لیست غذاهای مضر

۲۰ خوراکی که برای سلامتی شما بد هستند

غذاهای مضر

خوردن بعضی از غذاها واقعاً لذت بخش است اما این لذت را به چه قیمتی میخرید؟

معمولا در مورد این که کدام غذاها سالم و کدام یک از آن‌ها ناسالم هستند، خیلی سریع گیج می شویم. اگر می ‌خواهید وزن کم کنید و از ابتلا به بیماری ‌های مزمن پیش ‌گیری کنید، به طور کلی باید از خوردن برخی از مواد غذایی خاص اجتناب کنید.

برای کمک به شما در دسته بندی غذاها به عنوان سالم و ناسالم، در این مقاله 20 غذایی که برای سلامت شما مضر هستند، به همراه جایگزین هایی برای مصرف آنها، به شما معرفی می کنیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.


  1. نوشیدنی های قندی

شکر اضافه شده یکی از بدترین مواد غذایی در رژیم غذایی مدرن به شمار می رود. با این حال، برخی از منابع شکر از بقیه مضرتر هستند و نوشیدنی‌های قندی جزئی از این منابع هستند.

جالب است بدانید که وقتی شما کالری را به صورت نوشیدنی مایع دریافت می کنید، مغز آن را به عنوان یک غذا به رسمیت نمی شناسد و ممکن است در دریافت کالری آن افراط کنید و هنگامی که منابع سرشار از قندهای آزاد مانند نوشابه یا هر نوشیدنی قندی دیگر، را بیش از میزان معمول دریافت کنید، قند زیاد آن می تواند مقاومت به انسولین را ایجاد کند و خبر بد این که این شرایط به شدت با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

به جز این، مصرف زیاد نوشیدنی های قندی، با بیماری های مختلفی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی نیز همراه است. این در حالی است که برخی افراد معتقدند که نوشیدنی‌های قندی برجسته ‌ترین جنبه رژیم غذایی مدرن هستند و نوشیدن آن‌ها در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

گزینه های جایگزین:

به جای مصرف نوشیدنی های قندی مثل نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا، آب، آب سودا(آب گازدار)، قهوه یا چای بنوشید. افزودن یک تکه لیمو به آب یا آب سودا می تواند طعم و مزه خوبی در نوشیدنی شما ایجاد کند.


  1. انواع پیتزا

پیتزا یکی از محبوب ترین غذاهای کم ارزش در جهان است. بیشتر پیتزاهای بیرونی، با مواد ناسالم از جمله خمیر بسیار تصفیه شده و گوشت به شدت فرآوری شده تهیه می شوند. کالری فوق العاده بالا، یکی دیگر از مهم ترین نقاط ضعف انواع پیتزا است.

گزینه های جایگزین:

برخی از رستوران ها پیتزا را با مواد سالم تری آماده می کنند. پیتزاهای خانگی نیز به شرط انتخاب مواد مفید، می توانند یک گزینه بسیار مفید و بسیار سالم باشند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه پیتزای ترکی

  1. نان سفید

اکثر نان‌های تجاری در صورتی که در مقادیر زیاد خورده شوند، ناسالم هستند چون از گندم تصفیه ‌شده که حاوی فیبر و مواد مغذی ضروری پایینی است، درست می شوند و ممکن است منجر به افزایش سریع قند خون شوند.

گزینه های جایگزین:

برای افرادی که می توانند گلوتن را تحمل کنند، نان حزقیال (Ezekiel) یک انتخاب عالی است. نان سبوس دار نیز یکی دیگر از جایگزین های خوب برای نان سفید به شمار می رود.


  1. بیشتر آب میوه ها

آب میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می شود، اما حقیقت این است که در کنار محتوای آنتی اکسیدان و ویتامین C که دارد، مقادیر زیادی قند مایع را نیز در خود جای داده است.

گزینه های جایگزین:

بهتر است تا حد امکان از خود میوه به جای آبمیوه صنعتی استفاده کنید و در صورتی که تمایل به خوردن یک نوشیدنی خنک دارید خودتان در خانه آن را تهیه کنید.

همچنین بخوانید: آبمیوه های طبیعی سالم

  1. غلات صبحانه شیرین شده

غلات صبحانه یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی به ویژه در بین کودکان محسوب شده و اغلب با شیر خورده می شوند.

نکته منفی اصلی در مورد این صبحانه محبوب، محتوای بالای قند اضافه شده آنها است. میزان قند اضافه شده در این غلات صبحانه به قدری زیاد است که بعضی از آنها آنقدر شیرین هستند که حتی می توان آنها را با آب نبات مقایسه کرد.

گزینه های جایگزین:

غلات صبحانه ای را انتخاب کنید که سرشار از فیبر و تا حد امکان قند اضافی آن کم باشد.


  1. غذای سرخ شده، گریل شده یا کبابی

سرخ كردن، گریل کردن و كباب كردن گوشت مرغ از ناسالم ترین روش های پخت و پز آن است. غذاهایی که به این روش ها پخته می شوند اغلب بسیار لذیذ و پرکالری هستند.

جالب است بدانید که چندین نوع ترکیبات شیمیایی ناسالم نیز هنگام پختن غذا با حرارت زیاد در این روش های پخت تشکیل می شوند. این ترکیبات مضر شامل آکریل آمید، اکرولین، آمین های هتروسیکلیک، اکسیسترول، هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای (PAH) و محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند.

و خبر بد اینکه بسیاری از مواد شیمیایی که در حین پخت و پز با حرارت بالا تشکیل می شوند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مرتبط هستند.

گزینه های جایگزین:

برای بهبود سلامت خود، روش های پخت و پز ملایم و سالم مانند جوشاندن، پختن با حرارت ملایم، بلانچ کردن و بخارپز را انتخاب کنید.


  1. انواع شیرینی، کلوچه و کیک

بیشتر شیرینی ها، کلوچه ها و کیک ها در صورت مصرف بیش از حد ناسالم هستند. نسخه های بیرونی و بسته بندی شده این محصولات، معمولاً با شکر تصفیه شده، آرد گندم تصفیه شده و چربی های اضافه شده ساخته می شوند.

ممکن است این خوراکی ها، خوراکی های خوشمزه ای باشند، اما تقریباً هیچ ماده مغذی ضروری ندارند و در عین حال حاوی کالری فراوان و مواد نگهدارنده زیادی هستند.

گزینه های جایگزین:

اگر نمی‌توانید مصرف دسر خود را محدود کنید، از گزینه هایی مانند ماست یونانی، میوه تازه، یا شکلات تلخ استفاده کنید.


  1. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی کامل و سفید یک مواد غذایی بسیار سالم است. با این حال، نمی توانیم این سالم بودن را در مورد سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی نیز تصدیق کنیم. این غذاها کالری بسیار بالایی دارند و افراط در خوردن آن ها معمولا بسیار راحت است.

چندین مطالعه انجام شده در این زمینه، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی را با افزایش وزن مرتبط قلمداد می کنند.

گذشته از این، این غذاها ممکن است حاوی مقادیر زیادی آکریل آمید نیز باشند. آکریل آمیدها مواد سرطان زایی هستند و هنگام سرخ شدن یا برشته شدن سیب زمینی تشکیل می شوند.

گزینه های جایگزین:

سیب زمینی بهتر است به صورت آب پز مصرف شود. اگر برای جایگزینی چیپس سیب زمینی به چیزی ترد و ترد نیاز دارید، آجیل را امتحان کنید.


  1. غذاهای کم‌ارزش بدون گلوتن

حدود یک سوم از جمعیت آمریکا به طور فعال سعی در پرهیز از گلوتن دارند. با این حال، مردم اغلب غذاهای سالم و حاوی گلوتن را جایگزین غذاهای بی ارزش فرآوری شده می کنند که اتفاقاً فاقد گلوتن هستند.

این محصولات جایگزینی فاقد گلوتن، اغلب غنی از قند و غلات تصفیه شده مانند نشاسته ذرت یا نشاسته تاپیوکا هستند. این مواد می توانند باعث جهش سریع قند خون شوند و مواد مغذی ضروری بسیار کمی دارند.

گزینه های جایگزین:

غذاهایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند، مانند غذاهای گیاهی و حیوانی که فرآوری نشده اند.


  1. شهد آگاو (Agave nectar)

شهد آگاو یک شیرین کننده است که اغلب به عنوان شربتی سالم به بازار عرضه می شود. با این حال این شربت حاوی فروکتوز تصفیه شده بسیار زیادی است. مقادیر بالای فروکتوز این شیرین کننده ها می تواند برای سلامتی کاملاً مضر باشد.

شاید تعجب کنید اما حقیقت این است که شهد آگاو از نظر میزان فروکتوز حتی از بسیاری از شیرین کننده های دیگر نیز بیشتر است. در حالی که قند معمولی حاوی 50٪ فروکتوز و شربت ذرت با فروکتوز بالا حدود 55٪ فروکتوز دارد، شهد آگاو 85٪ فروکتوز را شامل می شود.

گزینه های جایگزین:

استویا (Stevia) و اریتریتول (erythritol) گزینه های سالم، طبیعی و بدون کالری هستند.


  1. ماست کم چرب

چیزی که ما در مورد ماست می دانیم، این است که ماست یکی از اعضای خانواده لبنیات و فوق العاده سالم است. با این وجود، اکثر ماست های موجود در فروشگاه های مواد غذایی برای شما مضر هستند. آن‌ها اغلب حاوی چربی کم هستند برای جبران طعم آن، معمولا سرشار از شکر هستند.

به زبان ساده، بیشتر ماست ها چربی های سالم و طبیعی خود را با یک ماده ناسالم جایگزین کرده اند.

علاوه بر این، بسیاری از ماست ها حاوی باکتری های پروبیوتیک نیستند، آنها اغلب پاستوریزه می شوند و در طی این فرآیند بیشتر باکتری های آنها را از بین می برد.

گزینه های جایگزین:

ماست مناسب و پرچربی را انتخاب کنید که حاوی پروبیوتیک های زنده یا فعال باشد. در صورت امکان انواع ماست های گاوهای تغذیه شده با چمن را خریداری کنید.


  1. غذاهای کم ارزش و کم کربوهیدرات

معمولا رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در بین مردم بسیار محبوب هستند. در حالی که با چنین رژیم غذایی می توانید مقدار زیادی غذای کامل بخورید، باید مراقب محصولات جایگزین کم کربوهیدرات فرآوری شده باشید. این غذاها غالباً بسیار فرآوری شده و دارای مواد افزودنی هستند.

گزینه های جایگزین:

اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنید، غذاهایی مانند تخم مرغ، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ دار را که به طور طبیعی کم کربوهیدرات هستند، در برنامه غذایی تان بگنجانید.


  1. انواع بستنی

بستنی ممکن است یک خوراکی بسیار دلچسب و خوشمزه باشد، اما همانطور که می دانید سرشار از قند است. نکته منفی دیگر در مورد این فرآورده لبنی کالری بسیار زیاد آن است.

گزینه های جایگزین:

تا جایی که ممکن است مارک های سالم تری را انتخاب کنید یا بستنی خود را با استفاده از میوه های تازه و قند کمتر تهیه کنید.


  1. آب نبات

آب نبات یکی از ناسالم ترین خوراکی هایی است که متاسفانه خوردن آن نیز در بین مردم بسیار رواج دارد. آب نبات سرشار از شکر، آرد گندم تصفیه شده و چربی های فرآوری شده است و در عین حال از نظر مواد مغذی ضروری بسیار کم ارزش است.

علاوه بر این، به دلیل روشی که بدن شما این بمب های شکر را متابولیزه می کند، خوردن آن شما را زودتر از حد معمول گرسنه خواهد کرد.

گزینه های جایگزین:

به جای خوردن آب نبات، یک میوه یا یک تکه شکلات تلخ با کیفیت بخورید.


  1. گوشت های فرآوری شده

اگر چه گوشت فرآوری نشده می‌تواند سالم و مغذی باشد، اما انواع فرآوری شده آن بسیار ناسالم و مضر است.

مطالعات نشان می دهد افرادی که گوشت های فرآوری شده می خورند بیشتر در معرض خطر بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی قرار دارند.

بیشتر این مطالعات ماهیتی مشاهده ای دارند، بدین معنی که نمی توانند ثابت کنند که گوشت فرآوری شده مقصر اصلی ابتلا به این بیماری هاست و به مطالعات دقیق تری برای با قطعیت صحبت کردن در مورد آن نیاز داریم.

گزینه های جایگزین:

اگر می خواهید بیکن، سوسیس یا پپرونی بخورید، سعی کنید از قصابی های محلی که مواد ناسالم زیادی به آن اضافه نمی کنند، خرید کنید.


  1. پنیر فرآوری شده

پنیرهای فرآوری نشده به عنوان یک صبحانه سالم طرفداران زیادی دارد، این ماده غذایی مملو از مواد مغذی است و همه مواد مغذی موردنیاز را تامین می کند، اما وقتی نوبت به نوع فرآوری شده آن می رسد، موضوع فرق می کند.

جالب است بدانید که پنیر فرآوری شده چیزی شبیه به پنیر معمولی نیست. این پنیرها بیشتر با مواد پرکننده ای ساخته می شوند که از نظر ظاهری با بافتی شبیه پنیر ساخته شده اند. برای اطمینان از اینکه که پنیر شما حاوی مواد مصنوعی کمی است، برچسب روی آن را با دقت بخوانید.

گزینه های جایگزین:

به جای خوردن پنیر فرآوری شده، پنیر واقعی بخورید. انواع سالم آن شامل پنیر فتا، موزارلا و پنیر کاتیج است. بسیاری از گزینه های پنیر وگان نیز می توانند گزینه های خوبی باشند.


  1. بیشتر غذاهای فست فودی

به طور کلی، اغلب شعبه های فست فودی، غذاهایی کم ارزش سرو می کنند. خوردن فست فود می تواند در افزایش خطر ابتلا به بیماری نقش داشته و به سلامت کلی بدن شما آسیب برساند. به خصوص باید بیشتر از همه مراقب غذاهای سرخ شده باشید.

گزینه های جایگزین:

در نتیجه فشار فزاینده ای که گریبان گیر زنجیره‌های فست فود شده، بسیاری از آن ها شروع به ارائه گزینه‌های سالم کرده‌اند.


  1. نوشیدنی های قهوه پرکالری

همانطور که بارها و در مطالب مختلف گفته ایم، قهوه مملو از آنتی اکسیدان است و فواید بسیاری را به همراه دارد. و نکته قابل ذکر این که، افرادی که به طور معمول قهوه می نوشند، با خطر کمتر ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت نوع 2 و پارکینسون روبرو هستند.

اما چیزی که در این بین باید به آن توجه کنید این است که خامه، شربت، مواد افزودنی و قندهایی که به طور مکرر به قهوه اضافه می شوند بسیار ناسالم هستند. این محصولات به اندازه سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر مضر هستند.

گزینه های جایگزین:

به جای خوردن قهوه های پرکالری، قهوه ساده بنوشید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی خامه سنگین یا شیر پرچرب به آن اضافه کنید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه انواع قهوه

  1. هر چیز حاوی شکر اضافه شده یا غلات تصفیه شده

پرهیز از غذاهایی که حاوی شکر اضافه شده، غلات تصفیه شده و چربی های ترانس مصنوعی هستند، بسیار مهم است. اینها برخی از ناسالم ترین اما متداول ترین مواد در رژیم غذایی مدرن هستند.

گزینه های جایگزین:

غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مانند میوه های تازه و غلات کامل را هدف قرار داده و در برنامه غذایی تان بگنجانید.


  1. اغلب غذاهای بسیار فرآوری شده

ساده ‌ترین راه برای تغذیه سالم و از دست دادن وزن این است که تا حد امکان از خوردن غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. کالاهای پردازش ‌شده اغلب بسته‌ بندی و پر از نمک یا شکر زیاد هستند.

گزینه های جایگزین:

هنگام خرید، حتماً برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید. سعی کنید سبد خرید خود را با مقدار زیادی سبزیجات و سایر غذاهای کامل پر کنید.


1 دیدگاه

  1. عرفان

    عالی، خیلی به دردم خورد، دمت گرم از سایت خوبت♥

نظر خود را بیان کنید