مجله آلامتو

هالیوود بالاخره در برابر بازیگران قدرت در واشنگتن و دیگر کسانی که از تازه‌ترین ساخته کاترین بیگلو انتقاد می‌کنند، واکنش نشان داد.

۳۰ دقیقه بامدادهفته پیش مارک بول تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس «30 دقیقه بامداد» که داستانی درباره پیدا کردن و کشتن اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده است، جفری اچ. اسمیت وکیل سرشناس را که تخصص او حوزه امنیت داخلی و مسائل مربوط به متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکاست، استخدام کرد.
 

او ماموریت دارد وکالت بول را دربرابر کنگره آمریکا یا هر نهاد دیگر که در حال تحقیق درباره تاکید فیلم بر نقش شکنجه در این عملیات هستند، به عهده داشته باشد.
 

در همین حال، کریستوفر جی. داد رئیس انجمن فیلم آمریکا (MPAA) روز جمعه به کسانی که خواهان تحقیق درمورد «30 دقیقه بامداد» هستند، هشدار داد.
 

او گفت: «به اعتقاد من اینکه شما یک فیلمنامه‌نویس یا کارگردان را به یک کمیته تحقیق احضار کنید، در نهایت می‌تواند تاثیری ترسناک داشته باشد.»
 

داد تاکید کرد بیشتر از قول خودش صحبت می‌کند تا استودیوهای عضو MPAA از جمله سونی پیکچرز که «30 دقیقه بامداد» را توزیع کرده است.
 

داد که خودش پنج دوره عضو کنگره بود و سال 2010 بازنشسته شد، گفت یادش نمی‌آد هیچ فیلمی تا این حد به دقت از سوی دولت آمریکا بررسی شده باشد.
 

او ابراز نگرانی کرد ارتش یا دیگر نهادهای دولتی که در حالت عادی به فیلمسازان کمک می‌کنند، شاید در آینده به خاطر گریز از فشارهای مشابه، همکاری‌های خود را در این زمینه متوقف سازند.
 

داد گفت: «فیلم‌های «جی‌اف‌کی» و «همه مردان رئیس جمهور» هم جنجالی بودند، اما هیچ یک تا این حد مورد توجه قانون‌گذاران قرار نگرفتند.»
 

سه سناتور – دایان فاینستین از کالیفرنیا، کارل لوین از میشیگان و جان مک‌کین از آریزونا – به طور علنی «30 دقیقه بامداد» را مورد انتقاد قرار داده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند پیام فیلم این است که شکنجه یک عامل تاثیرگذار در عملیات به دام انداختن بن لادن بود.
 

این سه سناتور 19 دسامبر در نامه‌ای به مایکل لینتن رئیس و مدیر اجرایی سونی پیکچرز از این استودیو خواستند این حس را تغییر دهد، هرچند دقیقا اعلام نکردند چه انتظاری دارند. (فیلم کاترین بیگلو ماه پیش به طور محدود روی پرده سینماها رفت و از 11 ژانویه اکران عمومی شد.)  

 

سناتورها همچنین ماه دسامبر در دو نامه به مایکل مورل سرپرست سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) از این سازمان خواستند اطلاعات و اسناد مربوط به ارتباط سیا با سازندگان «30 دقیقه بامداد» را ارائه بدهد.
 

داد روز جمعه گفت او در ابتدا فیلم بیگلو را در مقر MPAA در واشنگتن برای فاینستین به نمایش گذاشت. او تاکید کرد فاینستین با فیلم مشکل داشت.
 

مخالفت خانم فاینستین بر اساس گفته‌های خود او در تضاد بودن تاکید فیلم بر نقش شکنجه در عملیات به دام انداختن بن لادن با روایت‌هایی است که ماموران سیا در گذشته درمورد این عملیات به کنگره ارائه داده‌اند.

در همین حال، اسمیت که قبلا به عنوان مشاور با سیا همکاری کرده و وکالت هنری کیسینجر، رابرت مک‌نامارا و دیگر مقامات پیشین دولت آمریکا را در موارد امنیتی مشابه به عهده داشته، در یک ای‌-میل تاکید کرد وکالت بول را به عهده گرفته است.
 

او در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «تحقیقات دولتی سئوال‌های جدی درمورد ماهیت همکاری دولت با کسانی که می‌خواهند فیلم‌هایی درباره مضامین حساس و مهم بسازند، ایجاد کرده است.»
 

هفته پیش بیگلو برای اولین بار به طور جدی و علنی درباره جنجال‌های مربوط به اعمال شکنجه در فیلم جدید خود اظهار نظر کرد.
 

او در بیانیه‌ای که در لس آنجلس تایمز منتشر شد، گفت: «آن دسته از ما که کار هنری انجام می‌دهند، به تصویر کشیدن یک چیز به معنای تایید آن نیست که اگر این‌طور بود، هیچ هنرمندی نمی‌توانست تصاویر غیرانسانی بکشد، هیچ نویسنده‌ای نمی‌توانست درباره این موضوع بنویسد و هیچ فیلمسازی هم نمی‌توانست درمورد مسائل پردردسر روزگار ما کند‌و‌کاو کند.»
 

او افزود: «شکنجه بخشی از داستانی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.»
 

انتقاد از «30 دقیقه بامداد» از واشنگتن فراتر رفته و حتی تعدادی از اعضای صنعت فیلمسازی آمریکا را هم در بر گرفته است. هفته پیش خیلی از هالیوودی‌ها برای شرکت در جوایز سالانه گلدن گلوب دور هم جمع شدند.
 

در این مراسم دیوید کلنون، ادوارد آزنر و مارتین شین که همگی بازیگر و عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هستند، به طور علنی فیلم به خاطر آنچه «تساهل درمورد شکنجه» نامیدند، محکوم کردند. این اقدام واکنش ایمی پاسکال یکی از روسای سونی پیکچرز را به همراه داشت که آن را «سزاوار سرزنش» دانست.
 

جسیکا چاستین ستاره «30 دقیقه بامداد» در این دوره جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین بازیگر زن درام را برد و فیلم در پنج بخش شامل بهترین فیلم نامزد جوایز اسکار است. بیگلو در بخش اسکار کارگردانی نامزد نشده که شاید جنجال‌ها درمورد شکنجه در این مورد بی‌تاثیر نبوده است.
 

بیگلو و بول سال 2010 در درام جنگی «قفسه درد» هم همکاری کردند. بیگلو برای آن فیلم برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و بول اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد.

خبر تولید «30 دقیقه بامداد» اولین بار دسامبر 2010 اعلام شد. آن زمان بیگلو و بول فیلمنامه را هم کامل کرده بودند.

مه 2011 کمی پیش از آغاز فیلمبرداری، بن لادن در خانه‌ای انبارمانند در پاکستان با شلیک گلوله نیروهای آمریکایی به قتل رسید. بیگلو و بول به ناچار کار را متوقف و فیلمنامه را با جهت‌گیری‌های جدید بازنویسی کردند.

به اشتراک بگذارید: تلگرام گوگل‌پلاس لینکدین

نظر خود را بیان کنید