راه های از بین بردن افسردگی و شاد بودن در زندگی

توصیه‌هایی مفید برای شاد بودن و از بین بردن افسردگی

از بین بردن افسردگی در زنانشاد بودن و رضایت از زندگی عنصری است که میتواند شما را در تمام امورتان یاری کند و یک قدم مثبت در پیشرفت شما باشد اما واقعاً چرا برخی از افراد در زندگی خود به حوصله و افسرده هستند و نمی توانند کارها را بدرستی انجام دهند ؟

گاهی حتی بدون هیچ دلیلی بی‌حوصله و بدخلق هستیم. در این مطلب فهرستی از کارهایی که در این‌ مواقع موثر است، برای شما آورده‌ایم. این بار که احساس بی‌حوصلگی کردید و دست و دلتان به هیچ کاری نرفت، یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. آنها می‌توانند فقط ظرف چند دقیقه حال شما را بهتر کنند.

  1. یک آلبوم قدیمی را ورق بزنید

یک راه سریع برای بهتر شدن خلق شما این است که وقتی احساس افسردگی می‌کنید، عکس‌های قدیمی خودتان، فرزندان یا عکس‌های ازدواجتان را نگاه کنید. پژوهشگران دانشگاه اوپن انگلستان دریافته‌اند با ورق زدن یک آلبوم قدیمی خیلی بیشتر از وقتی که یک تکه شکلات می‌خورید، احساس شادابی خواهید کرد.

آنها تاثیرات بهتر شدن خلق افراد را پس از خوردن یک کیک شکلاتی، نوشیدنی، تماشای تلویزیون و گوش دادن موسیقی با ورق زدن آلبوم عکس‌های شخصی مقایسه کردند و دریافتند در بیشتر افراد، گوش دادن به موسیقی و خوردن شکلات هیچ تاثیری در بهتر‌کردن خلق ندارد و اثر نوشیدنی و برنامه‌های تلویزیونی بسیار جزیی است پس عکس‌های خاطره‌انگیز را جلوی چشم قرار دهید.

  1. یک مشت آجیل بخورید

همیشه در کشوی میز کارتان مقداری آجیل داشته باشید، زیرا آجیل نه تنها یک میان وعده مغذی است بلکه می‌تواند خلق شما را نیز بهتر کند. محققان دانشگاه پیتزبورگ عقیده دارند گنجاندن مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 مانند مغزها در رژیم غذایی می‌تواند باعث بهتر کنار آمدن با مسایل و مشکلات و کاهش عوامل زمینه‌ساز افسردگی ‌شود.

این محققان برای اثبات ادعای خود میزان امگا 3 خون 106 نفر از افراد بزرگسال و سالم را اندازه گرفتند و سپس از آنها خواستند به تست‌های روان شناسی که دیدگاه آنها به زندگی را ارزیابی می‌کرد، پاسخ دهند. نتایج جالب بود؛ نمره کسانی که سطح امگا3 خونشان بالا بود،
49 تا 58 درصد بالاتر از دیگران شد.

  1. با عطر آرام شوید

برای اینکه در پایان یک روز سنگین کاری همچنان آرام و شاداب باشید، در دفتر کارتان از شمع‌های معطر یا خوشبو‌کننده‌های طبیعی هوا استفاده کنید.

دانشمندان استرالیایی با انجام یک پژوهش دریافتند افرادی که مدت کوتاهی در معرض عطر گل سنبل یا رایحه پرتقال قرار می‌گیرند، در مقایسه با کسانی که از این بوهای خوش محروم هستند، اضطراب کمتر و احساس آرامش بیشتری دارند.

  1. پرده‌ها را کنار بزنید

فقط خلق و خوی ما نیست که با نور خورشید بهتر می‌شود، این نور روی ساعت بیولوژیک و خواب و بیداری ما هم اثر می‌گذارد.

مطالعه‌ای که روی بیش از 450 زن انجام شد، نشان داد افرادی که بیشتر از نورخورشید (به خصوص صبح‌ها) بهره‌مند می‌شوند، اخلاق و خواب بهتری دارند. نتایج مطالعه‌های زیادی نشان داده‌اند کسانی که در طول روز بیشتر در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند، کمتر به اختلالات خواب و افسردگی دچار می‌شوند.

دکتر دانیل کریپکه، کارشناس نور و خواب از دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو می‌گوید: «نورخورشید باعث هوشیاری و نشاط می‌شود. پس بهتر است صبحانه را نزدیک پنجره، یعنی جایی که نورخورشید بیشتر است، صرف کنید.

همچنین تجهیزات ورزشی‌ را در جایی که نور کافی دارد قرار دهید تا ضمن ورزش، از نور آفتاب هم استفاده کنید.» دکتر آنتونی لویت، یکی از محققانی که درباره نورخورشید پژوهش انجام می‌دهد، معتقد است: «اگر در نورخورشید نرمش کنید، می‌توانید فواید آن را روی خلق و خو، خواب و هوشیاری‌تان ببینید.

رفع افسردگی و شاد بودن Happy-Man

  1. قدم بزنید

اگر در دفتر کارتان پنجره نیست، حتما برای استفاده از نورخورشید، چند بار از اتاق بیرون بروید. دکتر جک رگلین، روان‌شناس از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «بهتر است زمانی که احساس افسردگی می‌کنید یا اینکه توان ذهنی کافی برای تمرکز روی کار ندارید، نرمش کنید.

نتایج مطالعه‌ها نشان می‌دهند حتی نرمش ملایم می‌تواند به میزان چشمگیری باعث بهبود خلق شود. می‌توانید حرکات فیزیکی ملایمی انجام دهید که بیشتر دوست دارید مثلا در پارک قدم بزنید یا به گل‌های باغچه‌تان برسید.»

توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها فقط یک تفریح و استراحت ذهن محسوب می‌شوند نه جایگزینی برای ورزش و هرگز نمی‌توانید عصبانیت یا ناراحتی خود را یکباره از بین ببرید.

به جای اینکه مدام به آن موضوع ناراحت‌کننده فکر و باقی روزتان را خراب کنید، بدمینتون بازی کنید یا به کلاس ایروبیکی بروید که تا به حال آن را امتحان نکرده‌اید، زیرا وقتی سعی می‌کنید حرکات جدید را یاد بگیرید ذهن دیگر نمی‌تواند به آنچه باعث ناراحتی‌اش شده‌است، فکر کند.

  1. دور و برتان را مرتب کنید

به هم ریختگی میز کار یا پیشخوان آشپزخانه شما را عصبی و مضطرب می‌کند. اشیای نامرتب و به هم ریخته یادآور کارهایی هستند که باید انجام می‌شدند، ولی نشده‌اند.

آشفتگی محیط اطراف باعث کلافگی می‌شود، به همین ‌دلیل برای غلبه بر احساسات ناخوشایند، میز کار یا کتابخانه محل‌کارتان را مرتب کنید یا اگر در خانه هستید، ظرف‌های آشپزخانه یا وسایل اتاق‌ها را نظم و ترتیب دهید. البته لازم نیست خودتان را خیلی خسته کنید.

کارهای اساسی را به وقتی موکول کنید که زمان بیشتری دارید. فقط کاغذها، کتاب‌ها یا وسایلی را مرتب کنید که همیشه دوروبرتان ریخته است. مطمئن باشید همین که شروع به مرتب‌کردن وسایل کارتان ‌کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

  1. سریع فکرتان را عوض کنید

سعی کنید سریع به جنبه‌های مثبت نگاه کنید. دکتر امیلی پرونین، روان‌شناس می‌گوید: «این‌کار باعث می‌شود انتقال دهنده‌های مغزی در ذهن آزاد شود و احساس شادی کنید. مثلا اگر از مادر شوهرتان عصبانی هستید، فقط 30 ثانیه به این فکر کنید که تا به حال او چند بار به شما کمک یا شما را خوشحال کرده است.»

  1. یک فیلم خنده‌دار ببینید

خنده از ته دل باعث انجام واکنش‌های شیمیایی و بهبود خلق، کاهش استرس و درد و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای مبارزه با افکار منفی، یک فیلم خنده‌دار هرچند کوتاه تماشا کنید یا به سایت‌ها و وبلاگ‌های تفریحی سری بزنید.

شاد بودن در زندگی

از بین بردن افسردگی

  1. تظاهر کنید شاد هستید

دکتر لیوبومیرسکی، استاد روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «ثابت شده حتی اگر فقط وانمود کنید که شاد هستید، کم‌کم احساس بهتری پیدا خواهید کرد.»

توجه داشته باشید که وقتی چهره‌ای گشاده داشته باشید، دوستان بیشتری هم پیدا خواهید کرد و رفتار دیگران نیز با شما بهتر خواهد شد.

  1. استراحت کنید

استراحت، آرامش، سکوت و تنهایی نیز گاهی می‌توانند مفرح باشند. بعد از یک روز کاری پر سر و صدا و شلوغ چند دقیقه به خودتان آرامش دهید و بیرون بروید یا موقع کار چند دقیقه صندلی‌تان را از میز کار دور کنید، چشمانتان را ببندید و به موضوعات خوشایند فکر کنید.

  1. بروید کنسرت، تئاتر و سینما

دکتر مریام تاتزل، روان‌شناس معتقد است کسانی که بخشی از درآمدشان را صرف رفتن به کنسرت‌ موسیقی، تئاتر و سینما می‌کنند، شاداب‌تر از کسانی هستند که با پس‌اندازشان جواهرات و لباس‌های گران‌قیمت می‌خرند.

فقط به فکر خرید لوازم جدید منزل و لباس‌های شیک و گران‌قیمت نباشید، برای تفریح هم هزینه‌ای در نظر بگیرید.

  1. با یک دوست صحبت کنید

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که خوشحال‌ترند، 7 برابر بیشتر از افراد غمگین به دیدار دوستان و آشنایان?شان می‌روند.

محققان ثابت کرده‌اند افرادی که در فاصله نسبتا نزدیکی از دوستان و خویشاوندانشان زندگی می‌کنند، تا 42 درصد بیشتر احساس شادی دارند. به همین دلیل به جای اینکه در اوقات فراغت روی کاناپه لم بدهید و کانال‌های تلویزیون را عوض کنید، با یک دوست قدیمی گپ بزنید یا به دیدار اقوام بروید.

  1. سبزی و میوه بخورید

وقتی کسل و بی‌حوصله هستید، میوه یا سالاد بخورید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدان هستند، بلکه شما را شاداب و سرحال می‌کنند.

  1. یک کار خیر انجام دهید

محققان معتقدند کمک‌کردن داوطلبانه به دیگران باعث می‌شود انسان احساس شادی کند زیرا با انجام این کار، حس همدلی و صمیمیت با دیگران تقویت می‌شود و قدر توانایی‌ها و امکانات خودتان را بیشتر خواهید دانست.

در طول روز موقعیت‌های بسیاری پیش می‌آید که می‌توانید به کمک همنوعانتان بشتابید، اما بهترین کار این است که برنامه منظمی برای کمک به نیازمندان داشته باشید.

ترجمه: دکتر آذین محبی‌نژاد


2 دیدگاه

  1. معصومه

    سلام خوب بود مرسي

  2. فریماه

    توصیه های خوبیه مرسی

نظر خود را بیان کنید