نقطه ضعف چیست؟

4 دلیل که به شما نشان خواهند داد پیدا کردن نقطه ضعف هایتان می تواند باعث موفقیتتان شود

نقاط ضعف

بسیاری از افراد تمایل دارند که فقط بر نقاط قوت خود تمرکز کنند و بهترین کارها را برای به حداکثر رساندن ویژگی های مثبتشان انجام دهند.

در واقع افرادی که می ترسند با نقاط ضعف و نقص های خود مواجه شوند کم نیستند، بنابراین بسیاری از آن ها به سادگی تصمیم می گیرند که این نقطه ضعف ها را در یک جعبه ریخته، آن ها را مدفون کرده و در باقی عمر خویش ضعف هایشان را نادیده بگیرند.

لکن هنگامی که این موضوع به ارتقای شخصیت فرد مربوط باشد، لازم است که افراد در صورت تمایل به رشد و پیشرفت شخصی، نقطه ضعف های خود را پیدا کرده، آن ها را درک کنند و در جهت بر طرف نمودن این نقطه ضعف ها اقداماتی را اتخاذ نمایند.

نکته ی حائز اهمیتی که حتما باید از آن اطلاع داشته باشید این است که دانستن نقاط ضعفتان به اندازه اطلاع از نقاط قوت شما مهم می باشد.

در واقع نقطه ضعف هایی که اغلب سعی در کنار گذاشتن و یا نادیده انگاشتن آن ها دارید، می توانند رویاهای شما را سرکوب نموده و شما را از انجام بسیاری از کارهای بزرگ در زندگی تان باز دارند. با این وجود، نکته ی مثبتی که در رابطه با نقاط ضعف وجود دارد این است که ضعف های شما قابل اصلاح و بهبود هستند.

بهترین راه برای پیدا کردن نقاط ضعف ، برداشتند یک قلم و کاغذ و نوشتن تمام چیزهایی است که شما را می ترسانند و یا به عقب باز می گردانند.

قبل از پرداختن به جزئیات و تشریح نقاط ضعف خاص، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که همه ی چیزهایی را که باعث ایجاد مشکل و ترس در زندگی روزمره تان می شوند نوشته اید.

به عنوان مثال، می توانید درمورد نگرانی های تان در مورد تعامل با افراد جدید یا این که گاهی اوقات از انجام کارهای تکراری روزانه خسته می شوید و نمی توانید همه چیز را سر وقت انجام دهید بنویسید. گام بعدی شما این است که آن چه را که نوشته اید به نقاط ضعف واقعی خود ، مانند خجالتی بودن یا تنبل بودن مرتبط کنید.

پس از اتمام کار نوشتن نقاظ ضعف خود، یک گام جلوتر بروید و پنج مورد را که فکر می کنید شخصیتتان را بیشتر نشان می دهد انتخاب نمایید. این پنج نقطه ضعف، احتمالا همان نقطه ضعف هایی هستند که شما را در زندگی روزمره عقب انداخته اند و قطعا به بهبود بیشتری نیاز خواهند داشت.

در اینجا 4 روش که بهبود نقاط ضعف شما کمک می کنند ذکر شده اند:


  1. این نقاط ضعف می توانند شما را قوی تر کنند

نقطه ضعف ها می توانند ما را از رسیدن به موفقیت باز دارند و سبب می شوند که ما تصور کنیم بسیار آسیب پذیر و ضعیف هستیم. اکثر اوقات، چیزی که تصور می کنیم با خود واقعی ما از زمین تا آسمان فرق دارد و اگر به خودمان اعتقاد داشته باشیم می توانیم چیزهای زیادی را در زندگی مان تغییر دهیم.

پیدا کردن نقطه ضعف ها و تلاش برای بهبود آن ها واقعا می تواند به شما کمک کند تا قدرت لازم را در بسیاری از جنبه های زندگی خود کسب کرده و به موفقیت های بزرگی دست یابید.

با درک نقطه ضعف هایتان شما می توانید مشکلاتتان را به نحو بسیار ساده تری حل کنید و با توجه به مسیری که می دانید باید در پیش بگیرید به سرعت پله های موفقیت را یکی پس از دیگری در هم می نوردید.

علاوه بر این، شما با دانستن ضعف هایتان می توانید رو به سوی به جلو گام بردارید و ترس ها و دلهره هایتان را کنار بگذارید. این امر باعث می شود بتوانید کارهایی را انجام دهید که هیچ وقت جراتش را نداشتید مثل درخواست شغلی که همیشه می خواستید و یا صحبت کردن با فرد خاصی که هرگز شجاعت آن را نداشته اید، با او صحبت کنید.

پیدا کردن ضعف های خود و تبدیل آن ها به نقاط قوت می تواند چشم انداز جدیدی را در زندگی فرد به وجود آورد و به او کمک کند تا چیزهایی را که معمولا باعث عقب ماندنش از زندگی می شوند کنار بگذارد و فقط به موفقیت فکر کند.

دکتر چیا در این خصوص می گوید: با تسلیم شدن در برابر نقطه ضعف هایت ، خود را تضعیف نکن و یاد بگیر که چگونه با آن ها مبارزه کنی.


  1. این نقطه ضعف ها می توانند به شما در بهبود شخصت منحصر به فردتان کمک نمایند

شناختن و پذیرش ضعف های خود می تواند بهترین راه برای بهبود شخصیت و افزایش اعتماد به نفس باشد. بیشتر وقت ها، ما تنها کسانی هستیم که خود را از دست یابی به رویاهایمان باز نگاه می داریم.

اگر با خود فکر می کنید که همین حالا، زمان آن است که خودتان را تغییر داده و متحول شوید، ابتدا کار خود را از افرادی که اطرافتان هستند یعنی خانواده و دوستانتان آغاز کنید و از آن ها سوال نمایید که به نظرشان نقطه ضعف های شما چه مواردی هستند و چه چیزی بر روابط شما و آن ها تاثیر می گذارد.

این بهترین راه برای شروع کار و تمرکز بر روی خود و بهبود شخصیت است تا بتوانید شادتر و با اعتماد به نفس بیشتری زندگی کنید و علاوه بر این کاری کنید که افرادی که در کنار شما هستند از تعامل با شما لذت ببرند. حتی ممکن است این کار از نظر شما گامی کوچک بوده و چندان اهمیتی نداشته باشد، اما برداشتن همین گام های کوچک به شما کمک می کند تا اقدامات بزرگ تر و مهم تری را برای بهبود شخصیت خود و ایجاد یک زندگی جدید و راحت تر انجام دهید.


  1. پی بردن به نقاط ضعفتان می تواند به شما در مبارزه با بیماری های روحی مختلف کمک کند

فردی که تنها بر نقطه ضعف های خود تمرکز دارد، اغلب بسیار ضعیف است و انگیزه ای برای انجام کاری که سبب تغییر زندگی اش شود ندارد. این گونه افراد هرگز نمی دانند که نقطه ضعف هایشان سبب پس رفت و اختلالات روحی شان شده و، فقط بر این عقیده هستند که نقاط ضعف بسیار زیادی دارند.همین امر باعث می شود که اعتماد به نفس آن ها بسیار کم باشد و احساس نا امنی زیادی داشته باشند، لذا نتوانند کار مفیدی برای خود انجام دهند و یا روحیه ی لازم برای انجام کاری را نداشته باشند.

برای تغییر چنین وضعیتی، لازم است که پیش بروید، از هیچ چیز نهراسید و نقاط ضعف خود را بر روی یک کاغذ بنویسید. اگر در زندگی شما فردی وجود دارد که واقعا به او اعتماد دارید نزد او بروید و لیست خود را نشان دهید و بگویید کدام یک از این آیتم ها واقعا نقطه ضعف های شما را تشکیل می دهند.

وجود کسی که به او اعتماد دارید و به خوبی شما را می شناسد می تواند به شما کمک کند تا خودتان را بهتر بشناسید و نقطه ضعف هایتان را به نحو عمیق تری درک کنید و لذا بتوانید دیواری از یاس ها و نا امیدی ها را که به دور خود کشیده اید در هم بشکنید.

هنگامی که بر روی این نقطه ضعف ها کار کنید و در واقع شروع به انجام کاری در جهت اصلاح و بهبود آن ها نمایید، خواهید دید که خلق و خویتان بهبود خواهد یافت و لذا پس از آن به راحتی می توانید در برابر مشکلات روحی ناگواری که ناراحتتان کرده و شما را در زندگی عقب نگه داشته است بایستید و بر آن ها فایق آیید.

توماس ادیسون در این خصوص می گوید بزرگترین نقطه ضعف ما متوقف نمودن مسیر و باز ماندن است. تنها راه رسیدن به موفقیت این است که همیشه یکبار دیگر تلاش کنید.


  1. دانستن نقطه ضعف ها می تواند به فرد کمک کند تا به نسخه ی بهتری از خود تبدیل شود

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در نظر داشته باشید این است که هیچ کس کامل نیست و هیچ کس در ابتدای کار، کار خود را از موفقیت و اعتماد به نفس شروع نکرده است.

همیشه زمان لازم برای تغییر شرایط وجود دارد و برای رسیدن به بهترین نقطه ی زندگی و هدف نهایی، فرد باید سخت تلاش کند تا خود را بهتر بشناسد و بر نقاط ضعف خود تمرکز نماید تا بتواند ان ها را به نقاط قوتش تبدیل کند.

در حالی که نقطه ضعف ها چیز بدی نیستند، وقتی که فرد زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی آن ها و تجزیه و تحلیل تمام سناریوهایی می کند که می توانند او را از رسیدن به پیشرفت و هدف نهایی باز دارند، این نقطه ضعف ها می توانند به یک مشکل بزرگ برای او تبدیل شوند.

آن چه مهم است این است که شما نقطه ضعف های خود را قبول داشته و آن ها را بشناسید و در زندگی تان در جهت بر طرف کردن آن ها و دستیابی به موفقیت گام بردارید.


1 دیدگاه

  1. صلاح الدین

    عالی واقعا مفید بود

نظر خود را بیان کنید