برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

کبد چرب fatty-liver-foods

کبد وظایف مهم بسیاری در بدن دارد: خون را سم زدایی می کند، اولین جایی است که خون پس از مسیر گوارش به آن می رود، و همچنین کبد ترکیبات پروتئین و چربی های بسیار مهمی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می کند.

آیا از شنیدن اینکه “چگونه می ‌توانم کبد چرب خود را کاهش دهم” تعجب می‌ کنید؟ برخی از روش ‌های طبیعی اصلی شامل پیروی از رژیم غذایی سالم کبد چرب حاوی کل مواد غذایی است. همچنین تعدادی از مکمل‌ ها نیز وجود دارند که می ‌توانند مفید باشند.


بیماری کبد چرب چیست؟

بزرگ ‌ترین عضو بدن انسان کبد است. این اندام حیاتی، انرژی را ذخیره می‌ کند، به هضم غذا کمک می ‌کند و سموم بدن را دفع می‌ کند. بیماری کبد چرب یک مشکل سلامتی رایج است که منجر به تجمع چربی اضافی در کبد می ‌شود.

برای کبد کاملا طبیعی است که مقدار کمی چربی داشته باشد، اما وقتی ذخیره چربی به ۵ تا ۱۵ درصد از وزن کل کبد می‌ رسد، گفته می‌ شود فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است.

شدت کبد چرب (که steatosis نامیده می ‌شود) می ‌تواند یک کبد چرب با گرید ۱، گرید ۲ یا گرید ۳ باشد. گرید 2 کبد چرب نسبت به گرید ۱ کبد چرب جدی ‌تر است و با احتمال بیشتری منجر به بروز علائم می شود.

چربی بیشتر در کبد با گرید بالاتر و بروز مشکلات بیشتر رابطه مستقیم دارد.

انواع مختلفی از بیماری‌ های کبد چرب وجود دارد:

بیماری کبد چرب غیر الکلی در مقابل بیماری کبد چرب الکلی

چه چیزی باعث ایجاد کبد چرب می‌ شود؟

در نوع کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)، تجمع چربی در کبد ناشی از مصرف الکل نیست.

با این حال، ایجاد چربی و آسیب به کبد مشابه چیزی است که در مورد بیماری کبد چرب الکلی که به طور مستقیم با مصرف مقادیر زیادی از الکل مرتبط است، رخ می ‌دهد. منظور از “مقادیر زیاد” در اینجا، مصرف معمولا بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان است.


غذاهایی که باعث افزایش عملکرد کبد می ‌شوند

حتما برایتان این سوال پیش آمده که اگر کبد چرب داشته باشیم، باید چه غذاهایی بخوریم؟ به طور کلی، شما باید مواد غذایی بر پایه رژیم گیاهی بیشتری را وارد رژیم غذایی تان کنید و غذاهای کبد چرب مفید از جمله سبزیجات، میوه‌ ها و چربی ‌های سالم را انتخاب کنید.

غذاهای مفید زیر برای کاهش التهاب شناخته می‌ شوند:

غذاهایی مانند زیتون، روغن زیتون، آووکادو و آجیل که سرشار از چربی های تک غیراشباع هستند.

غذاهایی از جمله ماهی سالمون و ساردین، دانه چیا، کتان و گردو که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

غذاهای با آنتی ‌اکسیدان بالا که می ‌توانند به محافظت از سلول ‌های کبد در برابر آسیب کمک کند، به ویژه گزینه های سرشار از ویتامین E، که طبق برخی مطالعات تحقیقاتی می ‌تواند وضعیت کبد چرب را بهبود بخشد. برخی غذاهای سالم سرشار از ویتامین E شامل دانه آفتابگردان و بادام هستند.

سبزیجات تقویت کننده کبد از جمله کنگر فرنگی، سبزیجات سبز برگ مانند خردل، کاسنی، آروگولا و قاصدک.

چای سبز که سرشار از کاتچین است طبق تحقیقات به کاهش چربی بدن و جلوگیری از چاقی کمک می ‌کند.


رژیم غذایی مدیترانه ای و کتوژنیک برای کبد چرب

ممکن است بخواهید به دنبال یک رژیم غذایی مدیترانه‌ ای باشید، که برخی مطالعات نشان داده ‌اند این رژیم غذایی می ‌تواند چربی کبد را کاهش دهند. این رژیم غذایی بر سبزیجات، میوه‌ ها، حبوبات سبوس‌ دار، سبزیجات، منابع چربی مفید مثل روغن زیتون خالص و پروتئین‌ های سالم مثل ساردین و دیگر ماهی‌ های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز تاکید دارد.

شما می ‌توانید یک قدم جلوتر بروید و رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه ‌ای را دنبال کنید. مطالعه آزمایشی که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال مواد غذایی دارویی منتشر شد نشان می ‌دهد که این نوع برنامه رژیم غذایی که بر روی کل غذاها (به ویژه چربی‌ های سالم، پروتئین‌ ها و سبزیجات) تمرکز دارد می ‌تواند به افراد کمک کند تا بر سندروم متابولیک که ارتباط نزدیکی با بیماری کبد چرب غیرالکلی دارد، غلبه کنند.

بنابراین برای افرادی که با کبد چرب مرتبط به سندروم متابولیک درگیر هستند، این مطالعه نشان می ‌دهد که خواص درمانی بالقوه رژیم کتوژنیک مدیترانه ‌ای می‌ تواند سندرم متابولیک همراه با NAFLD را بهبود بخشد.


بهترین ویتامین و مکمل ها برای درمان کبد چرب

براساس یک بررسی علمی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، برخی مکمل ها وجود دارند که به طور خاص برای کمک به درمان بیماری ‌های کبد چرب غیر الکلی به کار گرفته می شوند. از جمله این مکمل ها می توان به مواد زیراشاره کرد:

ویتامین E و ویتامین C: از آنجا که استرس اکسیداتیو می ‌تواند نقش مهمی در رشد بیماری‌ زایی باکتری‌ ها ایفا کند، عوامل آنتی ‌اکسیدان مثل ویتامین E و ویتامین C می ‌توانند در درمان یک کبد چرب مفید باشند. با این حال، نتایج مطالعه تاکنون مشخص نیست. به عنوان مثال، ویتامین E فقط برای بزرگسالان مبتلا به NASH که دیابت یا سیروز ندارند مفید خواهد بود.

ویتامین D: تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند منجر به مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و کبد چرب غیرالکلی شود.

رسوراترول: به نظر می رسد رسوراترول در شراب قرمز و همچنین غذاهایی مانند انگور قرمز، کاکائو خام (شکلات تیره)، انواع توت ها و همچنین در فرم تکمیلی موجود باشد. رسوراترول NAFLD را در مدل های حیوانی کاهش می دهد.

آنتوسیانین: تحقیقات حیوانی به توانایی آنتوسیانین برای کاهش تجمع چربی در کبد و جلوگیری از التهاب کبدی، اشاره می کند.

عصاره چای سبز: آزمایشات نشان می دهد که چای سبز و EGCG (نوعی کاتچین) می توانند از طریق کاهش جذب رژیم غذایی چربی ها و کربوهیدرات ها، از استئاتوز جلوگیری کنند.

سیر: اس-الیلمرکاپتوسیستین (SAMC) تولید شده از سیر به دلیل توانایی اش برای تنظیم ذخیره سازی چربی و متابولیسم گلوکز، برای بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید است.

زنجبیل: می‌ تواند به جلوگیری از NAFLD یا کم کردن روند پیشرفت آن به بیماری ‌های شدید کبد کمک کند.

دارچین: می‌ تواند مقاومت انسولین و استرس اکسیداتیو را بهبود بخشد.

پروبیوتیک و پریبیوتیک ها: همانطور که بررسی نشان می دهد، محور روده – کبد مسیر مهمی در توسعه بیماری کبد رب غیرالکلی است که با رشد بیش از اندازه باکتری های روده ای و افزایش نفوذ پذیری روده همراه است.” به این ترتیب، بیماری سیبو و سندروم روده نشت کننده یا روده چکه کن، ظاهرا عوامل موثر در NAFLD هستند، به همین دلیل است که پروبیوتیک ها و پریبیوتیک ها می توانند سودمند باشند.

کرکومین: کرکومین جزء فعال زردچوبه، می تواند باعث کاهش میزان چربی در کبد شود. همچنین ممکن است با فعالیت های آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی اش از پیشرفت کبد چرب جلوگیری کند.

کورستین: کورستین به عنوان یک مکمل موجود است و همچنین در غذاهایی مانند سیب و پیاز نیز یافت می شود. کورستین می تواند به کاهش التهاب کمک کند و برای افرادی که دارای کبد چرب و چاقی و یا دیابت هستند نیز مفید باشد.

این بررسی همچنین نشان می دهد که هر دو مطالعات اپیدمیولوژیک و حیوانی نشان داده اند که نوشیدن قهوه به طور منظم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 که عامل خطر بیماری کبد است را کاهش دهد.


نظر خود را بیان کنید