سفرهای هوایی ایمن و پرسرعت تلقی شده و برای بسیاری از افراد به عنوان گزینه‌ی اول مطرح می‌شوند. اگرچه ترس از پرواز مانع این انتخاب توسط برخی از افراد می‌شود. اما لازم به ذکر است بر اساس آمار و گزارش‌ها، هواپیما یکی از ایمن‌ترین وسایل نقلیه در جهان به شمار می‌رود. بعد از انتخاب این روش حمل و نقل و خرید بلیط هواپیما خارجی و یا داخلی لازم است به فرودگاه رفته و بعد از گذراندن مراحلی سوار هواپیما شویم. اما این مراحل چه چیزهایی را شامل می‌شوند؟ با این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط همراه باشید تا با  مراحل سوار شدن به هواپیما آشنا شوید.

قدم به قدم در فرودگاه

رفتن به فرودگاه

شاید عجیب به نظر برسد ولی رفتن به فرودگاه در واقع اولین قدمی‌ست که برای سوار شدن به هواپیما مورد نیاز است. شاید فکر کنید رفتن به فرودگاه هم مانند رفتن به هر مکان دیگری است، اما باید بدانید این پروسه در برخی از شهرهای شلوغ می‌تواند بسیار پیچیده و حساس باشد. غالباً فرودگاه‌ها با فاصله‌ی کمی از شهر واقع شده اند و حتی برخی از شهرها دارای بیش از یک فرودگاه هستند. بنابراین لازم است به نام فرودگاه مورد نظر در بلیط هواپیما کاملاً دقت کرده و زمان لازم برای رسیدن به آن‌را محاسبه نمایید.

چنانچه زمان لازم برای رسیدن به فرودگاه را محاسبه کردید ولی به هر دلیلی موفق نشدید خود را به موقع برسانید بهترین گزینه برای رفع مشکل تماس با ایرلاین و توضیح شرایط برای یکی از نماینده‌های ایرلاین است. در این صورت آن‌ها احتمالاً امکان چک این سریع را برای شما فراهم می‌آورند. فراموش نکنید روز جدید از ساعت ۱۲ نیمه شب آغاز می‌شود. بنابراین اگر پرواز شما ساعت 00:30 (۳۰ دقیقه‌ی بامداد) پنجم تیرماه باشد، لازم است در تاریخ چهارم تیرماه و ۳ ساعت قبل از ساعت پرواز مورد نظر در فرودگاه حضور بهم رسانید.

چک این در فرودگاه

پس از اینکه به فرودگاه رسیدید و از گیت فرودگاه عبور کردید، چک این مرحله‌ی بعدی است که برای سوار شدن به هواپیما لازم است انجام دهید. چک این در فرودگاه‌های متفاوت می‌تواند متفاوت باشد. برخی از فرودگاه‌ها مجهز به کیوسک‌های چک این آنلاین هستند. در این صورت ایرلاین‌ها کیوسک‌هایی را برای پرواز خود مشخص کرده و مسافر می‌تواند به سرعت و به صورت آنلاین چک این خود را انجام دهد. اما در فرودگاه‌هایی که کانترهای آنلاین وجود ندارد مسافر می‌بایست از تابلوی اطلاعات استفاده کرده و بر اساس شماره‌ی پرواز و ایرلاین مورد نظر، شماره‌ی کانتر مربوط به پرواز را پیدا کند. سپس به کانتر مورد نظر مراجعه کرده و مراحل لازم را انجام دهد. در تمامی ایرلاین‌های جهان، کانتر کلاس پروازی بیزنس و فرست از کلاس اکونومی (اقتصادی) مجزاست.  در چک این، بار مسافر تحویل به نماینده‌ی ایرلاین داده شده و سپس به قسمت بار هواپیما فرستاده می‌شود و در نهایت کارت پرواز برای مسافر صادر می‌گردد.

میزان بار مجاز در بلیط هواپیما درج شده است. خرید بلیط هواپیما نیز مانند گذشته کاری پیچیده و زمان بر محسوب نمی‌شود. امروزه خریدهای اینترنتی تا حد بسیار زیادی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شده است. مِستر بلیط یکی از قدیمی‌ترین سامانه‌های آنلاین فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس است. در مستر بلیط می‌توانید لیستی از کامل‌ترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما چارتر و سیستمی را مشاهده کرده و پس از گذراندن چند مرحله‌ی بسیار ساده و سریع بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را تهیه کنید.

کارت پرواز

کارت پرواز (Boarding pass) به کارتی گفته می‌شود که در طول پروسه‌ی چک این در فرودگاه برای مسافر صادر شده و به او اجازه‌ی سوار شدن به هواپیمای مورد نظر را می‌دهد. کارت پرواز شامل نام مسافر، ردیف و شماره‌ی صندلی، تاریخ پرواز، کلاس پروازی، مسیر هوایی، زمان سوار شدن به هواپیما و شماره‌ی گیت خروجی می‌شود.

رد شدن از گیت امنیتی

برای پروازهای خارجی پس از صدور کارت پرواز لازم است از گیت‌های کنترل پاسپورت عبور کنید. در این گیت‌ها پاسپورت مسافر و تمامی اطلاعات آن بررسی شده و با خود شخص مطابقت داده می‌شود. اگر در حال خروج از فرودگاه هستید مهر خروج، و چنانچه در حال ورود به فرودگاه باشید مهر ورود بر صفحات پاسپورت شما زده خواهد شد. پس از کنترل پاسپورت لازم است از گیت‌های امنیتی عبور کنید. بازرسی امنیتی توسط تمامی کشورها جدی گرفته می‌شود. حتی برخی از کشورها در این مرحله بسیار سخت گیرانه عمل می‌کنند.

سوار شدن به هواپیما

بعد از عبور از گیت‌های بازرسی امنیتی و ورود به ایرساید چنانچه هنوز به زمان شوار شدن به هواپیما فرصتی باقی مانده باشد، می‌توانید از امکانات ایرساید استفاده کرده و زمانی را در این قسمت بگذرانید. به خاطر داشته باشید چنانچه وارد ایرساید شوید بدون دلیل موجه قادر به بازگشت به قبل از گیت بازرسی امنیتی و یا همان لندساید نخواهید بود.

زمان سوار شدن مسافران به هواپیما (Boarding time) و شماره‌ی گیت سوار شدن به هواپیما (Gate No.) در کارت پرواز ذکر شده است. در نظر داشته باشید ساعتی که به عنوان زمان سوار شدن به هواپیما درج شده، در حقیقت آغاز مسافرگیری هواپیما است نه پایان آن. حضور به موقع در گیت خروجی بسیار مهم تلقی می‌شود. در فرودگاه‌های بسیار بزرگ گیت‌های خروجی از یکدیگر فاصله‌ی زیادی دارند، بنابراین چنانچه به گیت خروجی اشتباهی بروید زمان زیادی را از دست خواهید داد. اکثراً گیت‌های خروجی حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت پرواز بسته می‌شوند. دقت کنید دلیل از دست دادن یک پرواز همیشه نرسیدن به فرودگاه نیست، بلکه گاهی نرسیدن به گیت خروجی مورد نظر باعث از دست دادن یک پرواز خواهد شد.

منبع : ویرلن