انشا در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا

متن انشاء با موضوع سرماخوردگی

سرماخوردگی در خواب cold

بیماری آنفلوآنزا یك عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است كه در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف یافته و بهبودی كامل حاصل می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتری دارد.

بیماری آنفلوآنزا اغلب به طور ناگهانی و با سردرد و درد عضلانی آغاز می‌شود و به دنبال آن تب و لرز، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و كسالت عارض می‌شود. آبریزش از بینی و چشم و درد و ناراحتی گلو نیز وجود دارد. اما با توجه به عوارض حاد اولیه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. موارد خفیف آنفلوآنزا بسیار شبیه سرماخوردگی بروز می‌كند اما این دو بیماری با یكدیگر متفاوتند.

تفاوت‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا در چیست ؟بیش از 100 سویه ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی هستند اما در آنفلوآنزا 3 نوع ویروس A، B و C دخالت دارند. محل عفونت در سرماخوردگی دستگاه تنفسی فوقانی است اما در آنفلوآنزا كل دستگاه تنفسی درگیر می‌شود. شروع علائم سرماخوردگی تدریجی بوده و طی یك تا 3 روز بروز می‌كند اما علائم آنفلوآنزا ناگهانی و طی چند ساعت خواهد بود. تب و لرز در سرماخوردگی گاهگاهی و خفیف است اما در آنفلوآنزا به صورت مشخص تب بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد است كه 2 تا 4 روز به طول می‌انجامد. سردرد در سرماخوردگی مداوم و معمولا خفیف است اما آنفلوآنزا سردردهای شدید به دنبال دارد.

سرماخوردگی با درد عمومی بدن خفیف یا بدون درد خواهد بود اما درد عمومی بدن در آنفلوآنزا اغلب شدید و در كل بدن خواهد بود. سرفه و خلط در سرماخوردگی خفیف تا متوسط و به صورت سرفه‌های تك تك خواهد بود اما در آنفلوآنزا سرفه و خلط شایع بوده و ممكن است شدید شود.

گلودرد در سرماخوردگی شایع بوده و معمولا خفیف است. در آنفلوآنزا نیز گلو درد گاهی ممكن است وجود داشته باشد. آبریزش و گرفتگی بینی در سرماخوردگی بسیار شایع بوده و با عطسه همراه است. اما در آنفلوآنزا گاهی ممكن است وجود داشته باشد. در سرماخوردگی خستگی یا وجود ندارد و یا بسیار خفیف است اما در آنفلوآنزا خستگی معمولا ممكن است شدید باشد و 2 تا 3 هفته به طول انجامد. در سرماخوردگی ضعف شدید هرگز وجود ندارد اما آنفلوآنزا با خستگی مداوم و معمولا در مراحل اولیه بیماری همراه خواهد بود.

سرماخوردگی در سراسر سال و بویژه در فصل زمستان بروز می‌كند اما بیشترین موارد آنفلوآنزا بین ماه‌های مهر تا اردیبهشت خواهد بود. درمان‌های آنتی بیوتیكی در سرماخوردگی و آنفلوآنزا كمك كننده نخواهند بود.سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی (حلق و بینی) در طی سرفه و عطسه انتقال می‌یابند.

توصیه‌های بهداشتی

به منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوآنزا رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری است. به این منظور شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون بویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است. همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب كرد. استراحت و نوشیدن مایعات گرم به میزان كافی در بهبود علایم این بیماری‌ها موثرند.

همچنین بخوانید: انشا در مورد ماسک زدن

دانستنی هایی در مورد سرما خوردگی و آنفولانزا

cold-and-flu

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ تصور می‌کنید که همه چیز را درباره‌ی آنفولانزاهای وحشتناک و سرماخوردگی می‌دانید؟ گمان نمی‌کنم. مگر اینکه سرماخوردگی یا آنفونلانزای فصل سرما تقریبا برایتان حکم مرگ را داشته باشد.

این مطلب را بخوانید تا دریابید امسال چگونه از خود مراقبت کنید.

  1. تزریق واکسن آنفولانزا، موجب ابتلا به آنفولانزا نمی‌شود، پس این واکسن را تزریق کنید.

احتمالا تا چند روز پس از تزریق واکسن آنفولانزا احساس ضعیف می‌کنید، اما این احساس ابدا شبیه ابتلا به آنفولانزا نیست. طبق اعلان مرکز کنترل بیماری‌ها، این واکسن حاوی ویروس زنده‌ی آنفولانزا نیست، پس احتمال ابتلا به آنفولانزا از طریق تزریق واکسن غیر ممکن است. تجربه‌ی هر گونه‌ی درد، تب، تهوع یا خستگی مفرط احتمالا ناشی از عملکرد سیستم بدنی در جهت افزایش تولید و ترشح پادتن‌ها برای سرکوب آنفولانزاست.

  1. واکسن آنفولانزایی که خودتان از داروخانه تهیه می‌کنید، مشابه واکسن‌های مراکز درمانیست.

واکسن‌های موجود در داروخانه تفاوتی با آنچه در مراکز درمانی موجود است، ندارد. حتی اگر بیمه هزینه‌ی آن را متقبل نشود، باز هم از خرید و تزریق ضرر نمی‌کنید.

  1. حیوانات خانگی نیز به تزریق واکسن آنفولانزا نیاز دارند.

حتی اگر حیوان خانگی خود را مرتب به پانسیون یا مرکز مراقبت‌های ویژه می‌برید، باز هم باید واکسن ضد آنفولانزا تزریق کند. شاید تزریق این واکسن در برابر آنفولانزاهای جدید سگی کاملا موثر نباشد اما بین ۶۵ تا ۷۵٪ در برابر اغلب آنفولانزاهای شناخته شده موثر است و به طور میانگین هزینه‌ی چندانی ندارد.

  1. احتمالا امسال به آنفولانزا مبتلا نمی‌شوید.

طبق مطالعات اخیر مشخص شد علی‌الرغم این واقعیت که اکثر مردم از شیوع سالانه‌ی آنفولانزا در هراس هستند، اما بزرگسالان بالای ۳۰ سال به طور میانگین هر ۱۰ سال فقط ۲ بار به آنفولانزا مبتلا می‌شوند.

محققان دلیل این امر را پادتن‌های ترشح شده از سیستم ایمنی بدن در طول ابتلا به آنفولانزا می‌دانند که بعد از بهبود نیز در حافظه‌ی سیستم ایمنی بدن بر جای می‌ماند.

همین امر کمک می‌کند تا به آنفولانزا مبتلا نشویم. یک روش کلیدی؟ تزریق سالانه‌ی واکسن آنفولانزا کمک می‌کند تا پادتن در حافظه‌ بلند مدت سیستم ایمنی حک شود.

  1. امکان انتقال آنفولانزا از انسان به حیوانات خانگی وجود ندارد.

دکتر کولین پریش، متخصص ویروس‌شناسی در دانشگاه دامپزشکی می‌گوید که حیوانات خانگی پشمالو نیز به آنفولانزا مبتلا می‌شوند اما این انتقال فقط از طریق سگها و گربه‌های دیگر صورت می‌پذیرد، نه از انسان به حیوان. که اغلب به ندرت موجب مرگ آنها می‌شود.

  1. سگ‌های پشمالوی شما نیز ناقل ویروس آنفولانزای سگی به شما نیستند.

شما مبتلا نمی‌شوید اما حیوانات خانگی دیگر مانند سگ‌های دیگر، گربه، خوک و راسو همگی در خطر ابتلا هستند. چنانچه علائم آنفولانزا( آبریزش بینی، تب، سرفه) در سگتان شدت یافت، سریعا او را نزد دامپزشک ببرید. پریش می‌گوید، قرنطینه کردن او به مدت ۵ تا ۷ روز موجب می‌شود حیوانات دیگر در امان بمانند.

هیچ‌گونه درمان فوری و خاصی برای آنفولانزای سگی وجود ندارد، اما درمان‌های معمول انسانی موثرند: از جمله محبت درمانی و مصرف مقدار فراوانی مایعات تا بدنشان دچار کم‌آبی نشود. اغلب آنها ظرف ۱ تا ۲ هفته بهبود می‌یابند.

  1. ابتلا به آنفولانزا را می‌توان پیش‌بینی نمود.

وقوع آنفولانزا را همانند هوا پیش‌بینی کنید. این ایده‌ایست که در ورای ابزار جدید پیش‌بینی آنفولانزا خفته است، این ابزار توسط متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کلمبیا طراحی شده است.

تابعی تعاملی از ابتلای مردم امریکا به آنفولانزا که شدت موارد ابتلا را در شهرهای اطراف کشور و تعداد افراد مبتلا را نشان می‌دهد و در عین حال تعداد افرادی که در هفته‌ی پیش روی مبتلا خواهند شد را پیش‌بینی می‌کند.

  1. امکان غلبه بر سرماخوردگی بدون طی دوره‌ی آن وجود ندارد.

ویروس سرماخوردگی علاقه‌ دارد تا در بینی، مادامی که دمای آنجا ۷ درجه سانتی‌گراد سردتر از مابقی بدن باشد، سکنی گزیند، اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا چنین امری اتفاق می‌افتد. در اغلب سرماخوردگی ها پای یک مقصر در میان است.

تحقیقات اخیر دانشگاه پزشکی ییل حاکی از آن است که قابلیت تکثیر ویروس سرماخوردگی در سرما چندین برابر می‌شود و سیستم ایمنی زمان کافی برای مقابله با آن را نمی‌یابد. با افزایش دمای بدن، استراحت و خواب کافی، ورزش مرتب و مصرف میوه و سبزیجات تازه سیستم ایمنی تقویت شده و قدرت بیشتری می‌یابد.

  1. تزریق واکسن آنفولانزا احتمالا از دور خارج خواهد شد.

تزریق سالانه‌ی واکسن آنفولانزا احتمالا به زودی به تاریخ می‌پیوندد. طبق انتشار نتایج تحقیقات جدید در مجله‌ی ویروس‌شناسی، تلاش چند ساله برای ابداع واکسنی که قادر به نابودی تمام یا حداقل اکثر ویروس‌ها باشد ظرف ۵ تا ۷ سال آینده محقق خواهد شد.

آزمایشات اولیه بر روی حیوانات صورت پذیرفته و حاوی نتایج مثبتی بوده، برنامه‌ریزی‌ها حاکی از تست اولیه‌ی آن بر روی انسان در سال ۲۰۱۶ است.


تفاوت و تشابه علایم سرماخوردگی و آلرژی ‌

5 Things Allergy Sufferers Want You To Know

خیلی وقت ها حتی یک سرماخوردگی جزئی زندگی را برایمان سخت میکند در حالی که برخی از افراد مبتلا به آلرژی در طول عمرشان بارها و بارها با چین شرایط سختی روبرو شده و آنرا تحمل میکنند.

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی چیست؟

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: علایم سرماخوردگی و آلرژی در افراد دارای تشابهات و تفاوت‌هایی است.

دکتر امیر آب‌آب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خوزستان، اظهار کرد: در هر دو حالت سرماخوردگی و آلرژی، بینی دچار انسداد، عطسه، خارش، و آبریزش می‌شود و هر دو حالت با این علایم اولیه ظاهر می‌شوند.

وی درباره تفاوت علایم سرماخوردگی و آلرژی توضیح داد و گفت: سرماخوردگی می‌تواند در اثر ورود ویروس‌ها به بدن عارض شده و همراه با عطسه، خارش و آبریزش بینی و علایم کوفتگی بدن یا تب ظاهر شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: در افرادی که دچار سرماخوردگی هستند، شاخص عفونت چرکی بالاست و ممکن است ترشحات بینی تبدیل به ترشحات چرکی شوند. همچنین علایم عفونت ثانویه مانند درگیر شدن گوش و گلو در این بیماران ظاهر می‌شود.

آب‌آب‌زاده گفت: از سوی دیگر، ویروس‌های سرماخوردگی بیشتر در فصل پاییز و زمستان فعال می‌شوند و بدن را درگیر خود می‌کنند ولی آلرژی و حساسیت بیشتر در فصل بهار و پاییز با تغییر فصل، فرد را درگیر می‌کنند.

وی یادآور شد: ابتلا به آلرژی و حساسیت در افراد، مزمن است و به صورت مداوم درگیر آن می‌شوند، ولی بیماری در افرادی که درگیر ویروس سرماخوردگی و عفونی می‌شوند، به صورت یک‌باره ظاهر خواهد شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: سرماخوردگی با تب و کوفتگی بدن در فصل سرد ظاهر می‌شود ولی حساسیت و آلرژی با مواد محرک مانند گرده گیاهان، مواد محرک شیمیایی و آلودگی هوا و تغییر آب و هوا بروز می‌یابد.

آب‌آب‌زاده توصیه کرد: افرادی که دچار آلرژی و حساسیت می‌شوند از مواد محرک مانند خاک، دود و مواد معطر تا حد امکان اجتناب کنند. بینی و حلق خود را مرتب با سرم نمکی شست‌وشو دهند و درمان‌های ضد آلرژی را تحت نظر پزشک دریافت کنند.

وی گفت: استراحت کافی برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی ضروری است و تقویت بدن با مواد غذایی و میوه و مصرف مایعات فراوان توصیه می‌شود. سرماخوردگی نیازی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ابتدای درمان ندارد اما اگر علایمی از عفونت‌های چرکی در بینی، گوش و گلو ظاهر شود باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره فواید مصرف ویتامین C در افراد مبتلا به سرماخوردگی و آلرژی اظهار کرد: ویتامین C می‌تواند در بهبود هر دو حالت موثر باشد. افرادی که دچار سرماخوردگی هستند، می‌توانند مواد غذایی دارای ویتامین C و یا قرص ویتامین C مصرف کنند، همچنین مصرف مواد دارای ویتامین C می‌تواند در کاهش علایم آلرژی موثر باشد.

همچنین بخوانید: انشا در مورد بهداشت | انشا در مورد کرونا | انشا در مورد پاکیزگی