عوارض لاک زدن ناخن

مضراتی که لاک ناخن برای سلامتی دارد

nail polish

آیا لاک زدن ضرر دارد؟ سوالی که هیچ دختری دوست ندارد به آن جواب مثبت بدهد اما حقیقت را نمیتوان تغییر داد.

برای حفاظت و مراقبت از ناخن، محصولات متنوعی وجود دارد که عبارتند از: جلادهنده‌ و لاک ناخن، سفت‌کننده‌های ناخن، پاک‌کننده لاک‌ ناخن (لاک‌پاکن‌کن)، سفیدکننده‌های صفحه ناخن و لبه‌های ناخن، خشک‌کننده لاک ناخن، مرطوب‌کننده ناخن، ساینده صفحه ناخن و برطرف‌کننده ریشه‌های دور ناخن…

لاک ناخن یک ترکیب تزیین‌کننده صفحه ناخن است که معمولا به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل یک ماده معدنی رنگین است که در یک حلال فرار قرار گرفته است و یک ماده لایه‌ساز به نام نیتروسلولز که منشا گیاهی دارد و وقتی در سطح ناخن قرار می‌گیرد به خوبی به ناخن می‌چسبد و به آن جلا و درخشندگی می‌دهد.

این لایه سلولزی نسبت به اکسیژن موجود در هوا نفوذپذیر است و به اکسیژن‌ موجود در هوا اجازه می‌دهد که به راحتی وارد صفحه ناخن نشود و به ناخن استحکام ببخشد.

ضمنا این ماده گیاهی سلولزی، تبخیر آب صفحه ناخن را کاهش می‌دهد و مانع خشکی و شکنندگی ناخن می‌شود بنابراین افرادی که دارای ناخن‌های ضعیف و شکننده هستند می‌توانند با استفاده از لاک‌ ناخن به میزان رطوبت ناخن‌ها بیفزایند و از آن به عنوان یک عامل درمانی استفاده کنند.

غالبا مشاهده می‌شود که در معابر عمومی شیشه‌های محتوی لاک ناخن در معرض فروش قرار می‌گیرد که به هیج‌وجه مجوز وزارت بهداشت را ندارند و از ترکیبات غیراستاندارد تهیه شده و جز ضرر، چیز دیگری را عاید خریدار نمی‌کند.

از آنجایی که این ماده سلولزی به‌تدریج سفت و سخت می‌شود به آن یک ماده رزینی یا صمغ گیاهی اضافه می‌کنند که از سفتی و سختی سلولز بکاهد. لاک ناخن از 3 لایه درست شده است؛ یک لایه به نام لایه زیرین یا پوشش زیرین که به راحتی به صفحه ناخن می‌چسبد و مانع ترک خوردن لاک ناخن می‌شود.

دومین لایه، لایه رنگین است و سومین لایه که در خارجی‌ترین قسمت لاک ناخن قرار می‌گیرد به لاک ناخن، خاصیت درخشندگی می‌دهد و مانع شکنندگی لاک ناخن می‌شود.

عوارض مصرف طولانی‌مدت لاک‌ ناخن عبارتند از زردرنگ شدن صفحه ناخن که معمولا پس از مصرف یک هفته‌ای از لاک قرمز رنگ و پاک کردن آن ظاهر می‌شود که پس از 2 هفته از پاک کردن لاک، خود به خود و بدون هیچ درمانی به حالت اولش برمی‌گردد و همچنین افرادی که نسبت به رزین یا صمغ موجود در لاک زمینه حساسیت دارند دچار اگزمای بافت‌های حاشیه صفحه ناخن می‌شوند.

مصرف لاک‌های غیرمجاز می‌تواند باعث خشک شدن ناخن و شکنندگی آنها شود و عوارض حساسیتی بسیار خطرناکی را به جا بگذارد.

درون شیشه‌های لاک ناخن، اغلب گلوله‌های نیکلی وجود دارد که به عنوان مخلوط‌کننده اجزای مختلف لاک به هنگام تکان دادن عمل می‌کند و اشخاصی که نسبت به زیورآلات بدلی مانند النگو، گوشواره و گردنبند حساسیت دارند در برابر این نوع لاک‌ها دچار حساسیت‌های جلدی شدید خواهند شد.

همچنین بخوانید: عوارض آرایش زیاد بر پوست صورت


نظر خود را بیان کنید