چگونه در شرایط سخت بر خود مسلط باشیم؟

5 استراتژی برای روبرو شدن با احساسات دشوار (difficult emotions)

موفقیت در شرایط سخت

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در شرایط سختی قرار گرفته اید و اطرافیان جملاتی از قبیل “خوش بین باش” “مثبت فکر کن” “نیمه پر لیوان رو ببین” برای آرام تر کردن شما به کار می برند اما حقیقت این است که شنیدن این جملات فقط احساس بدتری از شرایط موجود به شما می دهد.


مثبت گرایی سمی چیست؟

success

اصطلاح مثبت گرایی سمی یا عبارت “toxic positivity” یعنی شاد بودن و مثبت بودن تحت هر شرایطی!

حتما می پرسید چرا این اصطلاح با صفت “سمی” همراه شده است؟ به این خاطر که مانند هرچیز دیگری که در حد افراط انجام شود، وقتی از مثبت گرایی برای سرکوب یا بی اعتنایی به احساسات منفی استفاده شود، می تواند مضر و حتی سمی باشد.

حقیقت این است که گاهی زندگی مطابق میل ما پیش نمی رود، مانند اوضاع سه ماه اخیر که نه تنها ما بلکه تمام دنیا درگیر اپیدمی کرونا شده اند. اما در این شرایط انکار کردن احساسات منفی که هر لحظه در حال تجربه آن هستیم کاری از پیش نمی برد و فقط احساس بدتری به ما می دهد. پس به جای انکار احساسات منفی و فرار از آن، باید آن ها را بپذیریم و سپس برای تغییر آن تلاش کنیم.

وقتی تلاش می‌ کنیم که که با احساساتمان حساب شده برخورد کنیم و خود را از چیزهای نه چندان خوب جدا کنیم، در واقع خود را از چیزهایی جدا می‌ کنیم که عمیق‌ ترین شادی ها را برای ما به ارمغان می ‌آورند. خاطر داشته باشید که فرار از رنج ها، رنج بدتری است.

همچنین بخوانید: روانشناسی مثبت گرا

در قسمت زیر 5 راهکار که در شرایطی احساسی دشوار به کمک ما می آیند، می پردازیم:


  1. احساسات تان را بپذیرید

بر خلاف واکنش ما که همیشه از احساسات منفی فرار می کنیم، باید احساسات مان را تماما بپذیریم. با پذیرفتن دردناک ترین احساسات، به عمیق ترین قدرت وجود خود دست می یابیم.

دفعه دیگری که با احساسات منفی مواجه شدید، با خودتان خلوت کنید و از خودتان بپرسید هم اکنون چه حسی دارم؟ ناامیدم؟ ناراحتم؟ مضطربم؟ خسته ام؟ ترسیده ام؟

پس از مشخص شدن نوع احساسات تان منبع آن را مشخص کنید، آیا باید کاری را انجام می داده و نداده اید؟ آیا با کسی رفتار بدی داشته اید؟ آیا از چیزی یا کسی ترسیده اید؟ با کاوش در این زمینه به منبع احساسات منفی تان دست خواهید یافت.

حتما می پرسید دست یافتن به منبع احساس چه تاثیری دارد؟ ببینید، وقتی که شما منبع حس منفی تان را بشناسید خیلی راحت تر می توانید در صدد رفع مشکل برآیید، به این صورت خیلی راحت تر و زودتر از احساسات منفی که شما را گیر انداخته اند رها خواهید شد. از طرف دیگر، وقتی احساسات ناخوشایند را انکار می‌ کنیم، در حقیقت آن‌ ها را بزرگ‌ تر می ‌کنیم. تنها با پذیرفتن کامل احساسات منفی، می ‌توانیم چیزهای مثبت را دوست داشته باشیم و لذت ببریم.


  1. کمی از مشکلاتتان را با دوستان واقعی و شایسته تان در میان بگذارید

زمانی را در نظربگیرید که با دوستی صبحت می کنید و او حالتان را می پرسد، با اینکه اوضاع خوبی ندارید، اما به هر دلیلی، می گویید “من خوبم” “من عالی ام” . در این شرایط ما در خطر ایجاد دوستی ساختگی یا صمیمیت سطحی قرار می گیریم.

درست است که فرد نباید تمام مشکلات زندگی اش را با بقیه به اشتراک بگذارد و حریم خصوصی اش را زیر پا بگذارد، اما در شرایط سخت بازگو کردن کمی از مشکلاتی که دارید با یک دوست مورد اعتماد، به طور شگفت انگیزی موثر عمل کرده و احساسات دشوار را تا حدودی کاهش می دهد.

گاهی برای دوست یا عضوی از خانواده تان کمی از مشکلات تان را بازگو کنید، حتی از جاری شدن اشک هایتان هم نترسید، شاید باورنکنید اما به طرزعجیبی آرام خواهید شد. به یاد داشته باشید که حمل یک بار سنگین بر دوش دو نفر، سنگینی این بار را از دوش شما نصف می کند.

باز هم می گویم فردی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که مورد اعتماد و دلسوز باشد و در صدد سرزنش شما نباشد. حرف زدن با کسانی که می توانند به شما کمک کنند نشانه ضعف نیست. این نشان می دهد شما می خواهید قوی تر باشید.

همچنین بخوانید: ویژگی های دوست خوب

  1. خودتان را سرزنش نکنید

یکی از مخرب ترین رفتارهای ما در هنگام بروز احساسات منفی، سرزنش کردن خودمان است، حتی اگر واقعا در ایجاد این احساسات مقصر نباشیم اما باز هم عادت به سرزنش خودمان داریم. به یاد داشته باشید که سرزنش کردن خودتان در این شرایط، فقط و فقط به حجم این احساسات منفی خواهد افزود و سود دیگری ندارد.

حتی در صورتی که مسبب این اتفاق ناراحت کننده و احساسات ناشی از آن خودتان هستید، باز هم سرزنش کردن کار اشتباهی است و به جای آن باید ببینید چرا آن اتفاق افتاده و به رفتار اشتباه تان در زمینه این مشکل پی ببرید تا دفعه دیگر دوباره آن را تکرار نکنید. ما به جای تلاش برای از بین بردن منفی ها، باید برای افزایش احساسات مثبت تلاش کنیم و و اگر احساسات منفی را تجربه نکنیم، نمی توانیم مثبت ها را احساس کنیم.

همچنین بخوانید: چگونه خودمان را سرزنش نکنیم

  1. به احساسات دیگران احترام بگذارید

بعد از تجربه سقط جنین در اولین بارداری ام، بسیاری از دوستان یا افراد اطرافم، چیزهایی می گفتند تا به من کمک کنند احساس بهتری داشته باشم و بعضی اوقات این کار آن ها درست برعکس عمل می کرد.

یکی گفت: “سرنوشت تو این بوده و باید این رو بپذیری” ، دیگری گفت: “اتفاقیه که افتاده، تو هنوز جوان هستی و می توانی دوباره باردار بشی” بله، من هنوز جوان بودم اما کلماتی که آن ها ادا می کردند، تاثیر تسکین خیلی کمی بر روی من داشت.

از این رفتارها فهمیدم که در این شرایط پذیرفتن و درک کامل و مواجهه با شرایط تنها کمکی است که می توانم به خودم بکنم و باید کمی زمان بگذرد تا آرام شوم. در نتیجه اگر خودم دوباره در همین شرایط قرار بگیرم و بخواهم فردی را که به تازگی سقط کرده آرام کنم، به احساساتش احترام می گذارم و اجازه می دهم به درک کاملی از شرایط برسد و به او می گویم که قطعا به زودی آرام تر خواهد شد و باید این احساسات را بپذیرد.

یکی از اساسی ترین نیازهای انسان شنیدن و درک آن است. این امر مستلزم آن است که برای کاهش درد یا برطرف کردن مشکل، باید بالاتر از واکنش غریزی خود باشیم. اولین و مهم ترین چیزی که باید به آن پایبند باشیم، این است که در مواقعی که اطرافیان مان با شرایط سختی مواجه شده اند، آن ها را بشنویم، آن ها و احساساتی که در آن لحظه دارند را بپذیریم و در نهایت درک شان کنیم.

چیزهایی که باید در این شرایط به او بگوییم، سه مرحله دارد:

  • احساساتشان را تایید کنید: “متاسفم، می دونم که این شرایط سختیه. می فهمم که چقدر استرس داری. احساساتت کاملا قابل درکه”
  • به او بگویید که کنارش هستید: ” عزیزم من نمیدونم که چی بگم، اما من اینجام تا به تو کمک کنم. آیا راهی هست که بتونم کمی از بار روی دوشت رو کمتر کنم؟
  • به او در مورد آینده امید بدهید: “من مطمئنم که این شرایط رو خیلی زود پشت سر می ذاری و آینده خیلی بهتری در انتظارته. یادت باشه که در این راه من همیشه کنارتم.”

  1. با واقعیت روبرو شوید، اما امیدتان را از دست ندهید

به یاد داشته باشید که احساسات منفی و خوش بینی دو طرف مقابل هم نیستند، شما می توانید همزمان با اینکه در شرایط سختی گرفتار شده اید، اما همچنان به آینده امیدوار باشید. به عنوان مثال در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، همه ما دلتنگ عزیزان مان هستیم، اما در همین شرایط سخت هم ناامید نمی شویم و مدام به یکدیگر می گوییم که این شرایط خواهد گذشت و ما دوباره همدیگر را در آغوش خواهیم کشید.

تغییر یک ضرورت طبیعی است. لازم است که به هر کدام از احساسات خود احترام بگذارید و در عین حال ایمان خود را نسبت به آینده حفظ کنید. به یاد داشته باشید که احساسات بد پایدار نیستند و همیشه با شما نخواهند ماند.

انکار احساسات منفی، نشانه شجاعت نیست، وقتی می توانید بگویید شجاع هستید که با احساسات تان روبرو شوید.

به یاد داشته باشید که بعضی اوقات اجازه دادن به بروز احساسات بد و منفی، می تواند بهترین کاری باشد که می توانید برای خود انجام دهید.

همچنین بخوانید: چگونه آرامش خود را حفظ کنیم


نظر خود را بیان کنید