علل اصلی ريزش مو

علت ریزش موی سر چیست؟

علت ریزش مو

به گزارش آلامتو به نقل از هفته نامه سلامت؛ لباس‌ها، کاناپه، زمین…همه جا پر از موی شماست؟ مدتی است که مویتان می‌ریزد و دلیل آن را نمی‌دانید؟

واقعیت این است که دلایل متعددی می‌توانند باعث ریزش مو شوند که احتمالا شما از بسیاری از آنها خبر دارید. اما کمتر کسی است که بداند حتی عادت به شنیدن موسیقی با صدای بلند نیز می‌تواند روی مو تاثیر داشته باشد و زمینه را برای ریزش آن فراهم کند. در ادامه، با برخی از مهم‌ترین علل ریزش مو آشنا خواهید شد.

  1. حساسیت غذایی

ریزش مو ارتباط بسیار نزدیکی با تغذیه افراد دارد. حساسیت یا عدم تحمل یک ماده غذایی خاص می‌تواند باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری شود و این موضوع بر ساختار و قدرت و دوره زندگی موها اثر منفی می‌گذارد. مسمومیت غذایی نیز اثری مشابه حساسیت غذایی دارد.

اگر با خوردن یک ماده غذایی دچار دل‌درد، تهوع یا اسهال و یبوست می‌شوید، آن را نادیده نگیرید و برای درمان به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

  1. عادت به شنیدن موسیقی با صدای بلند

صدای بلند موسیقی نه‌تنها به گوشتان آسیب می‌رساند بلکه باعث ریزش مو هم می‌شود. به گفته محققان آمریکایی، دلیل ریزش موی بسیاری از موزیسین‌ها مواجهه با صدای بسیار بلند موسیقی است.

تحقیقات نشان داده صدا باعث بروز ارتعاشاتی در پرده گوش می‌شود که به منطقه‌ای از مغز که مسئول رشد مو است می‌رسد. اگر صدای شنیده شده بالای 85 دسی‌بل باشد، سلول‌های این ناحیه را تخریب می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. گوش دادن مكرر به موسیقی با صدای بلند در درازمدت علاوه بر ریزش مو، باعث کاهش شنوایی هم خواهد شد.

  1. اختلالات تیروئیدی

ریزش مو از ابتدایی‌ترین نشانه‌های کم کاری تیروئید است. وقتی میزان ترشح هورمون‌های غده تیرویید کاهش می‌یابد، چربی و ضایعات بیشتری در ارگان‌ها انباشته می‌شود. این مسئله باعث بروز استرس اکسیداتیو می‌شود که فاز تلوژن، یعنی دوره مرگ مو را افزایش می‌دهد و باعث کوتاهی فاز آناژن یا دوره زندگی مو می‌شود. در نتیجه نه‌تنها موها می‌ریزند بلکه رشد مجددشان هم سخت‌تر خواهدشد.

  1. کمبود زینک (روی)

اگر موهایتان می‌ریزد، احتمالا کمبود زینک دارید. زینک یکی از مواد معدنی است که نقش اساسی در ساخت کراتین و کلاژن دارد و باعث تقویت مو و حفاظت از آن در برابر عوامل مهاجم خارجی مثل آلودگی، آفتاب و سر و صدا می‌شود. گوشت قرمز، ماهی و نان‌های کامل منبع خوب زینک هستند.

  1. نشانگان پیش از یائسگی

با آغاز یائسگی، 45 درصد زنان دچار ریزش مو می‌شوند. این ریزش به‌خصوص در ناحیه بالای سر بیشتر به چشم می‌آید و به آن «آلوپسی آندروژنیک» می‌گویند.

در دوران یائسگی میزان هورمون استروژن كه در حالت طبیعی جلوی آندروژن‌ها را می‌گیرد، كاهش می‌یابد اما وقتی میزان ترشح آن کاهش یافت، آندروژن‌ها آزاد می‌شوند و در ناحیه پوست سر ایجاد التهاب می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند.

  1. استرس

استرس فقط باعث سفید شدن موها نمی‌شود بلکه عامل ریزش مو هم است. استرس باعث آزاد شدن هورمون‌های بسیاری در خون می‌شود که عامل بروز التهاب هستند و روی چرخه رشد مو تاثیر منفی می‌گذارند. استرس باعث افزایش سرعت رشد مو و دوره آناژن (دوره زندگی مو) و قبل از موعد باعث مرگ و ریزش مو می‌شود.

  1.  سیگار

سیگار عامل اصلی ریزش مو در افراد سیگاری است. سیگار باعث بروز استرس اکسیداتیو می‌شود که عامل ترشح سیتوکین‌های التهابی است. این هورمون‌ها به ریشه مو صدمه‌ می‌زنند و باعث سستی موها و ریزش سریع‌تر آنها می‌شوند.

  1. بارداری

دکتر حبیب انصارین: زمانی که خانمی باردار می‌شود، به‌دلیل مکانیسم طبیعی بدن، ریزش مویش کم می‌شود اما در ماه‌های سوم و چهارم بعد از زایمان و زمانی که هورمون‌های بارداری از بین می‌رود موهایی که مدت‌ها در فاز رشد مانده بودند، شروع به ریزش می‌‌کنند.

البته به جز دلایل طبیعی باید کم شدن استراحت مادر و افزایش استرس وی پس از زایمان را هم به این دلایل اضافه کرد. گاهی هم تغذیه نامناسب دوران بارداری و شیردهی این ریزش مو را تشدید می‌کند. در بدن زنان نوعی چربی به نام چربی قهوه‌ای وجود دارد که توان لازم برای بارداری و شیردهی را فراهم می‌کند.

این نوع چربی انرژی لازم برای 6 ماه شیردهی را تامین می‌کند و از آنجا که شیردهی معمولا تا 2 سال ادامه می‌یابد، اگر تغذیه مناسب نباشد، توان مادر کاهش می‌یابد و شاهد تشدید ریزش مو خواهد بود. البته یکی دیگر از دلایل ریزش موها زایمان‌های غیرطبیعی و تاثیر داروی بیهوشی است. اگر عوامل زمینه‌ای مانند تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی بر شیردهی اضافه نشود انتظار داریم این ریزش مو کم و قطع شود.


1 دیدگاه

  1. رها

    خوب بود مرسی.

نظر خود را بیان کنید