طرز تهیه چای دو رنگ

چای یکی از نوشیدنی های مرسوم و پر طرفدار بین ما ایرانی هاست که قدمت طولانی داشته و برای رفع خستگی و درمان سر درد و استرس های روزانه بسیار مورد مصرف ما ایرانی ها قرار می گیرد. چای دو رنگ نوشیدنی است که از زمان بسیار قدیم در ایران وجود داشته و جالب است که بدانید قدمت چای دو رنگ به اندازه قدمت خود چای در ایران است که در بسیاری از مجالس و مهمانی های مهمی نظیر خواستگاری ها به دلیل شکل زیبا و مجلسی که داشته بسیار مورد استفاده مردم قرار می گرفته و هنوز هم با وجود گذشت زمان به دلیل زیبایی که دارد و مجلسی بودن آن مورد استقبال مردم است به طوری که هنوز هم مردم اصیل گیلانی در مراسم خواستگاری خود از این چای دو رنگ استفاده می کنند. در واقع باید بدانید که چای دو رنگ یکی از هزاران هنر ایرانی ها و زنان ایرانی به حساب می آید. این چایی را هم می توان با شکر هم با نبات و حتی با قند نیز تهیه کرد. امروز در آلامتو طرز تهیه چای دو رنگ خانگی مجلسی در لیوان را با شکر و نبات به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه چای دو رنگ مجلسی

  • شکر 3 تا 4 ق غذا خوری
  • چای به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • آب جوشیده شده نصف استکان
همچنین بخوانید: طرز تهیه نوشیدنی پانچ میوه ای خنک و تابستانی کف دار ویژه مهمانی

طرز تهیه چای دو رنگ با شکر و نبات در خانه

مرحله اول: جوشاندن آب

ابتدا داخل کتری مورد نظر خود مقداری آب بریزید و آن را روی شعله زیاد گاز قرار دهید تا زمانی که آب شما به طور کامل بجوشد.

مرحله دوم: دم کردن چای

در این مرحله آبی که از قبل جوشانده بودید را به مدت یک دقیقه کنار بگذارید تا از جوش بیفتد و سپس به مقدار لازم چای مورد علاقه خود را درون قوری ریخته و آب جوشیده شده را به مقدار لازم درون قوری بریزید و برای مدت نیم ساعت روی کتری قرار دهید تا به طور کامل دم بکشد.

مرحله سوم: حل کردن شکر

درون استکان مورد نظر خود نصف لیوان آب جوش بریزید و همه شکر خود را درون آب جوشیده شده با قاشق چای خوری حل کنید تا به طور کامل حل شود. غلظت شکر حل شده باید به حدی باشد که به اشباع برسد یعنی اگر باز شکری به آن اضافه شود دیگر در آب حل نشود و شیره ای به دست بیاید که غلیظ است.

مرحله چهارم: اضافه کردن چای

حالا چایی را که دم کرده اید از صافی رد کنید و بعد با یک قاشق به آرامی چایی دم شده را به شیره ای که درست کردید اضافه می کنید تا جایی که لیوان مورد نظر شما پر شود پس از آن مشاهده می کنید که شیره به دلیل غلظتی که پیدا کرده زیر و چای روی آن قرار می گیرد. دقت داشته باشید که چای دم کشیده شده را به یک باره به شیره اضافه نکنید این کار را باید آرام آرام و توسط قاشق انجام دهید و بعد هم نوش جان کنید.

مرحله پنجم : طرز تهیه چای دو رنگ بدون شکر و با نبات

کسانی که به جای شکر از نبات یا حتی قند می خواهند استفاده کنند باید درون نصف استکان آب جوش به مقدار لازم نبات یا قند را حل کنند تا جایی که غلظت آن بسیار زیاد شده و مانند بالا به اشباع برسد و شیره ای درست شود پس از آن هم مانند بالا آرام آرام با قاشق چای دم شده ای که از صافی رد شده را به آن اضافه کنند تا زمانی که لیوان مورد نظر خود را پر کنند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه دسر خوشمزه محلبیه ترکی شکلاتی با بیسکوییت

طرز تهیه چای دو رنگ


نکات کلیدی در تهیه چای دو رنگ

  1. بهتر است برای طعم و عطر بهتر چای خود از چایی ایرانی استفاده کنید.
  2. برای مجلسی تر شدن و زیبا تر شدن این چای بهتر است به جای استفاده از لیوان از استکان های کمر باریک استفاده کنید.
  3. می توانید برای طعم بهتر چای، هنگام دم کردن چای مورد نظر خود از هل هم استفاده کنید.
  4. از چوب دارچین هم می توان در هنگام دم کردن چای برای عطر و طعم بهتر استفاده کرد.
  5. بهتر است که چای دم کشیده غلیظ تهیه شود.
همچنین بخوانید: طرز تهیه دسر موس شکلاتی با پودر کاکائو و ژلاتین بدون تخم مرغ

♨ نکات مهم «طرز تهیه چای دو رنگ خانگی مجلسی در لیوان با شکر و نبات»

بهتر است برای طعم و عطر بهتر چای خود از چایی ایرانی استفاده کنید.


نظر خود را بیان کنید