفاده کند.


  1. روتر خود را به روز نگه دارید

مودم شما دارای سیستم عامل پیچیده ای است که از باگ ها و اشکالات نرم افزاری مصون نیست. یک باگ نرم افزاری بسیار ناخوشایند حتی می تواند به یک هکر از طرف دیگر جهان اجازه دهد از راه دور به شبکه شما نفوذ کرده و به اطلاعات شخصی شما دستبرد بزند.

در حالی که این روزها اکثر مودم ها به طور خودکار به روز می شوند، برای برخی لازم است به صورت دستی روند به روزرسانی را فعال کنید. ایده خوبی است که یک یادآوری روی تلفن هوشمند خود تنظیم کنید تا حداقل هر ماه یکبار بروزرسانی های موجود را بررسی کنید.


  1. شبکه وای فای خود را مخفی کنید

نام شبکه WiFi شما در واقع SSID (Service Set Identifier) نامیده می شود.

می توانید به یک شبکه WiFi متصل شوید حتی اگر هیچگونه SSID را نشان ندهد، اما باید آدرس شبکه را بدانید. به این ترتیب، پنهان کردن شبکه WiFi با پخش نشدن SSID راهی موثر برای جلوگیری از استفاده اطرافیان و همسایگان از شبکه وای فای خانگی شماست.


  1. دامنه وای فای خود را کاهش دهید

ما درک می کنیم که اکثر مردم ترجیح می دهند دامنه شبکه WiFi خود را گسترش دهند، اما گاهی اوقات منطقی است که این دامنه را به یک منطقه کوچک محدود کنیم. به عنوان مثال، اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد که دامنه WiFi خود را به اندازه کل بلوک گسترده کنید، چرا که با این کار به افراد بیشتری فرصت لازم برای هک کردن آن را می دهید.

یک ابزار تجزیه و تحلیل WiFi مانند NetSpot می تواند به شما در تعیین محدوده فعلی شبکه شما کمک کند.


  1. مک فیلترینگ را فعال کنید

هر دستگاه مجهز به WiFi دارای یک شناسه منحصر به فرد به نام آدرس فیزیکی یا آدرس کنترل دسترسی رسانه (MAC) است.

شما می توانید موردم خود را طوری تنظیم کنید که فقط با آدرس های MAC خاصی ارتباط داشته باشد و از اتصال سایر افراد به شبکه شما جلوگیری کند.

فقط به خاطر داشته باشید که مک فیلترینگ هنوز هم یک روش بی خطر نیست زیرا تغییر آدرس MAC در اکثر دستگاه ها آسان است.


  1. از وصل شدن به شبكه هاي عمومي باز خودداري كنيد

به همان اندازه که شبکه های WiFi عمومی راحت هستند، هنگام اتصال باید بسیار محتاط باشید.

همه شبکه های وای فای عمومی به حریم خصوصی و امنیت کاربران خود احترام نمی گذارند و حتی ممکن است برخی از شبکه های عمومی توسط هکرهایی ایجاد شود که می خواهند قربانی بگیرند تا رمزها و حساب های بانکی آنها را سرقت کنند.

فقط به شبکه های عمومی تأیید شده و قابل اعتماد متصل شوید و همیشه اتصال خودکار WiFi را غیرفعال کنید.


نظر خود را بیان کنید