طرز تهیه حمص

حمص یکی از پیش غذا های بسیار خوشمزه و مقوی و پر طرفداری است که اصلت آن مدیترانه ای و لبنانی است و طرز تهیه نسبتاً راحتی دارد. با وجود این که این پیش غذای خوشمزه متعلق به ایران نبوده اما به دلیل مواد اولیه ای که در آن استفاده شده با ذائقه ی ما ایرانی ها بسیار سازگار است و یک پیشنهاد بسیار عالی به عنوان پیش غذا برای انواع مهمانی ها و مجالس شما است. امروز در آلامتو طرز تهیه حمص اصل لبنانی حرفه ای و خوشمزه با نخود و ارده را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه حمص لبنانی

  • نخود خشک شده 500 گرم
  • ارده 2 ق غذا خوری
  • لیمو تازه 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • پودر پاپریکا به مقدار لازم
  • نان لواش 1 عدد
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه حمص لبنانی حرفه ای با نخود و ارده

مرحله اول: آماده سازی نخود خشک

ابتدا نخود ها را از شب قبل به خوبی با آب سرد بشویید و بعد درون ظرفی مقداری آب بریزید و نخود ها را به مدت 24 ساعت درون آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورند. دقت داشته باشید در طول این مدت آب نخود ها را 2 الی 3 بار دیگر عوض کنید تا نخود ها به خوبی خیس بخورند و نفخ آن ها کمی گرفته شود.

مرحله دوم: پخت نخود ها

نخود هایی که خیس کرده بودید را درون قابلمه ای بریزید و کمی روی آن ها آب اضافه کنید سپس آن را روی شعله گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شوند طوری که زیر انگشتان به راحتی له شوند سپس آن ها را آبکش کنید و کنار بگذارید تا کاملاً خنک شوند.

مرحله سوم: آماده سازی سس حمص

سیر ها را با آب بشویید و پوست بگیرید و بعد سیر ها و ارده را به همراه آب لیموی تازه و نمک درون میکسر بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط و میکس کنید تا سسی بدست آید.

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود ها به سس حمص

بعد از آن که نخود ها به خوبی سرد شدند آن ها را به همراه سسی که آماده کرده بودید درون میکسر بریزید و مجدد با یکدیگر مخلوط کنید. دقت داشته باشید که اگر نخود ها به سختی درون مخلوط کن میکس شدند می توانید مقداری آب سرد نیز برای بهتر مخلوط شدن آن ها به نخود ها اضافه کنید. آنقدر به میکس کردن نخود ها به همراه سس ادامه دهید تا مخلوط کرم رنگی به دست آید و بافت نخود ها به خوبی پوره ای و له و یکدست شود.

مرحله پنجم: استراحت دادن به حمص

پس از آن که حمص به طور کامل آماده شد آن را 1 الی 2 ساعت درون یخچال استراحت دهید تا به گونه ای شود که بتوان به آن فرم داد.

مرحله ششم: سرو حمص لبنانی

در آخر نیز حمص که درون یخچال استراحت داده بودید را در ظرف مورد نظر خود برای سرو بریزید و فرم دلخواه خود را به حمص داخل ظرف بدهید و روی آن به مقدار زیادی روغن زیتون اضافه کنید و کمی پاپریکا نیز بریزد.

مرحله هفتم: آماده سازی نان لواش

نان لواش را به شکل مثلثی و به شکل چیپس با قیچی برش دهید و کمی آن ها را درون هوا ساز یا فر قرار دهید تا کمی به شکل چیپسی و خشک شوند و بعد نان های خشک شده را در کنار حمصی که تهیه کرده بودید بچینید و بعد هم حمص خوشمزه و لبنانی شما آماده سرو است میل کنید و لذت ببرید. نوش جان

طرز تهیه حمص


نکات کلیدی در تهیه حمص لبنانی خانگی

  1. در صورت تمایل می توانید مقدار آب لیمو و سیر را بیشتر کنید.
  2. می توانید از کنسرو نخود نیز به جای نخود خشک شده استفاده کنید.
  3. می توانید از مقداری جعفری خرد شده نیز روی حمص خود برای تزیین و سرو آن استفاده کنید.
  4.  بهتر است پوست نخود ها را ابتدا بگیرید و بعد آن ها را درون میکسر میکس کنید.

♨ نکات مهم «طرز تهیه حمص اصل لبنانی حرفه ای و خوشمزه با نخود و ارده»

در صورت تمایل می توانید مقدار آب لیمو و سیر را بیشتر کنید.


نظر خود را بیان کنید