پابلو اسکوبار و ال‌چاپو دو تن از مشهورترین خلاف‌کاران جهان در طول تاریخ هستند. این دو پس از سال‌ها خلاف کوچک سرانجام به بزرگترین تبهکار دوران خود تبدیل شدند.

از اواخر دهه 1970، دو مرد به عنوان قوی ترین و خطرناک ترین قاچاقچیان مواد مخدر در جهان ظاهر شدند.

پابلو اسکوبار، پسر کشاورزی از روستاهای کلمبیا، و خواکین “ال چاپو” گوزمن مکزیکی، در دوران کار خود مقادیر بسیار زیاد کوکائین و سایر مواد مخدر را وارد کردند.

آنها در طول صعود خود به بالاترین زنجیره های مواد مخدر، ثروت بسیار زیادی به دست آوردن و رعب و وحشت زیادی برای جهان به ارمغان آوردند.

در حالی که مقایسه مستقیم کارتل مدلین اسکوبار و کارتل سینالوآ گوزمن دشوار است، آنها با محصولات و بازارهای مختلفی سر و کار داشته اند. نگاه کردن به این دو رهبر در کنار یکدیگر ، ایده ای از قدرت و نفوذ آنها ارائه می دهد. در تصویر زیر مقایسه کامل این دو قاچاقچی را می بینیم:


پابلو اسکوبار

پابلو اسکوبار

پابلو اسکوبار که در یک خانواده فقیر و کشاورز در نزدیکی شهر مدلین در شمال مرکزی کلمبیا متولد شد، کار خود را با ارتکاب جنایات مختلف کوچک آغاز کرد. او در زمینه قاچاق خیلی زود حمل محموله ماری جوانا را آغاز کرد.

در اواخر دهه 1970، او و تعدادی از همکارانش قاچاق کوکائین در خارج از کلمبیا (که هنوز بزرگترین تولید کننده کوکائین در جهان است) را آغاز کردند و در اوایل دهه 1980، کارتل مدلین آنها صدها میلیون دلار کوکائین به بازار آمریکا ارسال کرد.

در حالی که سنجیدن میزان درآمد و ثروت اسکوبار کاری دشوار است، تصور می شود که او تا اواسط دهه 1980 درآمد 420 میلیون دلاری در هفته داشت که این میزان تقریباً معادل 22 میلیارد دلار در سال است. در پایان آن دهه، او 80 درصد کوکائین جهان را تامین می کرد و روزانه 15 تن آن را به آمریکا قاچاق می کرد.

او هزینه های هنگفتی را صرف خودش و خانواده اش می کرد. آپارتمان و زمین های فوتبال می ساخت و به فقرا کمک می کرد. این اقدامات حمایت مردمی را برای او به ارمغان آورد. روبرتو، برادر اسکوبار، در کتاب خود در سال 2009 می نویسد: “پابلو آنقدر درآمد داشت که ما هر سال 10 درصد پول را از بین می بردیم. زیرا موش ها آن را در انبار می خوردند یا در اثر آب آسیب می دید یا از دست می رفت.”

امپراتوری غیرقانونی اسکوبار توجه دولت کلمبیا را جلب کرد و درگیری بین دولت و قاچاقچیان مواد مخدر موجی خشونت بار را در کلمبیا به راه انداخت. با این حال، دولت کلمبیا با کمک ایالات‌متحده، نیروی ویژه‌ای برای “اسکوبار” به کار گرفته بود، هر چند که در نخستین برخورد نیروهای ویژه با کارتل کشتار و خون ریزی به راه افتاد. در اواسط سال 1991، کمپین دولتی اسکوبار را مجبور به پذیرش کرد و او در مورد توافقی که به او امکان می داد خود را در زندان طراحی خود در ارتفاعات نزدیک مدلین محبوس کند، مذاکره کرد.

در اواسط سال 1992، شواهدی مبنی بر اینکه اسکوبار از زندان فعالیت کارتل را ادامه می دهد، دولت را مجبور کرد تا او را دستگیر کند. در مقابل، اسکوبار از زندان فرار کرد. در این مدت، او و خانواده اش از مخفیگاهی به مخفیگاه دیگر می رفتند و هرگز بیش از دو روز در یک مکان نمی ماندند.  در یک بازه زمانی، اسکوبار 2 میلیون دلار پول نقد به آتش کشید تا از خانواده اش در برابر هوای سرد محافظت کند.

او سرانجام از خانواده اش جدا شد و به تنهایی فرار می کرد. در دوم دسامبر 1993 بالاخره عقیب و گریز به پایان رسید و نیروهای امنیتی کلمبیا در خانه مدلین جایی که او اقامت داشت، جمع شدند. هنگام ورود نیروهای امنیتی اسکوبار با سرعت به پشت بام رفت. مانند بسیاری از جزئیات زندگی او، معلوم نیست که چه کسی شلیک کرد و در نهایت قدرتمندترین و خطرناک ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان کشته شد.

اسکوبار و امپراتوری جنایتکارانه ای که او ساخته بود ، اثری ماندگار بر کلمبیا داشته است. مرگ او باعث انحلال کارتل وی شد، که این به نوبه خود منجر به نوعی تحول در دنیای جنایی کشور شد و گروه های کوچکتری به وجود آورد.


خواکین ‘ال چاپو’ گوزمن

اِل چاپو

گوزمن به عنوان رئیس کارتل سینالوآ، بر کشت ماری جوانا و خشخاش که بیش از 23000 مایل مکزیک را پوشش می داد، نظارت می کرد.

به گفته اداره مبارزه با مواد مخدر، 80 درصد هروئین، کوکائین، ماری جوانا و مت آمفتامین که هر ساله به منطقه شیکاگو در ایالات متحده حمل می شد را گوزمن تأمین می کرد.

اعتقاد بر این است که کارتل Sinaloa فعالیت بین المللی زیادی داشته است. فعالیت کارتل در سالهای اخیر در استرالیا، هنگ کنگ و فیلیپین گزارش شده است.

به گفته دفتر مواد مخدر و جنایات سازمان ملل متحد، سازمانهای آمریکای لاتین مانند Sinaloa به دنبال گسترش عملیات خود در بازارهای جدید با استفاده از مسیرهای قاچاق از طریق آفریقا و آسیا بوده اند. کارتل Sinaloa یا افرادی که به آن وابسته هستند قبلاً در غرب و شمال آفریقا دیده شده اند.

در سال 1993، مدت کوتاهی پس از صعود به رده های بالای قاچاق، گوزمن در گواتمالا دستگیر شد و در زندان مکزیک محبوس شد. او در آنجا ماند تا زمانی که در سال 2001 فرار کرد، ظاهراً در یک چرخ دستی لباسشویی مخفی شده بود. گفته می شود که این فرار از طریق پرسنل امنیتی دولتی که برای گوزمن کار می کردند، ترتیب داده شده است.

او 13 سال متواری بود تا اینکه در فوریه 2014 در مازاتلان، در ساحل سینالوآ، دستگیر شد. هفده ماه بعد او دوباره فرار کرد. طبق یکی از گزارشات، طرفداران کارتل وی یک تونل به طول یک مایل در زیر زندان حفر کردند و او را فراری دادند.

پس از شش ماه فرار، گوزمن در اوایل ژانویه 2016 در لوس موچیس، شهری در ایالت سینالوآ، در فاصله ای نه چندان دور از محل تولدش، بازگردانده شد. بعد از اینکه دوباره دستگیر شد تیم حقوقی وی چندین بار برای حکم وی تجدیدنظر کرده و گفته می شود که خود گوزمن در مورد قطع قرارداد با مقامات آمریکایی اقدام کرده است.

در میان دعوای حقوقی، نگرانی در مورد فرار دیگری همچنان ادامه داشت. در اوایل ماه مه، گوزمن از سلول خود در یک زندان در مرکز مکزیک به محل دیگری خارج از سیوداد خوارس، درست در مرز ال پاسو، تگزاس منتقل شد.

دولت مکزیک بازگشت گوزمن به دادگاه های آمریکایی در تگزاس و کالیفرنیا رادر اواخر ماه مه 2016 تأیید کرد و وکلای وی با درخواست تجدید نظر واکنش نشان دادند.

در اواخر روز 19 ژانویه، در ساعات نزولی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، ناگهان از مکزیک به زندانی در منهتن منتقل شد. او چندین بار در دادگاه حضور داشته است و اکنون برای محاکمه او در آوریل 2018 برنامه ریزی شده است.

شواهد فاش شده از سوی دادستان های آمریکایی توصیف کننده یک سازمان جنایی پیچیده است که مسئول جابجایی مقادیر زیادی مواد مخدر، فساد شبکه های گسترده نیروی انتظامی و سیاستمداران و ایجاد خشونت وحشیانه بر رقبا و اطرافیانش در مکزیک است.

به گفته دادستان ایالات متحده، بسیاری از هموطنان گوزمن، از جمله قاچاقچیان مواد مخدر کلمبیایی، آماده شهادت علیه وی هستند.

در ژوئن 2016، تعداد زیادی از مردان مسلح به خانه مادر گوزمن در مرکز ایالت سینالوآ حمله کردند. در این حمله چندین نفر کشته شدند و ممکن است توسط یک کارتل که مدتهاست سینالوا با آن اختلاف داشته است، راه اندازی شده باشد.

در ماه اوت، افراد مسلح به رستورانی در پوئرتو والارتا، در ساحل اقیانوس آرام از ایالت سینالوآ حمله کردند و یکی از پسران گوزمن را ربودند. آلفردو، پسری که ربوده شدن او تأیید شد، چند روز بعد بدون هیچ گونه آسیبی آزاد شد.

بر اساس گزارش ها، تعداد کشته شدگان ژوئن در این سال 907 قتل در این ایالت بوده است که 73 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

اعتقاد بر این است که حداقل سه جناح کارتل سینالوآ برای کنترل این سازمان با یکدیگر رقابت می کنند و بقایای سازمان Beltran Leyva، کارتلی که در دهه 2000 با سینالوآ متحد شد و همچنین کارتل نسل جدید Jalisco به جنگ پیوستند. اعتقاد بر این است که CJNG در ربودن پسر گوزمن نقش داشته است.

در ژوئیه ۲۰۱۹ دادگاهی در آمریکا گوزمن را به حبس ابد و پرداخت جریمه محکوم کرد. او همچنین به ۳۰ سال حبس اضافی محکوم شد که راه را برای درخواست عفو مشروط می بندد.

بعید به نظر می رسد که خونریزی به این زودی ختم شود و علاوه بر اعضای خانواده که هنوز در معرض خطر هستند، گوزمن ممکن است چیزهای زیادی برای از دست دادن داشته باشد.

مقایسه خطرناک‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر تاریخ


نظر خود را بیان کنید