لبنیات dairy-products-high-protein-foods

مصرف لبنیات برای سلامتی بدن بسیار مهم است و همین دلیل میتواند لبنیات را به یک موضوع عالی برای انشای بعدی شما تبدیل کند. در ادامه با چند مقاله در مورد لبنیات در خدمت شما هستیم تا بتوانید انشایی مناسب داشته باشید.

مقایسه سرانه مصرف لبنیات در ایران و سایر کشورها

تولید شیر کشور در سال 1381 حدود 8/5 میلیون تن گزارش شده است. بنابراین آمار تولید سرانه هر ایرانی با احتساب جمعیت، 90 کیلوگرم می شود که با توجه به ضایعات شیر هنگام تولید، فرآوری، توزیع و یا موارد دیگر، مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن بر پایه شیر حدود 75 کیلوگرم است. البته مصرف شیر در برخی از استان ها به ویژه چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتر است. میزان مصرف هر فرد بالغ از سوی سازمان های ملی و بین المللی، روزانه نیم لیتر شیر مایع، 25 تا 35 گرم پنیر و 200 گرم ماست توصیه شده است.

مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در کشورهای اروپای غربی 350 تا 500 کیلوگرم در سال در نوسان است. در کشور فرانسه که متعادل ترین برنامه غذایی را در ارتباط با بیماری های قلبی و مغزی و طول عمر داراست، مصرف سرانه حدود 400 کیلوگرم در سال است.

در آمریکا به دلیل مصرف بیش از حد گوشت قرمز، میزان مصرف سرانه شیر کمتر از کشورهای اروپای غربی و حدود 280 کیلوگرم است و با توجه به عوارض مستقیم آن از جمله افزایش بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و افسردگی، با اطلاع رسانی همه جانبه از طریق رسانه های کشور، هم اکنون مصرف سرانه آن به بیش از 300 کیلو رسیده است.

از سوی متخصصان تغذیه مصرف شیر و فرآورده های آن در سنین متعدد به شرح زیر توصیه می شود:

کودکان: روزانه 2 فنجان شیر+ 21 فنجان ماست+ 15 گرم پنیر

نوجوانان: روزانه 2 لیوان شیر + 1 لیوان ماست+ 25 گرم پنیر

زنان آبستن و شیرده و افراد سالمند: روزانه 3 لیوان شیر+ 1 لیوان ماست+ 35 گرم پنیر

حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده های آن در سال 156 کیلوگرم، حد مطلوب 300 کیلو و میزان ایده آل 450 کیلوگرم است.

همچنین بخوانید: چگونه ماست درست کنیم؟

لبنیات پرچرب بهتر است یا کم چرب؟

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: سلامت، رشد و استحكام استخوان‌های بدن نیازمند عنصر معدنی مهمی به نام كلسیم است كه در بدن ساخته نمی‌شود و باید از برنامه غذایی روزانه تأمین شود.

لبنیات پرچرب بهتر است یا کم چرب ؟وی گفت: كلسیم برای استحكام دندان و استخوان ضروری است. كلسیم برای عملكرد طبیعی عضلات، تشكیل لخته خون و فعالیت طبیعی سیستم عصبی هم لازم است.

این متخصص تغذیه افزود: بدون كلسیم سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست. مطالعات اخیر نشان داده است كه كلسیم در كاهش وزن، پیشگیری از سرطان كولون، كاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد.

عبداللهی گفت: شیر و مواد لبنی مثل ماست و پنیر بهترین منابع غذایی كلسیم هستند و تمام انواع لبنیات كم چرب و پرچرب آن به یك اندازه كلسیم دارند. هر چه میزان چربی این محصولات لبنی كمتر باشد، كلسیم آن بهتر جذب می‌شود.

وی اضافه كرد: فقط كلسیم شیر نیست كه به استحكام استخوان كمك می‌كند، بلكه مواد جامد موجود در شیر كه رنگ سفید شیر را موجب می‌شود نیز نقش مهمی در سلامت استخوان دارد.

این متخصص تغذیه گفت: كشك در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماده غذایی غنی از كلسیم است و مصرف غذاهایی كه در تهیه آنها كشك به كار می‌رود به عنوان یك منبع خوب كلسیم در رژیم غذایی ایرانی حائز اهمیت است.


مضرات مصرف نکردن لبنیات

خوردن لبنیات برای رشد و تراکم استخوان‌ها ضروری است اما گاهی اوقات نخوردن لبنیات هم میتواند عواقب خوبی داشته باشد! با آلامتو همراه شوید تا چند مورد از اتفاقات خوب و بدی که در صورت نخوردن لبنیات برای شما رخ می‌دهد را بررسی کنیم.

به گزارش آلامنو و به نقل از علم ورزش؛ اما با کنارگذاشتن لبنیات، واقعاً قرار است چه چیزی به‌دست آورید یا از دست بدهید؟ در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که بدون شک باعث تعجب شما خواهد شد.

در ادامه ببینید که آیا واقعاً شیر به نفع بدن‌تان است یا نه و با حذف آن از رژیم غذایی‌تان، انتظاری چه چیزی را باید داشته باشید؟ لازم به ذکر است مواردی که بحث برانگیز است به منبع تحقیقات لینک داده شده است.

ادامه مقاله: مضرات مصرف نکردن لبنیات